Mis en avondmaal, kan dat samen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 16 mei 2007 22:52

Boekenlezer schreef:In je beoordeling ben je het gevoel voor proportie totaal kwijt, merk ik. Want dit gaat echt nergens over.
Het enige wat ik gedaan heb, is het veroordelen van bepaalde opvattingen, over een specifiek onderwerp.

Het proportie ben ik niet kwijt. Jouw hier onder gequote tekst, spreekt boekdelen. Hier is voor mij geen woord Frans bij.
Boekenlezer schreef:Helaas moet hier met verdriet geconstateerd worden, dat er hier zeer ernstig gedwaald wordt door Gerdien B. en Riska. (En nee, hier ga ik geen knipoogjes aan toevoegen, want dit is echt een ernstige zaak!)

Zelfs met de Dikke van Dalen er naast kan ik het woord dwalen niet anders lezen als, dolen, zwerven, zich vergissen, met name zich van het pad der deugd verwijderen => zondigen. Nu kom jij met het argument van, een specifiek onderwerp. Ja, inderdaad specifiek. Jij veroordeeld Riska en Gerdien op een van de belangrijkste sacramenten.

Denk daar nog maar eens over na. Er nog meer woorden aan wijden heb ik even geen behoefte aan.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 16 mei 2007 23:48

Boekenlezer schreef:
André schreef:Nee, dan de mensen die niet aan het avondmaal gaan, omdat ze zogenaamd niet de vrijmoedigheid hebben.
Ik vind het mijn plicht als medechristen waar mogelijk deze dwaling onder de aandacht te blijven brengen.

En hoe wil je ze dan ertoe bewegen om toch te gaan? Denk je dat het helpt als je tegen ze roept: "Doe nou niet zo moeilijk, joh! Je moet het gewoon geloven, en verder niet zeuren!"?
Een dergelijke benadering zal ze allerminst overtuigen. Niet onterecht, want het is ook een veel te simpele benadering. (Met zo'n benadering kan ik ook altijd totaal niks beginnen. Het brengt me alleen maar meer in onzekerheid, omdat het zo ontzettend goedkoop klinkt.) De zelfbeproeving van het avondsmaalsformulier houdt bepaald wel wat meer in!
Het zijn nogal tere zaken waar het dan over gaat.
Het is bijvoorbeeld belangrijk dat degene die zulke mensen toespreekt iemand is, die er diepe indrukken van heeft wat het betekent om gezondigd te hebben tegen God. Zo werkt dat bij mij ook. God heeft mij eerst diepe indrukken gegeven van zijn heiligheid, en vandaaruit ging ik ook zien wie ik was: een verloren zondaar voor wie zalig worden een onmogelijkheid was geworden. ("Bij de mensen is dat onmogelijk..." Mattheüs 19:26a) Er zijn van die momenten die ik nooit meer vergeet, toen ik dat zo diep moest inleven. Momenten waarop een diepe droefheid dan zich meester van mij maakte. Maar o, dan het wonder! Als je dan gaat ontdekken, dat er dwars door de onmogelijkheid heen, tòch een weg is om zalig te worden! Waar het voor mij onmogelijk was, daar was het mogelijk buiten mijzelf om! Want voor God is niets te wonderlijk! ("...maar bij God zijn alle dingen mogelijk." Mattheüs 19:26a).
Ook de preek van ds. J.S. van der Net (Ger. Gem., Houten) over 1 Koningen 7:25 is voor mij hierin tot een onvergetelijke ervaring geweest. (Te vinden op http://www.prekenweb.nl/per_bijbelboek.htm). Dat soort preken overtuigen mij om vrijmoedigheid te krijgen, om de verlossing van Jezus Christus zelfs op een hopeloos verloren zondaar als ik toe te durven passen! Maar dan is het ook geen preek in de trant van: "Doe nou niet zo moeilijk, joh! Gewoon geloven, gewoon aannemen!". (Mijn dominee heeft daar helaas ook zo'n handje van. :cry: ) Nee, hier is een man aan het woord die besef heeft van waar hij het over heeft. Besef van Gods onkreukbare heiligheid, besef van onze diepe verlorenheid in Adam en de immense kloof die er daardoor gekomen is tussen God en ons. Dan wordt het geen goedkoop praatje waar ik niks aan heb en wat mij alleen maar onzekerder maakt. Nee, dan word ik tot in het diepste van mijn gemoed getroffen. Deze preek heb ik dan ook opgeslagen op mijn eigen computer, om hem vaker te kunnen beluisteren. Steeds als ik deze preek beluister, word ik er weer diep door getroffen, door dat wonder van zalig te mogen worden uit genade. Dan komen de tranen van diepe ontroering los. Het is een preek die ik niet met droge ogen beluisteren kan.

Hierdoor kan ik het ook met volle overtuiging met Paulus mee uitroepen, omdat het ook voor mij (o onuitsprekelijk wonder!) gelden mag:
38 Want ik ben verzekerd, dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen,
39 Noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere.
(Romeinen 8:38-39)

Ken jij dat ook als een wonder?

Ja, en juist in ijn keuzes om aan het avondmaal en communie te gaan weet ik mij gedrqagen door God. Waarom veroordeel jij mij dan?
Wie ben jij om voor God te spelen?

Ik krijg kromme tenen van de vrijmoedigheid krijgen. Dat is mij ook met de paplepel ingegoten. Wat heeft mij dat opgelevert?
Dat ik ruim een jaar door de mensen in mijn gemeente niet aan het avondmaal durfde te gaan, dat er mensen in de banken blijven zitten terwijl ik weet en zie dat God in hun harten werkt. Zij durven niet aan te gaan want zij hebben niet die vrijmoedigheid zeggen ze. Als je vraagt waar ze dan op wachten weten ze eigenlijk ook niet wat het is.
Dat is pas erg, jezelf onthouden van de sacramenten die God je aanbiedt!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 17 mei 2007 00:01

Ik vind dat dit geheel eigenlijk veel te ver uit de hand begint te lopen.

Ik merkte bij de laatste postings dat ik mij enorm kwaad begon te maken en ook dat is niet goed.

Nog steeds sta ik achter alles wat ik gepost hebt en ik ben het ook nog steeds volledig met Riska eens.
Net als Harm-J heb ik Riska leren kennen als een bijzondere vrouw die een diep vertrouwen in God heeft. Haar manier van geloven heeft mij wel is gesterkt.
Ik ben na maanden van twijfels en diep door een put weer terug in het licht van God. Ik mag er varen dat Hij mij niet verlaten heeft ook al was ik niet bij machte om aan Zijn hand verder te lopen van uit mezelf. Ik heb hem links laten liggen.
Sinds vorige week mag ik weer ervaren dat mijn geloof weer leeft!
Dit heeft God willen bevestigen afgelopen zondag tijdens de communie in de OKK. Nog geen seconde heb ik er spijt van en ik weet mij sinds dat moment al dagen gedragen door God. Ik ben er nu nog helemaal blij van als ik er weer aan denk. Ik zing al dagen alles bij elkaar en dank ik God daarin.

Weet je wel hoe hard het dan is als mensen dit, Gods bevestiging aan mij, Zijn liefde die ik enorm ervaarde door de communie heen en de dagen er na nog steeds, afkeuren als dwaling. Je stuurt God dan eigenlijk een verwijt toe dat Hij niet heeft gewerkt volgens de wegen die jij vind die Hij moet gaan.

Ik vind het ook erg dat Riska wordt aan gevallen in haar geloof terwijl ik weet dat zij zeer oprecht geloofd in God. Dit geeft mij nog meer verdriet want dit heeft zij niet verdiend.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 17 mei 2007 02:38

Gerdien B. schreef:Ik krijg kromme tenen van de vrijmoedigheid krijgen. Dat is mij ook met de paplepel ingegoten. Wat heeft mij dat opgelevert?
Dat ik ruim een jaar door de mensen in mijn gemeente niet aan het avondmaal durfde te gaan, dat er mensen in de banken blijven zitten terwijl ik weet en zie dat God in hun harten werkt. Zij durven niet aan te gaan want zij hebben niet die vrijmoedigheid zeggen ze. Als je vraagt waar ze dan op wachten weten ze eigenlijk ook niet wat het is.
Dat is pas erg, jezelf onthouden van de sacramenten die God je aanbiedt!

Eigenlijk kan niemand aangaan als iemand de 3fve te strak leest.... Daar word duidelijk gesteld: "Alle leugenaars, roddelaars, allen die de kerkdiensten niet trouw bezoeken, allen die vloeken etc etc." De 3fve stelt dat: "zolang zij in hun zonden volharden, moeten zij zich van het avondmaal afhouden"Wie durft er voor de volle 100 procent te zeggen dat hij/zij nooit een leugen(tje) om best wil heeft verteld om zijn naaste niet te kwetsen? Wie heeft er nooit iets onaardig over zijn naaste vertelt aan een ander. Wie heeft nooit op een zondag wel eens uit gemakzucht of andere redenen een kerkdienst verzuimt etc etc?

