Omega:
1. Niet alleen de betekenis is belangrijk, maar het moet ook duidelijk zijn in Wiens naam er gedoopt wordt. Er mag geen twijfel over bestaan dat er wordt gedoopt in de naam van De Vader, Zoon en Heilige Geest, om ieder misverstand daarover te voorkomen. Dopen in de naam van b.v. god is onvoldoende, omdat god een 'titel' is voor meerdere goden.
In het geval van Johannes was het voor de Joden duidelijk dat het om de God van Abraham, Isaak en Jakob ging, lijkt me. Als alleen de formule met zowel Vader, Zoon als Heilige Geest correct is zit je met een probleem t.a.v. Handelingen.
Omega:
2. De huidige doopformule is afkomstig van Christus Zelf.
Zoals ik al heb aangegeven is het maar de vraag of het hier gaat om een formule. Uit Jezus woorden blijkt dat niet en ook uit de praxis van de apostelen niet. Ik vind het prima (mooi zelfs) om deze formule te gebruiken, maar het gaat me te ver om te stellen dat deze formule een bevel van Jezus is.
Omega:
Daar kan ik me wel in vinden. Desondanks wordt er in zowel reformatorische als bijna alle evangelische gemeenten gedoopt volgens de formule van Christus Zelf.
Zoals gezegd heb ik daar ook geen enkel probleem mee.
Omega:
Over beuzelen gesproken...
Sorry, maar als je Calvijns verdediging van de kinderdoop leest in de Institutie heeft hij het zo vaak over beuzelaarijen dat ik het ook even wilde proberen

Omega:
Als jij gedoopt wordt met de woorden "je zonden zijn vergeven", is dat dan een doop in Christus?
Ik denk dat dat in het geval van Johannes inderdaad wel het geval is. Vergeving van zonden is alleen mogelijk door met Jezus te sterven (waarvan de doop het symbool is). In Hem ontvangen wij die vergeving. In de context van de bijbel heeft vergeving van zonden altijd te maken met het werk van Christus. Ook de Joden van het OT ontvingen vergeving van zonden op basis van het werk van Christus. Dat de naam Jezus niet expliciet daaraan verbonden wordt neemt de waarheid daarvan toch niet weg? Zo zie ik het ook met de doop van Johannes. Als hij het heeft over vergeving van zonden dan gaat het impliciet altijd over Jezus, ook al wist hij wellicht niet wie Hij was. In ieder geval lezen we in vers 4 (hand. 19) dat Johannes volgens Paulus Jezus predikte.
Omega:
Nee, hij predikte de komende messias. Hij wist niet dat het Jezus was.
Maar op een gegeven moment zegt hij duidelijk: Zie het Lam Gods dat de zonden der wereld wegneemt. Denk je nou echt dat dat Lam Gods en de komende messias in zijn prediking los van elkaar stonden? Zie ook weer mijn opmerking aangaande Hand. 19:4.
Omega:
Zoals je zelf al eerder aangaf bestaat daarover grote onduidelijkheid bij Johannes tot het moment dat na de doop van Jezus de woorden uit de hemel klonken.
Ik heb nergens gesproken over grote onduidelijkheid bij Johannes. Het is voor ons onduidelijk op welk moment Johannes Jezus herkende als de Messias. Maar dat is wat anders.
Omega:
Als wegbereider van de messias zou hij ook beter moeten weten.
Nou spreek je jezelf tegen. Als wegbereider zou hij wel moeten weten dat hij geen koning moest verwachten maar wist hij niet dat die Messias Jezus was? Gaf God hem wat selectieve info door? Overigens zouden ook de discipelen, die dagelijks met Jezus omgingen ook moeten weten dat ze geen koning moesten verwachten. Maar wat deden ze?
Omega:
Maar dat Johannes in de gevangenis nog steeds niet zeker was van zijn zaak, is wel duidelijk.
Ik stel dat Johannes wel degelijk zeker was van zijn zaak. Kijk maar naar zijn getuigenis over Jezus. Alleen in de gevangenis begon de twijfel te knagen. Die versie doet veel meer recht aan de bijbelse gegevens en wordt ook ondersteund door diverse uitleggers.
Trouwens, over uitleggers gesproken. Waarom ga jij t.a.v. het kennen van Jezus door Johannes zo je eigen weg? De uitleggers die ik er op nasloeg zeggen allemaal wat anders (dan jij). Wat wil je precies aantonen met de stelling dat de doop van Johannes niet de doop in Christus is? Zoals gezegd gaan veel reformatorische uitleggers juist uit van eenheid.
Omega:
Ik denk dat je nu appels en peren vergelijkt. Met de visie op de kinderdoop ben ik het eens. Hier gaat het echter om een situatie in het NT die daar wordt rechtgezet.
Dat is dus maar de vraag. Volgens de uitleggers die de kinderdoop aanhangen gaat het hier niet over overdopen. In de geest van hun betoog aangaande de kinderdoop kan ik dat ook goed begrijpen. Vandaar ook dat ik het vreemd vind dat jij hier iets anders wilt lezen.
Omega:
Het ging hier om de bewering dat dopen al voorkwam in het OT. Ik mag aannemen dat je die visie niet deelt.
Het doopformulier ziet in de doorgang door de Rode Zee en in de zondvloed afbeeldingen van de doop. Ik denk dat dat met het voorbeeld van Naaman ook nog wel eens het geval kan zijn.
Omega:
De brieven van Paulus zijn van latere datum. Op dat moment was de doop al gemeengoed.
De brieven van Paulus zijn van eerdere datum dan de evangeliën en de Handelingen. Als je bedoelt dat Paulus doop plaatsvond na het bevel van Jezus om te dopen heb je gelijk, maar dan blijft de vraag waarom de discipelen zich ook niet alsnog hebben laten dopen. Was dat niet nodig? Hadden ze een uitzonderingspositie? Zelfs Jezus liet zich notabene dopen. (Terwijl Johannes al wist dat Hij dat niet nodig had)
Omega:
Aangezien tijdens de omwandeling van Jezus op aarde dopen toch minder gebruikelijk was dan daarna, ligt het voor de hand om te veronderstellen dat ze (althans de meesten) niet gedoopt zijn.
Dat levert echter theologische problemen op. Hoe los je die op?
Klaas