de refowereld in het nieuws

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gerard314
Verkenner
Verkenner

de refowereld in het nieuws

Berichtdoor Gerard314 » 12 apr 2015 14:39

vanavond wordt er op radio 1 aandacht gegeven aan de refowereld!

http://www.npodoc.nl/documentaires/series/radio-doc/korte-documentaires/Toendra/aflevering-5-tegen-de-regels.html

Als buschauffeur moet je tegen een stootje kunnen. Bedreigingen, scheldpartijen, ze zijn aan de orde van de dag. Maar er is één lijn die zelfs voor doorgewinterde chauffeurs berucht is: de schoolbus van een reformatorisch college in de bible belt. Radiomaker Chris Bajema probeert te achterhalen wat er speelt in en rond de buslijn.

MoesTuin
Generaal
Generaal

Re: de refowereld in het nieuws

Berichtdoor MoesTuin » 12 apr 2015 15:15

Het is denk ik eigenlijk ook helemaal niet de bedoeling dat je als christen enkel je beperkt tot de eigen kring (in dit topic de Refowereld)

Daarom is het vragen naar wereldse of kerkelijke achtergrond en opleiding zo nutteloos in Zijn Koninkrijk.
De Zijnen vragen daar nooit naar.
Ze hebben het levende Woord in hun harten.
Ze horen een innerlijk getuigenis.
Zij verstaan de stem van de Goede Herder en door Zijn Geest maakt Hij hen tot één kudde, ook al komen ze uit alle volken, stammen, natiën en talen.

Allemaal zijn ook zij uit God.
Wat ze weten, hebben ze "niet van een mens ontvangen of geleerd, maar door openbaring van Jezus Christus".
Hun weg wordt niet bepaald "vanwege mensen, of door een mens, maar door Jezus Christus en door God, de Vader".
Ze doen niet wat de traditie vereist, of wat de groep vindt, maar wat God tot hen spreekt in de stilte.
Ook op hen "rust de Geest van de Heere, de Geest van wijsheid en verstand, de Geest van raad en sterkte, de Geest van kennis en vreze des Heren".
Ze hebben niet de geest van de wereld, maar de Geest uit God, die hen leert wie bij de kudde hoort en wat Hij ons in genade schenkt.

Daarom is het logisch dat zeker pubers die wellicht krampachtig gedwongen worden in de traditie te blijven onder het ouderlijk gezag, zich rijkelijk te buiten gaan, in zo'n schoolbus.
Ze zitten dan precies in een periode van thuis (stenge controle) en school (strenge controle) en wie is daar de dupe van, de bus chauffeur (die buiten de refowereld valt waarschijnlijk)
Voor pubers is het juist van belang om een eigen mening te kunnen vormen
Pubers en kinderen kun je het geloof niet schenken, ze moeten dit zelf ontdekken en ontvangen.
Ze hebben een eigen hart, bidt voor hen, geef ze ook de vrijheid om het goede en het kwade (onder begeleiding op enige afstand) zelf te ontdekken.
Hoe moeilijk ook, dat is het beste.
Anders komt eens de dag dat of ze het stiekem gaan doen, of dat ze van de 1 of andere dag helemaal om en los gaan.
Enkel de Heere God kan ze vast houden uit zijn oneindige Liefde Geduld en Genade.

Ik leg de namen van mijn kinderen in Uw Handen....(tekst in het filmpje verder)

https://www.youtube.com/watch?v=EWdomn2-Z3E

Afbeelding

MoesTuin
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 13 apr 2015 14:35

HAHAHA. Inderdaad, de bussen waren behoorlijk berucht. :D

"Ze lagen elkaar gewoon te n**ken achterin de bus." :mrgreen:

En de ouders en school maar klagen bij de chauffeur dat-ie een kerstboompje in de bus had staan.

De hypocrisie van de refowereld in een notendop.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 13 apr 2015 14:41

Cicero schreef:HAHAHA. Inderdaad, de bussen waren behoorlijk berucht. :D
"Ze lagen elkaar gewoon te n**ken achterin de bus." :mrgreen:

En dat is om te :mrgreen: ?
Ik vind het iets om je diep diep voor te schamen!
Cicero schreef:De hypocrisie van de refowereld in een notendop.

Fijn je gal weer kunnen spuwen Cicero?
Kun je misschien ook nog iets positiefs benoemen, want dat hoort zo nl.
Tegenover 1 negatief punt moeten minstens 10 positieve staan, dan is het weer in evenwicht.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 13 apr 2015 15:01

Fijn dat je mijn punt prachtig illustreert, Chaya!

Is dat positief genoeg?

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 13 apr 2015 15:18

Het is diep triest.

Heb zelf ook jaren in zo'n bus gezeten, gelukkig met een hele beste chauffeur die van wanten wist, die stopte onderweg en smeet er zo een paar uit, en als hij jarig was mocht er in de bus gerookt worden, anders nooit, daar zorgde hij wel voor.

