verandert God jou karakter?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

verandert God jou karakter?

Berichtdoor hijwel » 30 mei 2004 12:45

Mozes kijgt op een gegeven moment van God de opdracht (zoals wij die ook kunnen krijgen in de bijbel) om Zijn volk te bevrijden. Mozes zegt: "Wie ben ik, dat ik naar Farao zou gaan om de Israëlieten uit Egypte te leiden?" Toen zei God: "Ik ben immers met u!"
Waar Mozes gefixeerd is op zijn eigen beperkingen, wordt hij gewezen op God. Kan God niet méér dan wij denken en verwachten? Geloven jij dat Hij Zich ook in jou leven wil openbaren en staan we daarvoor open?

Bij Jeremia zien we dezelfde typisch menselijke karaktereigenschap. God heeft een bedoeling met het leven van Jeremia, vanaf het moment van verwekking door zijn ouders. Maar Jeremia plaatst hier zelf een vraagteken bij. Daarom zegt God in Jeremia 1: "Eer Ik u vormde in de moederschoot, heb Ik u gekend (... ) tot een profeet voor de volkeren heb Ik u gesteld." Maar Jeremia antwoordt: "Ach Here, zie, ik kan niet spreken, want ik ben jong." Jeremia voelt zijn beperkingen en maakt God daarop attent. God wil er echter niet op ingaan. Hij zegt: "Zeg niet, ik ben jong, want tot een ieder, tot wien Ik u zend, zult gij gaan, en alles wat Ik u gebied, zult u spreken. Vrees niet voor hen, want Ik ben met u om u te bevrijden", waarna Hij Jeremia's mond aanraakt en zegt: "Zie, Ik leg Mijn woorden in uw mond& ". God bemoedigt Jeremia met de belofte: "Ik waak over mijn woord om dat te doen."

Welke exusses heb jij (en ik) nog, om God ons niet te laten veranderen?
De oproep van de Bijbel is open te staan voor de mogelijkheden die God ons (misschien stapje voor stapje) wil toevertrouwen, waarbij Hij rekening houdt met de beperkingen en uitdagingen van onze eigen levensomstandigheden en leefomgeving. Hij zoekt mensen die beschikbaar willen zijn voor groei en voor nieuwe wegen.

Laten we onszelf gaan ontdekken welk werk voor ons klaar ligt, "goede werken, die God tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen" (Efeziërs 2:10).
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 31 mei 2004 14:30

Dat is ook het voorbeeld van de pottenbakker in de bijbel? Toch? (ik dacht het OT)

Een tijd lang, na dat God mij uit het (bijna letterlijke) duister heeft getrokken, dat ik echt veranderde. Ik ging anders naar mensen kijken, was milder in mijn oordeel, en keek nauwlijks meer naar een buitenkant van iemand.

Maar het laatste jaar is het weer anders. Ik ben scherp en soms behoorlijk arrogant, mijn eigen zaakje eerst.
Nu,, met pinksteren, het feest van de Heilige Geest, de grote Trooster, dacht ik daar heel bewust aan. De vruchten van deHeilige Geest is o.a. zachtmoedigheid en nederigheid. Ik ben alles behalve dat.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 31 mei 2004 16:39

meschianza schreef:Dat is ook het voorbeeld van de pottenbakker in de bijbel? Toch? (ik dacht het OT)

ja geweldig mooi!

Een tijd lang, na dat God mij uit het (bijna letterlijke) duister heeft getrokken, dat ik echt veranderde. Ik ging anders naar mensen kijken, was milder in mijn oordeel, en keek nauwlijks meer naar een buitenkant van iemand.

Maar het laatste jaar is het weer anders. Ik ben scherp en soms behoorlijk arrogant, mijn eigen zaakje eerst.
Nu,, met pinksteren, het feest van de Heilige Geest, de grote Trooster, dacht ik daar heel bewust aan. De vruchten van deHeilige Geest is o.a. zachtmoedigheid en nederigheid. Ik ben alles behalve dat.

wat bedoel je percies met je eigen zaakjes eerst?

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 01 jun 2004 08:34

Ik denk alleen niet dat God jouw karakter veranderd, maar wel dat God jouw karakter gebruikt. Denk aan Petrus bijvoorbeeld.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jun 2004 09:58

Het Weermannetje schreef:Ik denk alleen niet dat God jouw karakter veranderd, maar wel dat God jouw karakter gebruikt. Denk aan Petrus bijvoorbeeld.

Dat denk ik ook ja. (Whaha, Aragorn is het eens met weermannetje.. :mrgreen: )

Je karakter blijft opzich hetzelfde, maar je gaat er op een andere manier mee om, denk ik.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 01 jun 2004 09:59

Haha,

Petrus was altijd haantje de voorste en dat was hij overal.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 jun 2004 10:25

Aragorn schreef:
Het Weermannetje schreef:Ik denk alleen niet dat God jouw karakter veranderd, maar wel dat God jouw karakter gebruikt. Denk aan Petrus bijvoorbeeld.

Dat denk ik ook ja. (Whaha, Aragorn is het eens met weermannetje.. :mrgreen: )

Je karakter blijft opzich hetzelfde, maar je gaat er op een andere manier mee om, denk ik.

ja zo kan je het natuurlijk ook zien....

ik hoorde laatst een mooie uitleg:

Er kwam op een gegeven moment een man bij de beeldhouder en zag hem bezig. Heel kunstig uit een stuk steen was hij een paard aan het maken. Toen vroeg de man: "hoe doe je dat toch?". Nou zegt de beeldhouder: "Dat is heel simpel, ik haal gewoon alles weg wat geen paard is".

Ik denk dat God ook zo werkt bij jou en mij, Hij haald alles weg wat geen hijwel is om hijwel over te houden.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 01 jun 2004 10:28

Hoe verklaar je dan dat Petrus dat oor van Malchus eraf sloeg?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 jun 2004 10:37

Het Weermannetje schreef:Hoe verklaar je dan dat Petrus dat oor van Malchus eraf sloeg?

haha ja hoe ik dat verklaar?
zijn oude mens kwam weer naar boven zetten.
zijn oude karakter, hij moest leren van Jezus dat zo opvliegerig zijn niet goed is. Dus zijn karakter wordt dan verandert, of hij gaat anders om met zijn karakter. (want zal wel een opvliegerig mannetje zijn gebleven)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jun 2004 10:47

Precies, je ziet ook dat Petrus bij zijn belijdenis (toen Jezus hem vroeg: hebt gij mij lief?) een stuk minder zelfverzekerd is als soms daarvoor.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 01 jun 2004 11:06

Ow, en met Pinksteren dan? Wie nam er toen het woord? Dat was Petrus weer. Wie nam het woord bij Ananias en Safira? Dat was Petrus. En al die keren waren er meer apostelen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jun 2004 11:31

Het Weermannetje schreef:Ow, en met Pinksteren dan? Wie nam er toen het woord? Dat was Petrus weer. Wie nam het woord bij Ananias en Safira? Dat was Petrus. En al die keren waren er meer apostelen.

Dus? Het verschilt toch per keer? En als toch iemand het woord moet nemen, lijkt het me logisch dat de meest welbespraakte dat doet.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 01 jun 2004 11:39

Ik weet dus alleen niet of God je karakter verandert. Ik denk van niet, maar dat God juist dat karakter gebruikt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jun 2004 14:51

Het Weermannetje schreef:Ik weet dus alleen niet of God je karakter verandert. Ik denk van niet, maar dat God juist dat karakter gebruikt.

Ja, dat spreek ik ook niet tegen. Soms zal Hij het weleens temperen en soms juist gebruiken denk ik.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 01 jun 2004 15:14

God gebruikt altijd je karakter. De bijbel staat vol met geweldig voorbeelden hier van. Denk aan David en bijvoorbeeld Simson. Maar vooral in het nieuwe testament is het goed te zien bij de Apostellen, allemaal totaal verschillende karakters die God gebruikt om Zijn woord te verspreiden. Kijk bijvoorbeeld eens naar de manier waarop Saulus de gemeente vervolgd. God gebruikt hetzelfde fanatieke karakter om na zijn bekering de gemeente te vervolgen... :mrgreen:
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Terug naar “Archief”