Verschillende goden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Verschillende goden?

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 06 mar 2004 09:41

Als ik zo eens luister en kijk naar hoe het er in verschillende kerken, en tussen leden daarvan, toegaat, komt bij mij steeds sterker de gedachte op dat het in verschillende kerken absoluut niet om dezelfde God gaat.

Het enige is, dat toevallig iedereen denkt dat zijn inspiratiebron de bijbel is. Verder heeft God soms nog enkele kleine kenmerken die voor alle christenen hezelfde zijn.
Maar de zelfde God is het zeker niet.

Nu, eigenlijk was mijn grootste probleem niet dat het niet overal om de zelfde God gaat. Want als jij gered wordt door de ene, en iemand anders door de andere God, en jullie zijn allebei gelukkig, dan ligt daar in principe geen probleem in (nu ja, dat geluk is vaak niet erg zichtbaar, en als er inderdaad geen geluk is, is het misschien goed om je eens over je godsdienst te beraden. Maar dat is een ander punt).

Maar waar ik me vooral over verbaas, is commentaar op andere kerken. En omdat we hier toch op een reformatorisch forum zijn, zal ik mijn vraag ook vanuit reformatorisch perspectief stellen.

Dan is mijn eerste vraag, is de God in bijvoorbeeld Evangelische gemeenten, de Zelfde als die in reformatorische kerken verondersteld wordt te heersen?
Dus, dient links dezelfde God als rechts?

Zo ja, als Hij de zelfde is, waarom hebben velen dan commentaar op Zijn manier van werken in vrijere gemeenten? Want als Hij de zelfde is, waarom zijn velen dan niet blij dat Hij ook onder anderen, zij het op een andere manier, werkt?

Zo nee, dan valt er niet op hetzelfde niveau te discussieren, omdat beide groepen voor iets heel anders staan.

Ik vraag me dus echt af, hebben alle christenen de zelfde God? En wat zijn daarvan de consequenties t.o.v. verdraagzaamheid en bemoeienis?

Groet in Vrede,
VJ
If you want world peace, fight for justice.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 06 mar 2004 10:38

Ja, wij hebben allemaal 1 God, wij geloven allemaal in God de Vader, Jezus Christus de Zoon, en de Heilige Geest, dat is allemaal God.
Een drie eenheid. Daarom heten wij als verzamelnaam: Christenen.
:D :D :D :D :D :D :D :D

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Verschillende goden?

Berichtdoor hijwel » 06 mar 2004 11:01

Dan is mijn eerste vraag, is de God in bijvoorbeeld Evangelische gemeenten, de Zelfde als die in reformatorische kerken verondersteld wordt te heersen?

Jha het is dezelfde God, het aanbod van genade wordt op veel verschillende manieren gebracht. De diensten worden op verschillende manieren ingevuld, er zijn veel uiterlijke verschillen, God wordt op een andere manier gedient. Maar de kern van het evangelie is overal het zelfde.

Dus, dient links dezelfde God als rechts?

Of we dienen God of we dienen God niet. Er is niet iets tussen in. Dus als we God dienen dan dienen wij dezelfde God.

Zo ja, als Hij de zelfde is, waarom hebben velen dan commentaar op Zijn manier van werken in vrijere gemeenten? Want als Hij de zelfde is, waarom zijn velen dan niet blij dat Hij ook onder anderen, zij het op een andere manier, werkt?

Het is mens eigen om commentaar te hebben op andere. Iedereen denk vanuit zijn eigen achtergrond, vanuit die achtergrond en vanuit zijn inntepetaties vanuit de bijbel vormt hij/zij een eigen mening. Deze meningen zijn nog al verdeeld, en dit botst dus wel eens. In de bijbel staan veel waarschuwingen tegen dwaalleeraars, dit gaat (volgens mij) altijd om mensen die Jezus Christus lochenen als middelaar. Er staan ook veel teksten waar in staat je elkaar vrij moet laten in sommige dingen. De 1 vindt dat het ene wel kan, en de andere vindt van niet. Praat er over met elkaar, maar dring niet iemand wat op.
Ik denk dat velen bang zijn dat het in de vrijevangelische kerk niet gaat om geloof (wat is gegeven door God) in Jezus Christus. Maar dat het meer een verstandelijke keuze is. Ik zelf ben daar niet bang voor, omdat er in de bijbel staat dat niemand kan geloven, en een waar geloof gegeven wordt door God. Dus jij en ik mogen zeggen tegen iemand: geloof maar.

Zo nee, dan valt er niet op hetzelfde niveau te discussieren, omdat beide groepen voor iets heel anders staan.

discussieren kan altijd, maare praten is beter.

Ik vraag me dus echt af, hebben alle christenen de zelfde God? En wat zijn daarvan de consequenties t.o.v. verdraagzaamheid en bemoeienis?

Over deze verdraagzaamheid staat veel in de bijbel. Ik las gister bv: romeinen 14. Is heel mooi. En er is nog 1 heel mooi gedeelte, maar mischien weet iemand anders die. (galaten?)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 06 mar 2004 16:49

Hm, juist.

@ Maria Magdalena: dat vroeg ik me nu dus af, klopt die verzamelnaam?
De overeenkomst tussen verschillende christelijke stromingen is dus Jezus, dat lijkt me duidelijk. Maar zelfs die Jezus is niet overal dezelfde.
Hij wordt overal voorgesteld als Iemand die bij het eigen gedachtegoed past.
Dat zou kunnen betekenen dat christenen in de ware zin des woords geen christen zijn.
Zij noemen allemaal de bron van hun geluk hetzelfde, maar is die bron ook daadwerkelijk hetzelfde?

Ik denk van niet, let maar eens goed op. Iemand met dezelfde naam hoeft niet dezelfde te zijn...

@ Hijwel: ok, duidelijk... Ik dacht ook niet dat jij erg onverdraagzaam was t.o.v. andersdenkenden.

Maar waarom zou die God dezelfde zijn?
Elke godsdienst heeft overeenkomsten, sommigen zelfs veel, maar daarom is het nog niet hetzelfde.
Zodra er een totaal ander godsbesef in het spel is, is het dan nog hetzelfde..?

Groet in Vrede,
VJ

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 mar 2004 17:05

Vrouwe Justitia schreef:@ Hijwel: ok, duidelijk... Ik dacht ook niet dat jij erg onverdraagzaam was t.o.v. andersdenkenden.

Maar waarom zou die God dezelfde zijn?
Elke godsdienst heeft overeenkomsten, sommigen zelfs veel, maar daarom is het nog niet hetzelfde.
Zodra er een totaal ander godsbesef in het spel is, is het dan nog hetzelfde..?

Ik ben harstikke draagzaam :mrgreen:

Godsdiensten hebben overeenkomsten, maar voor alle godsdiensten geld dat je de kracht vanuit je zelf moet halen. Maar bij het Christen dom moet je de kracht van God ontvangen.

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 06 mar 2004 17:17

Het is niet zo dat je in andere godsdiensten kracht uit jezelf moet halen. Boeddhisme natuurlijk wel heel sterk.

Maar het lijkt me niet logisch dat twee godsdiensten hetzelfde zijn omdat ze een kenmerk gemeen hebben.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 mar 2004 17:35

Vrouwe Justitia schreef:Het is niet zo dat je in andere godsdiensten kracht uit jezelf moet halen. Boeddhisme natuurlijk wel heel sterk.

Maar het lijkt me niet logisch dat twee godsdiensten hetzelfde zijn omdat ze een kenmerk gemeen hebben.

jha is wel zo, (jha ben eigenwijs :mrgreen: )
Bij alle godsdiensten (zeg maar welke) moet je alles zelf doen, bij het christendom mag je de kracht van God verwachten. Hij zal het in je doen...

Verder heb je wel gelijk dat 1 kernmerk niet direct hoeft te zeggen dat het dezelfde Godsdienst is.

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 06 mar 2004 17:52

Hm, ik kan inderdaad niet zomaar een andere godsdienst noemen waarbij de enige activiteit lijdelijkheid is.
Ik dacht ook niet dat dat in christendom zo was. Alhoewel, bij sommige stromingen wel, dat duidt dus weer op verschillende godsdiensten...

Hm, wat ik bedoel, je zegt toch ook niet dat Sarasvati en Bastet dezelfde waren omdat ze beiden godinnen waren van muziek?
In bepaald opzicht wel, omdat ze beiden een invulling waren van de goddelijkheid in muziek. Maar in ander opzicht waren ze ook weer totaal verschillend.

En dit gaat nog over godinnen met dezelfde functie. Waarom willen we dan zeggen dat de godsdienst die onder de noemer 'christendom' valt, slechts één God heeft? Terwijl zelfs Zijn functie in verschillende stromingen niet hetzelfde is.

Hij is toch duidelijk verschillend in verschillende kerken?
Ik zou daar toch wel bepaalde conclusies uit kunnen trekken...

Groet in Vrede,
VJ

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 06 mar 2004 18:57

Hij is toch duidelijk verschillend in verschillende kerken?

Nee, ik denk dat God overal dezelfde is. De kerkleren kunnen heel wezenlijk verschillend zijn. Dat zeker. En de ene christen sluit soms de andere christen uit op grond daarvan. Helaas.
Maar ik denk dat er door al die wezenlijk verschillende kerken 1 rode draad loopt: het ware geloof in Jezus Christus en de ware relatie met God.

Ik denk, dat iemand uit de evangelisache kerk die dat ware geloof bezit en met iemand spreekt uit een zeeer behoudende kerk die dat ware geloof bezit, elkaar op 1 punt zullen vinden: de verlossing door JEzus Christus. Ook al zijn ze het in andere opzichten totaal verchillend.

En dan heb jij het nog maar over NEderland. MAar wat dacht je als je de kerken in china met de kerken in Equador gaat vergelijken. Of de kerken in Alska met de kerken in Congo?
Ik denk dat Hij zich aanpast aan de mens, aangezien wij mensen niet meer in staat zijn ons aan Hem aan te passen.
Ik denk dat God zich aanpast aan een netbekeerde Moslim in Jordanie op een zeer andere wijze dan Hij zich aanpast aan een tiener die in een reformatorische kerk is opgegroeid. Maar Hij is wel dezelfde.

Wat jij nu doet is, vermoed ik, God bekijken vanuit de verschillende kerken hier in Nederland. Maar je moet vanuit God als Almacht kijken, naar de kerkelijke verschillen in NEderland en over de hele wereld. Dan ga je bijzaken van DE Hoofdzaak onderscheiden.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 08 mar 2004 22:29

Hm, daar heb je een aardig punt; de verhouding tot Jezus.

Dat lijkt inderdaad het teken, dat er maar één christelijke god is. Maar dat is het toch niet helemaal, omdat ook Jezus niet overal dezelfde is.

Het is wel zo, dat elke christelijke stroming Jezus aanwijst als sleutel tot het geluk, Weg der Zaligheid. En inderdaad, mensen lijken elkaar te begrijpen als het over hun redding gaat.
Maar dat komt niet doordat hun Redder dezelfde is, dat komt doordat ze beiden hetzelfde gevonden hebben: Geluk.

In een bepaald opzicht is het dus inderdaad een overeenkomst, maar dan eigenlijk alleen de uitwerking. Iedereen die gelukkig is, door welke religie ook, zal iets herkennen in een ander gelukkig mens. Je kunt verrast zijn, in de aansluiting die je vindt, omdat de uitwerking op een bepaalde manier hetzelfde is. Je herkent je in geluk, niet in de poort tot het geluk.

Je kunt alle gelukbrengende religies gelijkstellen, of je zult verschillende goden moeten erkennen.
Geen verschillende goden als echte goden, maar als ons beeld van de aloverheersende God. Elke kerk een andere God, doordat Hij de God is, die zij zien.

(heh, ik kan me vandaag even niet erg duidelijk uitdrukken, te moe, denk ik, sorry)

Groet in Vrede,
VJ

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 08 mar 2004 22:48

(...)

Volgens mij haal je twee dingen door elkaar. Verschillende Goden en verschillende godsdiensten zijn niet hetzelfde.

In het christendom gaat het om 1 God waarvan echter een ieder zijn of haar eigen godsbeeld heeft en die een ieder (daardoor) op zijn of haar manier dient.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 08 mar 2004 22:54

Nee, ik haal geen twee dingen door elkaar, al kan ik me voorstellen dan het enigszins verwarrend overkomt.

Ik bedoel, dat de God van de christelijke religies (toch meervoud) net zo erg verschilt als andere goden t.o.v. elkaar.

Net zo goed als je goden van verschillende religies niet dezelfde kunt noemen, kan je dat ook de god van de verschillende kerken niet.

En dit lijkt me vooral een belangrijk punt met het oog op tolerantie.

Groet in Vrede,
VJ

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 09 mar 2004 08:36

Vrouwe,

Ik ben bang dat ik het probleem niet zo zie. Als een God op verschillende manieren wordt gediend volgt daar dan logischerwijs uit dat het om verschillende goden gaat?

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 09 mar 2004 09:27

Hm, nee, dat hoeft niet.

Maar, het gaat hier niet om een manier van dienen. Het gaat om het complete godsbeeld en levensinrichting.
Want waarom wordt er eigenlijk vanuit gegaan dat God in alle kerken, ondanks alle verschillen, dezelfde God is?
Daar is geen enkel aanknopingspunt voor. Behalve dat aangenomen wordt dat al die verschillende goden uit de bijbel komen, en dus een God moeten zijn.

Het lijkt me dat het zo is: Iedereen heeft een eigen God gemaakt, de God die men zich voorstelt, is gewoon een invulling van de grote Macht achter de wereld, die zij niet begrijpen. Allen (christenen) gebruiken de bijbel om op terug te vallen, en om gezag aan te ontlenen.

Het zou kunnen dat iedereen uiteindelijk toch dezelfde God dient, dat lijkt me helemaal niet onlogisch, maar dan niet-christenen net zo goed.
En dan vraag ik me weer af waarom christenen gauw zo onuitstaanbaar arrogant naar niet-christen toe zijn.

Maar op zich lijkt het me niet zo belangrijk of jullie nu dezelfde God dienen of niet, het lijkt me alleen handig om te weten, zodat je een beetje gerichter met elkaar kunt praten, of dat juist niet doen.

Groet in Vrede,
VJ

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 09 mar 2004 10:20

Vrouwe, er is 1 God en hoe een kerk de bijbel uitlegt, of welke bijbelboeken een kerk neemt, maakt niet uit.
Het gaat om de persoonlijke relatie die je met Jezus Christus hebt, en die krijg je door veel te bidden, en niet door veel naar de kerk te gaan. Als je veel naar de kerk gaat word je gevoed door het Woord en heb je contact met Christenbroeders en zusters, maar dat wil nog niet zeggen dat je daarom een betere Christen wordt. Je kunt net zo goed afgelegen wonen, in de bush bush, en als gezin met elkaar de bijbel lezen, of zelfs alleen, en zodoende gevoed worden met het woord.
Het gaat om de band die je hebt.
Ik heb mensen gekend, die iedere dag naar de kerk gaan, of 2 keer per zondag, en totaal geen band met Jezus hebben. Waar blijf je dan met je ene God?
Het gaat niet om de religie, maar om de relatie...........

Terug naar “Archief”