Handen in de lucht en halleluja...

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mw
Moderator

Re: Handen in de lucht en halleluja...

Berichtdoor mw » 01 mar 2011 03:04

Wat ik me nou weleens eens afvraag hè...

Bij ons is er, vinden velen, veel sleur. We doen veel dingen omdat we ze nu eenmaal zo doen. (niets mis mee vind ik). Vaak komt er het commentaar: er is weinig beleving, weinig aanbidding, enz enz.
Maar is die sleur er niet in de *handjesklap-hallelujagemeenten*? We staan onder het zingen omdat het een aanbiddingslied is, we heffen onze handen op omdat we zingen dat we het Hem opdragen, we klappen omdat er Halleluja in het lied voorkomt, enz enz. En eigelijk doen we het omdat de rest van de gemeente het ook doet. En doen we het niet omdat het werkelijk in het hart leeft. ( ik zeg niet dat het zo is, is vraag me alleen af of dat niet zo zou kunnen zijn).
Kijk, ik ben opgegroeid met rustig, in de kerkbank. Maar aan de manier van zingen hoor ik toch echt wel hoe de gemeente het zingt & daardoor ervaar ik het niet als sleur. Maar als ik nou al 23 jaarlang in *handjeklap* gemeente zou zitten zou ik dan echt zo de blijmoedige sfeer beleven zoals het bedoeld is, of het net zo 'normaler dan normaal' vinden als ik Heft uwe handen naar omhoog zing met gevouwen handen?

Ik heb overigens niets tegen de *handjeklap* gemeenten, maar ik zou mij er niet thuisvoelen.
Hoewel ik thuis nog wel eens dit doe --> ::)) |:)| :yahoooo: van dankbaarheid naar God toe, heb ik geen behoefte aan om dit te doen in een zaal vol mensen.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 01 mar 2011 08:08

mw schreef:Maar is die sleur er niet in de *handjesklap-hallelujagemeenten*? We staan onder het zingen omdat het een aanbiddingslied is, we heffen onze handen op omdat we zingen dat we het Hem opdragen, we klappen omdat er Halleluja in het lied voorkomt, enz enz. En eigelijk doen we het omdat de rest van de gemeente het ook doet.

Ik denk dat je dan in niet veel van deze gemeenten bet geweest. Het is juist kenmerkend dat men zich verschillend uit. Er zijn er die gooien de handen in de lucht, er zijn er die blijven ingetogen zitten en zitten met een brok in de keel omdat het lied hen op een andere manier raakt. Daar is grote diversiteit!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 01 mar 2011 08:39

Ik vraag mij ook wel eens af of de extase die ze voelen wel voor God is of gewoon voor de 'leuke' muziek en het ritme of uit een soort gewoonte/sleur zoals mw aangeeft. ik ben meerdere malen naar diensten van evangelische gemeenten geweest en ook naar trouwdiensten en de mensen die tijdens de diensten het meest met de armen omhoog zongen, waren in dezelfde extase tijdens andere niet-religieuze feesten op de muziek. Ik vraag mij dan af wat de meerwaarde ervan is. Daarmee wil ik niet zeggen dat het altijd zo is, maar het viel mij tijdens de diensten gewoon op.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 mar 2011 08:50

MW: Ik denk dat je 1 ding vergeet. Het klappen, handen opheffen enzo is niet maar een kwestie van wat je doet en wat je gewend bent. Het is een manier van uiten, een voor mensen die het zo gewend zijn een natuurlijke reactie. Daar snappen sommige mensen de gereformeerde cultuur niet, zeker als ze uit andere culturen komen. Als je blij bent dans je. Dat is natuurlijk, je kan niet anders. Ze kunnen niet blij zijn en zeggen: vandaag vier ik dat eens ingetogen :) goed, mijn punt is dan dat er wel een cultuur is wat betreft beleven, maar je moeilijk kan spreken van "gewoonte". Als je verdrietig bent ga je huilen en dat kan meer of minder in een cultuur zitten, maar je kan moeilijk zeggen: het huilen wordt na een poos wel erg gewoon. Als dat in de kerk gewoon zou worden zou het hele geloof dat ook worden en de dankbaarheid verdwijnen. Kan voorkomen maar het is gelukkig niet normaal. We moeten dus het uiten van dankbaarheid niet loskoppelen van de dankbaarheid zelf. Stellen we dat het allemaal maar gewoon en automatisme wordt, dan moeten we dat van onszelf al helemaal stellen dat de ingetogen blijdschap vast een keer iets normaals wordt waar we niet meer bij stil staan. En verder past ons, gereformeerden, bescheidenheid aangezien we een vreemde eend in de bijt zijn en op dit punt het meest afwijkende en onnatuurlijke gedrag vertonen :) ik denk dat we inderdaad moeten leren blij te zijn en te verlossen, dat we onszelf een beetje beperkt hebben, we meer mogen leren ons te uiten, en we dat ooit geleerd zullen hebben en zingend en juichen en dansend voor zijn troon zullen staan, omdat we dan niet anders meer kunnen :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mohamed

Berichtdoor mohamed » 01 mar 2011 10:20

Petra777 schreef:Bovendien, vaak wordt er in de maat geklapt en dat heeft dan niets te maken met het verliezen van je zelfbeheersing.

