homofilie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meboy

Berichtdoor meboy » 13 feb 2006 17:31

Ik kan me wel vinden in technico's verhaal, temeer omdat hij de tegennatuurlijkheid niet laat stoppen bij homo's. Hij trekt die tegennatuurlijkheid door in de gehele schepping en daarin heeft hij volgens mij gelijk, we zijn door de zondeval allemaal tegennatuurlijke schepselen geworden.

Ook met de opmerking van Zreb ben ik het eens; met smart kinderen baren is tegennatuurlijk in de zin dat het zo in het paradijs niet was.

Zowieso vind ik al die lijnen naar dieren een beetje onzinnig; als een hond tegen een lantarenpaal piest dan beweer je toch ook niet dat het voor mensen heel natuurlijk is om hetzelfde te doen?

De ellende begint pas als mensen het tegennatuurlijke natuurlijk beginnen te noemen, daarmee bedoel ik dat mensen de zondeval in hun eigen hetero of homobestaan beginnen te ontkennen. Want als dat het geval is dan doppen we onze eigen boontjes wel en hebben we christus niet nodig.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 feb 2006 17:58

meboy schreef:Zowieso vind ik al die lijnen naar dieren een beetje onzinnig; als een hond tegen een lantarenpaal piest dan beweer je toch ook niet dat het voor mensen heel natuurlijk is om hetzelfde te doen?

Absoluut wel! :D

meboy

Berichtdoor meboy » 13 feb 2006 18:03

:shock: eeeeeehm ander voorbeeld :wink:

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 13 feb 2006 19:49

Boekenlezer schreef:
Ja, ik uit mij wel eens emotioneel wat heftig. Dat komt hierbij doordat seksualiteit, en je seksuele identiteit, iets intiems is wat je erg diep raakt. Het ligt erg gevoelig. Vandaar dat ik dan wel eens heftig kan verwoorden.

Als je vervolgens homofilie ziet als een handicap vraag ik me toch af in hoeverre je rekening houdt met de ander.

Wat gij niet wilt dat u geschied, doet dat ook een ander niet :wink:
- Home is in my head -

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 13 feb 2006 22:01

Surffie schreef:Iets missen, storing in de ontwikkeling..
Welja, zou het niet kunnen zijn dat dat jóuw mening is?
Zou het kunnen zijn, dat het als een storing gedefineerd wordt, omdat het maar een minderheid van de wereldbevolking is met een homofiele geaardheid en daarom zo beschreven wordt in de psychologische boeken?
Het zijn maar wat vragen..

Waar wil jij dan heen? Dat het gewoon een normale aanleg is, en dat het goed (טוֹב = tov) in Gods ogen is, zoals de schepping (Zie Gen. 1) dat was?
Die mening van mij is ook een verdisconteren van bijbelse gegevens.
Niet dat alleen homo's dan een handicap hebben. Wij zijn allemaal ernstig gehandicapt door de zonde. Niet-gehandicapte mensen bestaan niet meer sinds de zondeval. De vorm waarin het gehandicapt-zijn door de zonde naar buiten komt, verschilt wel per mens.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Cisca

Berichtdoor Cisca » 13 feb 2006 22:03

Dat is de vreemdste gedachtengang die ik ooit gehoord heb :shock:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 13 feb 2006 22:06

froske schreef:
Boekenlezer schreef:Ja, ik uit mij wel eens emotioneel wat heftig. Dat komt hierbij doordat seksualiteit, en je seksuele identiteit, iets intiems is wat je erg diep raakt. Het ligt erg gevoelig. Vandaar dat ik dan wel eens heftig kan verwoorden.

Als je vervolgens homofilie ziet als een handicap vraag ik me toch af in hoeverre je rekening houdt met de ander.

