De schok van het directe

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

De schok van het directe

Berichtdoor Raido » 17 jan 2005 16:29

Zo maar even een gedachte van mij, ik wil het 'de schok van het directe noemen'. Er zijn hier vast en zeker mensen die hebben gedacht van 'als ik in de tijd van Jezus leefde, dan had ik wel geloofd' of 'waarom geloofden die farizeën niet in Jezus?'..

Ik geloof stellig dat ik niet zou hebben geloofd als Jezus op aarde was, jij wel? Stel, je woont rustig in Jeruzalem en een of andere in kameelsharenmantel gestoken zonderling uit Gallilea komt vertellen dat hij de lang verwachte Messias is, zou je hem geloven? ik niet.

Stel dat je broertje je op een dag komt vertellen, hey zeg Judas, ik moet je wat vertellen, Jozef is niet mijn echte vader zoals bij jou, ik ben de zoon van God, ik ben geboren uit een maagdelijke moeder door de Heilige Geest, ik denk, hoe cru ook, dat ik in lachen zou zijn uit gebarsten en hem naar de beste psychiater zou door versturen.. en jij?

Stel dat er nu iemand komt, waarbij alle voorspellingen uit komen, en die man zegt dat hij de weder gekomen Christus is, zou jij hem geloven? Hij doet wonderen, wekt doden op, geneest blinden en heet Yoshua... zou jij hem geloven?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 17 jan 2005 16:31

Nee,
ik geloof namelijk dat bij de wederkomst van Christus meteen het oordeel is. Daarom zou ik het dus niet geloven.

Overigens heeft Paul Maier over dit thema een boek geschreven, heb het zelf (nog) niet gelezen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 jan 2005 16:32

:mrgreen: Operatie Wederkomst, meestelijk boek, daar heb ik dit idee ook uit over genomen :mrgreen:

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 17 jan 2005 16:33

Het ligt eraan tot welke groep je zou behoren. Als ik een Farizeeër was geweest had ik ook niet in Jezus geloofd. Wel in zijn historisch bestaan, maar niet als zoon van God zijnde.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 jan 2005 16:39

Ik heb geen idee, ik zou het eerder niet dan wel geloofd hebben denk ik. Zoals Sabra ook zei ligt het idd ook helemaal aan je positie.

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 18 jan 2005 12:32

Nou, Jezus heeft toch ook veel wonderen gedaan?? En Hij wist verbazend veel dingen.
Jullie geloven nu toch ook dat Hij echt de Zoon van God was (neem ik aan)? Terwijl we Hem niet eens gezien hebben.
the most important things in life are not things

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 jan 2005 12:39

lindita schreef:Nou, Jezus heeft toch ook veel wonderen gedaan?? En Hij wist verbazend veel dingen.
Jullie geloven nu toch ook dat Hij echt de Zoon van God was (neem ik aan)? Terwijl we Hem niet eens gezien hebben.

Tja, maar er zijn wel meer mensen die wonderen gedaan hebben enzo..

Bovendien is er een verschil tussen geloven in iemand die besluit eens op aarde rond te gaan wandelen en te leren en geloven dat Jezus God is na geboren te zijn in een traditie van duizenden jaren christendom.

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 18 jan 2005 12:42

Maar zelfs de meest 'heidense' mensen (ik haat dat woord, maar goed) geloofden in Hem als zijnde Gods Zoon. :!:
De moordenaar aan het kruis..
De Romeinse soldaat..
De Samaritaanse vrouw..
Ik weet niet, maar het had mij wel overtuigd denk ik.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 18 jan 2005 12:57

lindita schreef:Maar zelfs de meest 'heidense' mensen (ik haat dat woord, maar goed) geloofden in Hem als zijnde Gods Zoon. :!:
De Romeinse soldaat..
De Samaritaanse vrouw..

Waarom zou je dat woord haten. Jezus geeft zelf aan dat Hij in eerste instantie niet gekomen is voor de heidenen maar voor het Joodse volk. Dat wij deelachtig kunnen zijn in zijn werk, is enkel genade van God.