Leuk bedacht! :lol:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 01 mar 2011 10:21

Jozo schreef:
Die reactie kwam van mij, maar hoezo was het venijnig? :roll:

Zo kwam het op mij over. Excuses als ik het verkeerd geïnterpreteerd heb. Dat is soms nogal lastig namelijk via een forum. Irl zou me dat niet zo snel overkomen ^^

Geeft niet, dat kan gebeuren, excuus geaccepteerd!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 01 mar 2011 10:23

Een stukje vrolijke muziek (wat ze bij ons in de kerk niet luisteren)

Als ik zulke muziek luister, dan krijg ik de ene keer zin om mee te gaan springen en een andere keer zit ik half te janken van emotie. Ik ben nog nooit in een hallelujagemeente geweest, maar als ik gegrepen wordt door muziek of boodschap zal ik vast niet zo stil zitten als onder een goeie GerGempreek...
Laatst gewijzigd door TheKeimpe op 01 mar 2011 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 01 mar 2011 11:05

mohamed schreef:
Samanthi schreef:Ik heb de meeste commentaren gelezen
Ik heb altijd een raar gevoel als ik zing mijn bee met opgeheven handen en ik hou mijn handen onder de bank.
Toch kun je deze handelingen niet zomaar invoeren, je zet een nieuwe lap op een oud kleed en nieuwe wijn in een oude zak en ja dat gaat scheuren en daar zitten we nu net niet op te wachten :clown:

Mooi gezegd! Mag ik daar het volgende vers aan toevoegen?

'Daarom, afgelegd hebbende alle vuiligheid en overvloed van boosheid, ontvangt met zachtmoedigheid het Woord, dat in u geplant wordt, hetwelk uw zielen kan zaligmaken.' (Jak 1,21)

Is halleluja schreeuwen met keihard handgeklap zachtmoedig?

keihard? halleluja schreeuwen?
Daar heb ik het niet over gehad, de opheffing mijner handen, is toch weer ander, een gebedsgestalte, toch kan ik klappen niet tegenover zachtmoedig plaatsen zachtmoedig is
Woord: zachtmoedig (bijv. naamw.)
Synoniem van Zachtmoedig: aangenaam
Synoniem van Zachtmoedig: bevallig
Synoniem van Zachtmoedig: goedaardig
Synoniem van Zachtmoedig: goedertieren
Synoniem van Zachtmoedig: goedhartig
Synoniem van Zachtmoedig: goedig
Synoniem van Zachtmoedig: goedmoedig
Synoniem van Zachtmoedig: goeiig
Synoniem van Zachtmoedig: heerlijk
Synoniem van Zachtmoedig: liefelijk
Synoniem van Zachtmoedig: mild
Synoniem van Zachtmoedig: teder
Synoniem van Zachtmoedig: zacht
Synoniem van Zachtmoedig: zachtaardig
Synoniem van Zachtmoedig: zachtzinnig
Synoniem van Zachtmoedig: zoet

gaat toch meer over je doen en laten, anders zou iemand met een harde stem nooit zachtmoedig kunnen zijn.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 01 mar 2011 11:08

Lees ik hier ook wel eens van mensen die zich verootmoedigen voor God ?
Is het een en al blij geloof ?
M.i. is de balans op r.w. wel eens zoek.
Als je volgens de catechismus denkt is het toch echt: ellende - verlossing - dankbaarheid.
Dat laatste lees ik hier continue, maar het eerste ? Wie vertelt daar nu eens iets over ?

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 01 mar 2011 11:20

even nog een practische kant
Ikzelf heb ADHD en zes van de zeven kinderen evenzo of add, degene die geen diagnose heeft is wel erg druk, misschien wel de drukste, in de kerk krijgen ze van deze en gene ook nog energiepillen (snoepjes) de dag is anders dan de dagen dat ze naar school gaan... en dan twee x twee uur stilzitten, soms heb ik weleens gezucht, waren we wat vrijer, konden we maar eens even opstaan en een psalm zingen onze handen opheffen, zou me heerlijk lijken, de ortodoxen joden haken hun armen inelkaar en dansen in het rond op het loofhuttenfeest, dat lijkt me echt geweldig, ze zien er qua kleding net zo uit zien als onze kerkeraad, zonder hoed en baard dan :lol: is geweldig om te zien.
In onze gezindte wordt er al boos gekeken om wiebelende pubers, ja al zo groot die moeten toch stil zitten?
Er zijn mensen uit onze gemeente op een andere plek gaan zitten om mijn wiebelende pubers.
Maar de mensen zien aan wat voor ogen is, maar de Heere ziet het hart aan, ook van die pubers.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 01 mar 2011 11:25

TheKeimpe schreef:[url="Een stukje vrolijke muziek (wat ze bij ons in de kerk niet luisteren)"]http://www.youtube.com/watch?v=BFIMOJ46ofk[/url]

Als ik zulke muziek luister, dan krijg ik de ene keer zin om mee te gaan springen en een andere keer zit ik half te janken van emotie. Ik ben nog nooit in een hallelujagemeente geweest, maar als ik gegrepen wordt door muziek of boodschap zal ik vast niet zo stil zitten als onder een goeie GerGempreek...

