Wat is er in toch mis met de RK leer?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

de_zoekende

Berichtdoor de_zoekende » 27 aug 2003 22:47

@tlantis schreef:
de_zoekende schreef:Andere invulling maar niet per definitie fouter... Laten we, ondanks dat we zelf denken het beter te weten, een ander geloof respecteren zeker als het relatief zo dicht bij ligt!
Rooms Katholiek is naar mijn mening geen ander geloof, maar gewoon een variant op het enige ware geloof: het geloof in Jezus.

Precies mijn mening!!!

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 31 aug 2003 22:14

@tlantis schreef:JOH 20:21-23 "Jezus dan zeide wederom tot hen: Vrede zij ulieden, gelijkerwijs Mij de Vader gezonden heeft, zende Ik ook ulieden. En als Hij dit gezegd had, blies Hij op hen, en zeide tot hen: Ontvangt den Heiligen Geest. Zo gij iemands zonden vergeeft, dien worden zij vergeven; zo gij iemands zonden houdt, dien zijn zij gehouden."

Het lijkt hier op het eerste gezicht inderdaad dat mensen hier zonden kunnen vergeven.

Uit de kanttekeningen begrijp ik echter het volgende:

vergeeft, dien
Dat is, naar mijn woord en bevel betuigt als mijne dienaars, dat zijne zonden van God vergeven of gehouden zijn.

vergeven; zo
Namelijk in den hemel, van God; Matth. 16:19, en Matth. 18:18; want God heeft alleen de macht om eigenlijk de zonden te vergeven

Bij deze uitleg zou het meer gaan om de prediking van de vergeving der zonden aan de gelovigen.

dat lijkt me meer voor de hand liggen o.a. in het licht van Markus 2 vers 7: Wat spreekt Deze aldus gods lasteringen? Wie kan de zonden vergeven, dan alleen God?

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 31 aug 2003 22:55

henkie schreef:Bij deze uitleg zou het meer gaan om de prediking van de vergeving der zonden aan de gelovigen.

dat lijkt me meer voor de hand liggen o.a. in het licht van Markus 2 vers 7: Wat spreekt Deze aldus gods lasteringen? Wie kan de zonden vergeven, dan alleen God?
Ja, dat is in grote lijnen ook mijn opvatting. Dat was verder ook niet mijn punt, het was meer om aan te tonen dat de RK leer weldegelijk ergens op gebasseerd is...
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 01 sep 2003 19:12

Chloë schreef:
Lalage schreef:keej, nu snap ik wat je bedoelt. Maar um, laatst had parsifal tegen mij gezegd dat de leer van de transsubstantiatie moeilijk te weerleggen is door middel van bijbelteksten...
Is dat zo? Het hele boek Hebreeën gaat er ongeveer over, dat je Christus' Offer teniet doet als je zegt dat Hij nogmaals geofferd moet worden.

Okee, hier wordt mijn mening gebruikt in een discussie waar ik zelf niet aan deelnam. Even een nadere verklaring:

Onder de transsubstantiatie versta ik dat het brood, werkelijk Christus' Lichaam is en niet alleen dat betekent. Ik wijs ook het herhalen van het offer af. In de RK-kerk worden deze twee punten gecombineerd, en dat wijs ik dus ook af en dat noem ik een dwaling. Ik denk echter dat transubstantiatie niet noodzakelijkerwijs samenvalt met het heralen van het offer. Men zou kunnen denken dat het deelnemen aan de tafel van de Heere, tijd en plaats wegneemt en ons neerzet bij het kruis, waar we daadwerkelijk iets krijgen uit het Lichaam van Christus en van Zijn bloed. Natuurlijk is dit een heel mystieke benadering, maar is deze mystiek vreemd aan de Bijbel? Ik durf daar geen hard ja op te zeggen.

Ik moet trouwens zeggen dat ik niet heel diep in deze stof zit. Als iemand me kan overtuigen dat het werkelijk om een foute leer gaat, ben ik daar blij mee.

Problemen die ik heb met de RK-leer:

*De leer van de kerk wordt als onfeilbaar gezien, de Kerk heeft ook de enige sleutel tot het uitleggen van de Bijbel en ook de verkondiging mag alleen vanuit de Kerk plaatsvinden.

*De inhoud van de leerstukken over Maria zijn gevaarlijk, het gevaar is levensgroot dat Maria een mede-middelares wordt, dit gevaar wordt te weinig bestreden, of zelfs aangemoedigd.

Over de biecht wil ik nog wel zeggen dat daarbij het niet de priester is die de zonde vergeeft, maar die de vergeving van de zonde aanzegt, in God's Naam. In reformatorische kerken gebeurt iets soortgelijks bij het uitspreken van de groet en de zegen. De vergeving mag op grond van de Bijbel iedereen aangezegd wordt die zijn zonde oprecht belijdt. Ik zie de biecht daarom niet als iets onbijbels. Het biechten zelf zou ook in de Reformatorische kerken meer plaats moeten krijgen.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Chloë

Berichtdoor Chloë » 01 sep 2003 20:08

parsifal schreef:
Chloë schreef:
Lalage schreef:keej, nu snap ik wat je bedoelt. Maar um, laatst had parsifal tegen mij gezegd dat de leer van de transsubstantiatie moeilijk te weerleggen is door middel van bijbelteksten...
Is dat zo? Het hele boek Hebreeën gaat er ongeveer over, dat je Christus' Offer teniet doet als je zegt dat Hij nogmaals geofferd moet worden.

Okee, hier wordt mijn mening gebruikt in een discussie waar ik zelf niet aan deelnam. Even een nadere verklaring:

Onder de transsubstantiatie versta ik dat het brood, werkelijk Christus' Lichaam is en niet alleen dat betekent. Ik wijs ook het herhalen van het offer af. In de RK-kerk worden deze twee punten gecombineerd, en dat wijs ik dus ook af en dat noem ik een dwaling. Ik denk echter dat transubstantiatie niet noodzakelijkerwijs samenvalt met het heralen van het offer. Men zou kunnen denken dat het deelnemen aan de tafel van de Heere, tijd en plaats wegneemt en ons neerzet bij het kruis, waar we daadwerkelijk iets krijgen uit het Lichaam van Christus en van Zijn bloed. Natuurlijk is dit een heel mystieke benadering, maar is deze mystiek vreemd aan de Bijbel? Ik durf daar geen hard ja op te zeggen.
parsifal

Allright.

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 02 sep 2003 10:35

parsifal schreef: Over de biecht wil ik nog wel zeggen dat daarbij het niet de priester is die de zonde vergeeft, maar die de vergeving van de zonde aanzegt, in God's Naam. In reformatorische kerken gebeurt iets soortgelijks bij het uitspreken van de groet en de zegen. De vergeving mag op grond van de Bijbel iedereen aangezegd wordt die zijn zonde oprecht belijdt. Ik zie de biecht daarom niet als iets onbijbels. Het biechten zelf zou ook in de Reformatorische kerken meer plaats moeten krijgen.

Vaya con Dios,

parsifal

Hoe zit het dan met de penitentie, dus het bidden van zoveel weesgegroeten en onze vaders of het bidden van rozekruizen die door de priester worden opgelegd? Welke functie vervult dat? Ik weet dat namelijk niet.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 11 sep 2003 20:40

dit lees ik in de NCRV-gids, in een interview met een katholieke meneer:
"Nederland is een van de weinige landen waar badinerend over de paus wordt gedaan. Wij kunnen niet goed omgaan met autoriteit. We maken zelf uit wat goed voor ons is. Wij denken dat autoriteit inhoud dat je zelf niet meer mag nadenken. Dat is een van de grootste misvattingen over de katholieke kerk. Bij katholieken heb je een vrij strenge leer. Van de mens wordt verwacht dat hij de leer tot zich neemt, serieus neemt, overweegt en hopelijk navolgt. Als hij tot de conclusie komt dat hij een ander standpunt in wil nemen omdat hij niet anders kan, dan moet hij dat doen. Dan is dat goed. Dat is wat anders dan maar doen waar je zin in hebt.

Bij protestanten is het anders. Daar is het meer van: je hebt een leer en de gelovige moet die navolgen. Als je het er niet mee eens bent, sticht je je eigen club. Als protestanten het niet eens zijn met een dominee, zoeken ze een andere kerk. Bij de katholieken is er meer een traditie van ruimte. Vergelijk het maar met een groot gezin met twaalf kinderen en de paus als vader aan het hoofd. Hij zegt soms dingen waaraan je je als kind ergert, of waarvoor je je schaamt. Uitspraken die hij heeft gedaan over seksualiteit of het gebruik van condooms, waarvan ik denk: Moet dat nou? Het is soms lastig, maaar het blijft toch je vader. En dan zijn er nog die broers en zussen. Je weet van sommigen: 'Die zijn het met papa eens, daar blijf ik bij uit de buurt.' Maar het blijven je broers en zussen en met kerst zit je toch weer samen om de tafel. Je respecteert elkaar en er is ruimte. In een protestantse familie heeft men elkaar uitgezocht op meningen, die familie is eensgezind."

de_zoekende

Berichtdoor de_zoekende » 11 sep 2003 22:17

Dus?!

Lalage schreef:dit lees ik in de NCRV-gids, in een interview met een katholieke meneer:
"Nederland is een van de weinige landen waar badinerend over de paus wordt gedaan. Wij kunnen niet goed omgaan met autoriteit. We maken zelf uit wat goed voor ons is. Wij denken dat autoriteit inhoud dat je zelf niet meer mag nadenken. Dat is een van de grootste misvattingen over de katholieke kerk. Bij katholieken heb je een vrij strenge leer. Van de mens wordt verwacht dat hij de leer tot zich neemt, serieus neemt, overweegt en hopelijk navolgt. Als hij tot de conclusie komt dat hij een ander standpunt in wil nemen omdat hij niet anders kan, dan moet hij dat doen. Dan is dat goed. Dat is wat anders dan maar doen waar je zin in hebt.

Bij protestanten is het anders. Daar is het meer van: je hebt een leer en de gelovige moet die navolgen. Als je het er niet mee eens bent, sticht je je eigen club. Als protestanten het niet eens zijn met een dominee, zoeken ze een andere kerk. Bij de katholieken is er meer een traditie van ruimte. Vergelijk het maar met een groot gezin met twaalf kinderen en de paus als vader aan het hoofd. Hij zegt soms dingen waaraan je je als kind ergert, of waarvoor je je schaamt. Uitspraken die hij heeft gedaan over seksualiteit of het gebruik van condooms, waarvan ik denk: Moet dat nou? Het is soms lastig, maaar het blijft toch je vader. En dan zijn er nog die broers en zussen. Je weet van sommigen: 'Die zijn het met papa eens, daar blijf ik bij uit de buurt.' Maar het blijven je broers en zussen en met kerst zit je toch weer samen om de tafel. Je respecteert elkaar en er is ruimte. In een protestantse familie heeft men elkaar uitgezocht op meningen, die familie is eensgezind."

Die meneer heeft wel een punt in mijn ogen!

de_zoekende

Berichtdoor de_zoekende » 11 sep 2003 22:25

Recitativo schreef:
parsifal schreef: Over de biecht wil ik nog wel zeggen dat daarbij het niet de priester is die de zonde vergeeft, maar die de vergeving van de zonde aanzegt, in God's Naam. In reformatorische kerken gebeurt iets soortgelijks bij het uitspreken van de groet en de zegen. De vergeving mag op grond van de Bijbel iedereen aangezegd wordt die zijn zonde oprecht belijdt. Ik zie de biecht daarom niet als iets onbijbels. Het biechten zelf zou ook in de Reformatorische kerken meer plaats moeten krijgen.