Wat gij niet wilt dat u geschied, doet dat ook een ander niet :wink:

Je bedoelt wellicht: Als je vervolgens homofilie neerzet als een handicap...
Want ik zie het nu eenmaal zo. Alleen kun je discussiëren over de vraag hoe je met zo'n zienswijze omgaat.
Ik zoek zelf daarin een weg.
Je zit met je Jeep in de wildernis, en je wilt eruit, en dan moet je gaan rijden. Tijdens het rijden rijdt je dan wel eens over wat takken heen die breken. Maar hoe zou je dat anders moeten doen?

Zo onduidelijk en genuanceerd als sommigen spreken, klinkt het mij ook wel eens in de oren alsof ze bijna zou kunnen zeggen: 'Duik gerust met een vent in bed.' Dat is voor mij onacceptabel.
Ik kies liever voor duidelijkheid, voel daar grote behoefte aan.

Ik zag, toen ik bezig was met mijn reactie op Smurffie, ook iets waarin iedereen solidair is met homo's: we zijn allemaal gevallen mensen, en kunnen ons dus niet boven anderen verheffen. Wellicht verzacht dat de hardheid van de kwalificatie wat.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 13 feb 2006 22:09

Cisca schreef:Dat is de vreemdste gedachtengang die ik ooit gehoord heb :shock:

Wat is er dan precies vreemd aan? Want ik zeg verschillende dingen. Met zo'n algemene kwalificatie beginnen we natuurlijk niks.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 13 feb 2006 22:17

Boekenlezer schreef:
Surffie schreef:Iets missen, storing in de ontwikkeling..
Welja, zou het niet kunnen zijn dat dat jóuw mening is?
Zou het kunnen zijn, dat het als een storing gedefineerd wordt, omdat het maar een minderheid van de wereldbevolking is met een homofiele geaardheid en daarom zo beschreven wordt in de psychologische boeken?
Het zijn maar wat vragen..

Waar wil jij dan heen? Dat het gewoon een normale aanleg is, en dat het goed (טוֹב = tov) in Gods ogen is, zoals de schepping (Zie Gen. 1) dat was?
Die mening van mij is ook een verdisconteren van bijbelse gegevens.
Niet dat alleen homo's dan een handicap hebben. Wij zijn allemaal ernstig gehandicapt door de zonde. Niet-gehandicapte mensen bestaan niet meer sinds de zondeval. De vorm waarin het gehandicapt-zijn door de zonde naar buiten komt, verschilt wel per mens.

Gooi het op erfzonde, gooi het op een andere aanleg, maar níet op een handicap. Elke homo is ook weer anders. De één zal zich schuldig voelen over zijn geaardheid, de ander zal trouwen met een kerkelijke inzegening en Gods zegen vragen over hun huwelijk. Zorg in ieder geval dat niet jíj degene bent die dat schuldgevoel aanpraat. M.i. heb je een grotere handicap als je niet open staat voor anderen. Beweer ook asjeblieft niet dat homofielen niet goed zijn in Gods ogen, dat is iedereen, alleen zowel homo's als hetro's verknallen het voor zichzelf. Alleen..een homo heeft het vaak gewoon een stuk moeilijker omdat er minderwaardig over hen gedacht wordt. We zijn allemaal hetzelfde, allemaal zondig en een geen van beide (homo of hetro) vormt een uitzondering op die regel.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 13 feb 2006 22:19

Het idee, dat alle mensen gehandicapt zijn, hoe bedenk je het :roll:

Ook niet erg eerlijk om de één een handicap te geven die geaccepteerd wordt, en de ander een handicap, waar men om veoordeeld wordt!

Dat denk ik dus echt niet!

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 13 feb 2006 22:19

Boekenlezer, zou je mijn twee vragen nog willen beantwoorden op pagina 78? Ik snap je niet helemaal vandaar...

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 13 feb 2006 22:20

Ik zag, toen ik bezig was met mijn reactie op Smurffie, ook iets waarin iedereen solidair is met homo's: we zijn allemaal gevallen mensen, en kunnen ons dus niet boven anderen verheffen. Wellicht verzacht dat de hardheid van de kwalificatie wat.

