Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheorie?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor Boekenlezer » 11 feb 2012 22:54

mohamed schreef:De vraag was of christelijk geloof te combineren is met de evolutietheorie en volgens mij vindt het merendeel van niet dus zijn we het daar over eens.

Hierbij dient opgemerkt te worden dat de Darwinisten die dit ook geloven in feite strijden tegen Christus, want wat heeft afgedaan is immers nabij de verdwijning.

De meningen zijn verdeeld, is mijn waarneming.
Je kan globaal drie groepen onderscheiden.

1. Christenen die menen dat het niet te combineren is. Vertegenwoordigers: JHM, antoon, Filosofical, Boekenlezer (ikzelf dus).
2. Christenen die menen dat het te combineren is. Cicero, blijblij, Cathy, Trajecto, Jozo.
3. De evolutionistische atheïsten. Zij zitten hier voornamelijk de evolutietheorie te promoten, maar met het christelijke geloof hebben zij weinig of niks. Het lijkt er een beetje op alsof zij niet helemaal begrijpen waarvoor deze discussie is. Vertegenwoordigers: Mortlach, RogierV, Sjaak84, Iznogoodh.

(In het noemen van vertegenwoordigers is niet naar compleetheid gestreefd.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 feb 2012 00:10

Boekenlezer schreef:3. De evolutionistische atheïsten. Zij zitten hier voornamelijk de evolutietheorie te promoten, maar met het christelijke geloof hebben zij weinig of niks. Het lijkt er een beetje op alsof zij niet helemaal begrijpen waarvoor deze discussie is. Vertegenwoordigers: Mortlach, RogierV, Sjaak84, Iznogoodh.

Ach, ik begrijp dat je een tegengeluid niet bevorderlijk vindt voor de discussie, net zo min als een genuanceerder beeld van wat evolutie inhoudt - want laten we eerlijk zijn, dat ontbreekt er bij een hoop mensen hier nogal aan...

Curieus, uiterst curieus.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 feb 2012 09:33

@ Mortlach, ik schreef dat de darwinisten die vinden dat de evolutietheorie niet te combineren is met het geloof tegen Christus strijden, doch is dat vanuit mijn perspectief als christen natuurlijk dus voel jij je daar als atheist totaal niet door aangesproken want ik geloof immers in degene die RogierV met de tandenvee vergeleek (waarmee hij me overigens behoorlijk kwaad gemaakt heeft) en jij niet. En zaken die niet bestaan kunnen je niet irriteren, dus vanuit jouw oogpunt zou je spoken zien als ik je beledigde met het voorgaande.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 12 feb 2012 13:50

HEt is jammer dat het verwijderd is. Maar de strekking is niet dat je god de tandenfee is.
Dat is zeker niet wat ik er mee bedoeld heb.

DE strekking is als volgt redelijkerwijs heb je net zo veel bewijs om in de tandenfee te geloven als in God. Waarom geloof je dan niet in de tandenfee?

En zaken die niet bestaan kunnen je niet irriteren, dus vanuit jouw oogpunt zou je spoken zien als ik je beledigde met het voorgaande.

EEn waarheid als een koe, maar daar ben ik ook niet bang voor.
Als men verkondigd dat het bestaat zonder enige vorm van redelijke reflectie dan stoort mij dat ontzettend.En dat vervolgens in de publieke ruimte slingert.
Het duurt dan niet lang voordat we weer heksen gaan verbranden als er geen tegengeluid is. Het is jammer dat ik het dan moet doen.
Het maakt me ook echt niet uit wat je denkt, maar hoe je denkt.

Ben ik dan uw vijand geworden door de waarheid te zeggen?
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Iznogoodh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Iznogoodh » 12 feb 2012 14:42

Boekenlezer schreef:Het is me al eens opgevallen dat ik evolutionisten daar niet zo erg over hoor, inderdaad. Ik denk dat dat ook niet zo in hun kraam van pas komt. Je zal ook maar een schoolboek schrijven, en daarin de evolutie uitleggen. Breng je die leerlingen dan ook nog eens aan het verstand hoe complex het leven in elkaar zit, dan ga je geheid lastige vragen krijgen.
Zoals?

Iznogoodh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Iznogoodh » 12 feb 2012 14:46

Boekenlezer schreef:3. De evolutionistische atheïsten. Zij zitten hier voornamelijk de evolutietheorie te promoten, maar met het christelijke geloof hebben zij weinig of niks. Het lijkt er een beetje op alsof zij niet helemaal begrijpen waarvoor deze discussie is. Vertegenwoordigers: Mortlach, RogierV, Sjaak84, Iznogoodh.
Help, ik word gedemoniseerd!

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 12 feb 2012 14:47

mohamed schreef:En zaken die niet bestaan kunnen je niet irriteren, dus vanuit jouw oogpunt zou je spoken zien als ik je beledigde met het voorgaande.

Broeder ik denk dat je je daar behoorlijk in kan vergissen. Ons geloof is namelijk iets wat velen (atheisten) behoorlijk bezig houdt. Als iets je niet boeit kan het je niet bezig houden. Veelal proef ik frustratie omdat ze Zijn liefde niet (willen) voelen of begrijpen. Of er is er gebeurd in het leven van mensen, bijvoorbeeld religie dat iets kapot heeft gemaakt waardoor alle christenen, de Bijbel en God hun vijand is.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Iznogoodh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Iznogoodh » 12 feb 2012 14:56

JHM schreef:Broeder ik denk dat je je daar behoorlijk in kan vergissen. Ons geloof is namelijk iets wat velen (atheisten) behoorlijk bezig houdt.
Het is niet het geloof op zich dat me bezig houdt want ik heb gelovige familie en collega's. Bepaald geen vijanden. Wat me bezig houdt is de blindheid waartoe het bij sommige gelovigen soms kan leiden met die compleet vertekende blik op de wereld om hen heen.

