Papa <-> Almachtig God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 feb 2006 15:32

En de indianen afgod welke je noemde is hier ook niet ter sprake en kan kwetsende overkomen envoegt dus niets toe. We hebben het hier niet over aardse vrienden of negers of afgoden , maar over de Eeuwige Vader en Pappa. Laten we ontopic blijven.
Wat is het verschil tussen Vader en Pappa? Je maakt daar klaarblijkelijk onderscheid in.

En nogmaal je hoeft van mij geen Pappa te zeggen. Als je geen gebruik wenst te maken van dat voorrecht is dat verder jou zaak. Ik doe het gaarne iedere dag.
Dat doe ik ook vast niet.

Daarnaast interesseert het me geen lor wat Kayne West of Tupac Shakur menen te moeten zeggen tegen God. Het gaat er om wat Jezus zegt. "Dat" is belangrijk, denk je ook niet.
Ze zeggen het toch uit de Geest, dus dan is het wat Jezus zegt toch :)

http://www.eo.nl/portals/themes/article ... me=5748887
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 feb 2006 15:34

2. In Judea was dat meer boers.

Wat betekent dat dan?

Het Aramees is lange tijd een soort van wereldtaal geweest dus ik zie geen aanleiding om e.e.a. te verklaren met boers en moedertaal.
Boers als in hoe mensen mijn uitspraak van het ABN ook betitelen als boers, het is anders, schijnbaar minder gecultiveerd. De mensen spreken Petrus bijvoorbeeld aan op zijn tongval; ben jij 'ook zo een' je spreekt net als hun..

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 06 feb 2006 15:34

Ik lees het ook zo dat hij met dat boers een dialect bedoelt te zeggen. Wat is boers anders. En wat bedoeld hij er anders mee dan? :?:
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.
http://clintslog.web-log.nl/

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 06 feb 2006 15:46

Wat moet het een gemis zijn om God niet als Pappa te willen of kunnen zien. Geeft het ook niets iets weer van moeilijk te kunnen buigen? Of heeft het met ons (vaak niet zo volmaakte aardse) vaderbeeld te maken? Bedoel te zeggen dan het woordje Pappa ons automatisch maakt tot kleine kinderen want meer volwassen geworden kinderen spreken meestal Pa of Vader uit. Denk dat daar de schoen wel eens kan wringen. Dat we het maar moeilijk kunnen verteren dan we tegenover Hem altijd kind zullen blijven. Voelen we ons daar dan ongemakkelijk bij? Vinden we ons te groot om nog een Pappa te hebben? Ligt dit ten grondslag aan al dit verzet?
Het is mogelijk. Maar ik vind het heerlijk om een Pappa te hebben waar ik in tijde van lijden en extreme nood (maar soms ook gewoon zo maar) nog op schoot kan kruipen. Hij is mijn God, Heer, Verlosser, Zaligmaker en eeuwige Vader, ja wat meer is…een onvervalste Pappa die met een onvervangbare liefde van mij wil houden.
Tegen zo’n God zeg ik graag...Pappa!
Jij niet?
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 feb 2006 16:28

Wat moet het een gemis zijn om God niet als Pappa te willen of kunnen zien.
Noemen.

Geeft het ook niets iets weer van moeilijk te kunnen buigen?
Nee, ik buig voor YHWH, de Ik Ben die Ik Ben, God die ik soms mijn Vader noem.

Of heeft het met ons (vaak niet zo volmaakte aardse) vaderbeeld te maken? Bedoel te zeggen dan het woordje Pappa ons automatisch maakt tot kleine kinderen want meer volwassen geworden kinderen spreken meestal Pa of Vader uit. Denk dat daar de schoen wel eens kan wringen. Dat we het maar moeilijk kunnen verteren dan we tegenover Hem altijd kind zullen blijven.
Wij zullen ook niet altijd kind voor hem blijven, wel kinderen. Ik hoop dat jou ouders (als je ze nog hebt, anders sorry) jou niet behandelen als hun kleine petertje van 10, ik denk dat, als ze dat deden je intens gekwetst zou voelen.

Voelen we ons daar dan ongemakkelijk bij?
Ik zou me inderdaad ongemakkelijk voelen om mijn God, Pappa te noemen, omdat dat woordje te weinig betekend.