Blijkbaar is het in de loop der jaren nog veel erger geworden als ik dit zo hoor.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 13 apr 2015 15:40

janneke7337 schreef:Blijkbaar is het in de loop der jaren nog veel erger geworden als ik dit zo hoor.

Eén rotte appel kan de hele kist aansteken.
Maar hoor je ook die andere kant?
Zo'n man rijdt ook andere groepen kinderen nl.
En dat er soms 3 kinderen op een 2persoonsbankje gepropt werden en dat er soms kinderen op de grond moesten gaan zitten.
De busonderneming sluit een contract af met de stichting die het organiseert.
En dan gaat zo'n busonderneming ook niet geheel vrijuit kan ik je melden.
Maar ja, de forummer hierboven had blijkbaar vroegrijpe vrinden.
Niks zo leuk om iemand verdacht te maken, ze kunnen zichzelf toch niet verdedigen hier en wie voelt zich aangesproken?

Het lijkt mij niet fijn om bij de groep "refo-frusto's" te behoren.
Altijd dat opborrelen van die gal en die dan uitspuwen, waar je maar kunt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 14 apr 2015 08:04

Dat is niet frusto, dat is gewoon keihard mensen uitlachen die zeiken over een lullig kerstboompje terwijl de kinderen zich onderweg misdragen. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 apr 2015 08:38

Gelukkig zijn er ook mooie dingen gemaakt over onze reformatorische broeders en zusters.

Bijvoorbeeld documentaires als Zwart IJs (2014) en De mannenbroeders van Kootjebroek. Allebei terug te kijken via NPO
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 14 apr 2015 09:29

Chaya schreef:Het lijkt mij niet fijn om bij de groep "refo-frusto's" te behoren.

Dit is geen handige uitspraak denk ik Chaya
zo creeer je weer wij tegen zij cultuur, heel fout.
De maatschappij ziet religie steeds meer als iets dat behoort tot het privédomein.
Het hoort achter de voordeur.
Wij als christenen / (reformatorische mensen) houden onze geloofsovertuiging vaak voor onszelf of binnen onze eigen kring.
Dat versterkt de maatschappelijke tendens.
Waarom moet in religie worden onderwezen op door de overheid bekostigde scholen als religie behoort tot het privédomein?

Nee, religie hoort niet achter de voordeur, maar is van wezenlijk belang voor de maatschappij.
De Bijbelse boodschap kan veel goeds betekenen voor onze samenleving.
Het is niet alleen een moreel kompas, maar de weg naar de zaligheid.
Niet alleen voor reformatorische mensen, maar voor iedereen.
De reformatorische school dient daarom niet alleen relevant te zijn voor de eigen gezindte, maar ook voor de samenleving.
Geen eenvoudige opdracht, maar wel een noodzakelijke.
Onze studenten staan straks in de samenleving.
Wat kan hun bijdrage zijn en wat hebben wij daaraan bijgedragen?
Want hoe je het ook wend of keert, na school volgen voor velen een niet reformatorische werkplek en vele vallen in een diep gat dan alsnog....

laten we oppassen voor wij tegen zij houding en tot de Heere gaan voor Zijn leiding en bewaring van de Jeugd in alle opzichten

Neem Heere hun beide handen en leidt hen op de zo moeilijke wegen op weg naar de volwassenheid, maak hen weerbaar, houdt hen vast....

(hieronder het prachtige lied met tekst in beeld)

https://www.youtube.com/watch?v=xk_mTOW-WG8

MoesTuin
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 14 apr 2015 09:39

Chaya schreef:Kun je misschien ook nog iets positiefs benoemen, want dat hoort zo nl.
Tegenover 1 negatief punt moeten minstens 10 positieve staan, dan is het weer in evenwicht.

Bij ons in e buurt is een grote GerGem gemeente.
Helaas kan ik je een hele waslijst aan negatieve punten noemen (variërend van parkeren buien de vakken tot dealen van drugs), maar staan daar echt geen waslijsten aan positieve punten tegenover.
Het is zelfs zo erg dat een groep ouders vanuit die club op het politiebureau heeft gezeten voor tekst en uitleg over normen en waarden...

Ik sta NIET negatief ten opzichte van de refo-wereld, maar snap wel dat het voor buitenstaanders soms meer op een criminele organisatie lijkt dan op een groep beschaafde mensen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 apr 2015 10:42

Chaya schreef:Het lijkt mij niet fijn om bij de groep "refo-frusto's" te behoren.

