Wel of geen CU meer stemmen na het homo-standpunt?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Wel of geen CU meer stemmen na het homo-standpunt?

Berichtdoor JeeWee » 12 jun 2010 10:18

Boekenlezer schreef:Even niet iets of je CU moet stemmen, maar of men (niet) CU gestemd heeft vanwege het standpunt.
Er is de gedachte dat de recente homodiscussie in de CU, de partij stemmen zou hebben gekost.

Zie: Rouvoet: homodiscussie kostte ons kiezers

Er is ook nog iets als principes!
Je staat ergens voor of niet. En dan maakt het niet uit of het je kiezers kost.
Voor christelijke partijen kost het helaas wat meer tijd om tot andere inzichten te komen. Kijk maar naar het opschuiven van de SGP.

Binnen 10 jaar krijgen zowel CU als SGP andere inzichten inzake de Bijbelse visie op homoseksualiteit.
Maar wel jammer dat er in die 10 jaar weer zoveel homoseksuele jongeren gemangeld worden!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 12 jun 2010 11:28

Harm-J schreef:Feitelijk zet je (bewust of onbewust, dat laat ik voorals nog even in het midden) lezers al mee op het verkeerde been. De bijbel is niet zo eenduidig als jij graag zou willen voor doen komen. Als dit wel zo zijn, zouden de verschillende kerken onderling ook niet zo steggelen met alle knappe koppen onderling van wat nu de waarheid is in sommige materie.

De Bijbel is niet overal superduidelijk in, maar op het punt van homoseksualiteit wel. (Ik bedoel dan: dat de grens van Gods geboden overschreden wordt, als mannen seks met elkaar bedrijven.)
Bovendien is verschil van inzicht niet altijd een symptoom van onduidelijkheid in de bron.

esli schreef:Dat laatste heeft mij ook wel doen twijfelen om op de CU te stemmen, ik vind het ook geen prettig idee dat ze mensen om deze reden uitsluiten van een plaats op de kieslijst (al is het niet zo stellig).

Maar hoe zie je dan de combinatie van christelijke grondbeginselen en homoseksuele praktijk? Dat gaat toch niet samen?

Wat ik zo raar vind aan discussies hierover, is dat het wel zo lijkt te zijn:
- als je gewoon helder op een rijtje zet wat de Bijbel erover zegt, dan ben aanstootgevend, en heb je het gauw fout gedaan,
- als je supermakkelijk om die gegevens heenfietst, en voor acceptatie van homoseksualiteit pleit, en dat eventueel combineert met christen-zijn, ben je wel oké, en valt men niet over je.
Iets wat mij wel meer is opgevallen, ook in zaken over heel andere onderwerpen: span je je met je verstand in om tot antwoorden te komen (iets wat volgens mij heel bijbels is, zie Matth. 22:37), dan is dat niet zo in tel en wordt het niet zo gehonoreerd. Ben je lui met je verstand, en ga je lekker makkelijk op je gevoel af, dan ben je wel oké.
Dat is natuurlijk wel erg irrationeel! En natuurlijk de omgekeerde wereld.
(Ik las kort geleden ook iets over emotie die overheerst.)

JeeWee schreef:Er is ook nog iets als principes!
Je staat ergens voor of niet. En dan maakt het niet uit of het je kiezers kost.

Dat klopt. André Rouvoet zei dat. ,,We willen er open over zijn, en tegelijk laten zien dat het een worsteling is. Als mensen daarom afhaken, dan is dat zo. Als ik alle scherpe kantjes van mijn programma slijp, kunnen we makkelijk twintig zetels halen. Maar dat is niet de ChristenUnie die ik wil.''
Dat heb ik gelezen.

JeeWee schreef:Binnen 10 jaar krijgen zowel CU als SGP andere inzichten inzake de Bijbelse visie op homoseksualiteit.

Dat hoop ik dus niet. Al zie ik er bij de CU wel ruimte voor.

JeeWee schreef:Maar wel jammer dat er in die 10 jaar weer zoveel homoseksuele jongeren gemangeld worden!

En jammer dat er zoveel pedofielen gemangeld worden, die maar met hun handen van de kindertjes af moeten blijven. (Om alvast maar vooruit te gaan lopen op wat er vermoedelijk in de toekomst bediscussieerd kan worden.)
Ik weet niet wat je hier precies mee wil, maar is dit een verkapt pleidooi voor acceptatie van homoseksualiteit?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 12 jun 2010 12:02

Jammer Boekenlezen een gemiste kans voor jou m.i. dan.

