Uit- en Opkomen voor je kerkverband...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 19 aug 2003 10:01

Ik denk dat ik het met klaas eens ben, moet nog s goed denken...

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 19 aug 2003 10:16

Het komt ook voor dat mensen die van kerkgenootschap veranderen heel negatief staan tegenover de kerk waaruit ze vertrokken zijn.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 19 aug 2003 10:19

Voor alle duidelijkheid: mijn stelling is niet bedoeld als uitspraak over hoe de zaken per definitie in elkaar steken. Ik baseer mijn stelling enkel op eigen waarneming. Wat ik stel is wat ik waarneem. Of je het wel of niet met deze stelling eens bent heeft, wat mij betreft, dan ook vnl. te maken met jullie waarnemingen.

Ik zal niet beweren dat het niet voorkomt dat mensen heel bewust voor een bepaald kerkverband (en om dat specifieke kerkverband) kiezen als ze hun oorspronkelijke gemeente verlaten. Ik kan alleen constateren dat ik deze mensen niet of nauwelijks tegenkom. Daarentegen kom ik veel mensen tegen die gekozen hebben voor een bepaalde plaatselijke gemeente, niet om het kerkverband, maar om redenen die vaak op de één of andere manier te maken hebben met je ergens thuis voelen. De naam van het kerkgenootschap is dan vaak van ondergeschikt belang.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 19 aug 2003 10:34

Airke:
Het komt ook voor dat mensen die van kerkgenootschap veranderen heel negatief staan tegenover de kerk waaruit ze vertrokken zijn.

Helaas komt dat inderdaad ook voor. Meestal zal die neagtieve houding echter niet specifiek op het kerkgenootschap gericht zijn (al kan het wel zo gebracht worden). Mensen die zo negatief zijn hebben vaak negatieve persoonlijke ervaringen met gemeenteleden / voorganger / kerkenraad van de gemeente die ze verlaten. Het is nog maar de vraag in hoeverre die negatieve ervaringen echt met het kerkgenootschap te maken hebben.

Persoonlijk vind ik het een groot verlies als mensen zo een gemeente verlaten. Als er bij beide partijen sprake is van echt geloof is dit denk ik ook nooit de bedoeling. We zullen dan altijd ons best moeten doen om in de ander een broeder of zuster in Christus te herkennen.

Klaas

Willempie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Willempie » 19 aug 2003 10:50

everlastingman schreef:Een man arriveert bij de hemelpoort:

Petrus vraagt hem: "Kerkverband?"
De man zegt: "Gereformeerd-vrijgemaakt."
Petrus kijkt in het grote boek en zegt: "Ga naar zaal 11, maar doe heel zachtjes als je voorbij zaal 8 komt."

Een andere man komt aan bij de hemelpoort:

Petrus vraagt hem: "Kerkverband?"
De man zegt: "Evangelisch"
Petrus kijkt in het grote boek en zegt: "Ga naar zaal 15, maar doe heel zachtjes als je voorbij zaal 8 komt."

Een derde man arriveert:

"Kerkverband?"
"Hervormd"
"Ga naar zaal 24, maar doe heel zachtjes als je voorbij zaal 8 komt."

Een vierde man klopt op de poort:

"Kerkverband?"
"Pinkstergemeente"
"Ga naar zaal 44, maar doe héél zachtjes als je voorbij zaal 8 komt."

De man zegt: "Ik kan me voorstellen dat er verschillende zalen voor verschillende kerkverbanden zijn, maar waarom moet ik stil zijn als ik voorbij zaal 8 kom?"

Petrus antwoordt: "De Ger-gem zit in zaal 8 en die denken dat ze de enigen zijn hier. "

Ik vind dit helemaal geen goede mop. Ik kom zelf uit de Ger-Gem, en ben door God in die kerk geplaatst, ik heb daar belijdenis gedaan, en ik blijf in die kerk. Natuurlijk gebeuren er in de Ger-Gem dingen die niet goed zijn, maar geen enkele kerk is volmaakt alleen de Kerk met de hoofdletter.

