ik moet zeggen dat ik zo mn bedenkingen heb bij de aanpak van een aantal ziekenhuizen rondom deze bacterie. De aanpak per ziekenhuis is veel te verschillend. zou er misschien landelijke regelgeving moeten komen? en zouden patienten misschien wel standaard getest moeten worden op mrsa?
Op zich ben ik het wel eens met een strenge aanpak en het sluiten van een afdeling om deze vervolgens eerst grondig te reinigen ( wat overigens meer inhoude dan alleen alcohol na mijn weten) maar dan moet dit middel wel goed ingezet worden en consequent. ik heb het idee dat men probeert de besmetting eerst heel klein te bestrijden waardoor mogelijke besmettingsbron over het hoofd wordt gezien waardoor er toch verspreiding plaats vind naar andere patienten. Hierin hebben verpleegkundige volgens mij een hele grote verantwoordelijkheid mbt isolatiekleding. De vraag is ook hoe gaat het ziekenhuis om met een patient in de periode dat op de uitslag van de mrsa screning gewacht wordt?
Of dat er een verbadn bestaat tussen mrsa en het gebruik van desinfecterende zeep en dergelijke vind ik zelf nogal ver gezocht. je zou het dan eerder zoeken in het gebruik van antibiotica wat misschien in het verleden te snel ingezet is en te onzorgvuldig waardoor nu een hogere resistentie ontstaan is en we tegen bepaalde bacterieen dus geen goed werkende antibiotica hebben.
het doorgaan van operaties gebeurd ook wel in hetzelfde ziekenhuis maar dan vaak als laatste die dag zodat de ok daarna volledig gereinigd kan worden.
Voor wat betreft onderzoeken heb ik onlangs begrepen dat men bezig is met een nieuwe manier om mrsa sneller te constateren. als men in 20 min na een test weet dat iemand mrsa heeft kan men sneller maatregelen nemen dan wanneer er eerst 2 tot 3 dagen op een uitslag gewacht moet worden mogelijk dat hierdoor het aantal mrsa gevallen toch wat terugloopt.