Opgaan in muziek -is dat zondig?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 16 aug 2003 18:37

connie schreef:ja maar god keurt niet alle muziek goed hoor
house en satans muziek vind god niet goed

Werkelijk, heeft God dat jouw verteld?

En geef mij eens een voorbeeld van een muziekinstrument dat door satan is ontworpen! Ben benieuwd.
Afbeelding

garry
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor garry » 16 aug 2003 21:05

Even terug naar de oorspronkelijke vraag. Ik geloof dat je mag opgaan in muziek, zelfs als daar geen christelijke boodschap uit spreekt.
Neem Beethoven met bijv. zijn 5e pianoconcert: er zit geen boodschap in maar het stuk etaleert wel dat Beethoven grote talenten heeft gekregen die hij heeft mogen aanwenden om dit te schrijven. Luister naar de vier Letzte Lieder met hun weemoedige vraag of het einde echt is genaderd.
Ik denk dat je mag genieten van dit soort uitingen van grote gaven zolang ze niet worden gebruikt om je van God vandaan te trekken. Het kan je enorm veel energie of juist ontspanning geven wanneer je je echt laat meeslepen. Niks mis mee wat mij betreft, mits....

garry

Chloë

Berichtdoor Chloë » 16 aug 2003 21:20

connie schreef:ik bedoel onder satans muziek wat over de duivel gaat
house muziek past ook niet bij als je een christen bent
als je een echt christen bent hoor je alleen muziek naar gods eer te luisteren of te zingen
zo denk ik er over
En zo denk ik er ook over, Connie!

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 16 aug 2003 22:06

Met dezelfde instrumenten die koning David gebruikte om God te eren, gaf koning Nebukadnezar het sein om het door hem gemaakte gouden beeld te aanbidden.

We zien hier dat duidelijk misbruik word gemaakt van de gave die God ons gegeven heeft met muziekinstrumenten.

Je kunt muziek dus gebruiken; of tot God's eer, of om het te gebruiken voor verkeerde doeleinden. Laten we eerlijk zijn, het gaat niet om de verpakking maar om de inhoud.
Afbeelding

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 16 aug 2003 22:18

hijwel schreef:
connie schreef:ik bedoel onder satans muziek wat over de duivel gaat
house muziek past ook niet bij als je een christen bent
als je een echt christen bent hoor je alleen muziek naar gods eer te luisteren of te zingen
zo denk ik er over

Oke connie,

ehh, waarneer is muziek tot eer van de duivel?
Ik luister echt heel veel verschillende muziek, ik kan echt genieten van Celine Dion. Ik weet dat zij geen christen is. Maar ze zingt zo zuiver en hoog dat ik er soms gewoon kippevel van krijg.
Ik geloof dat ik hier van mag genieten, net zo dat ik mag genieten van de natuur. Gelukkig zijn er ook nog veel gospel artiesten die ook heel mooi kunnen zingen. Micheal W. Smith en Rebbeca St James echt aanraders!

bdw: ik kan je reacties altijd wel waarderen. Zo kort en eerlijk

Ik denk dat muziek van de duivel is als er openlijk leuzen worden geroepen die niet met de Bijbel overeenkomen en de duivel soms ook aanbidden. Dit is bij house-muziek regelmatig het geval. Ik vraag me af of je d.m.v dreunende bonkmuziek het evangelie de wereld kunt inbrengen. Ik vind dat niet zo bij elkaar passen.
Amy Grant is ook een aanrader wat betreft gospelmuziek.
Als mensen volledig door de muziek worden meegesleept is het denk ik verstandig om na te gaan of ze door de boodschap en/of muziek worden meegesleept. Bij sommige vormen van gospelmuziek heb ik het idee dat het puur om de muziek (=bonken) gaat, maar om het toch goed te keuren is het in een christelijk sausje gedoopt, wat er niet bij past.

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 17 aug 2003 02:47

juliagirl schreef:Ik heb een vraag. Mij is altijd voorgehouden dat muziek alleen goed is als het tot eer van God wordt gespeeld/ gezongen. Maar is het dan verkeerd om ten volle te genieten van vrij moderne pianomuziek zonder zang?

Beste Julia,

Laten we eens kijken hoe David, God eerde:

Alzo brachten David en het ganse huis Israëls de ark des HEEREN op, met gejuich :D en met geluid der bazuinen. En het geschiedde, als de ark des HEEREN in de stad Davids kwam, dat Michal, Sauls dochter, door het venster uitzag. Als zij nu den koning David zag, springende :D en huppelende :D voor het aangezicht des HEEREN, verachtte zij hem in haar hart. ( 2 Samuel 6 : 15 en 16 )

Maar David zeide tot Michal: Voor het aangezicht des HEEREN, Die mij verkoren heeft voor uw vader en voor zijn ganse huis, mij instellende tot een voorganger over het volk des HEEREN, over Israël; ja, ik zal spelen voor het aangezicht des HEEREN ( 2 Samuel 6 : 21 )

Halelujah :D
Afbeelding

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 17 aug 2003 15:33

Als mensen volledig door de muziek worden meegesleept is het denk ik verstandig om na te gaan of ze door de boodschap en/of muziek worden meegesleept. Bij sommige vormen van gospelmuziek heb ik het idee dat het puur om de muziek (=bonken) gaat, maar om het toch goed te keuren is het in een christelijk sausje gedoopt, wat er niet bij past.

*Dus kun je het evangelie het beste met slechte (kwalitatief :wink:) muziek brengen, want dan is de kans zo klein mogelijk dat mensen luisteren naar de muziek ipv. het evangelie?

*De bijbel zegt dat we moeten aanbidden in geest en in waarheid, in waarheid: we moeten de waarheid zeggen, in geest het moet diep van binnen uit je komen en je mag erook best in opgaan (denk bijvoorbeeld aan Elia)

*In christelijk sausje:
1. Ik vraag me af of dat wel zo vaak de motivatie is, wie zijn wij om daar over te oordelen, maar zelfs als dat zo is
2. Paulus zegt ergens dat er mensen zijn die het evangelie met een verkeerde motivatie brengen, maar dat hij desondanks toch blij is dat het evangelie in ieder geval nog gebracht word
3. Is dat sausje bij zoveel dingen dan niet zo? Denk aan een christelijke klerenwinkel, christelijk café, christelijke reisbureau's etc.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 18 aug 2003 09:50

Ik denk dat muziek van de duivel is als er openlijk leuzen worden geroepen die niet met de Bijbel overeenkomen en de duivel soms ook aanbidden.

Dat is duidelijk Tabitha...

Dit is bij house-muziek regelmatig het geval. Ik vraag me af of je d.m.v dreunende bonkmuziek het evangelie de wereld kunt inbrengen. Ik vind dat niet zo bij elkaar passen.

Ik sluit me ten eerste bij everlastingman aan: het gaat niet om de verpakking maar om de inhoud. Verder is het REGELMATIG het geval. Dus niet altijd... En gelukkig zeg je: Ik VIND het niet zo passen. Anderen wel. Maar hier toon je niet mee aan dat house per definitie duivels is. Ik houd niet van house maar dat is een andere verhaal. Ik denk dat ALS er een foute stijl zou zijn dat dit house is o.i.d. omdat snaarinstrumenten (gitaar en bas als uitvloeisels) en trommesl (drumstel als uitvloeisel) e.d. gemaakt en gebruikt zijn allereerst tot Gods eer terwijl house allereerst is 'ontworpen' als instrument van satan en pas daarna is gebruikt om te evangeliseren. Ik heb nog geen antwoord op de vraag: is dit legaal gebruik maken van moderne technieken om te evangeliseren of is het een 'illegaal' gebeuren? Mijn eerste indruk is: het is 'legaal'.

:( Amy Grant is heilig en dj Andy Hunter is een instrument van satan? (Is Amy btw niet gescheiden? Geen ieder mens is zonder zonden)

Bij sommige vormen van gospelmuziek heb ik het idee dat het puur om de muziek (=bonken) gaat, maar om het toch goed te keuren is het in een christelijk sausje gedoopt, wat er niet bij past.

Muziek = bonken? Ik heb het idee dat je niet echt veel van muziek weet... Er zal best gospel zijn waar het niet in de eerste plaats gaat om God te dienen zo is er ook seculiere muziek die er niet op is gericht om satan te dienen. Maar zoals het nu op mij overkomt ben je heel veroordelend tegen het grootste gedeelte van de gospelscenen... Over het christelijke sausje: beter een sausje door God gemaakt dan een behoorlijk 'vurig' en 'hels' sausje.. Of ben je dat niet met me eens?

