waarom zoveel verschillende kerken????

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
TheEdge
Luitenant
Luitenant
Berichten: 594
Lid geworden op: 03 jan 2003 12:36
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 12 sep 2003 23:17

joris schreef:die discussiepunten zijn toch wel belangrijker dan je denkt, hoor Edge. dat gaat niet goed in die koepelkerk van jou.


Dat kun je je afvragen. Zijn die punten belangrijk voor mensen of voor God? Denk jij dat het God ook maar iets boeit of je je op je 20ste bekeert en je laat dopen in een evangelische gemeente, of belijdenis doet in een gereformeerde kerk?
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

joris

Berichtdoor joris » 13 sep 2003 07:05

TheEdge schreef:
joris schreef:die discussiepunten zijn toch wel belangrijker dan je denkt, hoor Edge. dat gaat niet goed in die koepelkerk van jou.


Dat kun je je afvragen. Zijn die punten belangrijk voor mensen of voor God? Denk jij dat het God ook maar iets boeit of je je op je 20ste bekeert en je laat dopen in een evangelische gemeente, of belijdenis doet in een gereformeerde kerk?

De doop staat niet in de weg, maar de verbondsleer. Die leer neemt zo ongelooflijk veel met zich mee!

Gebruikersavatar
@mic
Majoor
Majoor
Berichten: 1620
Lid geworden op: 10 aug 2003 14:07
Locatie: Krabbendijke/ Delft
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 13 sep 2003 08:35

Persoonlijk vind ik het niet echt een ramp dat er zoveel verschillende kerken zijn. Dan kan iedereen het geloof beleven zoals hij zich er lekker bij voelt (al moet je je natuurlijk afvragen het dat is waar het om gaat). Wat triest is, is het onbegrip, vooroordelen en het minachten van andere mensen.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Berichtdoor parsifal » 13 sep 2003 09:17

Joris' voorstel lijkt me inderdaad een goed voorstel. Waarbij denk ik altijd rekening moet worden gehouden met het gebed van Christus voor eenheid onder Zijn volgelingen.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8215
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 sep 2003 13:33

kurtyo schreef:Bij mijn ouders (en ook waar ik dooplid ben dus...) zingen ze ook op hele noten, maar wel redelijk op tempo... Ik vind het soms wel mooi, want als ik hoor wat een *peep*zooi ze er in de Hervormde Bond van maken bij ons in de buurt met ritmisch zingen.. pffffff, da\n hoeft het voor mij ook niet... En in sommige hervormde gemeenten zingen ze ook op hele noten (btw, het zijn meestal kwartnoten of halve maar geen hele, vier tellen per noot is wel erg overdreven he ;))

[/i]

In Katwijk op de begrafenissen van mijn opa en oma's werden wel hele noten van vier tellen gezongen, serieus.

Gebruikersavatar
TheEdge
Luitenant
Luitenant
Berichten: 594
Lid geworden op: 03 jan 2003 12:36
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 13 sep 2003 13:58

@mic schreef:Persoonlijk vind ik het niet echt een ramp dat er zoveel verschillende kerken zijn. Dan kan iedereen het geloof beleven zoals hij zich er lekker bij voelt (al moet je je natuurlijk afvragen het dat is waar het om gaat).


Lees dit stukje van Lalage eens, @mic, met name het tweede stuk.
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?p=108217#108217
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.



Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Gebruikersavatar
cire
Sergeant
Sergeant
Berichten: 388
Lid geworden op: 20 jun 2003 21:37
Locatie: Leiden

Berichtdoor cire » 15 sep 2003 22:00

TheEdge schreef:Weet je wat, ik zal die eisen voor mijn overkoepelende droomkerk een scheiden in drie verschillende gedeeltes:

1) Verplichte overeenkomsten die er moeten zijn (omdat de gemeente/kerk anders dwalende is of sektarisch is)

2) Discussiepunten die mogen blijven bestaan (waar kerken onderling nog niet uit zijn, maar die slechts zijdelings met het geloof in Jezus te maken hebben), bijvoorbeeld
- kinderdoop of volwassendoop
- zaterdag of zondag
- schepping in 7 dagen of door God gestuurde evolutie

3) Culturele verschillen die mogen blijven bestaan (die historisch zo gegroeid zijn, maar nauwelijks iets met geloof te maken hebben)
- varkensvlees of koosjer eten
- rok of broek voor de dames
- hoofdbedekking of niet
- orgel of praisband


Oh ja, Gershwin en caprice, ik neem aan dat jullie met de twaalf artikelen de Apostolische geloofsbelijdenis bedoelen? Daar kan iedereen ook wel mee instemmen denk ik. De Heidelbergse Catechismus hoeft van mij echter NIET in het lijstje van verplichte overeenkomsten. Die is op veel punten prima, maar op een aantal plaatsen kun je merken dat het boekwerkje tijd- en plaatsgebonden is.