Oke, ik geloof best dat er in de Ger-Gem mensen zitten die denken dat ze de enige ware kerk zijn, maar volgens mij is dat echt niet alleen de Ger-Gem, maar net zo goed iedere andere kerk. Als je geloofd dat God in iedere kerk zijn ware volgelingen heeft, waarom dan geintjes maken over bepaalde kerkgenootschappen.

als ik bijvoorbeeld tegen hervormde mensen zeg dat ik in de Ger-Gem zit, dan kijken ze mij altijd een beetje meewarig aan.
Als je zo kijkt naar een ander kerkverband, dan wil je daar dus eigenlijk mee zeggen dat dat kerkvervand niet goed is, en wie zijn wij mensen om te oordelen welk kerkverband goed of fout is. Je bent als je daar een oordeel over gaat doen, net zo fout bezig als dat je zegt dat je kerk de enige ware kerk is.

Groeten Willempie
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 19 aug 2003 11:11

willempie, ben het helemaal met je eens...het is inderdaad niet alleen de ger.gem waar zulke dingen gezegd worden, iedereen komt toch op voor zijn kerkverband, al is dat misschien niet goed......waarom kies je anders voor een bepaald kerkverband?? Dat doe je ook niet zomaar!!!

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 19 aug 2003 11:24

Airke schreef:Het komt ook voor dat mensen die van kerkgenootschap veranderen heel negatief staan tegenover de kerk waaruit ze vertrokken zijn.

Hm, ook dat komt me aardig bekend voor

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 19 aug 2003 11:30

everlastingman schreef:
De man zegt: "Ik kan me voorstellen dat er verschillende zalen voor verschillende kerkverbanden zijn, maar waarom moet ik stil zijn als ik voorbij zaal 8 kom?"

Petrus antwoordt: "De Ger-gem zit in zaal 8 en die denken dat ze de enigen zijn hier. "

HO HO HO!!!!!!! Je verdraaid de boel. Deze hoort namelijk te gaan over de vrijgemaakte omdat zij hardop zeiden dat ze de enige ware kerk waren!!!!!!
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 19 aug 2003 11:45

Ikke 21:
iedereen komt toch op voor zijn kerkverband, al is dat misschien niet goed......

Die neiging heb ik dus absoluut niet.

Ikke21:
waarom kies je anders voor een bepaald kerkverband?? Dat doe je ook niet zomaar!!!

Dat doe je inderdaad niet zomaar, maar eerlijk gezegd heeft dat bij mij weinig te maken met kerkverband.
Ik ben van huis uit in de NH kerk opgegroeid. Na ons trouwen hebben we ons aangesloten bij een Chr. Ger. gemeente. Ondertussen zitten we er enstig over te denken om ons aan te sluiten bij een evangelische gemeente. De keuzes die we daarin maken hebben echter niets te maken met die etiketjes. We hebben de NK kerk niet verlaten omdat we die kerk als kerkverband niet zien zitten. Ook hebben we ons niet aangesloten bij de Chr. Ger. kerk omdat het de Chr. Ger. kerk is. En zo zullen we ons ook niet aansluiten bij een evangelische gemeente omdat daar een bepaald etiketje op hangt.

De redenen om te kiezen voor een bepaalde gemeente hadden telkens te maken met de specifieke plaatselijke situatie. Ik heb dan ook nooit het idee gehad dat ik nu op moest komen voor een andere kerk. Ik ben volledig bereid mijn eigen keuzes te verantwoorden, maar ik ga niet de keuzes van een kerkverband verantwoorden. Ook niet als het een kerkverband is waar ik me bewust bij aangesloten heb.

Klaas

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 19 aug 2003 12:37

klaas, ik begrijp wel dat je je niet aansluit omdat het nou toevallig de chr.ger.kerk is of wat voor kerk dan ook.....zelf ga ik ook belijdenis doen bij de chr.ger.kerk doen, niet om de kerk, maar wel omdat ik het met die leer eens ben (deze leer zal je vast ook in een andere kerk horen) en belijdenis wil ik doen voor God!!!