Verder met everlastingman en @mic eens.

xgnoom
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor xgnoom » 18 aug 2003 15:41

joris schreef:Vergeet alleen niet dat muziek een taal is. Een taal die door Lucifer, de gevallen engel van de muziek, erg goed gesproken wordt. Maar ook een taal die God gebruikt bij zijn gaven

CS Lewis zei in Brieven uit de hel dat de duivel een enorme hekel heeft aan muziek. Dat ben ik met hem eens: het idee dat de duivel muziek gebruikt vind ik nogal vergezocht. Muziek brengt de mensen positieve vreugde en orde in het hoofd (net als dromen dat doen). Vreugde, orde en rust is nu net datgene wat de duivel de mensen wil afnemen.

Muziek is niet verbaal en daarmee m.i. geen taal, je kan er geen ideeën mee communiceren - in ieder geval geen ideeën over goed en kwaad - zoals sommigen graag willen doen geloven.

Het criterium dat je alleen naar mag luisteren 'die tot eer van God' moet zijn is daarmee wazig. Als we geloven dat God muziek heeft gemaakt - daar zijn we het hier geloof ik wel over eens - dan zou daarmee per definitie alle muziek tot eer van God moeten zijn. Opnieuw gaat het hier over muziek in enge zin, dus niet over liedteksten.
Gaat heen en leert wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 18 aug 2003 15:59

xgnoom schreef:CS Lewis zei in Brieven uit de hel dat de duivel een enorme hekel heeft aan muziek. Dat ben ik met hem eens: het idee dat de duivel muziek gebruikt vind ik nogal vergezocht.

Waarom was Lucifer dan de engel van de muziek? En verder: hoe verklaar jij het grote aantal satanise bands? Hoe verklaar jij het veelvoudig misbruiken van Gods naam in de muziek? Nee satan gebruikt muziek niet, hij misbruikt het...

Muziek brengt de mensen positieve vreugde en orde in het hoofd (net als dromen dat doen). Vreugde, orde en rust is nu net datgene wat de duivel de mensen wil afnemen.

Ik denk dat ik jou eens iets moet laten horen waardoor je zeker niet in positieve vreugde ontbrandt en waardoor je zeker geen orde in je hoofd krijgt.

Muziek is niet verbaal en daarmee m.i. geen taal, je kan er geen ideeën mee communiceren - in ieder geval geen ideeën over goed en kwaad - zoals sommigen graag willen doen geloven.

Tot op zekere hoogte met je eens. Toch zit achter veel instrumentale muziek weldegelijk een boodschap. En die boodschap, die is niet per definitie goed. Achter vocale muziek zit vaak een nog duidelijkere boodschap. En ook deze is zeker niet altijd goed.

Het criterium dat je alleen naar mag luisteren 'die tot eer van God' moet zijn is daarmee wazig. Als we geloven dat God muziek heeft gemaakt - daar zijn we het hier geloof ik wel over eens - dan zou daarmee per definitie alle muziek tot eer van God moeten zijn. Opnieuw gaat het hier over muziek in enge zin, dus niet over liedteksten.

Ja, eigenlijk moet muziek per definitie tot Gods eer zijn. Daarom snap ik de houding van veel refo's niet. Maar dat is een andere discussie.
Laatst gewijzigd door kurtyo op 18 aug 2003 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 18 aug 2003 21:07

kurtyo schreef:
Ik denk dat muziek van de duivel is als er openlijk leuzen worden geroepen die niet met de Bijbel overeenkomen en de duivel soms ook aanbidden.

Dat is duidelijk Tabitha...

Dit is bij house-muziek regelmatig het geval. Ik vraag me af of je d.m.v dreunende bonkmuziek het evangelie de wereld kunt inbrengen. Ik vind dat niet zo bij elkaar passen.

Ik sluit me ten eerste bij everlastingman aan: het gaat niet om de verpakking maar om de inhoud. Verder is het REGELMATIG het geval. Dus niet altijd... En gelukkig zeg je: Ik VIND het niet zo passen. Anderen wel. Maar hier toon je niet mee aan dat house per definitie duivels is. Ik houd niet van house maar dat is een andere verhaal. Ik denk dat ALS er een foute stijl zou zijn dat dit house is o.i.d. omdat snaarinstrumenten (gitaar en bas als uitvloeisels) en trommesl (drumstel als uitvloeisel) e.d. gemaakt en gebruikt zijn allereerst tot Gods eer terwijl house allereerst is 'ontworpen' als instrument van satan en pas daarna is gebruikt om te evangeliseren. Ik heb nog geen antwoord op de vraag: is dit legaal gebruik maken van moderne technieken om te evangeliseren of is het een 'illegaal' gebeuren? Mijn eerste indruk is: het is 'legaal'.

