Geert Wilders PVV

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Erik1960
Kapitein
Kapitein

Re: Geert Wilders PVV

Berichtdoor Erik1960 » 13 okt 2025 10:25

elbert schreef:Dat is wat ik zeg: "In theorie opereren die 2 afdelingen onafhankelijk van elkaar".
Maar de praktijk is weerbarstig.
Sowieso is het een probleem dat je aan de ene kant als organisatie de politiek adviseert en aan de andere kant bestuursrechter bent. Je adviseert dus de politiek, maar kunt ook via de andere tak van je organisatie die politiek daadwerkelijk terugfluiten.
Dat is een inbreuk op de trias politica wat mij betreft en alleen al daarom is het principieel onjuist dat deze 2 afdelingen onder hetzelfde dak en in dezelfde organisatie zitten.

Volgens mij is dat nu net wat binnen de RvS niet kan (vanuit de wettelijke en interne richtlijnen) en -tenzij het tegendeel blijkt- ook niet gebeurt. Met die inbreuk op de trias politica valt het volgens mij al bijna 400 jaar best mee. De RvS heeft een heel bijzondere positie in ons staatsbestel en daarom is die positie juridisch en organisatorisch stevig verankerd.
Als het gaat om de bedreiging van de trias politica zie ik eerlijk gezegd andere prioriteiten dan het ontmantelen van de RvS.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Terug naar “Actualiteit & Politiek”