Predikantsalaris

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hahaha
Verkenner
Verkenner

Predikantsalaris

Berichtdoor hahaha » 24 jan 2005 20:05

Wat vinden jullie van een grote betaalpot waar alle predikanten uit 1 kerkverband uit betaald worden.
Ik geloof dat, dat al gebeurd in sommige kerken.
zo ja, in welke kerken en hoe gaat dat precies in zijn werking? :roll:
.........glashelder..........piiiing

Riska

Berichtdoor Riska » 24 jan 2005 21:06

Dat gebeurt in de PKN. Iedere gemeente betaalt een bepaald bedrag aan de PKN en dan vullen zij de rest aan. (kort door de bocht).

Het systeem is een zegen voor met name oudere predikanten - ouder in dienstjaren wel te verstaan.
In de Gereformeerde Kerken in Nederland (GKN) ontvingen de predikanten tot 1 januari van dit jaar een traktement dat in overeenstemming was met het aantal dienstjaren.
Daarom werden ook in veel gemeenten kandidaten gezocht of iemand die een, hooguit twee standplaatsen had gehad.
Een predikant met twintig dienstjaren kon er zeker van zijn dat er geen beroep meer plaatsvond en ik ken er verschillende die al tientallen jaren in één gemeente staan.

Nu is de situatie gelijkgetrokken met wat altijd al in de Hervormde Kerk te doen gebruikelijk was: een vast bedrag naar het landelijk orgaan en het traktement is gelijk aan een A, B- of C-gemeente (dus de grootte van een gemeente).
Als een gemeente vakant is, (zoals de onze op dit moment) is de bijdrage aan de landelijke pot kleiner - immers er moeten ook gastpredikanten betaald worden.
Onze predikant was geheid niet meer beroepen met 22 dienstjaren, veel te duur, nu is er dus weer meer mogelijkheid tot doorstroming.

Dus: de PKN kent dit systeem.

Riska

hahaha
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hahaha » 24 jan 2005 21:15

Ingewikkeld verhaal, maar ik geloof dat ik het snap :wink:
Ik vind dat ze dat bij ons ook moeten doen.
Dan hoeven kleine gemeenten zich in ieder geval niet druk te maken om het geld. En de ds kan zich volledig orienteren op het beroep zonder daar met menselijke voorkeuren mee bezig te zijn.
Want men krijgt toch overela een even hoog traktament :P

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 24 jan 2005 21:32

hahaha schreef:En de ds kan zich volledig orienteren op het beroep zonder daar met menselijke voorkeuren mee bezig te zijn.

Dat is wel het belangrijkste voordeel, dunkt me. De ds. is financieel nu niet afhankelijk van de beoordeling van zijn kerkenraad. Dat maakt hem onafhankelijk in zijn bediening. Immers, wiens brood men eet, diens woord men spreekt.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 24 jan 2005 21:40

Maja de Bij schreef:
hahaha schreef:En de ds kan zich volledig orienteren op het beroep zonder daar met menselijke voorkeuren mee bezig te zijn.

Dat is wel het belangrijkste voordeel, dunkt me. De ds. is financieel nu niet afhankelijk van de beoordeling van zijn kerkenraad. Dat maakt hem onafhankelijk in zijn bediening. Immers, wiens brood men eet, diens woord men spreekt.

Dit is wel een hele onzinnige opmerking zeg .

Ik denk dat een van de belangrijkste taken van de oudste in de gemeente is om te onderzoeken of er wel de juiste leer word gebracht .

Het is zo wie zo al vreemd dat er beroeps krachten aanwezig zijn :!:
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

Riska

Berichtdoor Riska » 24 jan 2005 21:50

Een predikant binnen de PKN is min of meer zelfstandig ondernemer.
Dat wil zeggen: hij is in dienst van de plaatselijke gemeente waar het om arbeidsvoorwaarden gaat - huisvesting, verlangens van een kerkenraad op gebied van toerusting, pastoraat, etc. Aantal vrije dagen en vakanties.

Maar een predikant is onafhankelijk wat betreft de zondagse eredienst. In dat opzicht is hij in dienst van de Heer - en wordt geacht het woord "onversneden" te brengen.

Binnen de PKN zijn uitsluitend predikanten werkzaam die een universitaire opleiding hebben gehad.
Mensen met een zgn. "preekconsent" kunnen ook een HBO-opeiding hebben, maar in de toekomst wordt dat afgebouwd en krijgen alleen mensen die als kerkelijk werker in dienst van een gemeente zijn zo'n preekconsent.