En ik zag bovenstaande reactie van jou pas, nadat ik mijn reactie geplaatst had, waardoor je een gedeelte daarvan over het hoofd mag zien. Mijn welgemeende excuses. :)

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 14 feb 2006 09:50

Boekenlezer schreef:Waar wil jij dan heen? Dat het gewoon een normale aanleg is, en dat het goed (טוֹב = tov) in Gods ogen is

Ja, dat lijkt me een goed uitgangspunt. In de periode toen ik uit de kast kwam is dat het juist geweest wat mij enorm geholpen heeft. Het mogen weten dat je er voor God mag zijn.
Ik geloof oprecht dat als we hier van uit gaan er veel minder problemen bij homoseksuele mensen zullen zijn. Hoe die mensen dan hun geaardheid in de praktijk van het leven vorm geven is een individuele keus. Maar de basis is dan goed.

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 14 feb 2006 10:54

Hoe die mensen dan hun geaardheid in de praktijk van het leven vorm geven is een individuele keus. Maar de basis is dan goed.
@Zareb - is het niet dat veel mensen zich verzetten tegen hoe het vorm gegeven wordt? In die zin ben je dus net als ieder ander aansprakelijk te stellen. Een discussie met mensen die schromen te doen wat jij doet met je homoseksuele identiteit laat slechts zien wat jij ervan vindt en zegt niets over die basis! Nog steeds zijn er weinig mensen die er niet van opkijken als ze horen dat je als man bent getrouwd met een man. Dat blijkt geen lekker koekje te zijn, niet slechts een onbekend koekje...ook voor veel homo's niet. Ik hoop dat je dit niet als een aanval ervaart, tenslotte zit geluk niet in een koekje :wink:
je kunt zijn wie je bent om te worden wie je bent maar nog niet kunt zijn

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 14 feb 2006 11:18

Boekenlezer schreef:

Als je zegt dat zowel hetero als homo gehandicapt is, waarom maak je dan toch het onderscheid tussen die 2? Dus hetero kan gewoon een relatie aangaan maar homo niet?

Een relatie tussen man en vrouw is na de zondeval ook niet meer perfect, en dus ook niet meer zoals het hoorde te zijn.

Daarbij wil ik nog even kwijt dat gehandicapt heel wat anders is dan homo zijn. Ik ben namelijk toch heel anders dan mijn eigen zus :wink:

Zo onduidelijk en genuanceerd als sommigen spreken, klinkt het mij ook wel eens in de oren alsof ze bijna zou kunnen zeggen: 'Duik gerust met een vent in bed.' Dat is voor mij onacceptabel.
Ik kies liever voor duidelijkheid, voel daar grote behoefte aan.

Ik vind dat de nadruk ook teveel op de sexualiteit wordt gelegd. Liefde is zoveel meer dan sexualiteit!
Anderen kiezen ook liever voor duidelijkheid, maar doen dat op een andere manier dan jij doet. Het hoeft daarom niet minder duidelijk te zijn.

Zareb schreef:
Ja, dat lijkt me een goed uitgangspunt. In de periode toen ik uit de kast kwam is dat het juist geweest wat mij enorm geholpen heeft. Het mogen weten dat je er voor God mag zijn.
Ik geloof oprecht dat als we hier van uit gaan er veel minder problemen bij homoseksuele mensen zullen zijn. Hoe die mensen dan hun geaardheid in de praktijk van het leven vorm geven is een individuele keus. Maar de basis is dan goed.

Ben ik het mee eens! Mijn ervaring is dat het beter te accepteren is als je ook je gevoelens accepteerd en dat je mag weten dat God om je geeft en er voor Hem mag zijn. Het geeft dan meer rust en je kunt het zo makkelijker overgeven aan God. Hij zal er voor zorgen dat ik goed terecht kom, hoe het dan ook zal gaan.
Problemen worden vooral gemaakt door de omgeving. Zodra mensen er normaal mee omgaan het het gesprek niet uit de weg gaan, maakt dat het voor de homoseksueel een stuk gemakkelijker om te leven.
- Home is in my head -

Terug naar “Archief”