Papa <-> Almachtig God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 06 feb 2006 14:06

Ik geef jou graag het laatste woord mijn vriend.
Maar God als je Pappa zien is in mijn bescheiden beleving verre van kinderachtig! :lol: Het worden als de kinderen is voor mij dan ook sterk verweven met het erkennen van wat jou buikkrampen lijkt te geven, de relatie met een echte Pappa. Een bijzondere zaak die te denken geeft.
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.
http://clintslog.web-log.nl/

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 06 feb 2006 14:06

En ik krijg dus echt buikkrampgevoelens van het woordje Pappa, voor mij staat dat een volwassen relatie met God in de weg.

Ik was onlangs op de begrafenis van een, naar onze maatstaven, erg vroeg overleden man. Eén van zijn volwassen zonen hield een afscheidswoord in de dienst. Hij begon met: “Papa….”.

Daar was niets kinderachtigs aan. Integendeel, het was een uiterst gepaste manier om je vader op zo’n moment aan te spreken…
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 06 feb 2006 14:11

Amen Klaas het getuigt van "je plaats" te weten en heeft niets met kinderachtigheid te maken.
Wij mensenkinderen zullen altijd, ook als zijn we zonen Gods, bij Hem kind blijven. Gelukkig wel.

Abba Vader U alleen behoren wij toe!
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 feb 2006 14:16

Ik vermoed gewoon dat ik een wat ander Godsbeeld heb, ik wil geen Knuffelgod of Opschootkruipgod, en daarbij ik geloof ook niet dat God dat is (voor mij).
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 06 feb 2006 14:21

Ho, ho even. Dat wil niet zeggen dat wij enkel een soort knuffelGod (zoals jij dat meent te moeten noemen) denken te hebben.
Ook wij kennen God als de Machtige Meester, Heilige Here, Eeuwige Vader etc. Maar daarnaast wil hij ook onze Pappa zijn. En dat laten we graag toe.
Ook de jouwe wil Hij zijn of je dat beeld nu toelaat of niet Raido.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 feb 2006 14:24

Ik zeg ook helemaal niet dat je Hem geen Pappa mag noemen, echter dat ik Hem nooit zo zal noemen, ten eerste omdat ik de onderbouwing dubieus vind (Abba is geen Pappa, maar Vader) en ten tweede omdat het niet in mijn Godsbeeld past.

Ik neem aan dat jij jou Pappa ook geen Niggah of Grote Manitoe zou noemen..

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 06 feb 2006 14:32

Dit gaat nu nergens meer over en ik ervaar het dan ook niet langer zinvol of voel me uitgedaagd om op dit soort flauwe praat in te gaan.
ABBA betekend naast Vader wel degelijk ook Pappa daar valt niet verder over te praten.Wat je verder schrijft is gewoon niet ter zake

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 06 feb 2006 14:41

Abba is geen Pappa, maar Vader

Volgens mij is dat nou net de vraag. Ik heb altijd geleerd dat Abba meer genegenheid weergeeft dan enkel het woord vader. Dat het zou gaan om de manier waarop kinderen hun Vader aanspreken: papa dus. Nou kan men mij natuurlijk van alles wijs gemaakt hebben of zijn er ondertussen andere inzichten. Wat ik wel interessant vind is de vraag of het Aramees ook nog een ander woord voor vader kende. Als dat zo is dan moet het wel zo zijn dat zowel Paulus als Jezus voor Abba kiezen i.p.v. het andere aramese alternatief. De vraag zou dan natuurlijk zijn waarom ze dat deden.

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 06 feb 2006 14:42

Trouwens de vergelijking tussen onze hemelse Vader (Pappa) en Niggah (Neger) Of of Grote Manitoe (afgod van de Indianen) vind ik grenzen aan het ijdel gebuiken van Zijn naam.
Pas daar mee op. Je zou mensen erg kunnen kwetsen met deze bizarre gelijkenis en daarnaast voegt het niets aan deze goede discussie toe.

