Als ik kom te sterven en ik ben een kind van God en er is een God, mag ik voor altijd bij Hem zijn......Als er geen God bestaat, loopt het voor mij ook niet slecht af......dus wat houdt je tegen om te geloven dat er een God bestaat, bekeerde mensen zijn altijd het beste af.......
Als ik dit lees, ikke21, voel ik me dieptriest. Wat een enorme onzin. Geloven bij gebrek aan beter noem je dat toch? Nou ja, ik weet niet of ik geloof, ik zie wel of er een god is en als die er is heb ik in ieder geval goed geleefd en kom ik lekker in de hemel... Ik vraag me af of God zo'n geloof tollereert. Maar gelukkig is het niet aan mij om daar over te beslissen.
gewoon bidden of hij in jouw leven wil komen. het is geen kwestie van zien maar voelen.
Geertje, geloof jij dat geloof alleen een gevoelskwestie is? Ik geloof namelijk dat het ook iets anders is. Het geloof is niet alleen een 'prettig gevoel' o.i.d. Het geloof is ook een verstandskwestie (PS: let op het woord OOK).
Sweap:
Ik weet zeker dat God bestaat, omdat ik al genoeg in mijn leven heb meegemaakt, wat niet zou kunnen als er geen god was!
Zoals? En hoe weet je zo zeker dat die zaken niet op een andere manier te verklaren zijn?
Als je een relatie hebt met iemand, weet je dat die persoon bestaat. Zo is het ook in de relatie met God.
Ik weet niet of ik de vergelijking tussen een relatie met iemand en de relatie met Iemand (God) vind opgaan. God is niet iemand die je ziet, die je letterlijk op straat of via MSN spreekt. Een relatie met God komt op mij ook zo vaak over als een relatie met de grote Onbekende. Een relatie met zoiets ontastbaars komt op mij vaak zo onwerkelijk over.
Storyteller:
Een beetje twijfel is nooit weg. Denk voor jezelf en betwijfel aan alle authoriteiten.
Tot op zekere hoogte ben ik het hier met je eens. Het is absoluut noodzakelijk dat je voor jezelf denkt, maar in hoeverre moet je twijfelen aan alle authoriteiten? Komt op mij ook wel enigszins anarchistisch over.
Aangezien elke religie gebasseerd is op aannamens van oude tijden, is het nooit zeker wat waar is en wat niet.
Ik denk dat je hier gelijk hebt. Maar het kan ook geen kwijt om naast alle twijfels en gedachten eens iets aan te nemen wat behoorlijk aannemelijk klinkt. Ik zeg niet dat je vervolgens niet meer hoeft te denken, maar als je aan alles blijft twijfelen over alles blijft denken, is je bestaan als mens dan niet erg warrig? (Ik twijfel en denk ook veel aan en over geloof hoor :S)
Ja, de bijbel kan heel goed een verzinsel zijn van mensen met veel fantasie.
Als het een verzinsel is, is het wel een goed verzinsel. Hetzelfde: als Jezus een bedrieger was/is, dan was/is het wel een erg goede bedrieger.
maar de bijbel blijft een onbetrouwbare bron voor een rotsvast geloof
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. De bijbel kan je vertrouwen geven, rust, en overtuiging. De bijbel kan twijfel wegnemen. En gedachten veranderen. Ik denk dat de bijbel weldegelijk een betrouwbare bron kan zijn voor een rotsvast geloof. Zeker de oude geschriften (de grondbijbel zeg maar), nieuwe vertalingen zijn nogal onbetrouwbaar (ook aan de statenvertaling twijfel ik wel).
Het beste argument is het Alpha-punt. Er moet een macht geweest zijn die de creatie van alles in werking heeft gesteld. Dat is een logische gevolgtrekking uit de redernatie dat niets altijd bestaan heeft en dat niets uit niets ontstaat. Maar of deze Alpha-macht een God is zoals beschreven in de bijbel, zal je zelf moeten uitzoeken. Dat is je persoonlijke geloof.
Moeilijk, maar wel aannemelijk. Geloof jij wel dat die Alpha-macht een God is zoals de god uit de bijbel?
Hoe kan het dan zijn dat de meest vredelievende mensen ter wereld in de hel worden gegooid, omdat ze niet christelijk zijn?
Volgens het christelijk geloof is het (misschien helaas) zo dat iedereen die Christus Jezus niet aanneemt niet in de hemel zal komen. Ik vind dit ook moeilijk te begrijpen en accepteren. Ik vraag me ook af of iedereen dan wel een eerlijke kans krijgt en eerlijk gezegd denk ik dat dat niet zo is.
Geertje:
zal er dan geen god bestaan terwijl mensen hun leven hier op aarde risceren voor hem?
Dit vind ik geen goede redenatie. Ook voor andere religies risceren mensen hun leven. Denk jij dat hun god dan ook bestaat?
hij is de enige verlosser. dat kan hij alleen je maar geven en dat voel je
Je moet zeggen: en dat voel IK... Bij jou is dat zo, bij mij lang niet altijd. Bij weer anderen nooit.
in het begin van de bijbel staat en gods geest zweefde over de wateren.
Wat wil je hier mee zeggen?
Werkelijk, dit soort cirkelrederneringen zijn eerder verwarrend voor iemand die een geloof wil opbouwen. God bestaat omdat Hij de enige verlosser is enzovoort? Vergeef mijn cynisme, maar je moet toch wel met wat beters komen, als je iemand een geloof wil geven.
Ik ben het hier met je eens Storyteller...
Ik ga in een volgende post verder: mijn post word te lang