Hedendaagse toverij?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 13 feb 2006 20:03

koel man, je wil je er zelf niet mee bezig houden, maar weet wel al dit soort voorbeelden te vertellen.

Hoe komt dat toch.
what the soul hides, blood tells

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 13 feb 2006 20:06

Pauline schreef:ik heb zo'n wereldwinkel dromenvanger.
aan mn ceedeerek.
omdat ik em mooi vind.
het is een voorwerp. het heeft geen macht meer, als dat het al had.
ik weet dat er soms voorwerpen zijn waar een vloek over is uitgesproken. daarom bidt ik soms voor mn spullen dat er niet ergens zo'n vloek op blijft hangen. gewoon uit voorzorg.

plien

Ik ben getrouwd met een vrouw , ik hang een paar naaktfoto's van andere vrouwen aan de muur , ze hebben geen macht over me maar ik vind ze mooi ! ik bid ervoor niet in verleiding te komen .
gewoon uit voorzorg .

wat is het verschil .
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 13 feb 2006 20:13

Uitstekend voorbeeld Brammetje.
Niets aan toe te voegen :!:
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.
http://clintslog.web-log.nl/

Pauline

Berichtdoor Pauline » 13 feb 2006 20:25

als een dromenvanger jou verleiding geeft.
moet je dat niet doen.
ik heb nergens last van.
ik heb dat ding al jaren.
ik vind het gewoon mooi.

ik vind jou voorbeeld heel anders dan die van mij.
ik zie er geen verleiding in.

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 13 feb 2006 20:33

Pauline schreef:als een dromenvanger jou verleiding geeft.
moet je dat niet doen.
ik heb nergens last van.
ik heb dat ding al jaren.
ik vind het gewoon mooi.

ik vind jou voorbeeld heel anders dan die van mij.
ik zie er geen verleiding in.

Ik zeg dus niet dat jou dromenvanger mij in verleiding brengt , als je hem laat hangen is dat jou keuze . Je dicht mij nu iets toe wat ik niet schrijf .

Het gaat om het principe . waarom het ene wel en het andere niet .

volgend voorbeeld ik zet een boedha beeld in mijn kamer gewoon om dat ik het mooi vind . Ik weet dat Jezus de satan en aanverwante artikelen heeft overwonnen , ( wat nog niet inhoud dat ze er niet meer zijn ) dus geniet ik van mijn ( afgodsbeeld ) boedha .

Zelfde idee ?
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 13 feb 2006 21:47

als je werkelijk naar zulke details gaat kijken, dan kan je de kerk wel afschaffen, want dan kun je de dromenvanger, het boedha-beeldje gelijk stellen met de kerkelijke liturgie, het orgel, het psalmboek, de catechismus, de geloofsbelijdenissen, de zondag inclusief diensten, etc etc.
Het heeft allemaal een bepaalde waarde, en het gevaar dreigt dat je ze onbewust gaat beschouwen als "afgoden" waar je vanaf moet blijven omdat ze "heilig" zijn. Teveel vasthouden aan, waarderen, vooropstellen etc.
Als je begrijpt wat ik bedoel.

Maar inderdaad, die foto's doen mijn wenkbrauwen fronsen, en die dromenvanger is ook wel vaag, vooral als je zelf al weet waar ze oorspronkelijk voor bedoeld zijn.
Op andere fora heb ik een pentakel als avatar. Daar heb ik op dit forum bewust afstand van genomen. Echter, het pentagram/pentakel krijgt een bepaalde betekenis toegeschreven die pas de laatste jaren aan die betekenis is toegeschreven. Daarvoor had het hele andere betekenissen. Voor mij geen reden om vanwege de laatste jaren het ding wel of niet te gebruiken als symbool/avatar. Maar een dromenvanger is specifiek en oorspronkelijk gemaakt voor het vangen van die dromen. Je kunt het als sierraad en versiering gebruiken, de originele betekenis weegt alsnog zwaar.

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 14 feb 2006 18:32

Serenity schreef:als je werkelijk naar zulke details gaat kijken, dan kan je de kerk wel afschaffen, want dan kun je de dromenvanger, het boedha-beeldje gelijk stellen met de kerkelijke liturgie, het orgel, het psalmboek, de catechismus, de geloofsbelijdenissen, de zondag inclusief diensten, etc etc.
Het heeft allemaal een bepaalde waarde, en het gevaar dreigt dat je ze onbewust gaat beschouwen als "afgoden" waar je vanaf moet blijven omdat ze "heilig" zijn. Teveel vasthouden aan, waarderen, vooropstellen etc.

Ik denk dat je hier een belangrijk punt aanhaalt , echter of dit alles afgoderij is ? daar heb ik mijn vraagtekens bij .

Maar kerken stichten etc etc is niet direct in lijn met de bijbels boodschap om heen te gaan en te dopen en dicipelen te maken . maar nu ga ik offtopic .
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 14 feb 2006 18:39

Onderzoek alle dingen en behoud het goede. Hup weg met al die afgodenzooi!
Geef mij maar het evangelie van het Lam dat is nog eens wat anders dan die afgoden rambam.
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 14 feb 2006 18:41

aanhangers van die afgoden rambam zullen precies hetzelfde denken, alleen dan omgekeerd.

Leuk he, religie. Voor iedereen verschillend, en altijd hetzelfde.

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 14 feb 2006 18:51

Serenity schreef:aanhangers van die afgoden rambam zullen precies hetzelfde denken, alleen dan omgekeerd.

Leuk he, religie. Voor iedereen verschillend, en altijd hetzelfde.

religie en afgoden rambam wat is het verschil ?

Er is maar 1 ware Godsdienst toch ? en dat heeft weer niets met religie te maken

:D
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 14 feb 2006 18:54

Dat is niet te vergelijken! Onze God verdraagt geen godje naast zich. Hij is te hoog verheven om vergeleken te worden met religie of afgoderij.

Er is Maar 1 God de Vader Geest en Zoon

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 14 feb 2006 19:02

peter77 schreef:Dat is niet te vergelijken! Onze God verdraagt geen godje naast zich. Hij is te hoog verheven om vergeleken te worden met religie of afgoderij.

Dat bedoel ik maar te zeggen .
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

simone
Mineur
Mineur

Berichtdoor simone » 14 feb 2006 19:23

brammetje schreef:
Serenity schreef:als je werkelijk naar zulke details gaat kijken, dan kan je de kerk wel afschaffen, want dan kun je de dromenvanger, het boedha-beeldje gelijk stellen met de kerkelijke liturgie, het orgel, het psalmboek, de catechismus, de geloofsbelijdenissen, de zondag inclusief diensten, etc etc.

Ik denk dat je hier een belangrijk punt aanhaalt , echter of dit alles afgoderij is ? daar heb ik mijn vraagtekens bij .

Maar kerken stichten etc etc is niet direct in lijn met de bijbels boodschap om heen te gaan en te dopen en dicipelen te maken . maar nu ga ik offtopic .

Veel van de kerk is gebaseerd op traditie. Niet afgoderij.
Wees alleen dan wel zo eerlijk om het traditie te noemen en niet dat het bijbels zou zijn.
Maar ook hierin zitten dingen waar ik persoonlijk mijn vraagtekens bij zit omdat het bijbels gezien niet te onderbouwen is.
' Als Jezus Christus werkelijk God is en zijn leven voor mij gaf, dan kan mijn offer voor Hem nooit te groot zijn.'

C. T. STUDD

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 14 feb 2006 19:32

peter77 schreef:Dat is niet te vergelijken! Onze God verdraagt geen godje naast zich. Hij is te hoog verheven om vergeleken te worden met religie of afgoderij.

je zegt 1 god en noemt er vervolgens 3 :D

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 14 feb 2006 19:56

Neen ik zeg 1 God (dat die toevallig drieenig is ,net als ikzelf) is een ander verhaal.
Kijk goden zijn er in duizendtallen, maar er is maar 1 God.

Terug naar “Archief”