Napoleon schreef:Ik vind vooral deze:
...Bij mij staat niet langer de vraag centraal wat God met mijn leven wil, maar hoeveel ruimte ik Hem wil geven...
zin heel opvallend. Ik kan me de twijfels over het geloof en de weerstand tegen bepaalde kerkelijke denkwijzen voorstellen, maar als deze zin exemplarisch is voor je denkwijze, creeer je dus een God die in jouw dienst staat, en die je moet helpen om je goed te voelen. Maar als je je met zo'n god goed kunt voelen, heb je m.i. helemaal geen God nodig.
Of je wilt alleen voor jezelf leven, en dan kun je dus een god naar eigen wensen bouwen, maar ik vraag me af waar dat goed voor is, of je accepteert dat er een God bestaat die buiten jezelf staat (en dat je op het wezen daarvan dus geen invloed hebt), en probeert voor Hem te leven, met alle consequenties van dien (dus ook met de vraag wat God nu wil met jouw leven).
Inderdaad, die viel me ook op.
Toen ik deze zin las:
Twijfel krijgt zo gauw een negatieve lading. Als ik luister naar hoe mijn leeftijdgenoten zoeken, liggen daar oprechte motieven aan ten grondslag. Gemakzucht zie ik weinig.
twijfelde ik eraan of het wel goed was om dit negatief te beoordelen. Maar toen ik die zin las die jij aanhaalde, toen was voor mij duidelijk: hier gaat het wel degelijk over zaken die bepaald niet positief zijn!
Die zin die jij aanhaalt, dat is gewoon een uiting van eigenwillige godsdienst.
Ik vond het ND-artikel wat lastig te beoordelen. Maar dat zit 'm denk ik in de breedte van het onderwerp waar het over gaat.
Er speelt van alles en nog wat, en dat loopt een beetje door elkaar heen. De kerkelijke pluimage van het artikel blijkt ook nogal divers te zijn.
Ontevredenheid over eigen kerkelijke gemeente of eigenlijk kerkverband hoeft niet fout te zijn. Daar kunnen best redenen voor zijn.
Ik heb me ook niet altijd tevreden gevoeld over mijn eigen kerkverband. (Daar zaten ook wel eens redenen bij waarvan ik nu zeg: dat bekijk ik nu anders, en in het verleden verkeerd.) Maar ja, ik leef er toch maar mee, want ik heb er nu eenmaal zo veel sociale banden die ik niet kan missen. (De sociale component is voor mij blijkbaar de belangrijkste. Pas daarna komt dan de theologische, hoe er gepreekt wordt. Zou je misschien niet verwachten bij mij. Maar ik merk dat vermeende homiletische tekortkomingen zich gemakkelijker laten compenseren met handigheden zoals af en toe andere kerken bezoeken en/of internetpreken beluisteren en zelf veel bijbelstudie doen etc., dan sociale. Voor mij tenminste wel.)
Maar wat mij stoort aan het artikel, is de subjectiviteit die daar hoogtij viert in al die voorbeelden. Ik zie wel een hoop "het voelt niet goed", maar niet "ik krijg onvoldoende bijbels onderwijs, de Bijbel heeft zo veel méér te bieden". Dat laatste lijkt wel helemaal geen rol te spelen. En dan ga ik me echt afvragen: waar gáát dit allemaal over?! Hier klinkt naar mijn idee meer: "Ik als consument wil bevredigd worden, en wee die kerk die mij daarin niet tegemoet komt! En de Bijbel en de waarheid? Ach, dat boeit verder niet."
Ik vind het ook nogal raar dat het ND dit blijkbaar op zo'n 'neutrale' wijze in de krant plaatst.