Bijbelse onderbouwing van de raad des Vredes?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Bijbelse onderbouwing van de raad des Vredes?

Berichtdoor TheKeimpe » 17 mei 2004 18:36

Kan iemand mij een Bijbelse onderbouwing geven voor het bestaan van de raad des Vredes. Hiermee wordt het moment bedoelt toen God de Vader en Christus samen tot overeenstemming kwamen dat Christus Borg zou zijn voor de uitverkorenen.

Maar op welke teksten is dit gebaseerd, dat vroeg ik me pas af! Ik herinner me uit het "vragenboekje van Hellenbroek" dat daar bitter weinig teksten bij dat hoofdstuk stonden.

Wie weet het?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 mei 2004 21:16

Hm, is dat een moment te noemen? Dingen die zich in de eeuwigheid afspelen hebbn toch niets van doen met tijd en momenten?

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 18 mei 2004 10:42

Volgens mij wordt Ps. 40 hier wel voor aangehaald.

8 Toen zeide ik: Zie, ik kom; in de rol des boeks is van mij geschreven.
9 Ik heb lust, o mijn God! om Uw welbehagen te doen; en Uw wet is in het midden mijns ingewands.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 mei 2004 12:19

Ik kan er slechts met grote moeite in lezen dat het Jezus is die dit zou zeggen ipv David... ook omdat het een psalm is.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 18 mei 2004 12:23

Aragorn schreef:Ik kan er slechts met grote moeite in lezen dat het Jezus is die dit zou zeggen ipv David... ook omdat het een psalm is.

Hebr. 10 betrekt het wel degelijk op Jezus:

4 Want het is onmogelijk, dat het bloed van stieren en bokken de zonden wegneme.
5 Daarom, komende in de wereld, zegt Hij: Slachtoffer en offerande hebt Gij niet gewild, maar Gij hebt Mij het lichaam toebereid;
6 Brandofferen en offer voor de zonde hebben U niet behaagd.
7 Toen sprak Ik: Zie, Ik kom (in het begin des boeks is van Mij geschreven), om Uw wil te doen, o God!
8 Als Hij te voren gezegd had: Slachtoffer, en offerande, en brandoffers, en offer voor de zonde hebt Gij niet gewild, noch hebben U behaagd (dewelke naar de wet geofferd worden);
9 Toen sprak Hij: Zie, Ik kom, om Uw wil te doen, o God! Hij neemt het eerste weg, om het tweede te stellen.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 mei 2004 12:26

Maar dat is de creativiteit van Paulus. In de psalmen staat 'ik' niet met een hoofdletter.

Verder vraag ik me ook af wat het nut is van het bedenken van een term voor dat moment en wat voor consequenties het heeft als er niet zo'n moment zou zijn, of whatever..

What's the matter exactly?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 18 mei 2004 12:31

Aragorn schreef:Maar dat is de creativiteit van Paulus. In de psalmen staat 'ik' niet met een hoofdletter.

Verder vraag ik me ook af wat het nut is van het bedenken van een term voor dat moment en wat voor consequenties het heeft als er niet zo'n moment zou zijn, of whatever..

Paulus citeert dat inderdaad, dus in die zin is het een geldige onderbouwing, maar...
Vaak wordt er ook de vraag gesteld: "Wie zal met zijn hart borg worden"? Ik heb hier op RW wel eens zo'n stukje gelezen, ik ken het alleen niet uit mij hoofd.
Het gaat zoiets:

En toen, in de stilte van de nooit begonnen eeuwigheid, stelde de Vader de vraag: "Wie zal met zijn hart borg worden?" enzovoorts.

Was dat niet Ikke21 die dat ooit intypte?

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 18 mei 2004 12:36

TheKeimpe schreef:
Aragorn schreef:Maar dat is de creativiteit van Paulus. In de psalmen staat 'ik' niet met een hoofdletter.

Paulus citeert dat inderdaad, dus in die zin is het een geldige onderbouwing, maar...
Vaak wordt er ook de vraag gesteld: "Wie zal met zijn hart borg worden"? Ik heb hier op RW wel eens zo'n stukje gelezen, ik ken het alleen niet uit mij hoofd.
Het gaat zoiets:

En toen, in de stilte van de nooit begonnen eeuwigheid, stelde de Vader de vraag: "Wie zal met zijn hart borg worden?" enzovoorts.

Was dat niet Ikke21 die dat ooit intypte?

Google doet wonderen... :lol:

Jer. 30:21 En zijn Heerlijke zal uit hem zijn, en zijn Heerser uit het midden van hem voortkomen; en Ik zal hem doen naderen, en hij zal tot Mij genaken; want wie is hij, die met zijn hart borg worde, om tot Mij te genaken? spreekt de HEERE.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 18 mei 2004 12:40

maar hoe zit dat dan weer gekoppeld aan Psalm 40? Dat is misschien wel de kern van mijn vraag.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 18 mei 2004 12:56

TheKeimpe schreef:maar hoe zit dat dan weer gekoppeld aan Psalm 40? Dat is misschien wel de kern van mijn vraag.

Blijkbaar dit: dat Christus aanboodt verzoening aan te brengen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 mei 2004 12:59

M'n vraag is geloof ik over het hoofd gezien dus nog maar een keertje:

Wat is precies de relevantie van de Raad des Vredes en dit topic?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 18 mei 2004 13:03

Even iets anders:
De Vader en Christus bereiken een overeenstemming. Hoe moet ik dat zien? Mijn linker en rechter hersenhelft berijken overeenstemming over het feit dat ik het hier warm vind?

Ik zie het zelf zo: God heeft besloten. God is Vader, Zoon en Heilige Geest. Maar er zal geen discussie zijn geweest. Een ondeelbare heeft toch altijd dezelfde wil?

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 18 mei 2004 13:34

Kaw schreef:Even iets anders:
De Vader en Christus bereiken een overeenstemming. Hoe moet ik dat zien? Mijn linker en rechter hersenhelft berijken overeenstemming over het feit dat ik het hier warm vind?

Ik zie het zelf zo: God heeft besloten. God is Vader, Zoon en Heilige Geest. Maar er zal geen discussie zijn geweest. Een ondeelbare heeft toch altijd dezelfde wil?

Zelfde probleem als dit: Jezus riep op Golgotha "Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?" Hoe kan God van God verlaten zijn?
Blijkbaar zit God op een ander niveau dan dit aardse.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 18 mei 2004 13:50

kootje schreef:Zelfde probleem als dit: Jezus riep op Golgotha "Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?" Hoe kan God van God verlaten zijn?
Blijkbaar zit God op een ander niveau dan dit aardse.

Een uitleg die ik er over las op een ander forum:

Wat deed God in Jezus? Waarom was zijn Geest in Jezus?
"Ik ben in de Vader en de Vader is in Mij," zegt Jezus.
God woont in de hemel, maar zijn Heilige Geest kan woning maken in de harten van mensen. Gods Geest heeft daar een werk te doen.

Welk werk?
Jezus kwam op aarde om de zonde te overwinnen zodat Hij de mensen kon verlossen van hun zonden. Hierbij had Hij Gods hulp nodig, Gods Geest die in Hem was, omdat het God zelf was die de zonde in Jezus veroordeelde (dat deed Jezus niet zelf, dat deed God in Hem): "God heeft, door zijn eigen Zoon te zenden in een vlees, aan dat der zonde gelijk, en wel om de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees," Rom 8:3.

Dit werk was niet meer nodig toen Jezus aan het kruis hing. Immers, alle zonden in het vlees waren veroordeeld en gedood. Het werk was klaar aan het eind van zijn leven. Gods Geest was niet meer nodig. Zijn werk was volbracht. Daarom kon de Heilige Geest Hem verlaten.
Dit bemerkte Jezus, en daarom riep Hij: "Mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten?"
Toen Jezus besefte dat de Geest klaar was met zijn werk, en Hem daarom verliet, kon Hij dan ook uitroepen: "Het is volbracht!" Joh 19:30.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 18 mei 2004 14:15

Het laatste speculeert toch wel dat Jezus eigenlijk toch als een mens stierf en niet als Mens. Volgens mij kan Jezus niet zomaar uit de drieeenheid worden gegooit en dan even totaal mens zijn en als totaal mens sterven. Het verklaart wel hoe een God zou kunnen sterven.
Maar toch geloof ik hier niet in.

Terug naar “Archief”