kootje schreef:Zelfde probleem als dit: Jezus riep op Golgotha "Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?" Hoe kan God van God verlaten zijn?
Blijkbaar zit God op een ander niveau dan dit aardse.
Een uitleg die ik er over las op een ander forum:
Wat deed God in Jezus? Waarom was zijn Geest in Jezus?
"Ik ben in de Vader en de Vader is in Mij," zegt Jezus.
God woont in de hemel, maar zijn Heilige Geest kan woning maken in de harten van mensen. Gods Geest heeft daar een werk te doen.
Welk werk?
Jezus kwam op aarde om de zonde te overwinnen zodat Hij de mensen kon verlossen van hun zonden. Hierbij had Hij Gods hulp nodig, Gods Geest die in Hem was, omdat het God zelf was die de zonde in Jezus veroordeelde (dat deed Jezus niet zelf, dat deed God in Hem): "God heeft, door zijn eigen Zoon te zenden in een vlees, aan dat der zonde gelijk, en wel om de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees," Rom 8:3.
Dit werk was niet meer nodig toen Jezus aan het kruis hing. Immers, alle zonden in het vlees waren veroordeeld en gedood. Het werk was klaar aan het eind van zijn leven. Gods Geest was niet meer nodig. Zijn werk was volbracht. Daarom kon de Heilige Geest Hem verlaten.
Dit bemerkte Jezus, en daarom riep Hij: "Mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten?"
Toen Jezus besefte dat de Geest klaar was met zijn werk, en Hem daarom verliet, kon Hij dan ook uitroepen: "Het is volbracht!" Joh 19:30.