Vinden we ons te groot om nog een Pappa te hebben? Ligt dit ten grondslag aan al dit verzet?
Nee, ik vind het een degradatie va n de Almachtige God.

Het is mogelijk. Maar ik vind het heerlijk om een Pappa te hebben waar ik in tijde van lijden en extreme nood (maar soms ook gewoon zo maar) nog op schoot kan kruipen. Hij is mijn God, Heer, Verlosser, Zaligmaker en eeuwige Vader, ja wat meer is…een onvervalste Pappa die met een onvervangbare liefde van mij wil houden.
Hoe mooi ook geschreven, ik krijg er echt, letterlijk maagpijn van. Alleen van dat op schoot kruipen, ik vind dat een ongelofelijk eng Godsbeeld, een God bij wie je op schoot kruipt. Het gaat om hoe je het benoemt, ik zou het een troostende God noemen, niet omdat Hij alles maar goed doet, maar omdat ik alles fout doe en Hij dingen leid, dat troost mij. Jij noemt dat op schoot kruipen..

Tegen zo’n God zeg ik graag...Pappa! Jij niet?
NOOIT!

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 06 feb 2006 16:40

Proef in je woorden pijn en verdriet.
Wil graag voor je bidden dat je Zijn liefde ook op deze wijze zal leren kennen. Dat is wel het minste wat ik voor mijn broer kan doen.
:cry:

simone
Mineur
Mineur

Berichtdoor simone » 06 feb 2006 16:44

zeg nooit nooit.

Wij zijn Gods kinderen, en God papa noemen geeft ook een beeld van vertrouwen en overgave..

Maar je hebt gelijk als je zegt dat God meer is dan alleen Vader, dat is Hij ook. Toch laat Hij onszelf zien dat Hij Vader is, denk maar aan de verloren zoon. Een gelijkenis dat wel, maar de kern is wel God de Vader die wacht op zijn zoon. Het laat Gods liefde voor ons zien.
De bijbel spoort ons ook aan om God Vader te noemen en leert ons dat God de Vader er naar verlangt naar een hechte, intieme relatie met ons.
Er is een groot verschil tussen dingen af weten van God en God persoonlijk kennen.
' Als Jezus Christus werkelijk God is en zijn leven voor mij gaf, dan kan mijn offer voor Hem nooit te groot zijn.'

C. T. STUDD

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 06 feb 2006 16:45

wat als die "wijze" nu eens iets tever doorgeschoten is?
YHWH blijft een machtig god. "If I see the face of God I will die".
Jezus noemde hem "abba". Het woord "vader" is een ander woord dan "papa".
Papa is voor je eigen vader. Ik ken Gods liefde, maar ik zal nooit verkleinwoordjes als "papa" gaan gebruiken tegen de Eeuwige God. Daarvoor is hij te groot en ben ik te klein.

Ik walg enigszins van je houding tegenover iemand die er bewust niet voor kiest om zo'n woord te gebruiken. Jij zal wel even voor hem bidden dat hij ook maar zo'n woord zal gaan gebruiken. Hij heeft uitgelegd hoe hij het ziet en wat hij er van vindt. Respecteer dat, maar je wil de "christelijke pappa-hype" op hem opleggen en zal daarom eventjes voor hem bidden.
Excuus, maar ik kan daar erg geirriteerd om worden.

De bijbel spoort ons ook aan om God Vader te noemen

bijbelboek en vers graag.
Je bedoelt het "onze vader". Ja, vader, maar zeker geen papa. Er klinkt veel respect in door. Een intieme relatie, dat is wat YHWH inderdaad wil.
Maar dat hele "papa" verschijnsel schiet tever door naar mijn mening.

Ik kom veel christenen tegen die god teveel in hun zak stoppen. YHWH is nogsteeds dezelfde, ook al mogen we hem in intieme relatie "vader" noemen. Maar hij blijft een god, die zich zeker niet voor ons karretje zal laten spannen. Een eeuwig wezen, machtig, heilig. Ik gebruik het woord "pappa" liever niet omdat het te kleinerend klinkt.
what the soul hides, blood tells

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 06 feb 2006 16:51

Jezus noemde hem "abba". Het woord "vader" is een ander woord dan "papa".
Papa is voor je eigen vader.