Onze predikant (die dus helaas vertrokken is) hield zich aan het preekrooster ( als het enigszins kon), dat begon dus maandag al met de tekst te lezen en te bestuderen en vond uiteindelijk zijn weerslag in een gedegen preek, diepgaand en onversneden, op de (vaak late) zaterdagavond die tijdens de zondagse eredienst werd uigesproken...
En bij alles wat er in die week gedaan werd, was in het achterhoofd die tekst. Kortom: iemand schudt een preek niet zomaar uit de mouw, maar er is veel, heel veel werk aan verricht. De onze besteedde tenminste drie dagdelen aan één preek...

Riska

hahaha
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hahaha » 24 jan 2005 21:51

[quote="brammetje"][quote="Maja de Bij"][quote="hahaha"]En de ds kan zich volledig orienteren op het beroep zonder daar met menselijke voorkeuren mee bezig te zijn.
[/quote]
Dat is wel het belangrijkste voordeel, dunkt me. De ds. is financieel nu niet afhankelijk van de beoordeling van zijn kerkenraad. Dat maakt hem onafhankelijk in zijn bediening. Immers, wiens brood men eet, diens woord men spreekt.[/quote]

Dit is wel een hele onzinnige opmerking zeg .

Ik denk dat een van de belangrijkste taken van de oudste in de gemeente is om te onderzoeken of er wel de juiste leer word gebracht .

Het is zo wie zo al vreemd dat er beroeps krachten aanwezig zijn :!:[/quote]

Ik snap even niet wat je bedoeld met beroepskrachten.
En verder vraag ik me af wat er zo onzinnig aan mijn opmerking is :wink:

brammetje
Mineur
Mineur

salaris

Berichtdoor brammetje » 24 jan 2005 21:59

Ha Ha Ik reageerde op

Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

hahaha
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hahaha » 24 jan 2005 22:30

Oeps foutje, sorry brammetje, dat ik je verkeerd begreep :oops:

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 25 jan 2005 18:39

hahaha schreef:Oeps foutje, sorry brammetje, dat ik je verkeerd begreep :oops:

of ik was onduidelijk in mijn reaktie .

:D
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

hahaha
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hahaha » 25 jan 2005 19:27

Ik denk dat het gewoon goed is voor iedere gemeente.
Dan maaakt het wat het geld betreft echt niet uit of je in een grote of kleine gemeente staat. En dat is natuurlijk niet waar het hoofdzakelijk omgaat bij een beroep aannemen. Misschien bevorderd dat bij predikanten ook het roepingsbesef. :?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 jan 2005 11:41

Ik vraag me juist af of het zo goed is... Ik zie de voordelen niet zo in, en denk juist dat het goed is als kerken dit zelf regelen.... Dat houdt ze scherp.... ook in het kijken naar predikanten.... voor een grote gemeente is het heel aantrekkelijk om 2 predikanten te nemen en waarom niet als je zelf niet hoeft te betalen... maar is dat niet zo, dan moet je kijken naar jongere predikanten (krijgen die ook eens een kans :D) of naar alternatieven zoals een pastoraal medewerker en zo... het legt ook meer verantwoordelijkheid bij de plaatselijke kerkenraad en daarmee ook bij de plaatselijke gemeente zelf... en dat is denk ik wel gezond :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Riska

Berichtdoor Riska » 27 jan 2005 11:53

Ik heb het van zeer dichtbij meegemaakt wat er komt kijken als je iemand wil beroepen en welke keuze een predikant moet maken.
Want het moet ook klikken tussen kerkenraad en predikant, tussen gemeente en predikant.
Onze predikant heeft destijds een keer bij ons gepreekt, zonder dat wij wisten dat de kerkenraad ermee in gesprek was.
De predikant wilde zelf de sfeer proeven van de gemeente. In de nieuwe standplaats is dat weer gebeurd: een keer 'zomaar' preken als 'gastpredikant'.
Want je zit wél voor minstens vier jaren aan elkaar vast (binnen de PKN is een predikant pas na vier jaar weer beroepbaar).Er vinden tal van gesprekken plaats tussen (eventueel) te beroepen predikant en kerkenraad.

Natuurlijk, ik ken dominees die het kennelijk heel interessant vinden om iedere keer een beroep te krijgen en 'dus' in de krant (en/of kerkelijke organen) te staan en altijd weer "nee" zeggen.
Dus er kunnen wel degelijk oneigenlijke redenen meespelen.

Maar mijn ervaring is dat bij beroepen zeer zorgvuldig gehandeld wordt, zowel naar de te beroepen predikant als naar de gemeente. En dat een predikant ook een zeer overwogen besluit neemt - want ook voor hem is het een grote stap: uit het "veilige" van nu naar een volstrekt nieuwe plaats, waar je maar moet afwachten of het echt klikt...
Het enige wat binnen de PKN nu gunstiger is, is dat niet meer naar dienstjaren hoeft te worden gekeken.

Riska

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 27 jan 2005 20:13

Riska schreef:Ik heb het van zeer dichtbij meegemaakt wat er komt kijken als je iemand wil beroepen en welke keuze een predikant moet maken.
Want het moet ook klikken tussen kerkenraad en predikant, tussen gemeente en predikant.
Onze predikant heeft destijds een keer bij ons gepreekt, zonder dat wij wisten dat de kerkenraad ermee in gesprek was.
De predikant wilde zelf de sfeer proeven van de gemeente. In de nieuwe standplaats is dat weer gebeurd: een keer 'zomaar' preken als 'gastpredikant'.
Want je zit wél voor minstens vier jaren aan elkaar vast (binnen de PKN is een predikant pas na vier jaar weer beroepbaar).Er vinden tal van gesprekken plaats tussen (eventueel) te beroepen predikant en kerkenraad.

Natuurlijk, ik ken dominees die het kennelijk heel interessant vinden om iedere keer een beroep te krijgen en 'dus' in de krant (en/of kerkelijke organen) te staan en altijd weer "nee" zeggen.
Dus er kunnen wel degelijk oneigenlijke redenen meespelen.

Maar mijn ervaring is dat bij beroepen zeer zorgvuldig gehandeld wordt, zowel naar de te beroepen predikant als naar de gemeente. En dat een predikant ook een zeer overwogen besluit neemt - want ook voor hem is het een grote stap: uit het "veilige" van nu naar een volstrekt nieuwe plaats, waar je maar moet afwachten of het echt klikt...
Het enige wat binnen de PKN nu gunstiger is, is dat niet meer naar dienstjaren hoeft te worden gekeken.

Riska

Volgens mij werden de apostelen geroepen door God en geleid door de Heilige Geest

Ze kwamen waar ze nodig waren . zou het heden ten dage niet veel anders zijn ?

Niet door een kerk maar door God geroepen , zoals Abraham weg moest gaan ?

en ga zo maar door .

er staat nergens dat er beroeps krachten afgestudeerd aan de universiteit noodzakelijk waren .
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

Riska

Berichtdoor Riska » 27 jan 2005 20:23

Brammetje schreef:Volgens mij werden de apostelen geroepen door God en geleid door de Heilige Geest

Ze kwamen waar ze nodig waren . zou het heden ten dage niet veel anders zijn ?

Niet door een kerk maar door God geroepen , zoals Abraham weg moest gaan ?

en ga zo maar door .

er staat nergens dat er beroeps krachten afgestudeerd aan de universiteit noodzakelijk waren

Nee, toen waren er ook geen universiteiten. Maar inmiddels zijn wij een behoorlijk aantal eeuwen verder en wij hebben dus niet de wandeling van Jezus op aarde meegemaakt. Wij moeten het hebben van wat er in de Bijbel staat en de Bijbel is niet eenvoudig.
Ik kan je verzekeren dat ik persoonlijk een diepgaande preek heel wat beter vind dan een preek van een half uur of langer die eigenlijk alleen en uitsluitend een herhaling is van wat bij de eerste zin al duidelijk is, om maar wat te noemen.

En een predikant die uiteindelijk niet echt past binnen een gemeente kan heel veel kapot maken.
Ik herinner me iemand die in mijn woonplaats 9 jaar stond en toen was er vrijwel geen gemeentelid meer over.
Gelukkig zijn er toen een aantal mensen geweest die de koppen bij elkaar hebben gestoken en gezorgd dat er dingen opgezet werden als catechese, pastorale zorg etc.
Toen bleek dat er veel mogelijkheden binnen de gemeente waren.
Maar naast roeping is er ook gewoon een stuk gezond verstand nodig - dat heeft God ons ook gegeven om te gebruiken.

Riska

Terug naar “Archief”