Zo maar even een gedachte van mij, ik wil het 'de schok van het directe noemen'. Er zijn hier vast en zeker mensen die hebben gedacht van 'als ik in de tijd van Jezus leefde, dan had ik wel geloofd' of 'waarom geloofden die farizeën niet in Jezus?'..
Ik geloof stellig dat ik niet zou hebben geloofd als Jezus op aarde was, jij wel? Stel, je woont rustig in Jeruzalem en een of andere in kameelsharenmantel gestoken zonderling uit Gallilea komt vertellen dat hij de lang verwachte Messias is, zou je hem geloven? ik niet.
Stel dat je broertje je op een dag komt vertellen, hey zeg Judas, ik moet je wat vertellen, Jozef is niet mijn echte vader zoals bij jou, ik ben de zoon van God, ik ben geboren uit een maagdelijke moeder door de Heilige Geest, ik denk, hoe cru ook, dat ik in lachen zou zijn uit gebarsten en hem naar de beste psychiater zou door versturen.. en jij?
Stel dat er nu iemand komt, waarbij alle voorspellingen uit komen, en die man zegt dat hij de weder gekomen Christus is, zou jij hem geloven? Hij doet wonderen, wekt doden op, geneest blinden en heet Yoshua... zou jij hem geloven?