Het lijkt er op dat je doorblijft gaan op de oude voet.... Dit doe je m.i. door middel van opmerkingen als zijnde:
"Ben je lui met je verstand, en ga je lekker makkelijk op je gevoel af, dan ben je wel oké.
Dat is natuurlijk wel erg irrationeel! En natuurlijk de omgekeerde wereld"

Jij gaat er op voorhand al vanuit, dat wat jij uitleest in de bijbel, de enige en absolute waarheid is, een ieder die zijn verstand gebruikt, tot een andere meningsvorm komt dan de jouwe, lijk jij per direct af te serveren. Dit getuigt m.i. niet van het hebben van respect voor jouw naaste, discussiepartner.

Sterker nog, het lijkt er een wat op dat je de cohesie van mijn tekst (hieronder in quote vorm) volledig genegeerd hebt of bewust wil negeren, er enkel en alleen op uit bent, om jouw eigen propaganda hier in dit topic te promoten?

Feitelijk zet je (bewust of onbewust, dat laat ik voorals nog even in het midden) lezers al mee op het verkeerde been. De bijbel is niet zo eenduidig als jij graag zou willen voor doen komen. Als dit wel zo zijn, zouden de verschillende kerken onderling ook niet zo steggelen met alle knappe koppen onderling van wat nu de waarheid is in sommige materie.

M.i. Staat God de eer geven, God zoeken, God dienen, loven,boven al het gesteggel van het menselijk gepruttel van wat zij menen van wat waarheid is, de ware leer, ware regels zijn. M.i. gaat God met ieder zijn eigen weg. God loven, gaat véél verder dan het simpel hanteren, opleggen van regels persoonlijke opvattingen uitleggingen van uit de bijbel. Het is God die in de harten van mensen kijkt. Hoe ging jij met jouw naaste om?

Mijn persoonlijke mening is, dat juist bij het vertolken van een persoonlijke mening, opvatting van een/de schriftleer, het zij door opvoeding, een bepaalde manier van (willen), aangeleerde manier van lezen, het persoonlijke aspect van de bijbel wegvalt. Namelijk het woord van God waarin Hij ons "persoonlijk" oproept tot het "persoonlijk" dienen van hem, niet als eerste, om jouw naaste de juiste weg te wijzen. Nogmaals, ik ben van mening als mensen oprecht God zoeken, laat Hij zijn eigen vinden en gaat Hij met die mensen Zijn eigen weg, al zal dat misschien niet altijd stroken met wat mij is aangeleerd, wat mijn opvatting is..etc. etc..

NB.

Ter verduidelijking, ik heb geen moeite met jouw standpunt, mits jij het respect kunt opbrengen voor een ander zijn of haar standpunt die jouw mening niet is toegedaan. Als dat mogelijk is, dan ben jij een discussie waardige partner!
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 12 jun 2010 14:00

Over kansen gesproken: ik heb zelf gezegd: Als iemand anders vindt, dat ik ze verkeerd lees, zit er niets anders op, dan op rationele gronden aan te tonen waar ik dan fout ga. (Bron) Vervolgens is er dan niemand, die ingaat op de gegevens die ik aangedragen heb, en de uitdaging die ik geplaatst heb.
Jij bent de enige die er enigzins op ingaat, door het punt van mijn wijze van bijbellezen en -uitleggen aan te kaarten, waar jij het blijkbaar niet mee eens bent.

En die opmerking van mij, die je bekritiseert: je kan het feit toch moeilijk ontkennen, dat veel mensen veel te makkelijk afgaan op wat onderbuikgevoelens en de heersende geest, en dat het gebruik van het verstand niet zelden niet zo hoog aangeschreven staat. Mensen lijken nogal eens op strohalmen: waait de wind van links, dan buigen ze naar links; waait de wind naar rechts, dan buigen de naar rechts.
Met een nieuw paars kabinet ben ik benieuwd, hoeveel christenen er zullen zijn, die de wind die van daaruit gaat waaien, voor zoete koek slikken. Ik vind dit er bijvoorbeeld een aardig voorbeeldje van. (En dan stel je er vragen over, en krijg je weer geen reactie...) Volgens mij roept de Bijbel tot iets anders op, dan kritiekloos mee te gaan met de geest van de tijd.

