De discussie over 'Ingeboren Godsbesef' heeft zich wat toegespitst op twee onderwerpen.
Over het ene onderwerp, Godsbeeld, is al een nieuwe topic geopend.
Het tweede, over de erfzonde, open ik nu.
Wat is de erfzonde?
Bestaat deze zonde?
Zijn daar Bijbelse argumenten voor te geven?
Tijdens de discussie op het forum 'ingeboren Godsbesef' kreeg ik de indruk dat het begrip 'erfzonde' niet als bijbels gezien wordt.
Die mening deel ik niet.
God heeft de mens geschapen naar Zijn beeld: Gen. 1: 27: En God schiep de mens naar Zijn beeld.
De mens voor de val had dus de mogelijkheid om niet te zondigen.
De mens zondigde echter wel en verloor daarmee het beeld van God: Gen. 5: 3: En Adam (...) gewon een zoon naar zijn gelijkenis, naar zijn evenbeeld.
Rom. 5: 12: Daarom, gelijk door één mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood, en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.
In de Nederlandse Geloofsbelijdenis, artikel 15 (1) staat:
Wij geloven, dat door de ongehoorzaamheid van Adam de erfzonde uitgebreid is geworden over het ganse menselijke geslacht, welke is een verdorvenheid der gehele natuur en een erfelijk gebrek, waarmede de kleine kinderen zelfs besmet zijn in hunner moeders lichaam, en die in de mens allerlei zonden voortbrengt, zijnde in hem als een wortel daarvan en zij is daarom zo lelijk en gruwelijk voor God, dat zij genoegzaam is om het menselijk geslacht te verdoemen.
En in de Dordtse Leerregels Hfdst. 3 en 4 (2):
Zodanig als nu de mens geweest is na de val, zodanige kinderen heeft hij ook voortgebracht, namelijk hij, verdorven zijnde, verdorvene; alzo dat de verdorvenheid, naar Gods rechtvaardig oordeel, van Adam op al zijn nakomelingen (uitgenomen alleen Christus) gekomen is, niet uit navolging, maar door voortplanting der verdorven natuur.