Vaya con Dios,

parsifal

Hoe zit het dan met de penitentie, dus het bidden van zoveel weesgegroeten en onze vaders of het bidden van rozekruizen die door de priester worden opgelegd? Welke functie vervult dat? Ik weet dat namelijk niet.

Even voor jullie duidelijkheid: biechten is in Nederland al lang niet meer zo gebruikelijk als jullie denken of aangepraat hebben gekregen (met name dat laatste is mij veel opgevallen bij refo's). Misschien dat een enkele bejaarde, voorzover ik begreep, nog biecht maar daar heb je het dan wel mee gehad. De katholieke leer is wat dat betreft (en ook wat Maria betreft) best een paar stappen richting protestanten gegaan. Vroeger dacht men in menselijke onwetendheid dat het prevelen van wat onze vaders en in mindere mate wees gegroeten oplossing je zonden deed verdwijnen... maar die tijd is niet meer!
Oja, het zijn geen rozekruizen maar rozekransen en dat was simpelweg een ketting met kralen waarbij elke kraal stond voor een onze vader en een grote (om de 5 kleine ofzo) voor een weesgegroet. Noem het maar georganiseerd bidden...

joepie

Berichtdoor joepie » 12 sep 2003 07:30

Voor mij is b.v. Geen gesneden beeld maken gebod iets wat er mis is met de RK leer.
Of als iemand overleden is nog moeten bidden voor zijn zieleheil.
Alsof er iets is tussen sterven en je zieleheil. Dus een wachtkamer ofzo.
Of dingen aanbidden van overleden personen en daar je heil van verwachten. Relekwiën.
Mensen Heilig verklaren.
Maar als je zegt dat er overeenkomsten zijn wat sommige dingen betrefd. Dan moet ik denken aan Lourdes en ene Zijlstra!

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 12 sep 2003 23:09

Lalage schreef:dit lees ik in de NCRV-gids, in een interview met een katholieke meneer:
"<KNIP>Wij kunnen niet goed omgaan met autoriteit. We maken zelf uit wat goed voor ons is. Wij denken dat autoriteit inhoud dat je zelf niet meer mag nadenken. Dat is een van de grootste misvattingen over de katholieke kerk. <KNIP> Bij protestanten (...) is het meer van: je hebt een leer en de gelovige moet die navolgen. Als je het er niet mee eens bent, sticht je je eigen club. <KNIP>"

Goed stuk, Lalage.

De hierarchie van de paus aan het hoofd en daaronder een structuur van allerlei bisschoppen enzo is eigenlijk helemaal niet zo raar. Ik denk dat het gewoon een logisch gevolg is geweest van het groeien van de Christelijke kerk in de eerste eeuwen: Paulus kon het eerst nog wel in zijn eentje aan om alle gestichte gemeenten te bezoeken en te ondersteunen met opbouwende brieven, maar begon op den duur andere mensen te sturen. Toen het aantal nog verder steeg, was er steeds meer overkoepelende organisatie nodig om in de gaten te houden of iedere gemeente zich nog wel op het juiste pad bevond. Hoe groter de organisatie, des te meer mensen heb je nodig, dat is gewoon zo.

Het nadeel is echter wel dat je nooit zeker kunt zijn of die hoge piefen wel allemaal dezelfde nobele bedoelingen hebben. Al denk ik dat dat tegenwoordig wel meevalt.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

de_zoekende

Berichtdoor de_zoekende » 12 sep 2003 23:41

joepie schreef:Voor mij is b.v. Geen gesneden beeld maken gebod iets wat er mis is met de RK leer.
Of als iemand overleden is nog moeten bidden voor zijn zieleheil.
Alsof er iets is tussen sterven en je zieleheil. Dus een wachtkamer ofzo.
Of dingen aanbidden van overleden personen en daar je heil van verwachten. Relekwiën.
Mensen Heilig verklaren.
Maar als je zegt dat er overeenkomsten zijn wat sommige dingen betrefd. Dan moet ik denken aan Lourdes en ene Zijlstra!

Als dat je beeld is van de hedendaagse moderne katholiek dan wordt het toch wel tijd om eens je te gaan verdiepen in je medemens! Dat soort dingen (m.n. relekwiën) komen niet (of nauwelijks) meer voor in hun katholicisme!
Persoonlijk heb ik sterk de indruk dat in bepaalde kringen van refo's maar 'domweg' naar de dominee wordt geluisterd en daar een mening op gebaseerd zonder dat mensen daadwerkelijk de moeite nemen om zich in hun mede-christen te verdiepen...

Verder zijn er inderdaad wel beelden in de RK kerk maar die zijn a. niet gesneden (maar gegoten gips o.i.d.) en b. tegenwoordig nauwelijks meer aanbeden. Bovendien moet je wel onderscheid maken tussen bidden en bidden. Bidden tot Jezus/God is wat jullie onder bidden ervaren en bidden tegen de andere heilige (lees: speciale figuur in de bijbelse/kerkelijke geschiedenis) moet je meer zien alsof je vraagt of diegene een goed woordje voor je wil doen bij God...

joepie

Berichtdoor joepie » 13 sep 2003 06:54

weggehaald
Laatst gewijzigd door joepie op 13 sep 2003 06:55, 1 keer totaal gewijzigd.

joepie

Berichtdoor joepie » 13 sep 2003 06:54

[quote="de_zoekende
Als dat je beeld is van de hedendaagse moderne katholiek dan wordt het toch wel tijd om eens je te gaan verdiepen in je medemens! Dat soort dingen (m.n. relekwiën) komen niet (of nauwelijks) meer voor in hun katholicisme!
Persoonlijk heb ik sterk de indruk dat in bepaalde kringen van refo's maar 'domweg' naar de dominee wordt geluisterd en daar een mening op gebaseerd zonder dat mensen daadwerkelijk de moeite nemen om zich in hun mede-christen te verdiepen...[/quote]

A: Ik ben geen Refo,
B: ik luister niet domweg naar de dominee,
C: ik spreek over de RK van de paus uit Rome.
D: Ik heb vrienden die Rooms zijn en wel degelijk aan mariaverering doen, biechten en de ware roomse leer aanhangen. Dat je daar tegenwordig ook stromingen in hebt zal waar wezen.
Maar als RK hoor je de paus te gehoorzamen.
En of een beeld nu gegoten is of uit hout gesneden, Vroeger in de tijd van de bijbel, hadden ze geen gips. Maar ook het gegoten kalf wat er gemaakt werd mocht niet aanbeden worden.
ALs ik nu in een RK kerk kom, staan er nog steeds kaarsen voor de diverse beelden, dus zullen ze ook nog steeds aanbeden worden.

E: Die beschuldiging over het verdiepen in je medechristenen moet je misschien dan op jezelf toepassen?

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 13 sep 2003 08:57

Officieel is het nog steeds zo dat de heiligen niet aanbeden worden mar aangeroepen. Er wordt om voorbede gevraagd aan de gemeente die nu al in de hemel is. In praktijk wordt dit vaak aanbidding, maar dat is niet wat de bedoeling is. De beelden moeten wijzen op Christus. Het zijn degenen die voorgegaan zijn in de reis door dit leven. Aangezien men de Kerk als een ziet. Kun je de beelden in de kerken zien als de foto van de overleden vader, in een huis.

Het kussen van een heilige beeld zou de zelfde betekenis moeten hebben als dat wat een verliefde jongen met de foto van zijn vriendin doet, als zij een eind weg is. Ook dit wordt in de praktijk van de kerk vaak een formeel iets, waarbij men heil van deze handelingen verwacht.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Terug naar “Archief”