Is God eigenlijk wel 'Alvoorziend'?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Is God eigenlijk wel 'Alvoorziend'?

Berichtdoor Gershwin » 13 okt 2003 20:44

Dit onderwerp is vast al vaker aan de orde geweest, maar dan alleen zijdelings (volgens mij). Ik vraag me af of God alles wel geweten heeft van tevoren. Dit is namelijk een vooronderstelling van de gereformeerde theologie, maar ik heb het idee dat de bijbel anders over God spreekt. Zie bijvoorbeeld Genesis 6: 5 & 6 ; Gen. 8: 21 (lijkt op voortschrijdend inzicht van God te wijzen). Deze teksten, en het feit dat Adam en Eva (in elk geval) een vrije wil hadden, lijken erop te wijzen dat God in elk geval niet geweten heeft dat de mens zou vallen, en misschien kun je deze lijn ook doortrekken naar andere zaken.

Wat denken jullie hiervan?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 okt 2003 21:00

Ik denk dat God onafhankelijk is van tijd, Hij heeft tijd immers geschapen.

Maar soms stel ik me God ook voor als iemand die Simcity speelt...

de_zoekende

Berichtdoor de_zoekende » 13 okt 2003 22:03

Lalage schreef:Maar soms stel ik me God ook voor als iemand die Simcity speelt...

Mij geen onbekende gedachte! :)

jacobH
Kapitein
Kapitein

Re: Is God eigenlijk wel 'Alvoorziend'?

Berichtdoor jacobH » 14 okt 2003 08:26

Gershwin schreef:Dit onderwerp is vast al vaker aan de orde geweest, maar dan alleen zijdelings (volgens mij). Ik vraag me af of God alles wel geweten heeft van tevoren. Dit is namelijk een vooronderstelling van de gereformeerde theologie, maar ik heb het idee dat de bijbel anders over God spreekt. Zie bijvoorbeeld Genesis 6: 5 & 6 ; Gen. 8: 21 (lijkt op voortschrijdend inzicht van God te wijzen). Deze teksten, en het feit dat Adam en Eva (in elk geval) een vrije wil hadden, lijken erop te wijzen dat God in elk geval niet geweten heeft dat de mens zou vallen, en misschien kun je deze lijn ook doortrekken naar andere zaken.

Wat denken jullie hiervan?

Gerswin,

Ik ben er van overtuigd dat God alles weet. Ook wat voor de toekomst is. God is eeuwig en de eeuwigheid is voor ons niet te definiëren.

Psalm 139

13 Want Gij bezit mijn nieren; Gij hebt mij in mijner moeders buik bedekt.
14 Ik loof U, omdat ik op een heel vreselijke wijze wonderbaarlijk gemaakt ben; wonderlijk zijn Uw werken! ook weet het mijn ziel zeer wel.
15 Mijn gebeente was voor U niet verholen, als ik in het verborgene gemaakt ben, en als een borduursel gewrocht ben, in de nederste delen der aarde.
Uw ogen hebben mijn ongevormden klomp gezien; en al deze dingen waren in Uw boek geschreven, de dagen als zij geformeerd zouden worden, toen nog geen van die was.

Geloof je nu werkelijk dat Judas niet zijn meester kon verraden. Dat lag vast in de eeuwigheid.

Mattheus 25:34 Alsdan zal de Koning zeggen tot degenen, die tot Zijn rechter hand zijn: Komt, gij gezegenden Mijns Vaders! beerft dat Koninkrijk, hetwelk u bereid is van de grondlegging der wereld.

Openbaring 13:8 En allen, die op de aarde wonen, zullen hetzelve aanbidden, welker namen niet zijn geschreven in het boek des levens, des Lams, Dat geslacht is, van de grondlegging der wereld.

Hebreen 4:3 Want wij, die geloofd hebben, gaan in de rust, gelijk Hij gezegd heeft: Zo heb Ik dan gezworen in Mijn toorn: Indien zij zullen ingaan in Mijn rust! hoewel Zijn werken van de grondlegging der wereld af al volbracht waren.

