homoseksualiteit

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: elbert, henkie, Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: homoseksualiteit

Berichtdoor Marnix » 20 jun 2026 08:01

Mortlach schreef:Lol, heb ik je zonder het zelf te beseffen uit je tent gelokt? :-)

Veel plezier in ieder geval, en het forum is geduldig hoor, dus ga eerst maar lekker genieten.

Haha nou, we kamperen anderhalve week maar tussendoor ook soms gewoon werken en zo. Een forumberichtje typen voor je vouwwagen is best ontspannen hoor :-)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 20 jun 2026 10:38

Jan1975 schreef:Iemand wees mij erop dat er hier verdergepraat werd. Ik zal me beperken tot de stelling die we bespraken: In de Bijbel wordt homoseksualiteit afgekeurd. (...).

Een zeer principiële stellingname, waarin de ijzeren consequenties van de letter leiden tot bijzonder zware gevolgen voor zondaars, zoals homoseksuelen. Er is op dit front geen enkele genade. De letter doodt elk pleidooi. De zondaar heeft geen rechten, advocaten worden niet toegestaan. Enkel buigen onder Gods Heilige Wet!

Goed, laat dat zo zijn. Ik verander de teksten waar dit standpunt op is gebaseerd ook niet. En de Bijbel zegt het ook zelf: "er is niemand die God zoekt". Wij zijn allen schuldig aan overtredingen van God Wet. De letter doodt!

Niet om het persoonlijk te maken, maar zou je nu ook eens willen zeggen op welke onafwendbare manier Gods veroordelingen op jou dreigen af te komen? Ik neem aan dat je je niet verheft boven homoseksuelen? Jij zal toch ook niet de eerste steen willen gooien naar iemand die zo overduidelijk als zondaar in ons midden staat? Jij bent toch ook niet zonder zonde?
Welnu, denk eens aan jouw zonden en bedenk dan eens met welke rechtvaardige straffen God jou moet straffen. God is gehouden aan Zijn eigen woord. De Bijbel benoemt de zonden helder en klaar. Jij ontsnapt ook niet aan Gods straffen. Denk eens aan Ananias en Safira, om maar te benadrukken dat het in de christelijke gemeente niet allemaal wel zal meevallen met die straffen. Omdat er dan genade zou zijn.
Hoe weet je zeker dat je zonden door de vingers worden gezien? In ieder geval niet vanwege je principiële, Bijbelse stellingname! Dat geeft geen zekerheid. Meermalen blijken die Prinzipienreiters in Jezus' tijd er nu juist vanwege deze houding faliekant naast te zitten. Zij legden de mensen zware lasten op, Jezus waarschuwde de mensen dat ze wel de woorden van de Farizeeërs moesten volgen, maar niet hun daden!
Jij brengt hier ook zware woorden te berde. Maar moeten we jouw daden ook volgen? Ben je levend gemaakt door de Geest? En blijkt dat uit de vruchten? Ben je barmhartig, zachtmoedig en nederig van hart (Jezus zegt: " Leer van mij dat Ik......").
En als het op dit punt hier en daar aan schort (en wie is zonder zonde), wat verdien je dan voor behandeling? Wat zal het laatste oordeel daar dan over zijn? Met welke straffen kan, mag of moet God jou straffen, wil God Zijn Woord en Wet niet verloochenen? Hoe dichtbij is die straf? En zullen het naast tijdige misschien ook geen eeuwige straffen zijn?
En zou het dan misschien geen tijd worden om je met je eigen kwaad en zonde te bemoeien? De balk in je eigen oog te zien? En het oordeel aan God te laten?

Je kunt anderen met de wet in de hand wel opjagen, maar je kunt anderen ook het Evangelie aanprijzen.

En dat kan alleen, wanneer je dit Evangelie diep verstaat. Dat de genade nooit goedkoop is, maar rust op de liefde van God Die Zijn Zoon overgegeven heeft in de dood om zondaren te verlossen.

Ben je als zondaar, als verloren zoon, in de armen van de Vader teruggekeerd, dan wijs je niet meer zo naar anderen die zoveel zondiger of hardleerser zijn dan jij. Nee, dan schuif je aan bij de maaltijd die de Vader opgetogen aanricht en ook de oudste zoon verwelkomt die nog mokt over zoveel goedheid.

De Vader blijkt heel anders te zijn dan wij met onze zondige kop dachten.

Hij ontpopt Zich als een genadige, vergevingsgezinde Vader.
De zonde van de oudste, meest gehoorzame zoon was dat Hij dat helemaal niet wist, terwijl hij toch zo braaf op het vaderlijke erf was gebleven. Dat de Vader zo gul reageerde had hij nooit gedacht. Nooit gewenst misschien.

Ik denk dat die gulheid er ook zal zijn voor de veelgeplaagde homoseksuele mens.

Onderzoekt uzelven!

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

katherina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor katherina » 20 jun 2026 11:25

@Jan1975
Ik vind het echt heel erg fijn voor je dat je precies weet hoe de Bijbel in elkaar zit en dat je precies weet hoe God alles heeft bedoeld. Ik weet het allemaal niet zeker, niet in het leven, niet met de bedoeling die God voor mij heeft of voor ons allen. Ik twijfel. Die twijfel ligt aan de kern van mijn geloof. Ik weet niet of dat beter of slechter is dan jouw manier van geloven. Maar ik ga je niet aanvallen op jouw manier van geloven. Ik geef enkel aan dat ik niet wil oordelen. Leef en laat leven, zei mij oma zaliger al, en ook 'we weten niet beter, we zouden beter moeten weten'. Misschien vind God mijn geloof niet waarachtig en hang ik de verkeerde zaken aan. Maar dat is dan een zaak tussen mij en God, en niet tussen mij, jou en God.

