Laat ik beginnen te zeggen dat ik dit een heel sterke topic vind, en dat ik mijn persoonlijke antwoorden al heb gegeven. Maar de filosofie van de vragen van lalage is te interessant om verder te late liggen ...
Lalage schreef:Filosofeer met me mee!
Dit maal geen persoonlijke bijdrage, maar een filosofische ...
.... dus bedoelt om over na te denken
Lalage schreef:Waarom ben jij christen?
Heb je een echt goede reden om christen te zijn ?
Lalage schreef:Omdat je ouders het zijn?
Je hebt ook de naam van je ouders gekregen, dus dat is makkelijk voorthobbelen ....
Lalage schreef:Of heb je zelf een heel bewuste afweging gemaakt?
Heb je ooit
zelf gekozen voor Jezus, voor God, op grond van je
eigen afwegingen
Lalage schreef:Hoeveel invloed denk je dat de 'traditie' op je denkbeelden heeft?
Waarom ga je naar een bepaalde kerk; omdat je daarin bent opgegroeid, of omdat je partner daarin is opgegroeid ...
Waarom denk je op een bepaalde manier over
-
de doop (kinder van gelovigen of gelovigen)
-
kerkgang (elke dag; elke week; niet noodzakelijk)
-
taal in kerk(universeel - hebreews - grieks - latijn; tale kanaans; hedendaags Nederlands)
-
muziek in kerk(niet; orgel - piano - acoustisch - moderne band; psalmen; oud-berijmd - nieuw berijmd; gezangen; opwekking; reli-pop; alles wat de juiste boodschap heeft)
-
voor wie het avondmaal is(als je het 'waard' bent; als je gelooft; ter vergeving)
-
hoe vaak het avondmaal is (elke kerkgang; 1 keer in de paar maanden)
-
genade (voor iedereen die wilt; voor wie Jezus gelooft; voor wie een levend geloof heeft; ...)
-
bidden / stille tijd (halfuur per dag elke dag; de hele zondag; wekelijks; onderhouden van een relatie)
-
andere gemeente (mits geloof in Christus; mits bepaalde leefregels; mits ...)
-
hoe God de aarde heeft gemaakt (7 dagen en daarna laten aftakelen; evolutie; hoe belangrijk zijn Gods Werken naast Gods Woord?)
-
de Bijbel (enige bron van kennis over God? of erken je ook andere geschreven bronnen, zoals de geloofsbelijdenis; Dordtse leefregels; Heidelbergse catechismus en wat doe je als bronnen elkaar tegen spreken)
Lalage schreef:Als je in een moslimgezin geboren was, was je dan nu fanatiek moslim geweest?
Is helemaal niet zo'n gekke vraag als het lijkt, want er zijn nogal wat overeenkomsten tussen sommige varianten van het moslim- en sommige varianten van het christelijke geloof ... (brengt je ook weer terug naar de vorige vraag

)
Moet je nadenken over je geloof
als je met je verstand wilt geloven ...
John