Ik ben het voor een groot deel wel met je eens, maar

Ook hiermee sluit je mensen uit!

Waarom bijvoorbeeld geen discussie over:
1) Jezus wel of niet (Zoon van) God
2) Is de opstanding wel echt gebeurd


Volgens mij trek je uiteindelijk toch een grens. En dat moet ook, denk ik.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23665
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 15 sep 2003 23:42

Ok, ff een andere invalshoek... vaak kunnen we als christenen nog wel leven met verschillende kerken... de verschillen in vorm en soms ook in leer zouden anders voor problemen zorgen in bijvoorbeeld een droomkerk. Want niet iedereen zingt graag op hele noten, niet iedereen zingt graag met een band. Kortom, er zijn dan veel mensen na een kerkdienst niet blij.

Het probleem is denk ik niet allereerst dat er meer kerken zijn... maar dat we geen eenheid zijn.. een eenheid kun je ook vormen zonder bij elkaar in de kerk te zitten. Maar wat doen we als christenen uit verschillende kerken nou samen? Vaak beperken we ons tot onze eigen kerk... we stoppen onszelf in hokjes en vakjes en komen daar niet vaak uit. En als we al eens met een ander in de gesprek komen? Een gesprek met een evangelisch iemand loopt heel vaak uit op een gesprek over de doop, wat goed is en wat niet... etc.

Bedenk eens wat niet christenen daar van denken. Wat voor indruk dat op hen achterlaat. Allemaal geloven ze in Jezus.... maar de eenheid is ver te zoeken. Zou dat mensen dichter bij God brengen, zou dat mensen nieuwsgierig naar God maken? Of zou het juist verwarring en ook argwaan kunnen geven?

Gebruikersavatar
TheEdge
Luitenant
Luitenant
Berichten: 594
Lid geworden op: 03 jan 2003 12:36
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 16 sep 2003 08:05

cire schreef:
Ik ben het voor een groot deel wel met je eens, maar

Ook hiermee sluit je mensen uit!

Waarom bijvoorbeeld geen discussie over:
1) Jezus wel of niet (Zoon van) God
2) Is de opstanding wel echt gebeurd


Jawel, maar dat had ik hier --> http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?p=108016#108016 al gezegd. Viel onder puntje 1 wat mij betreft.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.



Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 16 sep 2003 09:01

Joris:
die discussiepunten zijn toch wel belangrijker dan je denkt, hoor Edge. dat gaat niet goed in die koepelkerk van jou.


Daar zit hem volgens mij nou juist het probleem. Of die discussiepunten nou echt belangrijker zijn of niet, wij vinden ze in ieder geval wel belangrijk. Van elk verschil maken we eenwezenlijk verschil. Kijk maar naar de discussies over de doop of over de zondag. Pas als we accepteren dat we daar verschillend over denken kan een model als dat van TheEdge slagen.

Overigens functioneert dat model al erg goed. Weliswaar niet in een kerk, maar de richtlijnen die TheEdge geeft doen me erg denken aan de EO... Blijkbaar is het binnen zo'n (min of meer vrijblijvend?) verband wel mogelijk elkaar als broeders en zusters te herkennen. Pas als we het 'kerk' gaan noemen gaat het mis ;-)

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23665
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 16 sep 2003 09:34

Hierom ben ik als jongere ook een groot voorstander van een EO-jongerendag... een Flevo Festival.... ik ga ook regelmatig naar een jeugddienst. Blijkbaar doen jongeren dingen makkelijker als christenen samen. Jongeren zoeken contact met mensen uit andere kerken.... En jong geleerd is oud gedaan he... dus dat kan nog wat moois worden in de toekomst!

Rank1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 nov 2003 11:59
Locatie: Alkmaar

Berichtdoor Rank1 » 25 nov 2003 13:44

ik bezoek Crossroads International Church Amsterdam en ben er daar achter gekomen wat gemeente zijn ECHT inhoudt.

Motto's van deze gemeente:

'Unity in Diversity'
'Agree on the Essentials and agree to disagree on the Non Essentials'

Misschien eens goed om over deze 2 punten eens na te denken, als we deze stellingen waarmaken zou het er in de Nederlandse kerken veel beter aan toe gaan.

Altijd dat gemier over dingen die (ook voor God) totaal niet ter zake doen in de hedendaagse kerken, ik schaam me er diep voor !!!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten