huwelijk in gemeenschap van goederen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 feb 2006 10:57

Snel? Ja, we moeten nog alles regelen. Maar we hebben dan al vier jaar verkering.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 02 feb 2006 10:59

"Snel?" -> Beter over (ongeveer) een half jaar dan over anderhalf jaar, toch? :wink:
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 feb 2006 11:46

inderdaad ;) maar nu weer on topic. ik zal Borkdude eens vragen of hij nog van plan is een eigen bedrijfje te starten ooit in z'n leven.

snien
Mineur
Mineur
Locatie: Goes (maar de 24 jaar Vlissingen zit ook nog diep in mijn hart)

Berichtdoor snien » 25 mar 2006 16:33

Wij zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd omdat mijn eega een eigen winkel heeft. We vonden het wel zo'n lekker en veilig idee dat ik niet wordt meegetrokken in de misere mocht er iets mis gaan in de zaak.
En omdat we toch op huwelijkse voorwaarden zijn getrouwd kan je gelijk van alles vast laten leggen hoe je t dan ook maar wel. En dat heeft niet alleen te maken met eventueel echtscheiding want daarvoor zijn we niet getrouwd, maar ook in geval van overlijden van een van de twee of allebei tegelijk.

Maar ik denk wel dat we, als we de winkel niet hadden gehad, gewoon in gemeenschap van goederen waren getrouwd.
Overigens kan je op een notariskantoor uitgebreid informatie daar over krijgen als je er meer over wil weten.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 19 apr 2006 22:22

Wij zijn wel in gemeenschap van goederen getrouwd, ook al heeft mijn man een eigen bedrijf.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 20 apr 2006 12:21

wij zijn ook in gemeenschap van goederen getrouwd, maar we hadden ons er beter in moeten verdiepen, achteraf gezien.

dus: lalage: verdiep je er goed in, zodat je weet wat je doet

nu heb ik dat nog steeds niet gedaan. Maar wat ik wel gehoord heb: het is niet alleen bij een eigen zaak of bij scheiding handig (want die 2 zijn niet aan de orde bij ons), maar ook als je een risicovol beroep hebt. Ik hoop straks arts te zijn, ik heb dan uiteraard een verzekering voor de fouten die ik ga maken en de mensen die door mijn schuld invalide worden ( :? heerlijk zo n beroep...). Maar het schijnt dat in uitzonderings gevallen zo'n verzekering helemaal niet of niet helemaal dekt en dan zit ik met een heel groot probleem. En mijn man dus ook in ons geval.
Ik vind het eigenlijk wel zo liefelijk als hij mij dan zou kunnen onderhouden en we niet allebei failliet zijn.

Nu dacht ik: dan zetten we dat huwelijk later nog wel ff om naar huwelijkse voorwaarden, maar ook dat is niet echt goedkoop en meer ingewikkeld dan bij aanvang van het huwelijk.

dus: lalage: ga je risicovol werken of een eigen zaakje opstarten, denk dan goed na.

okee, ik heb me niet goed verdiept nog, dus als iemand mij kan helpen, graag.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 apr 2006 12:27

Hmz, als wiskundige doe ik niet zulk risicovol werk ;) Ik hoorde ook dat je het kunt omzetten. Waarschijnlijk doen we dat dus als het nodig is, want nu ziet het er nog niet naar uit dat een van ons een eigen zaakje gaat oprichten.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 20 apr 2006 12:28

tweetietwee schreef:okee, ik heb me niet goed verdiept nog, dus als iemand mij kan helpen, graag.

Op dit moment heb ik helaas geen tijd om die letselschade-vergoedingen voor je uit te zoeken. (Ben zoals dat zo fraai heet 'studerend juridisch medewerker' op een advo.kantoor.) Tip: stel je vraag op www.rechtenforum.nl , onder 'Rechtshulp'. Op dat forum zitten veel beginnende juristen en rechtenstudenten die dol zijn op het geven van rechtshulp :) .
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 20 apr 2006 15:41

haha, ik herken het. (co's die zitten te wachten op een eerste hulp...)

ja lalage, dat omzetten heb ik ook gehoord. Maar is dat niet veel duurder dan gelijk vanaf het begin?

dankjewel le chat!

Het_Bureau
Mineur
Mineur

Berichtdoor Het_Bureau » 21 apr 2006 22:54

Huwelijkse voorwaarden zijn niet alleen met het oog op een scheiding, of een eigen bedrijf relevant.

Er zijn meerdere mogelijkheden denkbaar dat een van jullie beiden gigantische kosten moet maken bijv voor opname in een 'gesticht'. Sommige mensen worden daar compleet door geruineerd. Het verschilt overigens per reden van opname of je eigen kapitaal daarvoor aangesproken wordt.
Zoals dit zijn er nog legio voorbeelden te noemen. Huwelijkse voorwaarden is eigenlijk de enige verstandige keus. Maar ja, een huwelijk gaat nou eenmaal niet op basis van verstand. Reden waarom ik voor mijn a.s. huwelijk, geen huwelijkse voorwaarden opstel :lol:
Het hart van de wijze is rechts, maar het hart van de zot links.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 apr 2006 23:12

Het_Bureau schreef:Maar ja, een huwelijk gaat nou eenmaal niet op basis van verstand. Reden waarom ik voor mijn a.s. huwelijk, geen huwelijkse voorwaarden opstel :lol:

Dat is dan knap onverstandig. Oh, dat zei je al. 8)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 22 apr 2006 07:40

Mwah, ik ga er toch eens over hebben met mn a.s. man ;)
Hij heeft nu een eigen bedrijf, als hobby dr bij, en dat gaattie per volgend jaar toch wegdoen.
Maar zijn toekomst zit toch in een eigen bedrijf. Dat is em gewoon op zn buik geschreven.
Hij is al bezig met het opstarten van een nieuw bedrijf...dus misschien toch handiger om niet in gemeenschap van goederen te trouwen...
Naja, we gaan nog niet trouwen op korte termijn, dus hebben we nog de tijd voor om dat te bedenken ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Het_Bureau
Mineur
Mineur

Berichtdoor Het_Bureau » 22 apr 2006 08:54

Aragorn schreef:
Het_Bureau schreef:Maar ja, een huwelijk gaat nou eenmaal niet op basis van verstand. Reden waarom ik voor mijn a.s. huwelijk, geen huwelijkse voorwaarden opstel :lol:

Dat is dan knap onverstandig. Oh, dat zei je al. 8)

Samen failliet gaan is veel leuker dan alleen :wink:
Het hart van de wijze is rechts, maar het hart van de zot links.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 22 apr 2006 12:37

Gedeelde smart is halve smart....Maar of je daar met torenhoge rekeningen op zit te wachten? Laat de een dan maar failliet gaan, kan de ander hem/haar toch nog te eten geven... :lol:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 26 apr 2006 11:41

Katlheen schreef:Gedeelde smart is halve smart....Maar of je daar met torenhoge rekeningen op zit te wachten? Laat de een dan maar failliet gaan, kan de ander hem/haar toch nog te eten geven... :lol:

ja, dat is ook mijn idee. Dan kan de een de ander liefdevol verzorgen! (dat lijkt me prima binnen het huwelijk passen)

Terug naar “Archief”