Erfzonde?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Elsa
Mineur
Mineur

Erfzonde?

Berichtdoor Elsa » 06 nov 2002 20:50

De discussie over 'Ingeboren Godsbesef' heeft zich wat toegespitst op twee onderwerpen.
Over het ene onderwerp, Godsbeeld, is al een nieuwe topic geopend.
Het tweede, over de erfzonde, open ik nu.

Wat is de erfzonde?
Bestaat deze zonde?
Zijn daar Bijbelse argumenten voor te geven?

Tijdens de discussie op het forum 'ingeboren Godsbesef' kreeg ik de indruk dat het begrip 'erfzonde' niet als bijbels gezien wordt.
Die mening deel ik niet.

God heeft de mens geschapen naar Zijn beeld: Gen. 1: 27: En God schiep de mens naar Zijn beeld.
De mens voor de val had dus de mogelijkheid om niet te zondigen.
De mens zondigde echter wel en verloor daarmee het beeld van God: Gen. 5: 3: En Adam (...) gewon een zoon naar zijn gelijkenis, naar zijn evenbeeld.

Rom. 5: 12: Daarom, gelijk door één mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood, en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.

In de Nederlandse Geloofsbelijdenis, artikel 15 (1) staat:
Wij geloven, dat door de ongehoorzaamheid van Adam de erfzonde uitgebreid is geworden over het ganse menselijke geslacht, welke is een verdorvenheid der gehele natuur en een erfelijk gebrek, waarmede de kleine kinderen zelfs besmet zijn in hunner moeders lichaam, en die in de mens allerlei zonden voortbrengt, zijnde in hem als een wortel daarvan en zij is daarom zo lelijk en gruwelijk voor God, dat zij genoegzaam is om het menselijk geslacht te verdoemen.

En in de Dordtse Leerregels Hfdst. 3 en 4 (2):
Zodanig als nu de mens geweest is na de val, zodanige kinderen heeft hij ook voortgebracht, namelijk hij, verdorven zijnde, verdorvene; alzo dat de verdorvenheid, naar Gods rechtvaardig oordeel, van Adam op al zijn nakomelingen (uitgenomen alleen Christus) gekomen is, niet uit navolging, maar door voortplanting der verdorven natuur.
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 06 nov 2002 21:05

Hoi Elsa,

De vraag is wat mij betreft niet zozeer of de erfzonde bestaat, maar wat je er mee bedoelt.

Het woord erfzonde komt in de bijbel niet voor, maar wellicht bedoel je er een begrip mee dat in de bijbel wel degelijk ter sprake komt. Je kunt pas een oordeel geven als je weet wat er bedoeld wordt.

Groet,
Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 07 nov 2002 16:40

mijn reactie is voornamelijk dat een mens niet om de erfzonde verloren gaat. Deze veronderstelling is m.i volstrekt onjuist.
Als iemand in een vervloekte wereld geboren wordt, opgevoed door ouders met verduisterde Godskennis, dan is het logisch dat een kind deze gewoonten en opvattingen overneemt, dat is,logisch, tot het moment dat het 'tot zijn verstand' komt. Wat er daarna gebeurd, dat is belangrijk.
Met betrekking tot het 'verloren zijn' (niet: verloren gaan) kan geen enkele verantwoordelijkheid afgeschoven worden op erfzonde. Een mens is hoofdelijk en 100 % verantwoordelijk voor eigen teloorgang.

jaop

Berichtdoor jaop » 07 nov 2002 17:10

maar dat wordt ook niet met de erfzonde ontkent. De erfzonde betekent niet: schuld afschuiven. ook geen verantwoordelijkheid afschuiven. Maar ook al zou je geen enkele zonde meer doen in je leven, dan ga je toch verloren, als je niet door Jezus Christus wordt aangenomen tot kind.

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 14 nov 2002 21:16

Klaas schreef:Hoi Elsa,
Het woord erfzonde komt in de bijbel niet voor, maar wellicht bedoel je er een begrip mee dat in de bijbel wel degelijk ter sprake komt. Je kunt pas een oordeel geven als je weet wat er bedoeld wordt.

Wat er mee bedoeld wordt heb ik hierboven aangegeven.
Het woord komt niet in de Bijbel voor, het begrip wel.

Surfer schreef: Als iemand in een vervloekte wereld geboren wordt, opgevoed door ouders met verduisterde Godskennis, dan is het logisch dat een kind deze gewoonten en opvattingen overneemt, dat is,logisch, tot het moment dat het 'tot zijn verstand' komt. Wat er daarna gebeurd, dat is belangrijk.
Het is niet alleen zo dat een kind gewoonten opvattingen overneemt. (Dit is de erfsmet.) Het is voor een mens totaal onmogelijk het goede te doen.
De erfzonde is niet een bepaalde daad die ons wordt toegerekend, maar een totale verdorvenheid.
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.

- Louis Paul Boon

Eelco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Eelco » 14 nov 2002 21:50

surfer schreef:mijn reactie is voornamelijk dat een mens niet om de erfzonde verloren gaat. Deze veronderstelling is m.i volstrekt onjuist.

Dat lijkt me logisch. Het al dan niet verloren gaan heeft überhaupt niets te maken met zonde of schuld.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 15 nov 2002 09:40

mijn reactie is voornamelijk dat een mens niet om de erfzonde verloren gaat. Deze veronderstelling is m.i volstrekt onjuist.
in dat opzicht vind ik 'verloren zijn' een betere term dan 'verloren gaan'.

Het is voor een mens totaal onmogelijk het goede te doen.

Zolang hij de Geest niet toelaat in zijn hart.

De erfzonde is niet een bepaalde daad die ons wordt toegerekend, maar een totale verdorvenheid.
Als God geen alternatief had geboden, dan valt een mens die in de zonde blijft liggen niets te verwijten. Deze heeft dan namelijk geen keuze; verdorvenheid is in dat geval de enige referentie.
Laatst gewijzigd door surfer op 18 nov 2002 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Anita85
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Anita85 » 16 nov 2002 15:24

moeilijk onderwerp maar zinvol!
(vind het zelf te moeilijk om te reageren)
Kan niet begrijpen dat je het niet begrijp, als het nou zo onbegrijpelijk is kan ik begrijpen dat je het niet begrijp, maar nu het zooo begrijpelijk is begrijp ik niet dat jij het niet begrijp. Begrijp je??

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 09 apr 2003 14:12

Je hebt de erfzonde en de erfsmet!!

De erfzonde hebben wij door de zondeval in het paradijs en de erfsmet komt van onze ouders!!

joris

Berichtdoor joris » 09 apr 2003 15:42

Want het oordeel dat volgde op de overtreding van één mens, liep uit op een veroordeling, maar op de overtredingen van talloze mensen volgde een geschenk: vrijspraak!!!!
Door de overtreding van een mens begon de dood te heersen, maarhoeveel meer is er bereikt door die ene mens Jezus Christus! Want dankzij hem zullen alle mensen leven en heersen aan wie God uit pure goedheid en in overvloed de gave van de gerechtigheid heeft geschonken.
rom 5:16

Ik geloof dat ik zondig. Of dat erfzonde is, zal me reet roesten. Ik zondig en ik zie anderen ook zondigen. Dus dat zal gerust door de zonde van Adam zijn gekomen, staat ook inde bijbel dus dat geloof ik gewoon.
INgebakken godsbesef. jongens jongens, wat maakt dat uit. LEef met God en wees er blji mee!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 09 apr 2003 18:36

Dus dat zal gerust door de zonde van Adam zijn gekomen

Door de zonde van Adam? Zou jij niet van die boom hebben gegeten?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 09 apr 2003 19:18

Ik geloof niet in de letterlijke betekenis van de zondeval door Adam en Eva. Dat zijn voor mij twee fictieve mensen die symbool staan voor de onvolmaakte menselijke natuur. De zondeval is voor mij dus geen historisch, empirisch feit maar eerder een symboliek. Een symboliek die mij leert dat ik een onvolmaakte natuur heb die me er steeds maar weer toe brengt om het slechte te doen.

In de figuur van de mens Jezus zie ik echter een quasi volmaakt ethisch voorbeeld. Een mens die zich richt tot de Vader en vandaar zijn kracht put om op te boksen tegen die zondige natuur. Hij heeft ons een alternatief geboden, in die zin is hij gestorven voor mijn zonden.

mvg,

http://www.caenen.tk
Afbeelding

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 09 apr 2003 19:20

het is symboliek volgens jou. dus zinnebeeldig. kan ik aannemen dat je het bestaan van adam en eva ontkend? of vat ik het verkeerd op
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 09 apr 2003 19:24

Inderdaad Johannes, Adam en Eva zijn voor mij geen historisch bestaande mensen. Het VERHAAL van Adam en Eva is geschreven om een diep beleefde WERKELIJKHEID te omschrijven.

mvg,

http://www.caenen.tk
Afbeelding

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 09 apr 2003 19:25

je ontkent het bestaan van adam en eva. maar in de bijbel staat geen leugens toch?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Terug naar “Archief”