meer mannen in de verpleging nodig?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 14 feb 2006 21:31

Een vriendin van mij geeft op de campus van het HIVSET http://212.239.203.199/testsite/nieuwewebsite/testsite/
les.
En wat ik van haar begrijp is dat er steeds meer jongens worden ingeschreven.

verpleeg24
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verpleeg24 » 15 feb 2006 13:08

ik geloof dat het per regio ook wel verschilt het aantal mannen. Zo heb ik begrepen dat in de regio rotterdam zelfs zo n 20 procent van de aankomend studenten verpleegkunde van het mannelijke geslacht zijn. Daar tegenover staat dat op de veluwe dat percentage nog geen 5 procent zou zijn.
Kijk alleen hier op refoweb eens hoeveel vrouwen er in de zorg zitten. zou wel eens de cijfers willen weten hoeveel vrouwen op refoweb in de gezondheiszorg zitten en hoeveel mannen. of moet ik zeggen hoe weinig mannen.
wat merken jullie van de vooroordelen die er over de verpleging zijn en welke vooroordelen er vooral voor de mannen zijn. of wordt dit erg overtrokken en blijkt dat in de praktijk erg mee te vallen?
Ik weet dat ik in ieder geval regelmatig een stempel heb gekregen nog voor ze mij ooit gezien hebben laaat staan gesproken.

w_wortel
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor w_wortel » 15 feb 2006 21:04

verpleeg24 schreef:ik geloof dat het per regio ook wel verschilt het aantal mannen. Zo heb ik begrepen dat in de regio rotterdam zelfs zo n 20 procent van de aankomend studenten verpleegkunde van het mannelijke geslacht zijn. Daar tegenover staat dat op de veluwe dat percentage nog geen 5 procent zou zijn.
Kijk alleen hier op refoweb eens hoeveel vrouwen er in de zorg zitten. zou wel eens de cijfers willen weten hoeveel vrouwen op refoweb in de gezondheiszorg zitten en hoeveel mannen. of moet ik zeggen hoe weinig mannen.
wat merken jullie van de vooroordelen die er over de verpleging zijn en welke vooroordelen er vooral voor de mannen zijn. of wordt dit erg overtrokken en blijkt dat in de praktijk erg mee te vallen?
Ik weet dat ik in ieder geval regelmatig een stempel heb gekregen nog voor ze mij ooit gezien hebben laat staan gesproken.

Dat van die regio's kan idd kloppen! In de grote steden heb je idd meer jongens in de zorg dan in het 'binnenland'.
En weet je, dat van rw en meiden in de zorg: ik denk dat het ook vooral binnen onze gezindte voorkomt. Vaak zie je binnen grote gezinnen dat één van de oudste dochters voor de zorg kiest. (Zelf kom ik uit een gezin van 2 kinderen. M'n zus is verpleegkundige en ik leer ervoor! Dus het zegt ook niet altijd alles!)

Ik denk dat de meeste heren niet weten wat het beroep precies inhoudt. Daarom zou een dagje meelopen de moeite waard zijn!!!!

Hahah....dat over jezelf....Ik keek met verbazing naar je berichten die je gepost had! Omdat je goed weet waar je het over hebt!! En mensen....Verpleeg24 heeft gelijk!

Gr,

W_Wortel

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 15 feb 2006 21:42

Er zijn een heleboel vooroordelen over mannen in de verpleging.

Zo hoor ik vaak dat mannen in de verpleging:

* vaak "watjes" zijn
* homo zijn
* "lichte" baan hebben gekozen

en nog wel een aantal van dat soort dingen.

Maar volgens mij zijn mannen in de verpleging de laatste tijd wel in opmars
- Home is in my head -

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 15 feb 2006 22:15

Mijn lof gaat uit naar de mannelijke verpleegkundigen die mij afgelopen januari geweldig hebben ondersteunt tijdens mijn verblijf in het ErasmusMC. Mannen voelen elkaar aan, geweldig!
(overigens niets ten kwade van de vrouwen.)
je kunt zijn wie je bent om te worden wie je bent maar nog niet kunt zijn

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 15 feb 2006 22:16

daarom alleen al moeten er meer mannen in de vp. Om mannelijke zorgvragers te ondersteunen
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 15 feb 2006 22:17

verpleeg24 schreef:ik geloof dat het per regio ook wel verschilt het aantal mannen.

Misschien wat vreemd maar volgens mij zijn de meeste mannen die in de verpleging werkzaam zijn niet christelijk, dat verklaart het regio gebeuren misschien wat. Al mijn mannelijke collega's zijn niet christelijk, op school zitten wel een paar christelijke vrouwen, maar geen christelijke mannen die de opleiding volgen....
In de refowereld wordt er vaak gezegt dat mannelijke verpleegkundigen wat verwijfd zijn, maar in de niet refo wereld hoor je dat niet of heel weinig. Of ben ik nu wat kort door de bocht :wink:

wervelwind
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wervelwind » 15 feb 2006 22:59

nou ik had een paar mannen/jongens bij mij in de klas (verpleegkunde), en het merendeel hiervan was refo/christelijk, echter in rotterdam
Als De Hersenen Deinen

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 15 feb 2006 23:30

lammetje schreef:
verpleeg24 schreef:ik geloof dat het per regio ook wel verschilt het aantal mannen.

Misschien wat vreemd maar volgens mij zijn de meeste mannen die in de verpleging werkzaam zijn niet christelijk, dat verklaart het regio gebeuren misschien wat. Al mijn mannelijke collega's zijn niet christelijk, op school zitten wel een paar christelijke vrouwen, maar geen christelijke mannen die de opleiding volgen....
In de refowereld wordt er vaak gezegt dat mannelijke verpleegkundigen wat verwijfd zijn, maar in de niet refo wereld hoor je dat niet of heel weinig. Of ben ik nu wat kort door de bocht :wink:

dat hoor je wel, maar zijn dat geen vooroordelen?

want ik ken heel wat (zowel chr. als niet chri.) mannelijke verpleegkundigen die totaal niet verwijfd zijn.

Ze zijn er wel in de zorg, maar waar heb je ze niet?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 feb 2006 09:22

Weet je wat me opvalt? In de refowereld zijn veel vooroordelen, terwijl er tegen refo's ook veel vooroordelen zijn. Rara?

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 16 feb 2006 10:22

Misschien kloppen sommige vooroordelen ook wel. Het is natuurlijk ook logisch dat er meer homo's in de gezondheidszorg werken omdat die mannen vaak wat "gevoeliger" zijn en daarom vaak een goede "feeling" hebben om in de zorg te gaan.

Dat sluit natuurlijk niet uit dat er ook mannen in de zorg werken die hetero zijn! Ik denk dat die er misschien zelfs nog meer zijn. Die gaan met bepaalde dingen toch gemakkelijker om dan vrouwen en dat kan best eens goed zijn. Het is dus helemaal niet verkeerd om een aantal mannen op de afdeling te hebben. :)
- Home is in my head -

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 feb 2006 10:37

Zijn homo's per definitie verwijfd dan?

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 16 feb 2006 10:59

Dit bedoelde ik er zeker niet mee. Maar homo's zijn over het algemeen wel wat "gevoeliger" dan andere mannen. Dat wil nog niet gelijk zeggen dat ze verwijfd zijn :wink:
- Home is in my head -

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 feb 2006 11:03

Nee oke, maar omdat het over verwijfde mannen ging en jij toen over homo's begon.. :)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 16 feb 2006 11:21

Er zijn homo's die wel verwijfde doen en zijn. Maar dat hoeft niet per defenitie in de zorg te zijn, ook in andere sectoren.

Terug naar “Archief”