Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
alexander91 schreef:en nu in eigen woorden?Wat is je boodschap hiermee (in de context van de discussies alhier?
Grappig trouwens, dat er in staat: "Dit is geen theorie, dit kan niet vervat worden in een geloofsbelijdenis, als een orthodoxe leerstelling. Dit moet ervaren worden." Het ziet er aardig uit als een theorie, en ik vind het apart dat Christus het nooit zo achter elkaar heeft gezet voor ons, of dat je nergens leest dat Paulus dit de eerste christenen op deze manier heeft voorgehouden en netjes opgeschreven. Dat zegt iets over het belang ervan in de praktijk...
marin schreef:Dit zijn mijn woorden, probeer het rustig en zonder achterliggende gedachten opnieuw te lezen, vragen hierover, stel ze gerust!
boer schreef:Heeft Christus , geopenbaard in Paulus wel op een rijtje gezet dat de doop van kinderen ipv de besnijdenis kwam?
En de zondag ipv de sabbath?
alexander91 schreef:Romeinen 3:20 (NBG'51)
daarom, dat uit werken der wet geen vlees voor Hem gerechtvaardigd zal worden, want wet doet zonde kennen.
Jakobus 2:24 (NBG'51)
Gij ziet, dat een mens gerechtvaardigd wordt uit werken en niet slechts uit geloof.
Dit is toch absoluut geen tegenspraak? De werken der wet, dat is de wet houden, lukt niemand, en dus zal niemand op die wijze gerechtvaardigd worden. Hoe goed Saulus ook probeerde de wet te houden, 1 enkele overtreding deed het allemaal te niet.
Dat spreekt de tekst in Jakobus niet tegen. Misschien is het beter iets meer dan alleen die regel te pakken:
"Maar wilt u weten, o nietig mens, dat het geloof zonder de werken dood is?
21 Is Abraham, onze vader, niet uit de werken gerechtvaardigd, toen hij Izak, zijn zoon, op het altaar offerde?
22 Ziet u wel dat het geloof samenwerkte met zijn werken en dat door de werken het geloof volmaakt is geworden?
23 En de Schrift is vervuld die zegt: En Abraham geloofde God, en het is hem tot gerechtigheid gerekend, en hij werd een vriend van God genoemd.
24 U ziet dus nu dat een mens uit werken gerechtvaardigd wordt en niet alleen uit geloof."
Hier wordt een voorbeeld van de "werken" genoemd: Het offeren van Abrahams zoon Izak. Dat was een werk, dat was een teken van het geloof. Het was niet het houden van de Wet.
Daarnaast moet je bij een goede lezing van de laatste zin toch echt concluderen dat er staat dat men gerechtvaardigd wordt, zowel uit het geloof, als de werken. Allebei. En dat komt overeen met de rest van de Schrift. Dat is de boom die vrucht moet dragen volgens Christus. Aan de vruchten, kun je het geloof herkennen. Zijn er geen vruchten, dan is het geloof niet echt.
alexander91 schreef:Het "velen zijn geroepen maar weinigen uitverkoren" vind ik niet heel duidelijk van toepassing hier. Dat pas ik eerder toe op de oproepen tot bekering waar niet iedereen op in ging. Uitverkoren zijn staat dan wel gelijk aan geloof met werken, maar geroepen zijn staat niet gelijk aan geloof zonder werken. Dit tekst is dus niet parallel te leggen aan de tegenstelling waar het hier om gaat: een dood geloof en een levend geloof. De werken waaruit Paulus gerechtvaardigd werd, was zijn werk waarover we lezen: het verspreiden van het evangelie en het hoeden en weiden van de gemeentes. Dat werk vloeide voort uit zijn geloof, zijn afhankelijkheid aan God.
Ik vind het wat ver gaan door te stellen dat je als uitverkorene over het algemeen vroeg dood hoort te gaan. In het oude testament zijn er ook veel uitverkorenen die een lang leven hebben gehad.
Zo zie ik het althans en lees graag jullie mening.
alexander91 schreef:Het "velen zijn geroepen maar weinigen uitverkoren" vind ik niet heel duidelijk van toepassing hier. Dat pas ik eerder toe op de oproepen tot bekering waar niet iedereen op in ging. Uitverkoren zijn staat dan wel gelijk aan geloof met werken, maar geroepen zijn staat niet gelijk aan geloof zonder werken. Dit tekst is dus niet parallel te leggen aan de tegenstelling waar het hier om gaat: een dood geloof en een levend geloof. De werken waaruit Paulus gerechtvaardigd werd, was zijn werk waarover we lezen: het verspreiden van het evangelie en het hoeden en weiden van de gemeentes. Dat werk vloeide voort uit zijn geloof, zijn afhankelijkheid aan God.
Ik vind het wat ver gaan door te stellen dat je als uitverkorene over het algemeen vroeg dood hoort te gaan. In het oude testament zijn er ook veel uitverkorenen die een lang leven hebben gehad.
mohamed schreef:Paulus werd uitverkoren toen hij de gemeente vervolgde, dus hoe zeg jij dat hij gerechtvaardigd werd uit zijn werken?
Nagenoeg allen die Jezus uitkoos hebben de veertig niet gehaald, maar nee dat zegt natuurlijk niks.![]()
Typisch weer dat protestante praat waar je niks mee kan.
alexander91 schreef:Hoho, ik zeg nergens dat zijn vervolgingswerk Paulus gerechtvaardigd heeft. Integendeel. De werken die Paulus gerechtvaardigd hebben kwamen NA zijn bekering: de verspreiding van het evangelie. Dat waren de vruchten van zijn geloof na de bekering. Dat probeer ik in mijn hele stuk tekst duidelijk te maken... Zonder geloof zijn de werken nutteloos, maar geloof zonder werken is ook nutteloos, wat in Jakobus staat, en wat Christus ook zegt.
alexander91 schreef:Ik weet niet wat je met "dat protestante praat" bedoelt, maar ik hoor graag waar ik dan fout zit? Dat ik vragen stel of kritisch ben op de stelling dat uitverkorenen in 9 van de 10 keer vroeg dood zijn is mijn goed recht...
boer schreef:Paulus was vanaf de moederschoot al ''uitverkoren'' tot het werk wat hij zoou gaan doen.
Dat ''uitverkoren'' wordt volgens mij een beetje te persoonsgericht opgevat in veel kringen.
Zie ook Rom 9.
Daar gaat het ook over eerst het uitverkoren volk de joden, en nu de uitverkorenheid richting de heidenen.
Die zijn nu de geroepenen, en wie de uitnodiging aannneeemt bevestigd die ''uitverkorenheid''
Dat ontken ik toch niet? Maar als Paulus geen vruchten zou hebben gedragen, dan zou hij afgerukt worden. Of niet? En dit zijn vruchten van het geloof, welke hij uit genade ontvangen heeft.mohamed schreef:Wat jij zegt is dat Paulus achteraf gerechtvaardigd is door zijn werken maar dat leert de apostel nergens! Sterker nog, Paulus zegt dat hij NIET WAARDIG was apostel genaamd te worden (1 Kor 15,9) dus het was 100% genade en totaal geen werken.
Jammer dat je dan geen geduld met mij wilt hebben en mij op een hoop veegt zonder dat je mij kent...Ik zie het overduidelijke wat je bedoelt niet. En ik verdedig geen menselijke overtuigingen, ik probeer de Schrift te begrijpen en zoveel mogelijk mijn achtergrond daarin te negeren, en als jij iets goed kunt onderbouwen vanuit de Schrift, dan herzie ik graag mijn mening. Door mij persoonlijk aan te vallen ben je alleen niet heel erg overtuigend helaas.mohamed schreef:Waar jij fout zit is net als alle protestanten dat jullie het overduidelijke blijven ontkennen, dat heeft niks met een kritische blik te maken maar met het verdedigen van bewezen onjuiste overtuigingen. Houd daar toch mee op, de eerste protestanten waren nooit bang om hun mening te herzien.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten