kloppen de 12 artikelen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

kloppen de 12 artikelen?

Berichtdoor Sjaan » 29 jan 2004 12:05

De twaalf artikelen beginnen met: Ik geloof in God, de Vader, Schepper van hemel en van aarde. Vervolgens komt er een heel verhaal over wat Jezus, de Zoon, heeft gedaan, enzovoorts enzovoorts. Maar kun je die 'taakverdelingen' wel op deze manier onderscheiden? Was de Vader op Zijn eentje Schepper? Nee! Bijv.: Komt, laat ons mensen maken. Wat vinden jullie daarvan?
Ken uzelf.

Mijn web-log!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 jan 2004 12:16

ze zijn ook 1.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 29 jan 2004 12:19

Dat bedoel ik. Moet je ze dan wel zo scheiden als in de 12 artikelen gebeurd?
Ken uzelf.

Mijn web-log!

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 29 jan 2004 12:38

Hun 3eenheid wordt in de bijbel ook redelijk gescheiden, ze worden allemaal een redelijk specifieke taak toegeschreven. Sterker nog ik meen es van iemand begrepen te hebben dat de Bijbel nergens over een 3eenheid spreekt. Al heeft Jezus volgens mij wel een keer gezegt Ik en de Vader zijn één.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 29 jan 2004 12:43

Ja, maar daar geeft Jezus de opdracht om één te zijn, gelijkerwijs Hij en de Vader één zijn, dus ik denk dat daar een ander soort eenheid wordt bedoeld. De drie Goddelijke personen hebben ook onderscheiden taken, dat wordt in de Bijbel heel duidelijk gemaakt. Zo is het Jezus die ons verlost. Dus dat klopt wel in de 12 artikelen. Maar ik vind het niet goed dat de VAder daar alleen ale Schepper wordt genoemd, terwijl de Zoon en de Geest ook Schepper zijn, tenminste, dat denk ik.
Ken uzelf.

Mijn web-log!

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 29 jan 2004 13:21

je kan het in drieen onderscheiden. God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest.

ik heb hier een inleiding over de schepping gemaakt ik zal er een stukje van laten lezen

De wijsheid verklaart zich in vers 23: waar we lezen Ik ben van eeuwigheid af gezalfd geweest. De Zoon van God was, in den eeuwigen raad Gods, bestemd en verhoogd om de wijsheid en de kracht te zijn des Vaders, licht en leven, en alles in alles, beide in de schepping en in de verlossing der wereld. Dat Hij geboren en tot Zijn ambt gezalfd was voor de schepping der wereld, wordt hier in een grote verscheidenheid van uitdrukkingen uitgesproken, in ongeveer dezelfde bewoordingen, als waarin de eeuwigheid van God zelf is uitgedrukt. Daarom is de tweede Adam eigenlijk voor de eerste Adam, want de eerste Adam was gemaakt uit de aarde, de tweede was in wezen voor de aarde en daarom is Hij niet uit de aarde. Nog voordat het kleinste atoom er was, was Hij er. Zoals sommige het lezen, de atomen, waaruit de onderscheidende delen der wereld zijn samengesteld, het voornaamste stof. Zo kan het ook gelezen worden en opgevat van de mens, die uit het stof der aarde gemaakt was, en stof is, maar het voornaamste deel van het stof is, stof dat levend is gemaakt, verfijnt stof. Het eeuwige Woord bestond voordat de mens gemaakt was, want in Hem was het leven der mensen. Ook zien wij Zijne werking in de schepping van de wereld. Hij was niet slechts in wezen voordat de wereld was, maar Hij was, toen de wereld gemaakt werd, er bij tegenwoordig, niet als toeschouwer, maar als de bouwmeester. God deed job verlegen staan en verootmoedigd door hem te vragen: waar waart gij, toen Ik de aarde grondde; wie heeft hare maten gezet? Waart gij dat eeuwige Woord, die eeuwige wijsheid die dat grote werk heeft bestuurd en tot stand gebracht? Neen, gij zijt van gisteren. Maar de Zoon van God, naar het gesprek schijnende te verwijzen, dat God met Job heeft gehad, verklaart hier van zichzelf, dat Hij werkzaam is geweest in hetgeen, waarvan Job niet eens kon zeggen getuige te zijn geweest, namelijk in de schepping van de wereld

misschien dat het nu iets duidelijker wordt.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 29 jan 2004 13:25

johannes1 schreef: Maar de Zoon van God, naar het gesprek schijnende te verwijzen, dat God met Job heeft gehad, verklaart hier van zichzelf, dat Hij werkzaam is geweest in hetgeen, waarvan Job niet eens kon zeggen getuige te zijn geweest, namelijk in de schepping van de wereld

Dus ook de Zoon is Schepper van Hemel en aarde. Niet allen de Vader. Dus dat is een onvolledigheid in de 12 artikelen. Maarja, je kunt ook niet alles beschrijven
Ken uzelf.

Mijn web-log!

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 29 jan 2004 13:27

de Zoon en Vader zijn 1. het hoeft dus niet zo te zijn dat ze beide voor de zelfde taak zijn beschreven
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 29 jan 2004 13:31

Maar als Gd zegt: laat Ons mensen maken, dan doet God dat toch als drieeenige God, dus zijn de drie personen allemaal schepper
Ken uzelf.

Mijn web-log!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 jan 2004 14:15

Klopt het stuk: "Neergedaald in de hel" dan? Is Jezus echt in de hel geweest? Of was de hel het moment dat Hij door God verlaten werd, de uren dat er dikke duisternis was?

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 29 jan 2004 14:17

Je zegt het zelf al. Totale godverlatenheid, dat is de hel. En dat is wat er met JEzus gebeurde. Daar kan ik dus wel mee instemmen. Maar als je het letterlijk opvat, als de poel van vuur en sulfer, dan denk ik niet
Ken uzelf.

Mijn web-log!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 jan 2004 14:48

ja ik denk dat het wel goed is.
Jezus zij ook. Ga heen en doop in de naam van de Vader de Zoon en de Heilige Geest. Dus wel afzonderlijk.

Verder wordt natuurlijk gezegt: ik zal u een trooster sturen (de Heilige Geest)

Dus volgens mij is het zo wel goed. Maar niet vergeten dat ze 1 zijn!
ik bid eigenlijk de ene keer met de Vader en de andere keer met Jezus en de andere keer met de Heilige Geest. En soms tegelijk.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 29 jan 2004 16:27

Marnix schreef:Klopt het stuk: "Neergedaald in de hel" dan? Is Jezus echt in de hel geweest? Of was de hel het moment dat Hij door God verlaten werd, de uren dat er dikke duisternis was?
Dit stuk is al verschilllende keren in de kerkgeschiedenis herschreven, en staat ook in verschillende bijbels anders. Het ligt er ook aan hoe je hel definieert.
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 30 jan 2004 16:50

hijwel schreef:ja ik denk dat het wel goed is.
Jezus zij ook. Ga heen en doop in de naam van de Vader de Zoon en de Heilige Geest. Dus wel afzonderlijk.

Verder wordt natuurlijk gezegt: ik zal u een trooster sturen (de Heilige Geest)

Dus volgens mij is het zo wel goed. Maar niet vergeten dat ze 1 zijn!
ik bid eigenlijk de ene keer met de Vader en de andere keer met Jezus en de andere keer met de Heilige Geest. En soms tegelijk.

Eigenlijk bedoel ik dat niet. Misschien ben ik wel te vaag, maar ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen. Onderscheiden taken, onderscheiden personen en toch één. Geen enkel probleem. Maar de Vader heeft niet op Zijn eentje de aarde geschapen, terwijl de twaalf artikelen zeggen van wel! Nouja, zo belangrijk is het nou ook weer niet...
Ken uzelf.

Mijn web-log!

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 03 feb 2004 09:19

Sjaan schreef:Onderscheiden taken, onderscheiden personen en toch één. Geen enkel probleem. Maar de Vader heeft niet op Zijn eentje de aarde geschapen, terwijl de twaalf artikelen zeggen van wel! Nouja, zo belangrijk is het nou ook weer niet...

Met het mysterie van de heilige drie-éénheid heeft de kerk altijd al geworsteld. Het gaat ons verstand te boven, wij kunnen het niet begrijpen, net zo min als we het begrip "eeuwigheid" kunnen bevatten. God heeft geen begin en geen einde, is er altijd geweest en zal er altijd zijn: dat gaat ons verstand toch ver te boven? Zo is 't met de drie-eenheid ook. Lees de geloofsbelijdenis van Athanasius eens: daar zie je hoe die man heeft geworsteld om iets onder woorden te brengen over die drie-eenheid. Hij blijft maar bezig, z'n woorden schieten tekort, het lukt hem gewoon niet om dat zodanig onder woorden te brengen dat het "klaar" is. Nee, hier ben je nooit mee klaar. Hier past slechts verwondering en aanbidding. Dat is ook vruchtbaarder dan elke poging om het toch te begrijpen of te beredeneren.

-waarmee dit topic wat mij betreft dus ook tamelijk overbodig is...

SDG
~~Soli Deo Gloria~~

Terug naar “Archief”