Ik geloof dat, dat al gebeurd in sommige kerken.
zo ja, in welke kerken en hoe gaat dat precies in zijn werking?

Moderator: Moderafo's
hahaha schreef:En de ds kan zich volledig orienteren op het beroep zonder daar met menselijke voorkeuren mee bezig te zijn.
Maja de Bij schreef:hahaha schreef:En de ds kan zich volledig orienteren op het beroep zonder daar met menselijke voorkeuren mee bezig te zijn.
Dat is wel het belangrijkste voordeel, dunkt me. De ds. is financieel nu niet afhankelijk van de beoordeling van zijn kerkenraad. Dat maakt hem onafhankelijk in zijn bediening. Immers, wiens brood men eet, diens woord men spreekt.
Riska schreef:Ik heb het van zeer dichtbij meegemaakt wat er komt kijken als je iemand wil beroepen en welke keuze een predikant moet maken.
Want het moet ook klikken tussen kerkenraad en predikant, tussen gemeente en predikant.
Onze predikant heeft destijds een keer bij ons gepreekt, zonder dat wij wisten dat de kerkenraad ermee in gesprek was.
De predikant wilde zelf de sfeer proeven van de gemeente. In de nieuwe standplaats is dat weer gebeurd: een keer 'zomaar' preken als 'gastpredikant'.
Want je zit wél voor minstens vier jaren aan elkaar vast (binnen de PKN is een predikant pas na vier jaar weer beroepbaar).Er vinden tal van gesprekken plaats tussen (eventueel) te beroepen predikant en kerkenraad.
Natuurlijk, ik ken dominees die het kennelijk heel interessant vinden om iedere keer een beroep te krijgen en 'dus' in de krant (en/of kerkelijke organen) te staan en altijd weer "nee" zeggen.
Dus er kunnen wel degelijk oneigenlijke redenen meespelen.
Maar mijn ervaring is dat bij beroepen zeer zorgvuldig gehandeld wordt, zowel naar de te beroepen predikant als naar de gemeente. En dat een predikant ook een zeer overwogen besluit neemt - want ook voor hem is het een grote stap: uit het "veilige" van nu naar een volstrekt nieuwe plaats, waar je maar moet afwachten of het echt klikt...
Het enige wat binnen de PKN nu gunstiger is, is dat niet meer naar dienstjaren hoeft te worden gekeken.
Riska
Brammetje schreef:Volgens mij werden de apostelen geroepen door God en geleid door de Heilige Geest
Ze kwamen waar ze nodig waren . zou het heden ten dage niet veel anders zijn ?
Niet door een kerk maar door God geroepen , zoals Abraham weg moest gaan ?
en ga zo maar door .
er staat nergens dat er beroeps krachten afgestudeerd aan de universiteit noodzakelijk waren
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten