Hoe zie jij je Evangelisch mede-christen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 20 aug 2003 19:36

Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Re: Hoe zie jij je Evangelisch mede-christen?

Berichtdoor trijntjejohanna » 20 aug 2003 20:02

Skoezie schreef:Heel duidelijk: Hoe zij jij je Evangelische mede-christen? Zij jij hun als
een stelletje hallelujah roepende eo-jongerendag gangers? Of toch wel een
beetje als medechristen met toch een heel verkeerd geloof? Of kunnen wij
'Reformatorische' christenen toch nog wat van hun leren?

ik vind het ook wel heel raar zoals het hier neergezet is... alsof zij geen medechristenen zouden zijn en alsof zij dan verkeerd zouden zijn... skoezie ik vind dat je dit beter uit moet leggen waarom je het hier hebt neergezet hebt, en waarom je het er ZO op deze manier hebt neergezet!!! verklaar u nader!!!

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 20 aug 2003 20:15

Ik heb liever, dat we gewoon met deze onzin stoppen, want ik zeihet al eerder, je bent bezig met het veroordelen van anderen, niet echt een constructieve bezigheid en je gaat uit van algemeenheden, de evangelische medenchristen is te makkelijk en van handjeklap en te arminiaans en blablabla. Terwijl elke individuele christen zijn eigen unieke geschiedenis in het geloof heeft met positieve en negatieve kanten, ongeacht kerk of gezindte. Wat schieten we op met dit soort gewauwel, een discussie kun je het niet noemen, anders dan de vinger op de zere plek te leggen. En onthoud wijs je met een vinger naar de ander, dan wijs je er met 3 naar jezelf: al sje iets fouts constateert bij de evangelischen, maak je gelijk op pijnlijke wijze duidelijk dat er de christelijke kerk geen eenheid vormt en ipv je oordeel uit te spreken, zou het je moeten teleurstellen te moeten constateren, dat jij als christen ook deel uitmaakt van een verdeelde kerk. Denk daar maar eens over na, en laathet plakken van etiketjes maar achterwege.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 20 aug 2003 20:26

Recitativo schreef:Ik heb liever, dat we gewoon met deze onzin stoppen, want ik zeihet al eerder, je bent bezig met het veroordelen van anderen, niet echt een constructieve bezigheid en je gaat uit van algemeenheden, de evangelische medenchristen is te makkelijk en van handjeklap en te arminiaans en blablabla. Terwijl elke individuele christen zijn eigen unieke geschiedenis in het geloof heeft met positieve en negatieve kanten, ongeacht kerk of gezindte. Wat schieten we op met dit soort gewauwel, een discussie kun je het niet noemen, anders dan de vinger op de zere plek te leggen. En onthoud wijs je met een vinger naar de ander, dan wijs je er met 3 naar jezelf: al sje iets fouts constateert bij de evangelischen, maak je gelijk op pijnlijke wijze duidelijk dat er de christelijke kerk geen eenheid vormt en ipv je oordeel uit te spreken, zou het je moeten teleurstellen te moeten constateren, dat jij als christen ook deel uitmaakt van een verdeelde kerk. Denk daar maar eens over na, en laathet plakken van etiketjes maar achterwege.

dat lijkt mij ook het beste!!!!

Chloë

Berichtdoor Chloë » 21 aug 2003 16:08

surfer schreef:in Evangelische kringen komen dezelfde excessen voor als in orthodoxe, het uit zich alleen wat anders.
Waarom zou evangelisch niet orthodox kunnen zijn?

Verder, Skoezie, was het je waarschijnlijk al duidelijk dat je het een en ander uit moet leggen. :mrgreen:

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 21 aug 2003 19:55

lammetje schreef:
Skoezie schreef:Heel duidelijk: Hoe zij jij je Evangelische mede-christen? Zij jij hun als
een stelletje hallelujah roepende eo-jongerendag gangers? Of toch wel een
beetje als medechristen met toch een heel verkeerd geloof? Of kunnen wij
'Reformatorische' christenen toch nog wat van hun leren?

Zelf denk ik dat je van je evangelische medemens veel kan leren, maar ben het soms niet eens met hun manier van bekering. Kweet niet precies hoe het daar gaat, maar mijn mening is, toen ik een keer daar in een kerk was, dat het makkelijker gaat dan bij de reformatorische christenen. Ben er niet zo zeker van dat het ook zo moeilijk moet, maar er is toch ook wel een tussenweg.

Als je het niet met hun manier van bekering eens zijn, ben je het niet met Gods manier van bekering eens. Bekering = bekering, of die nou op reformatorische wijze gebeurt of op evangelische. God werkt bij iedereen anders. Wat betreft die 'makkelijke' bekering: De stokbewaarder had heus geen reformatorische bekering, zoals die vaak in gereformeerde kerken in systemen geleerd wordt (eerst zondekennis, en dan... en dan..)
Wat betreft moeilijke bekering: Reformatorische mensen roepen het hardst dat God alles moet doen, dan zou het toch erg makkelijk gaan? Ze hoeven zelf toch niks te doen?

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 22 aug 2003 11:38

Daar gaan we weer, dus alle reformatorische mensen roepen het hardst dat God alles moet doen? Jij hebt even met iedereen een persoonlijk gesprek gehad, of gooi je er nu maar weer een vooroordeel tegenaan. Mensen, stop toch eens met dit zinloze gewauwel want dat is het, allemaal met het vingertje na elkaar en elkaar maar proberen af te troeven. Wat schieten we ermee op, behalve dat we onze frustraties uiten. Een beter, ook religieus milieu, begint bij jezelf.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 22 aug 2003 12:04

Recitativo schreef:Daar gaan we weer, dus alle reformatorische mensen roepen het hardst dat God alles moet doen? Jij hebt even met iedereen een persoonlijk gesprek gehad, of gooi je er nu maar weer een vooroordeel tegenaan. Mensen, stop toch eens met dit zinloze gewauwel want dat is het, allemaal met het vingertje na elkaar en elkaar maar proberen af te troeven. Wat schieten we ermee op, behalve dat we onze frustraties uiten. Een beter, ook religieus milieu, begint bij jezelf.

Ja je begint al aardig gelijk te krijgen.... ik had gehoopt dat de discussie de andere kant op ging. Maar nu is het beter om deze discussie te sluiten (denk ik)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 22 aug 2003 12:44

Ik vind het maar vreemd hoor, al die oproepen om deze discussie te stoppen.

Skoezie vraagt naar onze persoonlijke mening. Wat is daar mis mee? Veel reformatorische christenen hebben een uitgesproken mening over evangelische christenen en andersom is dat ook het geval. Vaak berusten deze meningen op gebrek aan kennis, vooroordelen etc. Maar soms signaleert de 'tegenpartij' (uiteraard ironisch bedoeld, ik zet het er maar bij) inderdaad beter de zwakke plekken dan jij zelf. Veelal blijven de ideeën over de ander opgesloten binnen de eigen groep. Mij lijkt het erg gezond om juist met elkaar over deze beelden te spreken.

En ja, om dat gesprek mogelijk te maken, moet toch eerst duidelijk zijn wat jouw persoonlijke mening is.
Ik vind de vraag dan ook nog niet zo gek. Wel moeten we uitkijken dat de discussie niet ontaard. Maar moeten we dat niet altijd? ;-)

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 22 aug 2003 13:41

Het is al gebleken: het levert niets op, niets anders dan wat vooroordelen, echt in gesprek kom je niet met elkaar, omdat de toon al snel aanvallend wordt. De discussie wordt nog eens vertroebeld door het feit dat sommigen niet door hebben dat ze enkel vooroordelen benoemen. Het resultaat zal enkel maar 'beschuldigen' van de ander zijn, dat is jammer van je tijd, je energie en het grieft mensen. Het is gewoon zo dat binnen evangelische kringen, noch binnen reformatorische kringen een eenduidige mening bestaat over zaken als bijv. uitverkiezing, ambten, bekering enz. Die bestaat zelfs niet in gezinnen. Dus waar wil je dan over discussieren? De omkadering is te vaag en ik vond de woordkeuze van topicstarter ook bijzonder suggestief, zodanig dat ik het verdrietig vind.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 22 aug 2003 14:04

Reac:
Het is al gebleken: het levert niets op, niets anders dan wat vooroordelen, echt in gesprek kom je niet met elkaar, omdat de toon al snel aanvallend wordt

Wat wil je ook met al die mensen die steeds roepen dat het niets oplevert?

Je moet trouwens ook wel erg lange tenen hebben als je je door het in deze discussie beweerde al aangevallen voelt.

Reac:
De discussie wordt nog eens vertroebeld door het feit dat sommigen niet door hebben dat ze enkel vooroordelen benoemen. Het resultaat zal enkel maar 'beschuldigen' van de ander zijn, dat is jammer van je tijd, je energie en het grieft mensen.

Dat mensen vooroordelen gaan verkondigen was natuurlijk te verwachten. Maar is dat erg? Vooroordelen bestrijd je niet door ze te verzwijgen.

Reac:
Het is gewoon zo dat binnen evangelische kringen, noch binnen reformatorische kringen een eenduidige mening bestaat over zaken als bijv. uitverkiezing, ambten, bekering enz. Die bestaat zelfs niet in gezinnen. Dus waar wil je dan over discussieren?

Het gaat ook niet om eenduidige meningen. Het gaat hier juist om persoonlijke meningen. Wat denk jij van... Uit de verschiilende meningen over evo's zou je dan een aantal kenmerkende kunnen halen om daar op in te gaan.

Reac:
De omkadering is te vaag

Vind ik niet. De bedoeling is gewoon dat de lezers weergeven wat hun mening over evo's is. Iedereen (met een eigenste mening) kan dat toch?

Reac:
en ik vond de woordkeuze van topicstarter ook bijzonder suggestief, zodanig dat ik het verdrietig vind.

Nogmaals, volgens mij heb je hele lange tenen. De topic-starter noemt een aantal ideeën die je domweg in de praktijk tegenkomt. Hij prikkelt hiermee m.i. om je mening te geven. Dat wil toch niet zeggen dat hij deze ideeën zelf onderschrijft?

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 22 aug 2003 17:26

Klaas, je begrijpt duidelijk mijn punt niet, nergens heb ik beweerd me aangevallen te voelen. Je draait zaken om, het levert niets op omdat dit in de kern van de zaak besloten ligt, niet omdat iemand dat feit benoemd. Als je dat niet ziet, ben je snel uitgepraat. Dan maar voor de duidelijkheid ik ben zelf niet evangelisch. Vooroordelen bestrijd je inderdaad niet door ze te verzwijgen, maar wat schiet je op met het afkatten van de evangelische medechristen door het noemen van vooroordelen? Vooroordelen zijn in essentie te wijten aan gebrek aan kennis van zaken, een onvolledig beeld of de drang tot het cultiveren van de eigen sociale context. Omdat het weinig zinvol is continu mijn standpunt te herhalen, zal dit waarschijnlijk mijn laatste reactie binnen dit topic zijn. Ik ben benieuwd wat voor positiefs deze discussie zal opleveren. Tot slot moet me nog van het hart, Klaas, dat ik je een bijzonder vervelende toon vindt aanslaan tegen mijn persoon, mijns inziens onnodig, maar dat zul je wel weer aan de lengte van mijn tenen wijten, het zij zo. Wat betreft de woordkeuze van de topicstarter, de grens tussen prikkeling en suggestie en kwetsing ligt vaak heel nauwkeurig, ikb en ook niet de enige die dit aangaf, dus ligt dat allemaal aan onze tenen of is er inderdaad wat met d ewoordkeuze aan de hand?

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Skoezie » 22 aug 2003 18:17

Klaas jij hebt helemaal gelijk! Ik vraag inderdaad naar je persoonlijke mening. Die stereotypen die ik als voorbeeld gaf, kom ik zelf namelijk nogal eens tegen (ik woon in Rijssen), vooral een van mijn vrienden denkt dat alle evangelische christen naar de eo-jongerendag gaan, alleen maar gospel luisteren en jezus gewoon maar even aannemen. Ik ben wordt zelf opgevoed in de Ger Gem en behoor later braaf de SGP te gaan steunen. Okeey, de SGP is een goeie partij maar ik ben het er niet altijd mee eens dat je overal God en zijn Geboden van 4000 jaar geleden naast moet leggen. Ik zie mijn evangelisch christenen als christenen. Christenen die net zoals ik en jij kans hebben om naar de hemel te gaan, ze interpeteren Gods Woord alleen iets anders dan in de Ger Gem? Ik geloof dat dat helemaal niks uit maakt, als je maar in Jezus gelooft en volgens/naar Gods wet leeft.

Kort: evangelisch christen zijn christenen net zoals reformatorisch christenen.
Je hoeft er niet aan te twijfelen of ik gek ben ... die conclusie heb ik zelf al getrokken . JA IK BEN

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 22 aug 2003 21:33

Mag ik vragen, wat is bij jou de definitie van een christen zijn??

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 22 aug 2003 22:19

Recitativo schreef:Daar gaan we weer, dus alle reformatorische mensen roepen het hardst dat God alles moet doen? Jij hebt even met iedereen een persoonlijk gesprek gehad, of gooi je er nu maar weer een vooroordeel tegenaan. Mensen, stop toch eens met dit zinloze gewauwel want dat is het, allemaal met het vingertje na elkaar en elkaar maar proberen af te troeven. Wat schieten we ermee op, behalve dat we onze frustraties uiten. Een beter, ook religieus milieu, begint bij jezelf.

Sorry, ik weerleg de mening van een ander: is dat zinloos gewauwel? Het is niet mijn bedoeling te beledigen, als ik dat iemand perongeluk wel heb gedaan, is het niet met opzet gebeurd.

Terug naar “Archief”