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 06 feb 2006 14:54

Zelfs als je op internet zoekt kom ik voor het Arameese Abba steeds weet tegen dat dit woord het beste vertaald wordt met Pappa.
Maar ik wil niemand dwingen om de waarheid onder ogen te zien. Daarvoor ben ik te zachtaardig.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 feb 2006 15:08

Trouwens de vergelijking tussen onze hemelse Vader (Pappa) en Niggah (Neger) Of of Grote Manitoe (afgod van de Indianen) vind ik grenzen aan het ijdel gebuiken van Zijn naam.
Het woord Niggah betekend in de Neger-ghetto's van Amerika geen Neger, maar vriend. De bekeerde Indianen gebruiken (of gebruikten) voor de God van de blanken.

Pas daar mee op. Je zou mensen erg kunnen kwetsen met deze bizarre gelijkenis en daarnaast voegt het niets aan deze goede discussie toe.
Het was volgens mij of Kayne West of Tupac Shakur die dat rapt: Jesus is my Homie, my niggah. Waarom ik dat zij? slechts om aan te geven dat aanspraakvormen voor God cultureel zijn gevormd. Ik zal nooit Homie zeggen, net als Pappa.

Over Abba = Pappa, ik denk dat je die lijn niet zo kunt trekken. Aramees was de taal dat men in Gallilea spraak, zijn moederstaal. In Judea was dat meer boers, thuis spreek ik wel eens dialect. Toch is het 'raar' om God in het dialect aan te spreken, dat doe je in je moederstaal, misschien is dat ook wel de reden geweest dat Jezus juist Abba zij, uit respect, in zijn moederstaal. De Hugenoten baden bijvoorbeeld in je/jij vorm richting God, ook dat is in onze taal niet echt netjes.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 06 feb 2006 15:19

Aramees was de taal dat men in Gallilea spraak, zijn moederstaal. In Judea was dat meer boers, thuis spreek ik wel eens dialect.

Ech nie! Aramees was allesbehalve een lokaal dialect. Zie b.v. http://nl.wikipedia.org/wiki/Aramees

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 06 feb 2006 15:20

niggah
1. a variation of the word nigger (dit staat er bijvoorbeeld op internet)
En de indianen afgod welke je noemde is hier ook niet ter sprake en kan kwetsende overkomen envoegt dus niets toe. We hebben het hier niet over aardse vrienden of negers of afgoden , maar over de Eeuwige Vader en Pappa. Laten we ontopic blijven.
En nogmaal je hoeft van mij geen Pappa te zeggen. Als je geen gebruik wenst te maken van dat voorrecht is dat verder jou zaak.
Ik doe het gaarne iedere dag.
:mrgreen:

Daarnaast interesseert het me geen lor wat Kayne West of Tupac Shakur menen te moeten zeggen tegen God. Het gaat er om wat Jezus zegt. "Dat" is belangrijk, denk je ook niet.
Laatst gewijzigd door peter77 op 06 feb 2006 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 feb 2006 15:26

Aramees was de taal dat men in Gallilea spraak, zijn moederstaal. In Judea was dat meer boers, thuis spreek ik wel eens dialect.

Ech nie! Aramees was allesbehalve een lokaal dialect. Zie b.v. http://nl.wikipedia.org/wiki/Aramees
De volgende dingen zei ik:

1. Aramees was de taal dat men in Gallilea spraak, zijn moederstaal.
2. In Judea was dat meer boers.
3. thuis spreek ik wel eens dialect.

Daarmee zeg ik niet dat Aramees een dialect was ;)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 06 feb 2006 15:31

2. In Judea was dat meer boers.

Wat betekent dat dan?

Het Aramees is lange tijd een soort van wereldtaal geweest dus ik zie geen aanleiding om e.e.a. te verklaren met boers en moedertaal.

Terug naar “Archief”