Chloë schreef:Lalage schreef:keej, nu snap ik wat je bedoelt. Maar um, laatst had parsifal tegen mij gezegd dat de leer van de transsubstantiatie moeilijk te weerleggen is door middel van bijbelteksten...
Is dat zo? Het hele boek Hebreeën gaat er ongeveer over, dat je Christus' Offer teniet doet als je zegt dat Hij nogmaals geofferd moet worden.
Okee, hier wordt mijn mening gebruikt in een discussie waar ik zelf niet aan deelnam. Even een nadere verklaring:
Onder de transsubstantiatie versta ik dat het brood, werkelijk Christus' Lichaam is en niet alleen dat betekent. Ik wijs ook het herhalen van het offer af. In de RK-kerk worden deze twee punten gecombineerd, en dat wijs ik dus ook af en dat noem ik een dwaling. Ik denk echter dat transubstantiatie niet noodzakelijkerwijs samenvalt met het heralen van het offer. Men zou kunnen denken dat het deelnemen aan de tafel van de Heere, tijd en plaats wegneemt en ons neerzet bij het kruis, waar we daadwerkelijk iets krijgen uit het Lichaam van Christus en van Zijn bloed. Natuurlijk is dit een heel mystieke benadering, maar is deze mystiek vreemd aan de Bijbel? Ik durf daar geen hard ja op te zeggen.
Ik moet trouwens zeggen dat ik niet heel diep in deze stof zit. Als iemand me kan overtuigen dat het werkelijk om een foute leer gaat, ben ik daar blij mee.
Problemen die ik heb met de RK-leer:
*De leer van de kerk wordt als onfeilbaar gezien, de Kerk heeft ook de enige sleutel tot het uitleggen van de Bijbel en ook de verkondiging mag alleen vanuit de Kerk plaatsvinden.
*De inhoud van de leerstukken over Maria zijn gevaarlijk, het gevaar is levensgroot dat Maria een mede-middelares wordt, dit gevaar wordt te weinig bestreden, of zelfs aangemoedigd.
Over de biecht wil ik nog wel zeggen dat daarbij het niet de priester is die de zonde vergeeft, maar die de vergeving van de zonde aanzegt, in God's Naam. In reformatorische kerken gebeurt iets soortgelijks bij het uitspreken van de groet en de zegen. De vergeving mag op grond van de Bijbel iedereen aangezegd wordt die zijn zonde oprecht belijdt. Ik zie de biecht daarom niet als iets onbijbels. Het biechten zelf zou ook in de Reformatorische kerken meer plaats moeten krijgen.
Vaya con Dios,
parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."