HOE WEET JE NOU ZO ZEKER DAT GOD BESTAAT???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 18 aug 2003 11:14

Als ik kom te sterven en ik ben een kind van God en er is een God, mag ik voor altijd bij Hem zijn......Als er geen God bestaat, loopt het voor mij ook niet slecht af......dus wat houdt je tegen om te geloven dat er een God bestaat, bekeerde mensen zijn altijd het beste af.......

Als ik dit lees, ikke21, voel ik me dieptriest. Wat een enorme onzin. Geloven bij gebrek aan beter noem je dat toch? Nou ja, ik weet niet of ik geloof, ik zie wel of er een god is en als die er is heb ik in ieder geval goed geleefd en kom ik lekker in de hemel... Ik vraag me af of God zo'n geloof tollereert. Maar gelukkig is het niet aan mij om daar over te beslissen.

gewoon bidden of hij in jouw leven wil komen. het is geen kwestie van zien maar voelen.

Geertje, geloof jij dat geloof alleen een gevoelskwestie is? Ik geloof namelijk dat het ook iets anders is. Het geloof is niet alleen een 'prettig gevoel' o.i.d. Het geloof is ook een verstandskwestie (PS: let op het woord OOK).

Sweap:
Ik weet zeker dat God bestaat, omdat ik al genoeg in mijn leven heb meegemaakt, wat niet zou kunnen als er geen god was!

Zoals? En hoe weet je zo zeker dat die zaken niet op een andere manier te verklaren zijn?

Als je een relatie hebt met iemand, weet je dat die persoon bestaat. Zo is het ook in de relatie met God.

Ik weet niet of ik de vergelijking tussen een relatie met iemand en de relatie met Iemand (God) vind opgaan. God is niet iemand die je ziet, die je letterlijk op straat of via MSN spreekt. Een relatie met God komt op mij ook zo vaak over als een relatie met de grote Onbekende. Een relatie met zoiets ontastbaars komt op mij vaak zo onwerkelijk over.

Storyteller:
Een beetje twijfel is nooit weg. Denk voor jezelf en betwijfel aan alle authoriteiten.

Tot op zekere hoogte ben ik het hier met je eens. Het is absoluut noodzakelijk dat je voor jezelf denkt, maar in hoeverre moet je twijfelen aan alle authoriteiten? Komt op mij ook wel enigszins anarchistisch over.

Aangezien elke religie gebasseerd is op aannamens van oude tijden, is het nooit zeker wat waar is en wat niet.

Ik denk dat je hier gelijk hebt. Maar het kan ook geen kwijt om naast alle twijfels en gedachten eens iets aan te nemen wat behoorlijk aannemelijk klinkt. Ik zeg niet dat je vervolgens niet meer hoeft te denken, maar als je aan alles blijft twijfelen over alles blijft denken, is je bestaan als mens dan niet erg warrig? (Ik twijfel en denk ook veel aan en over geloof hoor :S)

Ja, de bijbel kan heel goed een verzinsel zijn van mensen met veel fantasie.

Als het een verzinsel is, is het wel een goed verzinsel. Hetzelfde: als Jezus een bedrieger was/is, dan was/is het wel een erg goede bedrieger.

maar de bijbel blijft een onbetrouwbare bron voor een rotsvast geloof

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. De bijbel kan je vertrouwen geven, rust, en overtuiging. De bijbel kan twijfel wegnemen. En gedachten veranderen. Ik denk dat de bijbel weldegelijk een betrouwbare bron kan zijn voor een rotsvast geloof. Zeker de oude geschriften (de grondbijbel zeg maar), nieuwe vertalingen zijn nogal onbetrouwbaar (ook aan de statenvertaling twijfel ik wel).

Het beste argument is het Alpha-punt. Er moet een macht geweest zijn die de creatie van alles in werking heeft gesteld. Dat is een logische gevolgtrekking uit de redernatie dat niets altijd bestaan heeft en dat niets uit niets ontstaat. Maar of deze Alpha-macht een God is zoals beschreven in de bijbel, zal je zelf moeten uitzoeken. Dat is je persoonlijke geloof.

Moeilijk, maar wel aannemelijk. Geloof jij wel dat die Alpha-macht een God is zoals de god uit de bijbel?