Ware het niet dat het God is die de mensen uitnodigt, niemand uitgezonderd.!! Het gaat er imho om wil je proberen te leven zoals God wil. Niet of het je lukt, maar of jij of iemand anders het wil proberen. Natuurlijk weet God dat je valt, (denk hier bij aan de zondeval in het paradijs) daarvoor heeft Hij zijn eniggeboren Zoon aan het kruis laten sterven.!! Daarvoor staat er ook in de 3fve: "Want Gods toorn over de zonde is zo groot, dat Hij - eerder dan ze ongestraft te laten - zijn geliefde Zoon Jezus Christus erom gestraft heeft met de bitter en smadelijke dood aan het kruis.

Een ambtsdrager mag imho alleen iemand vermanen. (met aandrang zeggen dat hij zich moet beteren) Dus niet tegenhouden. Daarvoor stelt de 3fve duidelijk dat iemand eet en drinkt ter eigen oordeel. Zo ook imho mensen die niet durven aangaan, waarvan God misschien zal zeggen waarom heb jij mijn uitnodiging afgeslagen? Ik had jou ook uitgenodigd, waarom ben jij niet gekomen?

Of iemand nu een hosti haalt bij de OKK of RKK ipv het stukje brood bij zijn eigen kerk, wie is een mens dan om hem/haar daar op ter veroordelen? Imho is het nogmaals zelfs de 3fve die zegt, 'een ieder eet en drinkt ter eigen oordeel. Het oordeel ligt bij God niet bij de mensen.!!

Dan als slot en in toevoeging op de kruisdood, stelt de 3fve als laatste van de zelf-beproeving, (wat je thuis doet imho en niet vlak voor je aan tafel gaat of ter communie) dat ieder zich afvraagt of hij gezind is voortaan uit dankbaarheid met heel zijn leven God de Here te dienen en voor zijn aangezicht oprecht te wandelen. Ook moet hij bij zich zelf nagaan of hij alle vijandschap, haat en nijd van harte aflegt en zich ernstig voorneemt in in liefde en vrede met zijn naaste te leven.!

Hier uit blijkt ook maar weer dat ik niet zonder God kan. Als het aan mij als mens ligt, kan ik mijn boosheid aangaande de veroordeling van Boekenlezer met betrekking tot Riska en Gerdien niet naast mij neerleggen. Toch verwacht God dit wel van mij.... Dit leg ik dan ook maar weer aan Hem voor....met de vraag, kunt U mij vergeven....en mij leiden,mij als mens lukt het weer eens niet om volgens U wil te leven.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 17 mei 2007 11:54

Ik vind het wat absurds - om niet te zeggen: koddigs - hebben, steeds weer die reacties van: 'Maar ik weet het toch beter! Je kan zeggen wat je wil, maar ík weet het beter!'
Maar goed, zo gaat dat nu eenmaal in discussies. Helaas...
Ik ken mensen zo, en houd er daarom maar rekening mee.

Harm-J schreef:
Boekenlezer schreef:In je beoordeling ben je het gevoel voor proportie totaal kwijt, merk ik. Want dit gaat echt nergens over.
Het enige wat ik gedaan heb, is het veroordelen van bepaalde opvattingen, over een specifiek onderwerp.

Het proportie ben ik niet kwijt. Jouw hier onder gequote tekst, spreekt boekdelen. Hier is voor mij geen woord Frans bij.
Boekenlezer schreef:Helaas moet hier met verdriet geconstateerd worden, dat er hier zeer ernstig gedwaald wordt door Gerdien B. en Riska. (En nee, hier ga ik geen knipoogjes aan toevoegen, want dit is echt een ernstige zaak!)

Zelfs met de Dikke van Dalen er naast kan ik het woord dwalen niet anders lezen als, dolen, zwerven, zich vergissen, met name zich van het pad der deugd verwijderen => zondigen. Nu kom jij met het argument van, een specifiek onderwerp. Ja, inderdaad specifiek. Jij veroordeeld Riska en Gerdien op een van de belangrijkste sacramenten.

Denk daar nog maar eens over na. Er nog meer woorden aan wijden heb ik even geen behoefte aan.