Maar goed, jij stelde dus een andere wijze van lezen en uitleggen van de Bijbel voor, heb ik begrepen. Dan ben ik wel benieuwd hoe dat er concreet uit gaat zien m.b.t. de teksten (zie hier) die ik genoemd heb. Zou je dat concreet kunnen maken? Misschien krijg ik dan wat meer grip op wat jij op mij over bedoelt te brengen.
Al is deze vraag wellicht wat lastig, na de vermaning van TKF, om bij het onderwerp te blijven. Dus misschien moet dit dan in een andere discussie.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 13 jun 2010 12:02

Boekenlezer, ik heb diep nagedacht of ik jou een antwoord zou willen geven, of de discussie aan zou willen gaan. Het antwoord daarop is voor als nog: nee. Dit om de volgende redenen: Er is zal zoveel geschreven over het in topic homofilie, ook met betrekking tot de verschillende manieren hoe iemand een bijbelstekst uit kan lezen, interpreteren.

Jij zelf de persoon was die er eerder schreef met betrekking tot het onderwerp:
Dat lijkt mij wat veel moeite, om helemaal in een ander topic door te gaan. Want discussies over dit onderwerp houd ik nooit zo lang vol. Ik merkte vandaag al dat ik er eigenlijk geen zin meer in had. Af en toe duidelijk mijn mening verwoorden, daar heb ik wel eens behoefte aan. En ik voelde ook wel behoefte om even antwoord op jouw tegenwerpingen te geven. Maar lange discussies over dit onderwerp, nee, daar heb ik al snel de lust niet meer voor.

Jij opmerkingen blijft plaatsen, die misschien zijn bedoelt om mensen te triggeren om te posten, maar m.i. gewoon niet door de beugel kunnen, om maar te zwijgen over het disrespect wat jij ten toon blijft stellen wat jij m.i. gewoon niet kunt maken. Je lijkt te vergeten dat het ook bij homosekselen om mensen, medebroeders en zusters kan gaan!

Nu moet ik er wel bijschrijven dat jouw laatste posting zeer net te noemen was, met daarin een zekere prikkel er in om met jou in gesprek te gaan. Het gaat bij de teksten die jij noemt, m.i. niet alleen om de kale tekst zelf, het blijft m.i. belangrijk om te zien in welke context een tekst geschreven, in welke tijd, aan wie de tekst gericht is, met welke bril, uitgangspunt iemand een bijbeltekst leest, te zien wat de tekst voor betekenis had voor de eerste lezers etc. Het is mij te simplistisch om een (flart)tekst uit zijn verband los te weken, deze klakkeloos naar 2010 toe te halen, dit als een verordering te deponeren, naar een medebroeder of zuster.

Boekenlezer, je weet het topic te vinden, als je er verder over wilt discussieren.. Of ik mee ga in een discussie, kan ik je niet beloven.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 02 aug 2010 16:50

ik heb inderdaad na eigenlijk trouw CU-stemmer te zijn geweest direct overgestapt op SGP.

*ik was al verontwaardigd over de voorstellen waarbij homosexuele leraren, en bepaalde leerlingen niet meer geblokt konden worden van GEREFORMEERDE scholen.
*ik was nog verder verontwaardigd over het min of meer verplichten van het toelaten van vrouwen in de SGP

-> beiden gaan voor mij rechtstreeks tegen de rechtstaat in, en staan voor mij gelijk aan geloofsvervolging.

toen de CU ook nog ging kontendraaien op dat homostandpunt, was het pleit beslecht. geen CU meer.

Voor mij zijn de 3 belangrijkste politieke besluiten die ik nog steeds een keer wil zien gebeuren
*Abortusverbod EN het strafbaar stellen als moord (artikel ??? uit 1880, het heeft ooit in ons wetboek als zodanig gedaan)
*Sluiten van alle coffeeshops en alle drugs gelijkstellen en strafbaar maken
*Afschaffen van homohuwelijken

ik heb niet langer het vertrouwen dat CU deze voor mij 3 meest belangrijke beslissingen erdoorheen zal proberen te krijgen.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 02 aug 2010 18:18

T.A.F. schreef:ik heb niet langer het vertrouwen dat CU deze voor mij 3 meest belangrijke beslissingen erdoorheen zal proberen te krijgen.

O, en denk je dat het de SGP wél gaat lukken?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 02 aug 2010 18:25

JeeWee schreef:
T.A.F. schreef:ik heb niet langer het vertrouwen dat CU deze voor mij 3 meest belangrijke beslissingen erdoorheen zal proberen te krijgen.

O, en denk je dat het de SGP wél gaat lukken?

Neen, maar wel wel dat de SGP het iig zal PROBEREN.
Integriteits-principe.

Terug naar “Archief”