Omega schreef:We hebben het hier over een bijeenkomst van tien jaar geleden, zie ik. Als deze uitspraak toen al gedaan is (ik ben ook benieuwd naar de context), dan ben ik er van overtuigd dat Henk daar nu anders over denkt.
Dat is een heel optimistische inschatting. Daar ben ik niet meteen van overtuigd. Waar is dit op gebaseerd?
Ik heb de uitspraak inmiddels terug gevonden. Dat betekent dat ik hem nu letterlijk kan citeren, en het niet meer hoef te doen met een minder nauwkeurige weergave vanuit mijn eigen geheugen.
Dit is het citaat:
Op kwade toon zei ik toen tegen die man: 'Zo gemakkelijk gaat dat wel! God heeft er alles aan gedaan om ons tot Hem te trekken. Jezus ging dood aan zijn liefde voor jou. Maar, zelfs de liefde van Jezus is machteloos als jij het niet aanvaardt'."
Het is terug te vinden in het Nederlands Dagblad van maandag 16 juni 1997, in het artikel:
EO-jongerendag was weer een feest.
Het was de reactie van Henk Binnendijk op een zware kerkganger, die Gods genade voor zichzelf ontkende.
Ik kan ook citeren wat er voor staat in dat kranteartikel:
Binnendijk vertelde dat hij tijdens zijn voorbereiding op de dag in Ouddorp een man tegenkwam, met wie hij in gesprek raakte over het geloof. "De man vertelde dat hij iedere zondag in de kerk kwam, maar dat hij geen christen was. Over het waarom zei hij: Zo makkelijk gaat dat niet.Da's wel duidelijk, lijkt mij.
Mijn moeite zit niet in: "Zo gemakkelijk gaat dat wel!" Dat heeft zelfs prof. dr. W. Balke wel eens gezegd, terwijl die naar mijn weten geen remonstrant is. (Voormalig VU-hoogleraar en Calvijn-kenner bij uitstek.)
De moeite komt met de zinnen erna. Daarin wordt gewoon Gods souvereiniteit ontkend! (Ook zal Binnendijk dat nooit letterlijk zeggen dat God niet souverein is.) God deed zijn uiterste best, maar als jij als mens niet wil, kan Hij er ook niet meer tegenop. Dan is het overmacht voor Hem. Daar komt het feitelijk op neer. En dat is een gruwelijke Pelagiaanse dwaling!
Paulus wilde ook helemaal niet, maar werd door God overrompeld bij Damascus. En het hogepriesterlijk gebed spreekt ook duidelijk andere taal als het gaat om de aard van het verzoeningswerk, zie Johannes 17. Dan is daar geen potentiële verspilling van bloed wat daar aan de orde komt door degenen die de algemene verzoening afwijzen, maar het gaat over hen die zijn van God de Vader als de souvereine.
En dat is mij bepaald geen ondergeschikt puntje. Dit is zéér essentieel! Of zouden de Dordtse vaderen op dit punt voor niets zo stellig en radicaal geweest zijn?!
Vergeet ook niet dat er in de theologie geen sprake is van op zichzelf staande leerpuntjes, maar dat alles met alles samen hangt! Een dwaling op één punt werkt door in het hele theologische denken! Dat is iets waar ik in de laatste paar jaar oog voor gekregen heb.
Omega schreef:Ik ben bij de lezing van Henk op de jongerenavond geweest en ik kan je verzekeren dat deze bijbelgetrouwer was dan menig preek van een Ger. Gem.-dominee (als ik tenminste Klaas van der Zwaag en prof. Blauwendraad moet geloven).
Dat is heel goed mogelijk. Al zal het nog wel uitmaken over welke preek je het dan hebt.
Omega schreef:En wie komt om kritisch te luisteren om bewijslast te verzamelen, zal altijd wel iets vinden.
Die geciteerde uitspraak van Henk Binnendijk was geen zoektocht, maar een zin die ik jaren na dato tegenkwam in een toen al jaren oud bestand, maar wat er bij mij wel even inhakte. Ik had echt zoiets van: 'Tsjonge, wàt een ketterij! Hoe durft hij!' Dat is een indruk die dan wel blijft hangen bij je.
Raido schreef:Een preek van de gemiddelde GG-dominee gaat ook exegetisch wat dieper en blijft niet zo aan de oppervlakte

Dus ja, hoe dieper je gaat hoe meer fouten je natuurlijk kunt maken.
Ik heb wat gehoord via dat filmpje. Maar ik was ook niet erg onder de indruk van de exegetische staaltjes van Henk Binnendijk. Zo had hij het erover dat God liever had dat je goddeloos was dan een lauw christen. Dat baseerde hij op die bekende tekst uit Openbaring (
3:
16), die iedereen zo wel weet te vinden. Maar of die tekst dat wel betekent is twijfelachtig, en komt op mij ook wat over als op-de-klank-af uitleggen (met onze Nederlandse oren van vandaag). Een beetje dom om daar een heel deel van je betoog op te funderen!
Op blz. 143 en 144 van het commentaar op Openbaring van dr. H.R. van de Kamp kom ik een uitlegging tegen die mij meer overtuigt: heet, koud en lauw als zinspeling op de lokale waterkwaliteit. Lauw water was niet te drinken. Heet of koud water daarentegen was nuttig: Hiërapolis met de geneeskrachtige heetwaterbronnen, en het koude en frisse water van Kolosse. (Da's tenmiste exegese van kwaliteit!)
Henk Binnendijk is meer een begaafd spreker, die er erg goed in is om het gevoel van zijn gehoor te raken, dan een sterke exegeet. Hij is er goed in om aansprekende voorbeelde te bedenken. En hij komt heel integer over als je hem zo hoort.
Omega, sorry dat ik nogal kritisch ben over Henk Binnendijk.
Jij bekijkt hem waarschijnlijk van een andere kant dan ik doe. Jij waarschijnlijk meer vanuit de misère die je in reformatorische kring ervaart. Een misère die ik nog niet eens wil ontkennen.
Terwijl ik meer de hinder ervaar van de evangelicalisering van veel kerkleden, en daarmee uiteindelijk de kerken. Dat maakt mij bezorgd over onze gereformeerde erfenis, en de toekomst daarvan.