Daarnaast wordt vaak vergeten dat de eerste christenen Joden waren en dat de Joden het evangelie hebben verspreid over de wereld. Wij moeten de Joden daarvoor dankbaar zijn. Maar die dankbaarheid is niet langer op te merken in de christelijke wereld.

Daarnaast was de moordenaar aan het kruis geen heiden, maar een Jood. Je moet even de juiste definitie hanteren wat betreft het woord heiden. Wij, Nederlanders, zijn ook heidenen. Enkel de Joden zijn geen heidenen. Dat wij Jezus hebben aangenomen als onze Verlosser of dat wij vallen onder de genade van Jezus doet niets af aan onze status als heiden. Wij verwarren dit begrip tegenwoordig met iemand die niet gelovig is, maar dat is niet de oorsprong van het woord heiden.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 jan 2005 13:02

Geredeneerd van uit de Joden is een ongelovige een heiden, geredeneerd vanuit ons is een niet christen een heiden dus de joden ook :)

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 18 jan 2005 13:07

Raido schreef:Geredeneerd van uit de Joden is een ongelovige een heiden, geredeneerd vanuit ons is een niet christen een heiden dus de joden ook :)

Joden zijn gelovigen, hetzij niet allemaal. Wij geloven in de God van de Joden, dus gelovige Joden zijn absoluut geen heidenen. Zij aanbidden dezelfde God als wij, het is dus uitermate vreemd om hen dan heidenen te noemen.

De kerk en de gelovigen zijn allang vergeten dat wij in hun God, d.w.z. de God van Israël geloven en dat het 'heil uit de Joden is', zoals in de bijbel staat. De laatste tekst geeft naar mijn mening goed weer hoe de verhoudingen liggen.

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 18 jan 2005 13:59

Ok bedankt meester :mrgreen:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 jan 2005 14:53

Joden zijn gelovigen, hetzij niet allemaal. Wij geloven in de God van de Joden, dus gelovige Joden zijn absoluut geen heidenen. Zij aanbidden dezelfde God als wij, het is dus uitermate vreemd om hen dan heidenen te noemen.

Moslims zijn ook gelovigen, het probleem is dat ze de essentie van het geloof (Jezus de Zoon van God), niet geloven en dus in de kern van de zaak leeg zijn.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 18 jan 2005 15:51

Raido schreef:Moslims zijn ook gelovigen, het probleem is dat ze de essentie van het geloof (Jezus de Zoon van God), niet geloven en dus in de kern van de zaak leeg zijn.

Moslims zijn dan wel religieus, maar geloven toch in een andere God dan wij. Zij missen dus niet wat jij de essentie noemen, zij geloven in een totaal andere God. Een bewijs hiervoor staat in de Koran, waar staat dat voor de Joden enkel een plek in de hel is weggelegd. Dat klopt dus niet, omdat wij geloven in het bestaan van de God van de Joden, en wij dezelfde God ook aanbidden.

Joden geloven ook in de Messias, enkel niet dat Jezus de Messias is. En daar zijn ook zeer goede redenen voor te noemen. Je kunt dan beter het laatste boek van Prof. Dr. A van de Beek lezen, want hij kan het beter verwoorden dan ik. Daarin zie je dat wij mede schuldig zijn aan het feit dat Joden over het algemeen niet Jezus aannemen als de Messias.

Dus zeg niet dat Joden niet geloven in de ene en ware God, de God van de bijbel, want zij zijn op de meeste punten over het algemeen bijbelvaster dan christenen dat zijn.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 jan 2005 15:58

lindita schreef:Maar zelfs de meest 'heidense' mensen (ik haat dat woord, maar goed) geloofden in Hem als zijnde Gods Zoon. :!:
De Romeinse soldaat..
De Samaritaanse vrouw..

1 moordenaar aan het kruis, 1 farizeeer, 1 romein, 1 samaritaanse vrouw.. bedenk ook even dat het overgrote gedeelte van deze bevolkingsgroepen totaal geen boodschap aan Jezus had. En ik denk dat ik er ook erg sceptisch tegenover zou staan (volksmennerij enzo :) ), maar je weet nooit natuurlijk.

Terug naar “Archief”