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 12 feb 2012 15:55

mohamed schreef op feb 11, 2012 9:02 pm:
De vraag was of christelijk geloof te combineren is met de evolutietheorie en volgens mij vindt het merendeel van niet dus zijn we het daar over eens.

Hierbij dient opgemerkt te worden dat de Darwinisten die dit ook geloven in feite strijden tegen Christus, want wat heeft afgedaan is immers nabij de verdwijning.

Het is geen kwestie van de meerderheid die de invoering van iets beslist en waar de minderheid zich bij neerlegt (het ermee eens is dat de meerderheid besloten heeft en dat dat zal gelden). Ergens over eens zijn we het wellicht nog niet, alleen dan vermoedelijk wel erover, dat een indeling qua standpunt zoals Boekenlezer die hier gaf te maken is.
Nulla aetas ad discendum sera

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 12 feb 2012 18:12

Trajecto schreef:

Het is geen kwestie van de meerderheid die de invoering van iets beslist en waar de minderheid zich bij neerlegt (het ermee eens is dat de meerderheid besloten heeft en dat dat zal gelden). Ergens over eens zijn we het wellicht nog niet, alleen dan vermoedelijk wel erover, dat een indeling qua standpunt zoals Boekenlezer die hier gaf te maken is.

Daarbij is het zo dat de natuur zich niets aantrekt van wat mensen vinden van de ontstaansgeschiedenis. Dus maakt het in feite geen fluit uit wat wij, mensen, voor mening hebben. Als hier op een forum iedereen roept dat het christendom en evolutie niet combinabel kan zijn, zegt dat totaal niets in het licht van de grote werkelijkheid om ons heen. Het zegt hoogstens iets over de gedachtenkronkels van de forumleden, maar die hoeven totaal niet realistisch te zijn, aangezien religieuze denkbeelden zelden realistisch zijn.

Wel is bekend dat christelijke mensen met een gedegen studie, zelden het creationistisch aanhangen. We kunnen stellen dat de ET voor heel erg veel mensen met hersens wél te combineren valt. Ik denk dan aan mensen als Cees Dekker en andries Knevel.

in 2008 verscheen onder redactie van Dekker de bundel Geleerd en gelovig - 22 wetenschappers over hun leven, werk en God (Ten Have Baarn, 2008), met persoonlijke verhalen van christelijke wetenschappers. Hij schreef er zelf ook een hoofdstuk in. Hierin nam hij helder afstand van de Intelligent Design beweging. Dekkers visie is te karakteriseren als theïstisch evolutionisme, dat wil zeggen dat God geschapen heeft via het proces van evolutie[4][5]. Dekker is vanwege deze visie actief in het debat met creationisten zoals Peter Scheele die het fel met hem oneens zijn.[6] In een interview zei Dekker over Intelligent Design: "als wetenschappelijk programma faalt het. Ik ben erin teleurgesteld. ID had de pretentie objectieve wetenschap te bieden, maar het heeft die pretentie niet waargemaakt".[7]

http://nl.wikipedia.org/wiki/Cees_Dekke ... kundige%29

Zie ook de beschouwingen van groenrondballetje. Bij mijn weten een embryoloog.

http://grb.weebly.com/wat-is-leven-en-h ... n-het.html
Ook gif is geschapen.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 12 feb 2012 20:17

hettys schreef:Als hier op een forum iedereen roept dat het christendom en evolutie niet combinabel kan zijn, zegt dat totaal niets in het licht van de grote werkelijkheid om ons heen. Het zegt hoogstens iets over de gedachtenkronkels van de forumleden, maar die hoeven totaal niet realistisch te zijn, aangezien religieuze denkbeelden zelden realistisch zijn.

Enige nuance zou op zijn plaats zijn. Verander dat realistisch maar in waarneembare werkelijkheid.

Wel is bekend dat christelijke mensen met een gedegen studie, zelden het creationistisch aanhangen.

Hoe kom je daar zo bij?

We kunnen stellen dat de ET voor heel erg veel mensen met hersens wél te combineren valt.

Hoogmoedig.

Iznogoodh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Iznogoodh » 12 feb 2012 22:40

JHM schreef:Enige nuance zou op zijn plaats zijn. Verander dat realistisch maar in waarneembare werkelijkheid.
Is de rondheid van de aarde een waarneembare werkelijkheid? Motiveer je antwoord.

Iznogoodh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Iznogoodh » 12 feb 2012 22:48

hettys schreef:Daarbij is het zo dat de natuur zich niets aantrekt van wat mensen vinden van de ontstaansgeschiedenis. Dus maakt het in feite geen fluit uit wat wij, mensen, voor mening hebben. Als hier op een forum iedereen roept dat het christendom en evolutie niet combinabel kan zijn, zegt dat totaal niets in het licht van de grote werkelijkheid om ons heen. Het zegt hoogstens iets over de gedachtenkronkels van de forumleden, maar die hoeven totaal niet realistisch te zijn, aangezien religieuze denkbeelden zelden realistisch zijn.
In het achterhoofd houdende dat er meer dan 10 hoofdstromingen zijn in religie kan men aan dit standpunt wel enige waarde hechten.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 12 feb 2012 23:25

Iznogoodh schreef:Is de rondheid van de aarde een waarneembare werkelijkheid? Motiveer je antwoord.

Zeker, geen verdere motivatie nodig.

Iznogoodh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Iznogoodh » 12 feb 2012 23:58

JHM schreef:Zeker, geen verdere motivatie nodig.
Om de zelfde reden is evolutie waarneembaar.

Terug naar “[Religie] - Open forum”