En dat is nou net een reden om Abba wel te vertalen met Papa. De titel 'vader' werd in Jezus' tijd niet alleen voor je eigen vader maar ook b.v. voor een leraar of meester (in de zin van meester-knecht) gebruikt. Het woord abba werd daarentegen niet zo gebruikt. Zo was het b.v. verboden voor slaven om hun meester abba te noemen.

Ik gebruik het woord "pappa" liever niet omdat het te kleinerend klinkt.

Ik zal de kinderen direct vertellen dat ik niet langer kleinerend wil worden aangesproken ;-)
Laatst gewijzigd door Klaas op 06 feb 2006 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 06 feb 2006 16:52

Snel geirriteert raken is ook een uiting van het vlees en ook "daar" moet voor gebeden worden lijkt mij.

:lol:

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 06 feb 2006 16:58

De vraag die je aan Simone stelde met betrekking tot het noemen van Pappa (Vader) zal ik even beantwoorden omdat ze met het eten bezig kan zijn. Als je op had gelet had je gezien dat dit al reeds meerdere keren gezegd werd.
Maar goed op verzoek dan nog maar een vierde keer: goed opletten hoor: Rom 8,15
U hebt de Geest niet ontvangen om opnieuw als slaven in angst te leven, u hebt de Geest ontvangen om Gods kinderen te zijn, en om hem te kunnen aanroepen met ‘Abba, Vader’.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 06 feb 2006 17:00

Ik zal de kinderen direct vertellen dat ik niet langer kleinerend wil worden aangesproken

dat YHWH een persoonlijke relatie met ons wil is nog geen reden om alles maar klakkeloos aan te nemen. Noem hem papa, prima.

Maar dan wil ik ook zakgeld van God. Of is dat ook weer niet de bedoeling?

Geirriteerd raken is van het vlees. Of zal ik het dan anders formuleren: heilige verontwaardiging?

Direct en overal voor bidden als het anders is dan jij het wilt.
Ik weet dat God een vader voor mij wil zijn, en ik mag hem vader noemen. Maar ik zal NOOIT het woord "papa" gebruiken. Hij is en blijft een heilige god, dus gebruik ik een woord waaruit meer eerbied spreekt, en niet het woord wat ik voor mijn aardse vader gebruik.

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 06 feb 2006 17:05

Rustig, rustig.
Je hoeft Hem ook geen Pappa te noemen.
Ik ga lekker eten nu.

En ik wil herhalen wat al iemand sprak: Zeg nooit nooit :mrgreen:

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 06 feb 2006 17:06

Serenity schreef:dat YHWH een persoonlijke relatie met ons wil is nog geen reden om alles maar klakkeloos aan te nemen. Noem hem papa, prima.

Maar dan wil ik ook zakgeld van God. Of is dat ook weer niet de bedoeling?

Ik zie het verband even niet. Jij beweert dat het gebruik van het woord papa kleinerend zou zijn. Dat heeft volgens mij niets met zakgeld te maken. Ik reageer met een verwijzing naar mijn kinderen omdat het volgens mij nogal vreemd is het woord papa te associeren met 'kleinerend'. Als een kind papa tegen zijn vader zegt dan is dat toch niet kleinerend? Met het woord papa druk je geen minachting uit maar juist zaken als liefde, vertrouwelijkheid, intimiteit, afhankelijkheid e.d.

Ik verwacht van God geen zakgeld. Ik vertrouw erop dat mijn Hemelse Vader weet wat ik nodig heb en in alles zal voorzien.
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 06 feb 2006 17:13

IK vind het woord "papa" niet echt geschikt om te gebruiken t.o.v. een heilig god als YHWH. Vader vind ik meer gepast.
Ja, dan moet er voor me gebeden worden, want hoe vreselijk mis ik toch de ervaring die jullie hebben.

Raido heeft zijn eigen mening, en legt dat ook uit, maar helaas moet er voor hem gebeden worden. Ik vind zo'n houding tamelijk ongepast.

Terug naar “Archief”