Het is wel goed om te bedenken dat mensen die gefrusteerd zijn over de kerk of een kerkstroming, daar soms best goede argumenten voor hebben. Dat ze dingen hebben gezien die echt niet kunnen. We moeten ze ook niet te snel het afdoen als "gefrustreerde mensjes die een beetje hun oude nest bevuilen" maar ook de hand in eigen boezem durven steken. Ik spreek ook wel eens mensen die zijn afgeknapt op kerk en geloof en als ze dan vertellen waarom krijg ik er vaak nog wel begrip voor ook.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 14 apr 2015 10:52

Marnix schreef:Het is wel goed om te bedenken dat mensen die gefrusteerd zijn over de kerk of een kerkstroming, daar soms best goede argumenten voor hebben. Dat ze dingen hebben gezien die echt niet kunnen. We moeten ze ook niet te snel het afdoen als "gefrustreerde mensjes die een beetje hun oude nest bevuilen" maar ook de hand in eigen boezem durven steken. Ik spreek ook wel eens mensen die zijn afgeknapt op kerk en geloof en als ze dan vertellen waarom krijg ik er vaak nog wel begrip voor ook.

Het is ook frappant om te zien dat veel refo's alle terechte kritiek ook onder galspuwen plaatsen.
Terwijl een blik in de spiegel ook wel eens heilzaam zou kunnen zijn.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 14 apr 2015 11:13

MoesTuin schreef:Dit is geen handige uitspraak denk ik Chaya
zo creeer je weer wij tegen zij cultuur, heel fout.

Die creëer ik niet, dat doen degenen die hier al het negatieve nieuws sterk uitvergroten! En omdat zij er in hun "wijsheid" afstand van hebben genomen, doet het hen niets. Het is alleen negatief vanwege het negatieve erin.
Lees jij er verdriet over in hun postings? Of een zekere schaamte?
MoesTuin schreef:De maatschappij ziet religie steeds meer als iets dat behoort tot het privédomein.
Het hoort achter de voordeur.

Ja, zo ziet de moderne maatschappij, iedereen mag overal in geloven, als je er maar niemand mee lastig valt.
(maar tegelijk wordt een verknipt stuk "paasevangelie" wel opgedrongen, maar ja, dat zijn hapklare aangename brokjes.)
MoesTuin schreef:De reformatorische school dient daarom niet alleen relevant te zijn voor de eigen gezindte, maar ook voor de samenleving.
Geen eenvoudige opdracht, maar wel een noodzakelijke.
Onze studenten staan straks in de samenleving.
Wat kan hun bijdrage zijn en wat hebben wij daaraan bijgedragen?

Ik breek geen lans voor aparte scholen. De middelbare school mochten onze kinderen zelf uitzoeken, en dat werd dus niet altijd die.
Daarnaast heb ik ook ervaringen met een schoolbus en die zijn ook niet allemaal even positief.
Maar wat is de zin om dat hier op het forum te spuwen, zonder enkele nuance, zonder enkel bewijs?
Zoals er onsympathieke en arrogante mensen overal te vinden zijn, zijn ze helaas ook in de refogezindte te vinden.
Daar is maar één remedie voor, zoveel mogelijk mijden en nooit het conflict opzoeken.

Ik sta met mijn gezin gewoon midden in de maatschappij, ik woon niet in een biblebeltdorpje, noch is hier een beschermende arm van mederefo-ers, integendeel.
Mijn kinderen nemen allerlei soorten vrienden mee naar huis, en die mogen komen zoals ze zijn.
En ook zij komen zo wel eens met hun vragen over de refogezindte, dat heb je met die overdaad van boeken en films van auteurs die zich aan hun milieu ontworsteld hebben.
En dan zien ze bij ons dat het heel anders is, er heel anders aan toegaat.
"Wat moeten wij aan als we meegaan naar jullie kerk?" is soms de vraag "want anders kom ik er niet in, toch?"
Treurig eigenlijk dat dit het beeld lijkt te zijn soms, ik hoop dat ik op bescheiden wijze mee help om dit te veranderen.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 14 apr 2015 11:20

StillAwake schreef:
Ik sta NIET negatief ten opzichte van de refo-wereld, maar snap wel dat het voor buitenstaanders soms meer op een criminele organisatie lijkt dan op een groep beschaafde mensen.

Dit slaat werkelijk helemaal nergens op.
De refowereld, wat is dat nu eigenlijk? Wie behoren daar nu echt toe?
Als je een kerk neemt met gemiddeld 1000 zielen, dan is daar een harde kern die hier mogelijk toe zou kunnen behoren, zoals dat hier bedoeld is.
Van buiten vroom, van binnen ijs.
Maar denk erom, dat God's volk daar ook zit! Die hier van gruwen.
StillAwake schreef:Het is ook frappant om te zien dat veel refo's alle terechte kritiek ook onder galspuwen plaatsen.
Terwijl een blik in de spiegel ook wel eens heilzaam zou kunnen zijn.

Dat doen velen ook, waaronder ik. Ik heb mijn ogen ook niet in mijn zak zitten. Kom ze ook wel tegen in mijn familie.
En die houd ik ook wel eens een spiegel voor, soms worden ze dan boos.
Ik denk dat er best angst achter kan zitten. Stel je voor dat iemand de facade doorprikt.

Terug naar “[Religie] - Open forum”