Moderator: Moderafo's
De wijsheid verklaart zich in vers 23: waar we lezen Ik ben van eeuwigheid af gezalfd geweest. De Zoon van God was, in den eeuwigen raad Gods, bestemd en verhoogd om de wijsheid en de kracht te zijn des Vaders, licht en leven, en alles in alles, beide in de schepping en in de verlossing der wereld. Dat Hij geboren en tot Zijn ambt gezalfd was voor de schepping der wereld, wordt hier in een grote verscheidenheid van uitdrukkingen uitgesproken, in ongeveer dezelfde bewoordingen, als waarin de eeuwigheid van God zelf is uitgedrukt. Daarom is de tweede Adam eigenlijk voor de eerste Adam, want de eerste Adam was gemaakt uit de aarde, de tweede was in wezen voor de aarde en daarom is Hij niet uit de aarde. Nog voordat het kleinste atoom er was, was Hij er. Zoals sommige het lezen, de atomen, waaruit de onderscheidende delen der wereld zijn samengesteld, het voornaamste stof. Zo kan het ook gelezen worden en opgevat van de mens, die uit het stof der aarde gemaakt was, en stof is, maar het voornaamste deel van het stof is, stof dat levend is gemaakt, verfijnt stof. Het eeuwige Woord bestond voordat de mens gemaakt was, want in Hem was het leven der mensen. Ook zien wij Zijne werking in de schepping van de wereld. Hij was niet slechts in wezen voordat de wereld was, maar Hij was, toen de wereld gemaakt werd, er bij tegenwoordig, niet als toeschouwer, maar als de bouwmeester. God deed job verlegen staan en verootmoedigd door hem te vragen: waar waart gij, toen Ik de aarde grondde; wie heeft hare maten gezet? Waart gij dat eeuwige Woord, die eeuwige wijsheid die dat grote werk heeft bestuurd en tot stand gebracht? Neen, gij zijt van gisteren. Maar de Zoon van God, naar het gesprek schijnende te verwijzen, dat God met Job heeft gehad, verklaart hier van zichzelf, dat Hij werkzaam is geweest in hetgeen, waarvan Job niet eens kon zeggen getuige te zijn geweest, namelijk in de schepping van de wereld
johannes1 schreef: Maar de Zoon van God, naar het gesprek schijnende te verwijzen, dat God met Job heeft gehad, verklaart hier van zichzelf, dat Hij werkzaam is geweest in hetgeen, waarvan Job niet eens kon zeggen getuige te zijn geweest, namelijk in de schepping van de wereld
Dit stuk is al verschilllende keren in de kerkgeschiedenis herschreven, en staat ook in verschillende bijbels anders. Het ligt er ook aan hoe je hel definieert.Marnix schreef:Klopt het stuk: "Neergedaald in de hel" dan? Is Jezus echt in de hel geweest? Of was de hel het moment dat Hij door God verlaten werd, de uren dat er dikke duisternis was?
hijwel schreef:ja ik denk dat het wel goed is.
Jezus zij ook. Ga heen en doop in de naam van de Vader de Zoon en de Heilige Geest. Dus wel afzonderlijk.
Verder wordt natuurlijk gezegt: ik zal u een trooster sturen (de Heilige Geest)
Dus volgens mij is het zo wel goed. Maar niet vergeten dat ze 1 zijn!
ik bid eigenlijk de ene keer met de Vader en de andere keer met Jezus en de andere keer met de Heilige Geest. En soms tegelijk.
Sjaan schreef:Onderscheiden taken, onderscheiden personen en toch één. Geen enkel probleem. Maar de Vader heeft niet op Zijn eentje de aarde geschapen, terwijl de twaalf artikelen zeggen van wel! Nouja, zo belangrijk is het nou ook weer niet...
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 17 gasten