Mortlach schreef:Wat Cicero zegt: dan ook geen dokters, operaties of computers meer.
Complete nonsens! Bovendien ontzettend simplistisch.
Wie zegt dat alles, van alle vakgebieden, wat door wetenschappers bedacht wordt even geloofwaardig is? Of gebeurt het nooit dat er eens een visie herzien wordt?
Mortlach schreef:Als je een buitenkerkelijke probeert wijs te maken dat de eerste 3 hoofdstukken van de Bijbel wél zo zijn gebeurd, zal hij/zij denken dat je van Lotje getikt bent. En waarom zou je de rest van de Bijbel willen/moeten geloven als dat betekent dat je overduidelijke nonsens* (Gen 1 letterlijk) zou moeten geloven?
* Ai, dit is misschien wat scherp nu ik het zo teruglees, maar ik schrijf even vanuit het gezichtspunt van die buitenkerkelijke.
Die buitenkerkelijke? Nee, je spreekt voor jezelf. Niet iedereen denkt hetzelfde.
Mortlach schreef:Verder is het natuurlijk een dijk van de drogreden van het hellende vlak. A móet waar zijn, anders gelooft men misschien niet dat B ook waar is...
Genesis 1 tot 3 heeft zeker goede papieren, alleen niet in letterlijke zin...
Dat hellende vlak, daar zie ik wel iets van. Een probleem dat opduikt, als je Genesis 1-3 als niet-historisch ziet, maar wel de darwinistische evolutietheorie over de afstamming van de mens uit het dierenrijk, is: waar blijft dan de zondeval?
De zondeval veronderstelt eigenschappen, die uniek zijn voor de mens. Een aap zal nooit in zonde vallen, omdat die niet aanspreekbaar is op zijn gedrag zoals een mens dat is.
Bovendien, waar blijft het zeer goede van de schepping (7x in Genesis 1), in het darwinistische historische beeld van de geschiedenis?
Het bijbelse beeld en het evolutionistische beeld van de geschiedenis spreekt elkaar toch wel flink tegen.
- Evolutionisme: een geleidelijk ontstaan van alles, in feite alleen graduele veranderingen, en geen principieel kwalitatieve.
- De geschiedenis van Genesis: een goed geschapen aarde; een zondeval die alles zéér drastisch verandert, waardoor de mens zichzelf en de hele schepping in het ongeluk stort.
Als ik dit zo neerzet, dringt zich meteen een typisch symptoom van menselijk denken aan mij op, zoals ik dat vaker gezien heb (in vrijwel álle niet-christelijke denkvormen, lijkt het wel!): als de mens zelf op eigen houtje gaat denken, heeft de zonde en de zondeval weinig plaats in zijn denken. Zo bezien moet je niet vreemd opkijken dat de evolutietheorie heel wat meer van de menselijke bepaaldheid in zich heeft, dan je als aanhanger ervan zou willen toegeven.
De mens ervaart het verhaal van de zonde blijkbaar als een vreemd en buitennissig verhaal. Het past niet in zijn denken. Dat merk je in feite aan alles. (Andere godsdiensten die het niet zo serieus nemen, atheïsten die zichzelf liever hooghouden met hun eigen moraal, etc. "Wat nou failliet!" En dat kan ook heel onbewust.)
Zo bezien is het verhaal van Genesis mij toch vele malen meer waard dan het darwinisme (dat ik toch al
niet zo geloofwaardig vond).
Mortlach schreef:Hoeveel van die catechisanten zouden er sociaal wenselijke antwoorden geven?
Ik heb wel eens gehoord dat juist jongeren nogal eerlijk kunnen zijn.