Oorlog Oekraïne

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

elbert
Moderator

Re: Oorlog Oekraïne

Berichtdoor elbert » 14 nov 2025 14:41

Katlheen schreef:Ik neem aan dat het verlies van mensenlevens aan de Russische kant zo langzaam aan ook op de economie gaat drukken. Verder inderdaad infrastructuur van Rusland aanvallen waar ze geld mee verdienen en wapens mee maken. Dan hoef je nog niet eens te vechten om land terug te veroveren maar vasthouden en zorgen dat je de Russen op een andere manier pakt. Dan moeten ze zich uiteindelijk wel terugtrekken. Dat is de gedachte natuurlijk, makkelijker gezegd dan gedaan.
Het verlies aan mensenlevens is een demografische ramp voor zowel Rusland als Oekraïne. Beide landen hadden voor de oorlog begon al een negatief geboortesaldo (meer overlijdens dan geboortes) en dat wordt met extra dode mannen in de vruchtbare leeftijd demografisch gezien alleen maar ernstiger. Dit resulteert in een flink krimpende bevolking in het grootste land van de wereld. Poetin is bereid om extreme offers te brengen die Rusland op lange termijn grote schade berokkenen.
Katlheen schreef:Laat ze de energie voorziening van Moskou maar aanvallen. Eens kijken hoe lang de Russen dat leuk blijven vinden, hartje winter.
De Oekraïense focus ligt op militair-strategische doelen, niet om de bevolking te raken. Het lijkt er bovendien op dat de Russen Moskou hebben omgeven met een enorme hoeveelheid luchtafweergeschut (zie kaartje), dus aanvallen op die regio zijn waarschijnlijk niet zo effectief.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Actualiteit & Politiek”