waarom zoveel verschillende kerken????

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 11 sep 2003 13:54

Persoonlijk ben ik van mening dat je met verschillende overtuigingen best samen 1 gemeente kunt vormen zolang je allemaal maar dicht bij God leeft. Wat is jullie mening over mijn volgende voorstel:

We richten een 'heilige algemene Christelijke kerk' op, waar alle christenen in Nederland terecht kunnen, en waarin alle verschillende kerkgenootschapjes en gemeenten waarin christelijk Nederland versnipperd is, weer tot elkaar kunnen komen.

De gemeenschappelijke basis is
* ons geloof in Jezus Christus die gestorven is, zodat al onze zonden vergeven worden. En dat Hij weer is opgestaan, zoals wij na onze dood ook weer mogen opstaan.
* mensen moeten proberen te leven vanuit de Bijbel, en elkaar ondersteunen, opbouwen en de discussie niet uit de weg gaan, zonder elkaar te kwetsen

Daar kan iedere Christen zich in vinden, en dan heb je de vrijzinnigen die niet geloven dat Jezus is opgestaan of de zoon van God was, mooi uitgefilterd.

Is die basis een goed idee, of vinden jullie dat zo'n algemene Christelijke kerk meer moet hebben als basis dan alleen dat?
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 11 sep 2003 14:32

Ik vind het een prima idee, maar bedenk wel dat er ter rechterzijde een aantal kerken zijn waar het niet normaal is dat Jezus ook jouw redder is, ook binnen de Gereformeerde gemeenten niet, bijvoorbeeld. Die kunnen dan dus niet meedoen... (ps dit is al een indicatie van de sektarische trekjes van de gergem, maar dat terzijde)
Verder is het misschien goed om de 12 artikelen als basis te nemen, dat is iets solider en toch onomstreden.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 11 sep 2003 16:56

en wat ga je dan zingen? Ik ga huilen van psalmen op langgerekte hele noten...

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 11 sep 2003 16:59

lalage schreef:en wat ga je dan zingen? Ik ga huilen van psalmen op langgerekte hele noten...

Ja, ik ook wel een beetje. De meeste mensen in mijn oorspronkelijke thuisgemeente eten zelfs pindakaas op hele noten, dan heb ik toch zoiets van: nu overdrijf je.

Goodbye.

caprice

Berichtdoor caprice » 11 sep 2003 17:15

Ik ga huilen van psalmen op langgerekte hele noten...

Boetpsalmen?

Ik denk dat deze gedachten over de Gereformeerde Gemeenten overtrokken zijn, hoewel het per gemeente toch redelijk sterk kan verschillen.

maar bedenk wel dat er ter rechterzijde een aantal kerken zijn waar het niet normaal is dat Jezus ook jouw redder is, ook binnen de Gereformeerde gemeenten niet, bijvoorbeeld. Die kunnen dan dus niet meedoen... (ps dit is al een indicatie van de sektarische trekjes van de gergem, maar dat terzijde)
Verder is het misschien goed om de 12 artikelen als basis te nemen, dat is iets solider en toch onomstreden.

Jezus is de ENIGE redder. Dat wordt bij ons beleden. Ook worden elke zondagmiddag de twaalf artikelen des Geloofs voorgelezen.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 11 sep 2003 17:17

Ook ik ben dooplid van de gereformeerde gemeenten, maar het is echt wel zo dat in minder dan 1% van de kerken wereldwijd echt gedacht wordt dat de meeste leden verloren gaan, en dat de meeste daarvan (de gergem niet echt, ik geef het toe) sekten of op zijn minst sektarisch zijn.

Goodbye.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 11 sep 2003 18:34

caprice schreef:
Ik ga huilen van psalmen op langgerekte hele noten...

Boetpsalmen?

Ik denk dat deze gedachten over de Gereformeerde Gemeenten overtrokken zijn, hoewel het per gemeente toch redelijk sterk kan verschillen.

Ik zeg dit omdat dat mijn ervaring is met psalmen op lange hele noten.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 12 sep 2003 08:15

Bij mijn ouders (en ook waar ik dooplid ben dus...) zingen ze ook op hele noten, maar wel redelijk op tempo... Ik vind het soms wel mooi, want als ik hoor wat een *peep*zooi ze er in de Hervormde Bond van maken bij ons in de buurt met ritmisch zingen.. pffffff, da\n hoeft het voor mij ook niet... En in sommige hervormde gemeenten zingen ze ook op hele noten (btw, het zijn meestal kwartnoten of halve maar geen hele, vier tellen per noot is wel erg overdreven he ;))

[/i]

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 12 sep 2003 08:33

kurtyo schreef:Bij mijn ouders (en ook waar ik dooplid ben dus...) zingen ze ook op hele noten, maar wel redelijk op tempo... Ik vind het soms wel mooi, want als ik hoor wat een *peep*zooi ze er in de Hervormde Bond van maken bij ons in de buurt met ritmisch zingen.. pffffff, da\n hoeft het voor mij ook niet... En in sommige hervormde gemeenten zingen ze ook op hele noten (btw, het zijn meestal kwartnoten of halve maar geen hele, vier tellen per noot is wel erg overdreven he ;))

[/i]

Zo te horen past een opwekkingslied hier helemaal niet in, en toch horen zij dan óók bij die ene kerk.
Hoe willen jullie dat oplossen als jullie al over hele en halve noten gaan discusseren, en je broeders en zusters een "piepzooi"gaan noemen.
Nee, laten we eerst maar eens vedraagzaamheid gaan betrachten, en niet weer een kerk maken die aan onze eigen eisen voldoet.
Weest blij in de Heer !

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 12 sep 2003 13:31

Waarom zijn er zoveel kerken terwijl we toch 1 God hebben:

Omdat er zoveel verschillende mensen zijn, die zichzelf te verschillend vinden om met anderen samen te leven.
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 12 sep 2003 13:57

dat is het denk ik,

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 12 sep 2003 22:32

wina schreef:Nee, laten we eerst maar eens vedraagzaamheid gaan betrachten, en niet weer een kerk maken die aan onze eigen eisen voldoet.

Dat was ook niet mijn bedoeling. Mijn voorstel was om eens te verzinnen wat de basis moet zijn van een (overkoepelende) christelijke gemeente, waar de christelijke kerken en gemeenten in Nederland zich in kunnen vinden, en van waaruit we verder kunnen bouwen.

joris

Berichtdoor joris » 12 sep 2003 22:44

t geheim is volgens mij terug naar de plaatselijke gemeente. Daar moet alles gebeuren, ga leven met God met de mensen en gebeurtenissen in die gemeente. Ga vandaar uit evnetueel samenerkingsverbanden aan.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 12 sep 2003 22:46

Weet je wat, ik zal die eisen voor mijn overkoepelende droomkerk een scheiden in drie verschillende gedeeltes:

1) Verplichte overeenkomsten die er moeten zijn (omdat de gemeente/kerk anders dwalende is of sektarisch is)

2) Discussiepunten die mogen blijven bestaan (waar kerken onderling nog niet uit zijn, maar die slechts zijdelings met het geloof in Jezus te maken hebben), bijvoorbeeld
- kinderdoop of volwassendoop
- zaterdag of zondag
- schepping in 7 dagen of door God gestuurde evolutie

3) Culturele verschillen die mogen blijven bestaan (die historisch zo gegroeid zijn, maar nauwelijks iets met geloof te maken hebben)
- varkensvlees of koosjer eten
- rok of broek voor de dames
- hoofdbedekking of niet
- orgel of praisband

Oh ja, Gershwin en caprice, ik neem aan dat jullie met de twaalf artikelen de Apostolische geloofsbelijdenis bedoelen? Daar kan iedereen ook wel mee instemmen denk ik. De Heidelbergse Catechismus hoeft van mij echter NIET in het lijstje van verplichte overeenkomsten. Die is op veel punten prima, maar op een aantal plaatsen kun je merken dat het boekwerkje tijd- en plaatsgebonden is.

joris

Berichtdoor joris » 12 sep 2003 22:53

die discussiepunten zijn toch wel belangrijker dan je denkt, hoor Edge. dat gaat niet goed in die koepelkerk van jou.

Terug naar “Archief”