Wat ik zie in het geval van homoseksualiteit, is dat andere kerkgangers mijn neef met de neus aankijken en dat ze met de Bijbel in de hand hem precies weten te vertellen wat hij allemaal verkeerd doet. En nu druk ik me uiterst netjes uit.
Het is niet netjes zoals ze over hem praten en hem uit de weg gaan. Vooral de mannen! Hoe bang sommige mannen voor mijn neef zijn, onbegrijpelijk. Dan moeten ze zelf wel constant onbehoorlijke gedachten over alle vrouwen in hun blikveld hebben, want ze zijn allemaal bang dat hij hen ter plekke zal zoenen en betasten. Hoe sommigen over hem en tegen hem praten en tegen hem doen is onbehoorlijk en een Christen onwaardig. Ja, God schrijft dat 2 mannen Hem een gruwel zijn en er is geen enkele grond om niet aan te nemen dat Hij het ook een gruwel vind wat mijn neef en zijn vriend doen. Maar als ik zie hoe liefdevol en met respect mijn neef met zijn vriend omgaat, en hoe liefdeloos ik sommige gelovige en bekeerde echtparen zie doen tegen elkaar, nou, dan denk ik weleens dat dat God ook een gruwel is.

We wonen in Nederland in een seculier land, en ik ben daar maar wát blij om. Want wij mogen ons geloof beleven zoals wij dat prettig vinden. De wetten waaraan wij ons allemaal dienen te houden beschermen ons tegen willekeur en onrecht. Onze vrijheid houdt op waar die een ander raakt. En soms botst dat en dan kunnen we naar een onafhankelijke rechtbank, die toetst aan de wet. Niet aan de Bijbel, niet aan de sharia, maar aan de wet. Als je vind dat de wet verandert moet worden, dan zijn daar goede wegen voor. De wet verandert met ons mee en dat is maar goed ook, want anders zouden vrouwen nog steeds ontslagen worden bij hun huwelijk, en was het nog steeds normaal om 6 dagen te werken, was er geen enkele reden waarom een werkgever z'n personeel niet zou uitbuiten en zou verkrachting binnen het huwelijk niet bestaan.

De Bijbel is daarentegen onveranderlijk geweest door de eeuwen heen, en is daardoor ook een baken van rust voor heel veel Christenen. Dat is iets prachtigs. Ik hoef niet de hele Bijbel te verwerpen omdat ik het op dit kleine puntje niet met de Bijbel eens ben. De Bijbel is Gods onveranderlijke woord en een prachtige leidraad voor een goed leven. Natuurlijk vraag ik God of Hij mij wil bewaren ondanks dat ik een andere mening over homoseksualiteit heb en dat is een constante strijd. Maar dat is een strijd die ik voer met God, en niet met jou, of met de kerk. Ook mensen die niet volgens de Bijbel leven kunnen een lichtpuntje in de duisternis zijn. En als het gaat om hun omgang met homoseksuelen of de lhbtiq+gemeenschap dan denk ik dat sommigen van ons daar best wat van zouden kunnen leren.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 20 jun 2026 12:25

Jan1975 schreef:In de Bijbel wordt homoseksualiteit afgekeurd. Er werden zoals velen aangaven -ook niet door de mensen die hier posten- helemaal geen argumenten gegeven die dat ontkrachten (Want die zijn er ook niet in de Schrift), er werd alleen blind ontlezen wat er staat in bv. Rom. 1:25-27 door te zeggen de tekst alleen in een specifieke (historische) context geldig zou zijn, zodat je het gebod in onze context naast je neer kan leggen. Jammer dat er dan in deze 'echokamer van het forum' met gelijkgezinden alleen maar over het gevoel wat men erbij heeft wordt gesproken. Als je op deze manier moeite hebt met Gods geopenbaarde wil, en je Godsbeeld overeen moet komen met wat een 'eerlijk God' zou zijn volgens je gevoel, dan is God toch maar klein, want blijkbaar gaat Hij je (rechtvaardigheids)gevoel niet te boven. Dan is het einde van de 'omenselijke en oneerlijke' hel ook binnen handbereik, want ook hier heeft een mens zich te onderwerpen aan zijn Schepper die autoriteit heeft over, en recht heeft op heel het leven van de mens.

Geen argumenten? Er staat een link die alle homo-teksten behandeld en voorziet van argumenten, die echter door jou 'blind ontlezen' worden (aangenomen dat je de moeite genomen hebt ze te lezen) omdat ze niet passen in jouw zienswijze.
https://www.wijdekerk.nl/post/het-homod ... ksualiteit

Woorden en verhalen veranderen van betekenis door tijd, taal en cultuur. Wat vandaag duidelijk lijkt, kan over duizenden jaren anders worden begrepen.
Dat geldt evengoed voor de Bijbel, teksten die in een andere tijd, taal en cultuur zijn geschreven, niet altijd dezelfde betekenis hebben voor moderne lezers als voor de oorspronkelijke hoorders. Om de boodschap goed te begrijpen, is het belangrijk rekening te houden met de historische en culturele context.
Als jij in onze tijd/cultuur/taal iets belangrijks te vertellen hebt, en over 2000 jaar wordt daarmee een heel andere kant op gefietst vindt je dat ook niet leuk.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 jun 2026 16:15

Weet je, ik ben ooit eind jaren '90 op dit forum terechtgekomen en heb de posities op dit soort sociale gebieden in de afgelopen kwart eeuw tijd langzaam maar zeker zien verschuiven. Daar ben ik oprecht dankbaar voor. En ik hoop God ook; dat met naastenliefde nu meer gekeken wordt naar wat die naasten nodig hebben, in plaats van "het is voor je eigen bestwil!"
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “[Religie] - Open forum”