Hoe kan het dan zijn dat de meest vredelievende mensen ter wereld in de hel worden gegooid, omdat ze niet christelijk zijn?

Volgens het christelijk geloof is het (misschien helaas) zo dat iedereen die Christus Jezus niet aanneemt niet in de hemel zal komen. Ik vind dit ook moeilijk te begrijpen en accepteren. Ik vraag me ook af of iedereen dan wel een eerlijke kans krijgt en eerlijk gezegd denk ik dat dat niet zo is.

Geertje:
zal er dan geen god bestaan terwijl mensen hun leven hier op aarde risceren voor hem?

Dit vind ik geen goede redenatie. Ook voor andere religies risceren mensen hun leven. Denk jij dat hun god dan ook bestaat?

hij is de enige verlosser. dat kan hij alleen je maar geven en dat voel je

Je moet zeggen: en dat voel IK... Bij jou is dat zo, bij mij lang niet altijd. Bij weer anderen nooit.

in het begin van de bijbel staat en gods geest zweefde over de wateren.

Wat wil je hier mee zeggen?

Werkelijk, dit soort cirkelrederneringen zijn eerder verwarrend voor iemand die een geloof wil opbouwen. God bestaat omdat Hij de enige verlosser is enzovoort? Vergeef mijn cynisme, maar je moet toch wel met wat beters komen, als je iemand een geloof wil geven.

Ik ben het hier met je eens Storyteller...
Ik ga in een volgende post verder: mijn post word te lang :)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 18 aug 2003 11:49

Ik kan ook duizend en een argumenten aandragen waarom ik in Jezus Christus geloof als God en mens tegelijk, die geleden heeft en gestorven is en weer is opgestaan...

En Dude, heb je ook duizend en een argumenten voor het bestaan van God?

Ik vind het zo'n saai patroon dat je in God moet geloven, anders ga je naar de hel.

Je moet niets, je mag. Je hebt je vrije wil (net als bij dat meisje)... Maar ja, inderdaad, volgens het geloof ga je naar de hel als niet in Hem gelooft.

het is niet uit te leggen. en niet het een of ander verzinsel. je moet het zelf ervaren[ gods liefde]

Het is niet uit te leggen (je hebt dus geen goede argumenten) maar het is geen verzinsel. Hoe kun je daar zo zeker van zijn zonder argumenten. Ik GELOOF ook niet dat het om een verzinsel gaat, maar ik heb geen duidelijke argumenten. Dat is mijn punt, dat is een van de bronnen voor mijn twijfels!

Quote:
Dus jij gelooft alleen in God omdat je bang bent dat je na de dood verkeerd terecht komt? Dat vind ik dus gore onzin.
Er zijn heeel weinig christenen die op deze manier geloven... je maakt een beetje een karikatuur ervan.

Nee Dude, het gaat er om dat zij zo schijnt te geloven... Dat is zijn en ook mijn punt. Hij en ook ik hebben niet gezegd dat alle christenen zo geloven!

Dude:
Ook dit is weer een karikatuur... de christenen belijden dat je reddeloos verloren bent als je geen contact met de levendmakende God hebt. (...)Heb jij contact met God?

Gods woord zegt ook dat degenen die het geweten hebben zwaarder gestraft zullen worden dan degenen die nietsvermoedend gestorven zijn (zoals veel indianen, tibetanen e.d.)

hoe kan [in gods naam] een boek dat al bijna tweeduizend jaar oud is een verzinsel zijn?

Het is mogelijk, er zijn wel meer grote bedriegers geweest die enorme dingen verzonnen hebben. Ik geloof niet dat het zo is, maar het kan wel in principe. Bovendien is er al zoveel met de bijbel gekloot dat veel dingen ongetwijfeld verloren zijn gegaan. Lees het Ramadocument eens van Paul Maier... Dan zie je dat het best eng dicht bij kan komen: de ontrafeling van het chr. geloof. Natuurlijk weet ik ook de afloop van het boek.... Maar de argumenten zijn soms best sterk...

zelfs de moslims zagen hem als een profeet alleen namen ze niet aan dat het de zoon van god was[ onze verlosser].

Moslims bestonden toen nog niet. Moslimgeloof is later 'ontwikkeld' en ze hebben heel veel bijbelse figuren waar in ze geloven. Het is op bepaalde punten gewoon een aftreksel van het christelijk geloof.

