Prof. Hoek meent dat een man wel mag kijken naar een knappe vrouw, maar niet met verkeerde (seksuele) gevoelens. Zo mag ook een homo naar andere mannen kijken als vorm van zelfacceptatie. Ds. Terlouw was dat laatste wel met hem eens, maar bleef bij zijn standpunt over het gevaar van de verleiding. Quist: „Als ik een man zie die ik mooi vind, moet ik soms mijn hoofd omdraaien.”
(Bron: RD)
Kijken naar een andere man... Het hangt er voor mij vanaf hoe er dan gekeken wordt.
Je kunt ook op een heel gewone manier zien dat iemand er mooi uitziet, zonder dat dat met seksuele aantrekkingskracht te maken heeft. Dat lijkt misschien ondenkbaar in onze verseksualiseerde cultuur, waar alles in no time seksueel geduid wordt, maar het is echt zo. Dan constateer je gewoon heel nuchter dat iemand er mooi uitziet, net zoals je kunt constateren dat een bepaalde auto er mooi uitziet. In die nuchtere betekenis heb ik er niet zo'n moeite mee.
Maar een vent die naar mij zit te kijken, vanuit een gevoel van aantrekking, zodat het haast flirten gaat worden... nee, alsjeblieft niet zeg! Dat is gewoon onfatsoenlijk.
Dat laatste in dat citaat is voor mij overigens een beetje onduidelijk. Zijn hoofd omdraaien? Hoe precies? Omdat die man anders agressief zou worden? Of omdat hij zelf anders verlangens krijgt die hem te veel worden o.i.d.?