Vader Brakel schrijft dat de organist de zeilen gaande moet maken.
Wij hebben wel organisten gehad die dat deden en toen heb ik een keer met de slotpsalm de neiging gehad om te gaan staan. Het is mijn goed mijn zalig lot, nabij te wezen bij mijn God.

Ook met opwekking heb ik dit zoals jij schreef, doe het thuis ook weleens, maar evenzo de diepe schuld ervaren met liederen ja het lied van de slavenhaler of Vader vol van vrees en schaamte, kunnen je ook diep raken.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 01 mar 2011 11:27

schelpje3 schreef:Lees ik hier ook wel eens van mensen die zich verootmoedigen voor God ?
Als je volgens de catechismus denkt is het toch echt: ellende - verlossing - dankbaarheid.
Dat laatste lees ik hier continue, maar het eerste ? Wie vertelt daar nu eens iets over ?

Ja schepje een van onze vroegere pridikanten zei ze zijn er alle drie of er is er geen een.
de kant moet zeker belicht worden.
Psalm 116 is er een voorbeeld van en de romeinenbrief

mohamed

Berichtdoor mohamed » 01 mar 2011 11:32

Samanthi schreef:
mohamed schreef:
Samanthi schreef:Ik heb de meeste commentaren gelezen
Ik heb altijd een raar gevoel als ik zing mijn bee met opgeheven handen en ik hou mijn handen onder de bank.
Toch kun je deze handelingen niet zomaar invoeren, je zet een nieuwe lap op een oud kleed en nieuwe wijn in een oude zak en ja dat gaat scheuren en daar zitten we nu net niet op te wachten :clown:

Mooi gezegd! Mag ik daar het volgende vers aan toevoegen?

'Daarom, afgelegd hebbende alle vuiligheid en overvloed van boosheid, ontvangt met zachtmoedigheid het Woord, dat in u geplant wordt, hetwelk uw zielen kan zaligmaken.' (Jak 1,21)

Is halleluja schreeuwen met keihard handgeklap zachtmoedig?

keihard? halleluja schreeuwen?
Daar heb ik het niet over gehad, de opheffing mijner handen, is toch weer ander, een gebedsgestalte, toch kan ik klappen niet tegenover zachtmoedig plaatsen zachtmoedig is
Woord: zachtmoedig (bijv. naamw.)
Synoniem van Zachtmoedig: aangenaam
Synoniem van Zachtmoedig: bevallig
Synoniem van Zachtmoedig: goedaardig
Synoniem van Zachtmoedig: goedertieren
Synoniem van Zachtmoedig: goedhartig
Synoniem van Zachtmoedig: goedig
Synoniem van Zachtmoedig: goedmoedig
Synoniem van Zachtmoedig: goeiig
Synoniem van Zachtmoedig: heerlijk
Synoniem van Zachtmoedig: liefelijk
Synoniem van Zachtmoedig: mild
Synoniem van Zachtmoedig: teder
Synoniem van Zachtmoedig: zacht
Synoniem van Zachtmoedig: zachtaardig
Synoniem van Zachtmoedig: zachtzinnig
Synoniem van Zachtmoedig: zoet

gaat toch meer over je doen en laten, anders zou iemand met een harde stem nooit zachtmoedig kunnen zijn.

Als iemand in de handen klapt schrik ik, doe mij maar zachtmoedigheid, daar krijg ik geen genoeg van! :D

mohamed

Berichtdoor mohamed » 01 mar 2011 11:40

schelpje3 schreef:Lees ik hier ook wel eens van mensen die zich verootmoedigen voor God ?

Moeten wij ons nog verootmoedigen voor God nadat we bekend hebben dat we zondaars zijn en hij ons heeft vergeven? Aangezien Jezus God is denk ik dat we aan zijn trouwe discipelen die hem hebben meegemaakt kunnen zien hoe we ons dienen op te stellen tegenover hem.

'Ik noem u niet meer dienstknechten; want de dienstknecht weet niet, wat zijn heer doet; maar Ik heb u vrienden genoemd; want al wat Ik van Mijn Vader gehoord heb, dat heb Ik u bekend gemaakt.' (Joh 15,15)

Hoe nederig zijn we tegenover onze vrienden, noemen wij hen 'u' en meneer? Ik vraag me daarom vaak af of ik Jezus wel met 'u' dien aan te spreken nadat hij de zonden vergeven heeft en zijn discipelen vrienden genoemd, want je vriend tutoyeer je.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 01 mar 2011 11:45

mohamed schreef:Als iemand in de handen klapt schrik ik, doe mij maar zachtmoedigheid, daar krijg ik geen genoeg van! :D

Ik ook niet, dus laat het maar veel zien hier.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Terug naar “[Religie] - Open forum”