Geloven is juist ergens van overtuigd zijn zonder de ervaring.

Geloven is OOK een kwestie van ervaring maar ook van overtuiging. Het een sluit het ander niet uit...

En dude ik ben het eens met je verdere reactie op Kornonthecros

dat weet je pas nadat je overleden bent...

Wat bedoel je skoezie?

Fascinerend. Maar kijk nou eens waarom ze daar aan het vechten zijn geslagen? Dat is omdat alle partijen vinden dat het land van hun is, want dat heeft hun God in een één of andere profetie gezegt. Ik vind het een erg bittere ironie, dat die profetie nagevolgd wordt.

Dat vraag ik me ook af Storyteller. En welke profetie moet je nu voor waar aannemen? Erg vaag.

Miep18:
. Maar als je dan vervolgens verder gaat verdiepen in dat geloof dan kom je zoveel dingen tegen die eigenlijk niet kunnen. De regels en dingen daar zijn vaak heel onredelijk.

Heb jij de Koran gelezen? Weet je die regels waar jij het over hebt zijn vaak gewoon verzinsels van mensen net als de regels in veel orthodoxe (maar ook 'vrijere') gemeenten. Zo staat het niet in de Koran (en in de Bijbel)... En hoe weet jij dat die dingen niet kloppen en niet kunnen? Geef voorbeelden? Dit is namelijk ook heel goed over het christelijk geloof te zeggen...

dan is dat toch echt het ware geloof.

Dat vind jij, maar je hebt geen argumenten...

(...)Is dat geen teken dat God bestaat.... een nieuw leven??!!!!!!

Maar welke God he?

En Everlastingman: ok, het staat in die profetien. Maar vind jij dat de hele situatie daar dus 'de schuld is' van de palestijnen en andere volkeren (hoewel de palestijnen niet eens een 'echt' volk zijn)...

miep19
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor miep19 » 18 aug 2003 12:11

Het probleem is dat ik de andere geloven niet objectief kan bekijken omdat ik het bekijk vanuit het christelijk geloof. Ik weet ook wel dat er in het christelijk geloof ook vreemde dingen kunnen zitten. Kdenk dan bijvoorbeeld aan de uiterlijkheden die heel belangrijk schijnen te zijn. Nee ik heb de Koran nog nooit gelezen, maar op school hebben we wel een paar lessen over andere geloven gehad. En als je alleen al kijkt naar wat je allemaal moet doen om in de genade van Allah te kunnen komen....
En de manier waarop zij met de vrouwen omgaan, de mening die zij hebben over het geloof uitbreiden... dat spreekt toch al voor zich.
En ja die regels zijn ook verzonnen net als veel regels in veel gemeentes hier in nederland. Maar als je naar de wetten gaat kijken van Mozes, dan zijn die toch heel wat haalbaarder dan die van de Koran. Daaruit blijkt toch al dat GOd die die wetten gemaakt heeft het beste voor heeft voor de mens?!!! Er zijn ook in het christelijk geloof dingen die ik niet vind kunnen, maar dat is een menselijke fout. Door al die scheuringen en afscheidingen zijn er zoveel verschillende gemeentes en meningen gekomen. Allemaal menselijke dingen die Gods weg bedekken. De mens maakt het zichzelf moeilijk door de verzonnen dingen.

Ja dat vind ik en ik kan zo snel even geen goede argumenten verzinnen. Ik vind het zelf ook moeilijk, want Islamieten zeggen dat hun geloof het ware is. Katholieken zeggen dat hun geloof het ware is. Maar als jij weet dat God het is die tot jou spreekt vanuit de bijbel, dan mag je toch geloven dat het christelijk geloof de ware is?!!! Ik heb geleerd dat GOd het liefst het beste voor heeft voor de mens, maar dat de mens het zelf steeds verprutst. In het christelijk geloof kan ik de goede GOd het best terug vinden.

