MRSA (methicilline resistente staphylococcus aureus)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

verpleeg24
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verpleeg24 » 10 feb 2006 15:17

ik moet zeggen dat ik zo mn bedenkingen heb bij de aanpak van een aantal ziekenhuizen rondom deze bacterie. De aanpak per ziekenhuis is veel te verschillend. zou er misschien landelijke regelgeving moeten komen? en zouden patienten misschien wel standaard getest moeten worden op mrsa?
Op zich ben ik het wel eens met een strenge aanpak en het sluiten van een afdeling om deze vervolgens eerst grondig te reinigen ( wat overigens meer inhoude dan alleen alcohol na mijn weten) maar dan moet dit middel wel goed ingezet worden en consequent. ik heb het idee dat men probeert de besmetting eerst heel klein te bestrijden waardoor mogelijke besmettingsbron over het hoofd wordt gezien waardoor er toch verspreiding plaats vind naar andere patienten. Hierin hebben verpleegkundige volgens mij een hele grote verantwoordelijkheid mbt isolatiekleding. De vraag is ook hoe gaat het ziekenhuis om met een patient in de periode dat op de uitslag van de mrsa screning gewacht wordt?
Of dat er een verbadn bestaat tussen mrsa en het gebruik van desinfecterende zeep en dergelijke vind ik zelf nogal ver gezocht. je zou het dan eerder zoeken in het gebruik van antibiotica wat misschien in het verleden te snel ingezet is en te onzorgvuldig waardoor nu een hogere resistentie ontstaan is en we tegen bepaalde bacterieen dus geen goed werkende antibiotica hebben.
het doorgaan van operaties gebeurd ook wel in hetzelfde ziekenhuis maar dan vaak als laatste die dag zodat de ok daarna volledig gereinigd kan worden.
Voor wat betreft onderzoeken heb ik onlangs begrepen dat men bezig is met een nieuwe manier om mrsa sneller te constateren. als men in 20 min na een test weet dat iemand mrsa heeft kan men sneller maatregelen nemen dan wanneer er eerst 2 tot 3 dagen op een uitslag gewacht moet worden mogelijk dat hierdoor het aantal mrsa gevallen toch wat terugloopt.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 feb 2006 15:26

verpleeg24 schreef:ik moet zeggen dat ik zo mn bedenkingen heb bij de aanpak van een aantal ziekenhuizen rondom deze bacterie. De aanpak per ziekenhuis is veel te verschillend. zou er misschien landelijke regelgeving moeten komen? en zouden patienten misschien wel standaard getest moeten worden op mrsa?

Bedenk dat iedereen testen veel te duur wordt. En kan je mensen wel op alles gaan testen. Voor zieken is elke schadelijke bacteriesoort er een teveel.
hier staat meer info: http://www.allesovermrsa.nl/default.aspx?template=algemeen.htm&id=73&sc=16 Blijkbaar zijn er dus wel landelijke regels.

verpleeg24
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verpleeg24 » 10 feb 2006 15:34

ik ben me bewust dat testen erg duur is. als ik de juiste info heb ontvangen is het 40 euro per test. maar zijn deze kosten in het geheel genomen niet veel lager dan wanneer operaties uitgesteld moeten worden en of wanneer hele afdelingen gesloten worden. Feit blijft dat er actie ondernomen moet worden tegen deze bacterie. Wanneer afdelingen van ziekenhuizen al bijna een jaar wisselend open en gesloten zijn blijkt toch wel dat er iets in de aanpak meot veranderen of zie ik dat verkeerd?

kipje18
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kipje18 » 13 feb 2006 17:35

Tot nu toe heb ik 1 geval van MRSA, mee gemaakt!! Deze persoon had de bacterie niet in ziekenhuis opgelopen, maar in het verpleeghuis.
Het was nog niet bekend dat ze in het verpleeghuis die bacterie hadden. Doordat de man erg ziek was, hebben ze een aantal tests gedaan en daaruit kwam dat hij MRSA besmet was. Hierna moesten wel alle plegen, en mensen die bij deze patiënt op bezoek waren geweest, zich laten controleren.

Ik denk wel dat je voorzichtig met deze bacterie om moet gaan. En dat het een hoop geld kost dat moeten we dan maar voor lief nemen. As je op zaal al weinig materiaal hebt liggen hoef je dat ook al niet meer weg te gooien. En ja je moet ook iedere keer een schoon mondkapje, en de verdere benodigdheden ook rekenen. Maar ik zou niet graag ook de bacterie krijgen door onzorgvuldigheid!!
En net als mijn collega, dan 3 kwart jaar thuis zitten. Ook je hele familie wordt dan getest! pff...
Afbeelding
Buellrider en kipje18 verloofd op 15-09-2006

nurse21

Berichtdoor nurse21 » 22 feb 2006 14:36

Ja die MRSA heeft heel wat voeten in aarde.
Bij mij op de afdeling zijn er ook verschillende patienten die MRSA positief zijn..
En wij als verplegend personeel, veel voorzorgsmaatregelen nemen
Gaat een hoop tijd in zitten hoor, vooral als je denkt aan de hoge werkdruk! :S

Terug naar “Archief”