Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheorie?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor Optimatus » 13 feb 2012 00:04

Boekenlezer schreef:Je kan globaal drie groepen onderscheiden.
1. Christenen die menen dat het niet te combineren is. Vertegenwoordigers: JHM, antoon, Filosofical, Boekenlezer (ikzelf dus).
2. Christenen die menen dat het te combineren is. Cicero, blijblij, Cathy, Trajecto, Jozo.
3. De evolutionistische atheïsten. Zij zitten hier voornamelijk de evolutietheorie te promoten, maar met het christelijke geloof hebben zij weinig of niks. Het lijkt er een beetje op alsof zij niet helemaal begrijpen waarvoor deze discussie is. Vertegenwoordigers: Mortlach, RogierV, Sjaak84, Iznogoodh.

(In het noemen van vertegenwoordigers is niet naar compleetheid gestreefd.)

Ik doe mee met groep 2. Ik maak een groot onderscheid tussen een geestelijke en een wetenschappelijke benadering van "het zijnde". Ik denk dat alle mogelijke vondsten voldoende aantonen, dat het leven zich ontwikkeld heeft en zich nog ontwikkelt. Juist de geraffineerdheid van de evolutie toont Gods grootheid aan. Het is niet "poef" en het is er, nee, juist de finesses en de genialiteit van hoe het leven in elkaar steekt, versterkt mijn geloof in de Drievuldig God, +Vader, +Zoon en +Heilige Geest.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 feb 2012 08:01

RogierV schreef:HEt is jammer dat het verwijderd is. Maar de strekking is niet dat je god de tandenfee is.
Dat is zeker niet wat ik er mee bedoeld heb.

DE strekking is als volgt redelijkerwijs heb je net zo veel bewijs om in de tandenfee te geloven als in God. Waarom geloof je dan niet in de tandenfee?

Wel ja, dwaze mensen dwaze dingen zullen we maar denken. :mrgreen:
RogierV schreef:Het duurt dan niet lang voordat we weer heksen gaan verbranden als er geen tegengeluid is. Het is jammer dat ik het dan moet doen.
Het maakt me ook echt niet uit wat je denkt, maar hoe je denkt.

Ben ik dan uw vijand geworden door de waarheid te zeggen?

Het grappige is dat humanisten zoals jij een lans breken voor iedereen behalve voor christenen, als dat jouw waarheid is doe mij dan maar weer je leugens! ;)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 feb 2012 08:03

mohamed schreef op feb 11, 2012 9:02 pm:
De vraag was of christelijk geloof te combineren is met de evolutietheorie en volgens mij vindt het merendeel van niet dus zijn we het daar over eens.

Hierbij dient opgemerkt te worden dat de Darwinisten die dit ook geloven in feite strijden tegen Christus, want wat heeft afgedaan is immers nabij de verdwijning.

Trajecto schreef:Het is geen kwestie van de meerderheid die de invoering van iets beslist en waar de minderheid zich bij neerlegt (het ermee eens is dat de meerderheid besloten heeft en dat dat zal gelden). Ergens over eens zijn we het wellicht nog niet, alleen dan vermoedelijk wel erover, dat een indeling qua standpunt zoals Boekenlezer die hier gaf te maken is.

Ik probeer positief te blijven. ;)

Iznogoodh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Iznogoodh » 13 feb 2012 09:27

mohamed schreef:Het grappige is dat humanisten zoals jij een lans breken voor iedereen behalve voor christenen, als dat jouw waarheid is doe mij dan maar weer je leugens! ;)
Zo te zien regent het ook vandaag de dag nog christenmartelaren.

Luke.
Mineur
Mineur

Berichtdoor Luke. » 13 feb 2012 10:19

mag ik bij groep 1?
1 Peter 3:15. Be ready always to give an answer to every man that asketh you a reason of the hope that is in you with meekness and fear.

Filosofical
Luitenant
Luitenant
Locatie: Een prachtige plaats in het midden-oosten des lands.

Berichtdoor Filosofical » 13 feb 2012 10:30

Iznogoodh schreef:Om de zelfde reden is evolutie waarneembaar.

Verschil tussen proces en statisch gebeuren.
Er zijn 3 soorten mensen in de wereld:
zij die kunnen tellen,
en zij die niet kunnen tellen.

Filosofical
Luitenant
Luitenant
Locatie: Een prachtige plaats in het midden-oosten des lands.

Berichtdoor Filosofical » 13 feb 2012 10:41

hettys schreef:Daarbij is het zo dat de natuur zich niets aantrekt van wat mensen vinden van de ontstaansgeschiedenis. Dus maakt het in feite geen fluit uit wat wij, mensen, voor mening hebben. Als hier op een forum iedereen roept dat het christendom en evolutie niet combinabel kan zijn, zegt dat totaal niets in het licht van de grote werkelijkheid om ons heen. Het zegt hoogstens iets over de gedachtenkronkels van de forumleden, maar die hoeven totaal niet realistisch te zijn, aangezien religieuze denkbeelden zelden realistisch zijn.

Het argument wat hier gebruikt wordt is nog diepgaander dan vermoedt wordt mijns inziens. Natuur trekt zich namelijk ook niets aan van de wetenschap. Dus daarmee vervalt de grond onder het hele verhaal wat volgt. Als uit A B volt, moet dat wel noodzakelijkerwijs zijn en dat is in dit geval niet zo.