Naar precies datzelfde stuk van mij heb ik gekeken toen ik mijn stukje tekst opstelde, waar jij nu op reageert. Ik heb het er naast gehad.

God vergadert zijn kinderen in deze wereld wel. Hij faalt daarin niet.
Degenen die Hij verzamelt hebben echter wel vele zonden. Geen van hen is vrij van de zonde. (En daartoe behoort ook: dwalen in de leer.) In dat opzicht is een ieder melaats van de voetzool af tot aan de schedel toe. Dat is een zeer ernstige toestand, waarin wij als zondaren verkeren. En dan is er ook nog de duivel die er alles aan doet om dat ten volle uit te buiten, om daar de maximale vruchten van te kunnen plukken! Dat geldt voor mij niet minder dan voor Gerdien B. en Riska.
Maar juist daarom is het zo nodig dat de kerk stelling neemt tegen de dwaling. Dat alle dwaling met kracht bestreden wordt. Want anders geven we de duivel extra kansen. Dat is niet om mensen pijn te doen, nee, het is juist ter bevordering van hun redding! Die intentie wordt hier blijkbaar niet begrepen.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 17 mei 2007 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 17 mei 2007 12:06

Harm-J schreef:Eigenlijk kan niemand aangaan als iemand de 3fve te strak leest.... Daar word duidelijk gesteld: "Alle leugenaars, roddelaars, allen die de kerkdiensten niet trouw bezoeken, allen die vloeken etc etc." De 3fve stelt dat: "zolang zij in hun zonden volharden, moeten zij zich van het avondmaal afhouden"Wie durft er voor de volle 100 procent te zeggen dat hij/zij nooit een leugen(tje) om best wil heeft verteld om zijn naaste niet te kwetsen? Wie heeft er nooit iets onaardig over zijn naaste vertelt aan een ander. Wie heeft nooit op een zondag wel eens uit gemakzucht of andere redenen een kerkdienst verzuimt etc etc?

Het verschil zit hem in: leven in de zonde, en daar bewust mee door willen gaan, of per ongeluk, tegen je eigen wil in zondigen.
Degenen die in het formulier teruggewezen worden, beoefenen de eerste optie. Voor de groep die onder de laatste optie valt zijn de pastorale woorden geschreven: "Maar, geliefde broeders en zusters, dit wordt ons niet voorgehouden om de gelovigen, verslagen van hart als zij zijn, alle moed te ontnemen, alsof alleen zij die zonder enige zonde zijn mogen deelnemen... etc." (Zo ging het ongeveer. Ik probeer dit even uit mijn hoofd. Maar volgens mij klopt dit wel aardig.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 17 mei 2007 12:10

Boekenlezer schreef:
Harm-J schreef:Eigenlijk kan niemand aangaan als iemand de 3fve te strak leest.... Daar word duidelijk gesteld: "Alle leugenaars, roddelaars, allen die de kerkdiensten niet trouw bezoeken, allen die vloeken etc etc." De 3fve stelt dat: "zolang zij in hun zonden volharden, moeten zij zich van het avondmaal afhouden"Wie durft er voor de volle 100 procent te zeggen dat hij/zij nooit een leugen(tje) om best wil heeft verteld om zijn naaste niet te kwetsen? Wie heeft er nooit iets onaardig over zijn naaste vertelt aan een ander. Wie heeft nooit op een zondag wel eens uit gemakzucht of andere redenen een kerkdienst verzuimt etc etc?

Het verschil zit hem in: leven in de zonde, en daar bewust mee door willen gaan, of per ongeluk, tegen je eigen wil in zondigen.
Degenen die in het formulier teruggewezen worden, beoefenen de eerste optie. Voor de groep die onder de laatste optie valt zijn de pastorale woorden geschreven: "Maar, geliefde broeders en zusters, dit wordt ons niet voorgehouden om de gelovigen, verslagen van hart als zij zijn, alle moed te ontnemen, alsof alleen zij die zonder enige zonde zijn mogen deelnemen... etc." (Zo ging het ongeveer. Ik probeer dit even uit mijn hoofd. Maar volgens mij klopt dit wel aardig.)

Als ik dit zo lees, dan springen de tranen in mijn ogen.

Sommige mensen zitten zo vast in hun eigen overtuigingen, hun eigen versie van het gereformeerde geloof en zijn daarbij heilig overtuigd van hun eigen gelijk, dat elke inhoudelijke correctie, gebaseerd op de Drie Formulieren van Enigheid, Calvijn etc. niet binnenkomt.

Kennelijk helpt het helemaal niet om aan de hand van de 3FvE en de kerkvaders te laten zien wat de gereformeerde leer nou in werkelijkheid zegt over dit soort dingen. Dan moet je je mond houden en stil worden voor God.

God, Lieve Vader, ik bid u, wilt u de harten van alle mensen openen en de blik opheffen naar omhoog. Wilt u ons helpen niet te vast te gaan vertrouwen op onze eigen theorieën en onze eigen interpretatie van de gereformeerde leer, maar ons eigen 'ik' laten afsterven en op de achtergrond laten leven.
Dat vraag ik u, niet omdat ik me ergens op kan beroemen, ik roem in de Here, uw Zoon, die voor ons het leven gelaten heeft en nu aan uw rechterhand zit.
Amen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 17 mei 2007 12:17

Boekenlezer schreef:Ik vind het wat absurds - om niet te zeggen: koddigs - hebben, steeds weer die reacties van: 'Maar ik weet het toch beter! Je kan zeggen wat je wil, maar ík weet het beter!'
Maar goed, zo gaat dat nu eenmaal in discussies. Helaas...
Ik ken mensen zo, en houd er daarom maar rekening mee.

ik weet alleen wat in de bijbel staat. Daaruit probeer ik zo goed mogelijk te leven en verder in afhankelijkheid van God.

Boekenlezer schreef:En dan is er ook nog de duivel die er alles aan doet om dat ten volle uit te buiten, om daar de maximale vruchten van te kunnen plukken! Dat geldt voor mij niet minder dan voor Gerdien B. en Riska.
Maar juist daarom is het zo nodig dat de kerk stelling neemt tegen de dwaling. Dat alle dwaling met kracht bestreden wordt. Want anders geven we de duivel extra kansen. Dat is niet om mensen pijn te doen, nee, het is juist ter bevordering van hun redding! Die intentie wordt hier blijkbaar niet begrepen.

maar wat is een dwaling?
Weet je wat ik erg vind, dat juist de duivel de kans krijgt met de mensen die zo op de regeltjes zijn. Want die komen door de regeltjes die zij tussen God en zichzelf hebben opgetrokken niet verder en niet dichter bij God. De duivel lacht zich rot hoe iedereen zijn best doet om via zoveel mogelijk regeltjes bij God te komen, terwijl het zo simpel is: Wie geloofd in God zal behouden worden. verder staat er geen enkele voorwaarde bij.

De duivel werkt ook in deze discussie, want ik weet dat wat ik gedaan heb goed is. Maar nu wordt er geprobeerd op mij in te praten dat het niet goed is.
Gelukkig weet God beter!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 17 mei 2007 12:18

Roodkapje schreef:
Boekenlezer schreef:

Sommige mensen zitten zo vast in hun eigen overtuigingen, hun eigen versie van het gereformeerde geloof en zijn daarbij heilig overtuigd van hun eigen gelijk, dat elke inhoudelijke correctie, gebaseerd op de Drie Formulieren van Enigheid, Calvijn etc. niet binnenkomt.

Kennelijk helpt het helemaal niet om aan de hand van de 3FvE en de kerkvaders te laten zien wat de gereformeerde leer nou in werkelijkheid zegt over dit soort dingen. Dan moet je je mond houden en stil worden voor God.

Natuurlijk helpt dat wel!
Maar er komen nu eenmaal passages voor in teksten die wel eens uitleg behoeven. En dat heb ik hiermee geprobeerd. Daar is toch niks mis mee?

André

Berichtdoor André » 17 mei 2007 12:23

Wie geloofd in God zal behouden worden. verder staat er geen enkele voorwaarde bij.
Jawel, één: Heb uw naaste lief als uw zelf.

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 17 mei 2007 12:34

Boekenlezer schreef:
Roodkapje schreef:
Boekenlezer schreef:

Natuurlijk helpt dat wel!
Maar er komen nu eenmaal passages voor in teksten die wel eens uitleg behoeven. En dat heb ik hiermee geprobeerd. Daar is toch niks mis mee?

Jij hamert op regeltjes, regeltjes, regeltjes. Jij legt eenzijdig uit, jij rukt teksten uit hun verband, je negeert de andere kant. Je bent zwart wit, je probeert heel vroom over te komen door het calvinisme nog strenger op te vatten dan Calvijn het opgevat heeft. Je wilt Calvinistischer zijn dan calvijn, of Roomser dan de Paus, net welke versie je meer pruimt.

