Gian schreef:Paulus zegt dit in Rom. 9
30 Wat zullen wij dan zeggen? Dat de heidenen, die de rechtvaardigheid niet zochten, de rechtvaardigheid verkregen hebben, doch de rechtvaardigheid, die uit het geloof is.
31 Maar Israel, die de wet der rechtvaardigheid zocht, is tot de wet der rechtvaardigheid niet gekomen.
32 Waarom? Omdat zij die zochten niet uit het geloof, maar als uit de werken der wet, want zij hebben zich gestoten aan den steen des aanstoots;
Ik ben bang dat het nu niet anders is.
Hmm het Jodendom heeft vele stromingen, tegenwoordig, waaronder ook het Messiasbelijdende.
Ik kan niet over ''een Jood'' zijn intentie oordelen naar God toe of zij Hem oprecht dienen of niet, zij vinden zelf van wel. Wie ben ik om te zeggen dan van niet? Vast blijft wel staan dat ze een Verbond hebben met God. Of ze nu de rechtvaardigheid zochten uit geloof of uit de werken der wet.
Ik vind dus dat we hen in hun waarde moeten laten. Over wetticisme binnen de reformatorische gezindte is ook genoeg aan te merken. Zoals bv. dat je niet op zondag mag internetten belachelijk. Dan vallen we in dezelfde valkuil als een orthodoxe Jood die op zondag geen fles cola openmaakt. In die zin dat je voorbij zou kunnen gaan aan waar het omgaat.
God lief hebben boven alles en je naaste als jezelf.