Wel is bekend dat christelijke mensen met een gedegen studie, zelden het creationistisch aanhangen. We kunnen stellen dat de ET voor heel erg veel mensen met hersens wél te combineren valt. Ik denk dan aan mensen als Cees Dekker en andries Knevel.

Bovendien is bekend dat er voldoende christelijke mensen met een zeer gedegen studie zijn die wel het creationisme aanhangen. Ook dit argument is Bijbels gezien onhoudbaar, ik denk slechts aan de geschiedenis van Gideon.
Er zijn 3 soorten mensen in de wereld:
zij die kunnen tellen,
en zij die niet kunnen tellen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 feb 2012 11:06

mohamed schreef:Het grappige is dat humanisten zoals jij een lans breken voor iedereen behalve voor christenen, als dat jouw waarheid is doe mij dan maar weer je leugens! ;)

Iznogoodh schreef:Zo te zien regent het ook vandaag de dag nog christenmartelaren.

Voor een oprechte humanist is elke martelaar er één te veel - ongeacht religie - of hij is slechts een als weldoener verklede hypocriet.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 13 feb 2012 13:05

Voor een oprechte humanist is elke martelaar er één te veel - ongeacht religie - of hij is slechts een als weldoener verklede hypocriet.

Ik weet niet of ik mezelf zo mag noemen, mar het gegeven van martelaarschap is er wel eentje waar ik behoorlijk misselijk van kan worden.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 13 feb 2012 13:06

Verschil tussen proces en statisch gebeuren.

Leg uit de vorm van de aarde is geen statisch gebeuren, ook een proces.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 feb 2012 13:12

mohamed schreef:Voor een oprechte humanist is elke martelaar er één te veel - ongeacht religie - of hij is slechts een als weldoener verklede hypocriet.

RogierV schreef:Ik weet niet of ik mezelf zo mag noemen, mar het gegeven van martelaarschap is er wel eentje waar ik behoorlijk misselijk van kan worden.

Ik bedoelde mezelf niet, heb ik dat gezegd? Nee, ik heb het voorrecht dat ik slechts verbaal word aangevallen door humanisten.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 13 feb 2012 13:13

Oh ik heb het niet over jou mohamed.
Ik dacht dat het in de algemeenheid werd gesteld.

HuibertJohannes
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor HuibertJohannes » 13 feb 2012 16:04

Ik hou van deze discussie, evolutie vs. creationisme. of mischien toch "evolutie binnen creationisme" (ik denk zelf dat "creationisme binnen evolutie" een optie is die niemand gelooft)

Maar wat mij opvalt is dat het nu gaat over bewijzen of God bestaat of niet. Nu is dat een interesant iets. Want is dat "per definitie" nu iets wat niet te doen is.

Als we bewijzen aandragen dat God niet bestaat, zijn dat altijd bewijzen vanuit ons menselijk perspectief. En aangezien God daarbuiten zou kunnen vallen, zijn die bewijzen nooit sluitend, aan menselijke bewijzen zitten altijd innitiele aanames en is er dus altijd een gebied dat buiten die bewijzen valt waar God zich zou kunnen bevincen.

Als we God proberen te bewijzen lopen we ook tegen een probleem. God is groter dan we bevatten, laat staan bewijzen kunnen. En alle emperische gegevens die wijzen richting een mogelijk bestaan van God hebben wel een theorie die dat verklaard (met de daarbij behorende menselijke aannames :P).

Dus of je Gelooft in God, of je Gelooft niet in God.

Atheisme is een geloof, waarbij de evolutietheorie is als het heilige boek.
Ik heb te weinig geloof om een atheist te zijn, want als je alles op een rijtje zet is er een hoop geloof voor nodig.

Desondanks is er een zeker wel waarheid te vinden in en evolutionische onderzoeks spectrum. En ik vind het heel interesant om te kijken hoe ik de twee gebieden gecombineerd krijg: De "kinderlijke" uitleg van God in Genesis 1 die we alleen kunnen geloven, en de "inteligente" uitleg van de wetenschap, die alleen meer vragen oproept dan beantwoord.
Voor mij heeft de eerste optie altijd een hoger waarheidsgehalte: Mijn Papa (Abba, voor de traditionelen) kan alles!
Ik denk, dus ik besta......... denk ik.

Iznogoodh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Iznogoodh » 13 feb 2012 16:15

mohamed schreef:Voor een oprechte humanist is elke martelaar er één te veel - ongeacht religie - of hij is slechts een als weldoener verklede hypocriet.
Psalmen zingend schreed de martelaar de arena in, alwaar hongerige leeuwen hem opwachtten. Leeuwen, dat is bekend, houden erg veel van mensen.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 13 feb 2012 16:42

Mortlach schreef:Ach, ik begrijp dat je een tegengeluid niet bevorderlijk vindt voor de discussie, net zo min als een genuanceerder beeld van wat evolutie inhoudt - want laten we eerlijk zijn, dat ontbreekt er bij een hoop mensen hier nogal aan...

Curieus, uiterst curieus.

Als ik me in het onderwerp evolutie verdiep, zal ik informatie van verschillende kanten willen ontvangen, dus ook zeker wel eens een pro-evolutieboek willen openslaan. Maar ik zit niet echt te wachten op een stel lui, die net doen alsof zij volmaakt objectief bezig zijn, maar ondertussen heel eenzijdig reclame voor de evolutietheorie maken, en heel overheersend aanwezig zijn in de discussie.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Terug naar “[Religie] - Open forum”