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 19 aug 2003 21:22

Hijwel schreef:We moeten juist 1 kerk vormen, 1 kerk in Christus.
(tuurlijk mag je over bepaalde dingen anders denken, maar dit gaat meestal niet om de hoofdzaak)

Amen, broeder.

p.s. de grap was niet persoonlijk bedoeld hoor ger-gemmers :D , ik geloof niet in kerkverbanden, ik geloof in Jezus Christus. :idea:
Afbeelding

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 20 aug 2003 11:06

Willempie schreef:
Ik vind dit helemaal geen goede mop. Ik kom zelf uit de Ger-Gem, en ben door God in die kerk geplaatst, ik heb daar belijdenis gedaan, en ik blijf in die kerk. Natuurlijk gebeuren er in de Ger-Gem dingen die niet goed zijn, maar geen enkele kerk is volmaakt alleen de Kerk met de hoofdletter.

Oke, ik geloof best dat er in de Ger-Gem mensen zitten die denken dat ze de enige ware kerk zijn, maar volgens mij is dat echt niet alleen de Ger-Gem, maar net zo goed iedere andere kerk. Als je geloofd dat God in iedere kerk zijn ware volgelingen heeft, waarom dan geintjes maken over bepaalde kerkgenootschappen.

als ik bijvoorbeeld tegen hervormde mensen zeg dat ik in de Ger-Gem zit, dan kijken ze mij altijd een beetje meewarig aan.
Als je zo kijkt naar een ander kerkverband, dan wil je daar dus eigenlijk mee zeggen dat dat kerkvervand niet goed is, en wie zijn wij mensen om te oordelen welk kerkverband goed of fout is. Je bent als je daar een oordeel over gaat doen, net zo fout bezig als dat je zegt dat je kerk de enige ware kerk is.

Groeten Willempie

willempie, vat het nou niet zo persoonlijk op, het leuke van deze mop is dat je veel kerkverbanden erin kunt plaatsen of veranderen, zonder dat het voor de mop verschil maakt
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 20 aug 2003 14:41

er is maar één kerk, en dat is de kerk met een hoofdletter. Kreten als: ik ben door God in deze kerk geplaatst vindt ik wel wat zwaar aangezet.

Ik zou kunnen zeggen: ik ben door God de kerk uitgejaagd, maar dat zal niemand wel geloven.. :P

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 20 aug 2003 16:40

Maar God kan wel een bedoeling hebben met jou in een bepaalde kerk. God kan overal een bedoeling mee hebben. Ik zou dus niet te snel 'lachend' reageren op zo'n kreet Surfer. En willempie stel je niet aan. Die mop is wel lol: vooral om de reden die Napoleon gaf... En Klaas, helemaal mee eens (met je laatste reply)

caprice

Berichtdoor caprice » 20 aug 2003 19:44

Ik ben dooplid van de gereformeerde gemeenten. Daar kom ik ook gewoon voor uit, maar ik begin me de laatste tijd toch wel zorgen te maken. De prediking lijkt langzamerhand meer en meer beschrijvend te worden, en niet nodigend. Ook verwereldlijken de kerkgangers. Zo zei iemand tegen mij dat zijn vader (lid van ger.gem.) naar een voetbalwedstrijd ging. Dat is al zeer bedenkelijk, maar hij ging er op zondag heen. Dat kan gewoon niet. Het is dan maar ook een enkeling die het zo extreem maakt, maar de rest is ook lauw of koud in de godsdienst.

Nu is dit wel bij de ene gemeente anders dan bij de andere, maar waar ik zit is dit van toepassing.

Wat dat betreft zou onze gemeente wel een voorbeeld kunnen nemen aan de gereformeerde gemeenten in Nederland wat kleding en eerbied betreft.

Terug naar “Archief”