Terwijl Jezus o.a. dit zegt:
[quote="Het evangelie volgens Markus"]Ook de Farizeeën en enkele van de schriftgeleerden die uit Jeruzalem waren gekomen, hielden zich in zijn nabijheid op. 2 En toen ze zagen dat sommige leerlingen brood aten met onreine handen, dat wil zeggen, met ongewassen handen 3 (de Farizeeën en alle andere Joden eten namelijk pas als ze hun handen gewassen hebben, omdat ze zich aan de traditie van hun voorouders houden, 4 en als ze van de markt komen, eten ze pas als ze zich helemaal gewassen hebben, en er zijn nog allerlei andere tradities waaraan ze zich houden, zoals het schoonspoelen van bekers en kruiken en ketels
(7:4) ketels – Andere handschriften lezen: ‘ketels en bedden’.
), 5 toen vroegen de Farizeeën en de schriftgeleerden hem: ‘Waarom houden uw leerlingen zich niet aan de tradities van onze voorouders en eten ze hun brood met onreine handen?’ 6 Maar hij antwoordde: ‘Wat is de profetie van Jesaja toch toepasselijk op huichelaars als u! Er staat immers geschreven:
“Dit volk eert mij met de lippen,
maar hun hart is ver van mij;
7 tevergeefs vereren ze mij,
want ze onderwijzen hun eigen leer,
voorschriften van mensen.â€

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 mei 2007 12:41

Halleluja, Roodkapje, ik ben het met je eens!

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 17 mei 2007 12:44

Lalage schreef:Halleluja, Roodkapje, ik ben het met je eens!

Bel de krant, dat komt ook niet vaak voor! :P

Riska

Berichtdoor Riska » 17 mei 2007 14:11

Boekenlezer,

Ik heb eigenlijk maar één advies aan jou:
Laat die hele oorspronkelijke tekst - dus Hebreeuws en Grieks - eens varen en lees gewoon de Bijbel eens in normaal Nederlands.
Lees dat niet als een wetenschapper, maar laat je hart eens spreken.
Kijk, wat de Geest is achter de woorden.

Soms - en ik ben ongetwijfeld een aanzienlijk stukje ouder dan jij - ben je zo vertrouwd met wat je met de paplepel hebt ingegeven gekregen, dat er een bepaalde tunnelvisie ontstaat.
Zo maakte mijn predikant me attent op een brief van Paulus in het kader van iets waar ik mee worstelde. Het was of mijn ogen geopend werden, voor wat er werkelijk staat, terwijl ik de teksten uit het hoofd kende.
In het Engels zeggen ze niet: uit het hoofd, maar: "by heart".
En daar gaat het om: dat het geloof niet uit verstand (wel erbij gebruiken overigens) maar vooral uit het hart komt.

Met andere ogen een keer naar teksten kijken kan heel bevrijdend werken!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 mei 2007 14:19

Wullimpie schreef:
Marnix schreef:
Wullimpie schreef:En als die menselijke invulling leert dat dat stukje brood of dat ouweltje verandert in een stukje vlees van Jezus, is dat dan bijbels?
Moet je dat dan als een kleinigheidje voorbij gaan?

Precies, de meesten geloven dat niet... en ze denken niet dat het brood opeens in vlees verandert, wel dat het het lichaam van Christus is. Dat ontlenen ze aan zijn woorden "dit IS mijn lichaam voor U". Dat zegt Jezus als hij het brood uitdeelt. Ze baseren het wel op de Bijbel en zitten er dan wel naast, maar het is niet zo dat ze de Bijbel bewust anders uitleggen ofzo. Mijn tegenvraagis dan ook: Moet je dan daarom zeggen: Dan zijn jullie mijn broeders en zusters niet?

Als je er van uit gaat dat je hen, met wie je jezelf een voelt in het geloof, je geestelijke broeders en zusters noemt, moet het antwoord richting de rooms katholieken nee zijn, en dan gaat het natuurlijk niet alleen over de visie op het avondmaal, ik vind namelijk niet dat je dat kunt loskoppelen.

Denk nu niet dat ik me beter voel, ik zie het alleen anders.

Het gaat me niet om eenheid in leer. Ik voel me een met mensen die zich door Christus verlost weten, Hem als Heer en God als Vader hebben. Met hen voel ik me een, ook als ze op het gebied van avondmaal of bijvoorbeeld avondmaal dingen anders zien.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”