:( Amy Grant is heilig en dj Andy Hunter is een instrument van satan? (Is Amy btw niet gescheiden? Geen ieder mens is zonder zonden)

Bij sommige vormen van gospelmuziek heb ik het idee dat het puur om de muziek (=bonken) gaat, maar om het toch goed te keuren is het in een christelijk sausje gedoopt, wat er niet bij past.

Muziek = bonken? Ik heb het idee dat je niet echt veel van muziek weet... Er zal best gospel zijn waar het niet in de eerste plaats gaat om God te dienen zo is er ook seculiere muziek die er niet op is gericht om satan te dienen. Maar zoals het nu op mij overkomt ben je heel veroordelend tegen het grootste gedeelte van de gospelscenen... Over het christelijke sausje: beter een sausje door God gemaakt dan een behoorlijk 'vurig' en 'hels' sausje.. Of ben je dat niet met me eens?

Verder met everlastingman en @mic eens.

Ik heb nooit gezegd dat Amy Grant heilig is, misschien geheiligd in Christus, dat kan ik niet beoordelen, maar daarom kan ik haar muziek nog wel verantwoord vinden. Ik heb ook nooit gezegd dat Andy Hunter een instrument van de satan is. Inlegkunde van jou waarschijnlijk...
Wat betreft housegospel. Ik zeg niet dat het verkeerd is, maar ik weet niet of het goed is. Dat weet uiteindelijk alleen God. Ik zeg alleen dat ik er met mijn geweten niet verantwoord naar kan luisteren, omdat ik de inhoud niet met de muziek kan rijmen. Het evangelie: een boodschap van liefde met het keiharde bonken (naar mijn MENING), waardoor ik niet eens meer nuchter kan nadenken. Nuchterheid en waakzaamheid, daar wijst God mij op!

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 18 aug 2003 23:12

Tabitha:
Ik heb nooit gezegd dat Amy Grant heilig is, misschien geheiligd in Christus, dat kan ik niet beoordelen, maar daarom kan ik haar muziek nog wel verantwoord vinden.

Maar of die muziek daadwerkelijk verantwoord is, dat weet je niet? Anders zou het krom zijn: dat je het bij de ene wel weet en bij de ander niet...

Ik heb ook nooit gezegd dat Andy Hunter een instrument van de satan is. Inlegkunde van jou waarschijnlijk...

Dat was inlegkunde ja. Gebasseerd op jouw uitlatingen en op hoe ik deze interpreteerde.

Wat betreft housegospel. Ik zeg niet dat het verkeerd is, maar ik weet niet of het goed is. Dat weet uiteindelijk alleen God.

Dat is al heel wat anders. Juist ja, dat weet alleen God, maar waarom ben je dan zo voorzichtig met housegospel en zo makkelijk met amy grant?

Het evangelie: een boodschap van liefde met het keiharde bonken (naar mijn MENING), waardoor ik niet eens meer nuchter kan nadenken.

Hoe denk jij over andere harde muziekstijlen als: metal (van heavy tot black) en gothic en punk etc.? Maar je geeft dus aan dat het een persoonlijke zaak is? Maar ben jij het eens met mensen als Johan (of hoe heet ie) vreugdenhil? Of toch niet?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 20 aug 2003 11:54

alles wat macht over je heeft is zonde.

xgnoom
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor xgnoom » 20 aug 2003 12:11

surfer schreef:alles wat macht over je heeft is zonde.

God heeft macht over mij...
Mijn familie heeft invloed op mij...
Mijn vrienden hebben invloed op mij...
Mijn collega's hebben invloed op mij...
Muziek heeft invloed op mij...
De kerk heeft invloed op mij...

...zondig?
Gaat heen en leert wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 20 aug 2003 12:36

xgnoom schreef:
surfer schreef:alles wat macht over je heeft is zonde.

God heeft macht over mij...
Mijn familie heeft invloed op mij...
Mijn vrienden hebben invloed op mij...
Mijn collega's hebben invloed op mij...
Muziek heeft invloed op mij...
De kerk heeft invloed op mij...

...zondig?

Wat een conclusie. Ja, zou ik zeggen. Als je jezelf wegcijfert door al die invloeden.
Maar moeten we dan inderdaad alles afstoten en als kluizenaars gaan leven? Ik dacht het niet. Het gaat erom hoe je met die invloed om gaat. Dat merk je bij christelijke en bij niet christelijke muziek.

Terug naar “Archief”