Welke GOd?? De drie enige GOd. De God die hemel en aarde gemaakt heeft. Die God die voor mens en dier zorgt, die God die door Zijn Woord tegen de mens spreekt.
Waar denk jij anders dat de wereld vandaan komt? Waar de mens vandaan komt, er moet ooit een eerste mens zijn geweest. Wie er voor de natuur zorgt? WIe zorgt dat alles in de natuur bloeit en groeit? Wie de Bijbel heeft gemaakt??
Hoe had trouwens Paulus kunnen weten, zoveel eeuwen geleden welke dingen er zouden gebeuren?? Als je Openbaringen leest zie je zoveel dingen die overeen komen met wat er nu gebeurt?? Hoe had hij dat toen al kunnen weten???!!!!!!!!

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 18 aug 2003 12:16

Hey kurtyo....zou jij misschien mijn bericht iets beter willen lezen, want hoe jij het nu zegt, wordt het helemaal niet bedoeld en dat staat zo ook helemaal niet geschreven.

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 18 aug 2003 12:49

kurtyo schreef:En Everlastingman: ok, het staat in die profetien. Maar vind jij dat de hele situatie daar dus 'de schuld is' van de palestijnen en andere volkeren (hoewel de palestijnen niet eens een 'echt' volk zijn)...

Een heel voorzichtig nee, als antwoord. Hoewel ik van mening ben dat geen van die volken recht heeft op het land. Maar het zijn in principe ook gewoon mensen die geschapen zijn door dezelfde God. Heb God lief boven alles en uw naaste als u zelf. Dat is toch niet teveel gevraagt ?
Afbeelding

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 18 aug 2003 21:37

Tot op zekere hoogte ben ik het hier met je eens. Het is absoluut noodzakelijk dat je voor jezelf denkt, maar in hoeverre moet je twijfelen aan alle authoriteiten? Komt op mij ook wel enigszins anarchistisch over.

Het betwijvelen en ondervragen van authoriteiten is helemaal niet anarchistisch, maar eerder democratisch. En het kan leiden tot een betere authoriteit die zich niet inlaat met slechte dingen als manipulatie en dergelijke.
Maar het kan ook geen kwijt om naast alle twijfels en gedachten eens iets aan te nemen wat behoorlijk aannemelijk klinkt. Ik zeg niet dat je vervolgens niet meer hoeft te denken, maar als je aan alles blijft twijfelen over alles blijft denken, is je bestaan als mens dan niet erg warrig? (Ik twijfel en denk ook veel aan en over geloof hoor :S)

Ja, je bestaan wordt een poel van chaos en gedachten. Maar is dat erg? Ik vind van niet, want ik kan met zulke onzekerheden leven. Maar als je op zoek bent naar een religie, iets om het leven makkelijker te maken, zal je natuurlijk je zoektocht eerder staken en bij een enkele religie uitkomen.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Re: HOE WEET JE NOU ZO ZEKER DAT GOD BESTAAT???

Berichtdoor Tabitha » 21 aug 2003 20:03

henkie schreef:
007 schreef:quote]

Bovendien vind ik dat de dominees een prima getuigenis geven. Ik vind niet dat ik dat nog eens over moet doen. .

Het probleem is dat dominees allemaal fijn in hun eigen kerkje preken en weinig naar buiten treden. Dominees zitten vaak opgesloten in hun eigen zuil!

KoRnOnTheCops
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor KoRnOnTheCops » 21 aug 2003 20:17

kurtyo schreef:En dude ik ben het eens met je verdere reactie op Kornonthecros

ehhm. Ik word liever niet zo genoemd, want het lijkt me niet echt leuk gekruisigd te worden
Ik geloof in het complement van God

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 21 aug 2003 20:24

Ik heb op de vraag maar een antwoord, de natuur en de bijbel. Maar daar is van God gegeven geloof voor nodig!!!

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 21 aug 2003 20:49

Kurtyo
En Dude, heb je ook duizend en een argumenten voor het bestaan van God?

Jazeker... Jezus zegt Wie Mij ziet heeft de Vader gezien... de vraag is echter geloof je Zijn argumenten. Aan iedereen: laat je overtuigen!

Nee Dude, het gaat er om dat zij zo schijnt te geloven... Dat is zijn en ook mijn punt. Hij en ook ik hebben niet gezegd dat alle christenen zo geloven!

Ik reageerde op iemand anders... gelukkig geloof jij niet in dit dwaze fabeltje.

Gods woord zegt ook dat degenen die het geweten hebben zwaarder gestraft zullen worden dan degenen die nietsvermoedend gestorven zijn (zoals veel indianen, tibetanen e.d.)

