Beste missvis,
in je vraag lees ik dat je bewust koos om de tv te laten staan omdat je niet wilde huigelen.
Daarin zie ik dat God in je hart werkt. je wil Hem meer dien dan mensen!
en dat viel slecht.
waar ik woon heerst een schaamte cultuur. bijna alles is o.k. zolang het maar verborgen blijft.
door de tv niet weg te halen zette je de ouderlingen voor het blok. de 'ik zie niet, ik weet niet' mentaliteit werdt met feiten geconfronteerd. de ouderlingen nu kwamen in gewetensnood. doen alsof ze de tv niet gezien hadden zou de makkelijktste weg geweest zijn, maar dat brengt hen indezelfde situtie als jou. een andere optie is de regel aanpassen. maar dat is heel moeilijk en kan (misschien?) kerkscheurend werken. je dwong de ouderlingen dus eigenlijk tot actie. ik zeg niet dat het fout was om te doen, ik constateer alleen.
nu heb je basicly 3 opties: strijden, vluchten, huichelen.
huighelen is de meest kostbare omdat je daarmee tegen God in gaat.
strijden zal veel stress, tijd, emotie etc kosten. kans dat je verguist wordt. toch kan het de goede weg zijn als God je daartoe roept.
een vuistregel is WAR (Will+Assets=Readiness) heb je de wil en middelen om het gevecht aan te gaan? kan je de kosten overzien en wat kan er gewonnen worden en tegen welke kosten?
Vluchten is het eenvoudigst. soms ook het beste. voor God maakt het niet uit van welk lichaam van Christus je deel uitmaakt.
als je van het avondmaal uitgesloten wordt, dan wordt je ahw uit je huidige lichaam gestoten. maar in deze concrete kwestie is er geen sprake van zonde. alleen angst dat je door de tv misshien tot zonde verleid kan worden. (een sluier over de tv zou mischien helpen

)
Weggaan lost het probleem niet op. de regel is onbijbels en komt voort uit een denken dat m.i. averechts op het evangelie staat.
maar door niet de strijd aan te gaan geef je je huidige broeders en zusters over aan deze dwaasheid. ik zou deze optie alleen kiezen als je denkt dat het onmogelijk is om deze dwaze regel ongedaan te kunnen maken.
ik moet denken aan die foto van de chinese student die een rijtje tanks tot staan bracht op het plein van de hemelse vrede.
soms hoeft er maar een te zijn die zegt: "en nu is het genoeg!", de rug recht en de tirannie bestrijdt.
let wel dat profeten vaak martelaren worden. een hoge prijs.
aan de andere kant, hoeveel kerkleden worden door deze dwaze regel min of meer gedwongen om te huigelen of schemergebieden van de regel opte zoeken (internet). kan je leven met de wetenschap dat als deze broeders en zusters een loopje nemen met Gods wet om aan menselijke inzettingen ogenschijnlijk gehoor te geven?
een vierde optie is om de tv weg te doen en niet stiekum toch op het internet te kijken. daarmee kies je ervoor om onder dwaas wantrouwen te leven om de lieve vrede. Doe dit alleen als je er volkomen vrede mee hebt en uit liefde voor de ouderling broeders dit kan doen. anders gaat er bitterheid en racune groeien die verderferlijker is dan kerkscheuring.
ala met al geen easy way out. vertrouw op God; Hij zal je leiden en de kracht geven om het goede te doen.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"