Klopt.

Het is mogelijk, er zijn wel meer grote bedriegers geweest die enorme dingen verzonnen hebben. Ik geloof niet dat het zo is, maar het kan wel in principe. Bovendien is er al zoveel met de bijbel gekloot dat veel dingen ongetwijfeld verloren zijn gegaan. Lees het Ramadocument eens van Paul Maier... Dan zie je dat het best eng dicht bij kan komen: de ontrafeling van het chr. geloof. Natuurlijk weet ik ook de afloop van het boek.... Maar de argumenten zijn soms best sterk...

Ach ja... dat soort schrijvers komen en gaan, verkondigen halve waarheden dus hele leugens. De argumenten VOOR het christendom zijn vele malen sterker dan de argumenten tegen. Ik denk dat iedere christelijke theoloog graag de discussie met sceptici aangaat (Lees het boek Jezus van Alister Mc Grath eens: goed boek!). De meeste anti-bijbel wetenschappers zijn zo bevooroordeeld dat er in ieder geval niet meer van objectieve wetenschap sprake is.

Geloven is OOK een kwestie van ervaring maar ook van overtuiging. Het een sluit het ander niet uit...

Maar ik denk dat meestal eerst de overtuiging komt en daarna de ervaring. Ik besluit je dan ervaar je.
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

joris

Berichtdoor joris » 21 aug 2003 21:19

KoRnOnTheCops schreef:

ehhm. Ik word liever niet zo genoemd, want het lijkt me niet echt leuk gekruisigd te worden
kijk, daar heb je de kern van het evangelie te pakken. jIj moet bereid zijn om je leven te kruisigen, aan Jezus te geven die aan het kruis hangt. Op die manier sterft je oude lichaam en kan je opstaan tot een nieuw leven!

als je dat durft, halleluja, weer een broertje erbij!

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 21 aug 2003 21:49

joris schreef:
KoRnOnTheCops schreef:

kijk, daar heb je de kern van het evangelie te pakken. jIj moet bereid zijn om je leven te kruisigen, aan Jezus te geven die aan het kruis hangt. Op die manier sterft je oude lichaam en kan je opstaan tot een nieuw leven!

als je dat durft, halleluja, weer een broertje erbij!

Grijns ad rem!
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

geertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor geertje » 22 aug 2003 11:38

god bestaat echt
kijk naar de tekenen der tijden.
als je hem vertrouwt ben je niet bang
want hij verlost je daarvan. zijn geest
woont dan in je en je oude lichaam leg je af[gekruisigt]
je doet geen dingen meer die niet goed zijn.
kijk naar de natuur. zoiets kan niet uit het niets
voortkomen. lees lucas 12 vers; 54 tot 57

gr geertje
jezus is mijn leven!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 22 aug 2003 11:43

Dat God bestaat kun je denk ik alleen ervaren als je in Hem geloofd. Want pas dan kun je Zijn werk in je leven gaan zien.

God gooit het bewijs voor Zijn bestaan niet over de balk (parels voor zwijnen); je moet echt in Hem geinteresseerd zijn en er commitment voor hebben.

noesje

Berichtdoor noesje » 24 sep 2003 15:17

geertje schreef:een vraag!!!!!!!!!
hoe kan [in gods naam] een boek dat al bijna tweeduizend jaar oud is
een verzinsel zijn?
vroeger kwamen de heksen en helderzienden op de brandstapel.
zie je nu een verband met de betrouwbaarheid van de bijbel?
lees de evangelien van het nieuwe testament.
elke apostel heeft zijn eigen verhaal, maar het komt wel allemaal overheen.
als er een paar getuigen in een rechtszaak zijn en ze vertellen allemaal ecsakt hetzelfde gaat de rechter toch ook twijfelen?
zelfs de moslims zagen hem als een profeet alleen namen ze niet aan dat het de zoon van god was[ onze verlosser].

Dat van dat elke aposte zijn eigen verhaal heeft, maar wel alles overheen komt, mensen kunnen veel dingen net echt laten lijken! Ik kan ook wel drie ''verhaaltjes''(om het eerbiedig te zeggen) schrijven, met verschillende dingen, mar wat toch over een komt! .....

Terug naar “Archief”