Ik denk dat vooral de tekst uit hebreen aangeeft dat God altijd heeft geweten dat de val van Adam zou geschieden in de tijd.

Ik begrijp je vragen wel. Maar dan komen er 2 vragen die bij mij opkomen. Maakt God fouten. (waar zou anders voortschrijdend inzicht voor nodig zijn. jakobus 1:17 Alle goede gave, en alle volmaakte gifte is van boven, van den Vader der lichten afkomende, bij Welken geen verandering is, of schaduw van omkering.)

de andere is deze. Heeft de mense een vrije keuze na de val. Dit is een dwaling die diep geworteld is, in alles wat zich christen noemt. Luther zei al. Als je een mens opensnijdt dan spring er een paap uit. (of een remonstrant) Toch kan dit niet het geval zijn. Zie bovenstaande teksten. Lees ook eens johannes 6 (Johannes 6:44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage en ook Johannes 17:24 Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld.)

natuurlijk staat daar net zo goed de oproep van bekering. We gaan verloren om eigenschuld.(Mattheus 23:37 Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugels; en gijlieden hebt niet gewild.) maar we blijven behouden door genade. (Efeze 2:8 Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave)

Ik begrijp je teksten wel die je aangeeft. Het berouwde de Heere. Het staat vaker in de bijbel. Bijvoorbeeld bij jona in nineve. Toch kan dit onmogelijk betekenen dat God veranderd. Ik zal je het voorbeeld geven van Mozes en de Heere

7 ¶ Toen sprak de HEERE tot Mozes: Ga heen, klim af! want uw volk, dat gij uit Egypteland opgevoerd hebt, heeft het verdorven.
8 En zij zijn haast afgeweken van den weg, dien Ik hun geboden had, zij hebben zich een gegoten kalf gemaakt; en zij hebben zich voor hetzelve gebogen, en hebben het offerande gedaan, en gezegd: Dit zijn uw goden, Israel, die u uit Egypteland opgevoerd hebben.
9 Verder zeide de HEERE tot Mozes: Ik heb dit volk gezien, en zie, het is een hardnekkig volk!
10 En nu, laat Mij toe, dat Mijn toorn tegen hen ontsteke, en hen vertere; zo zal Ik u tot een groot volk maken.
11 Doch Mozes aanbad het aangezicht des HEEREN zijns Gods, en hij zeide: O HEERE! waarom zou Uw toorn ontsteken tegen Uw volk, hetwelk Gij met grote kracht, en met een sterke hand, uit Egypteland uitgevoerd hebt?
12 Waarom zouden de Egyptenaars spreken, zeggende: In kwaadheid heeft Hij hen uitgevoerd, opdat Hij hen doodde op de bergen, en opdat Hij hen vernielde van den aardbodem? Keer af van de hittigheid Uws toorns, en laat het U over het kwaad Uws volks berouwen.
13 Gedenk aan Abraham, aan Izak en aan Israel, Uw knechten, aan welke Gij bij Uzelven gezworen hebt, en hebt tot hen gesproken: Ik zal uw zaad vermenigvuldigen als de sterren des hemels; en dit gehele land, waarvan Ik gezegd heb, zal Ik aan ulieder zaad geven, dat zij het erfelijk bezitten in eeuwigheid.
14 Toen berouwde het den HEERE over het kwaad, hetwelk Hij gesproken had Zijn volk te zullen doen.

God kon nooit het volk verdelgen. Want uit Juda moets de Messias worden geboren. Nu dan waarom heeft God dit dan gezegd. Ik denk om op menselijke wijze zich openbaar te maken.

Groeten JacobH

joris

Berichtdoor joris » 14 okt 2003 08:44

het kan mj helemaal niet schelen of God wel of neit alles van te voren weet. Wat ik belangrijk vindt is dat Hij ons als volwaardige partners ziet! We mogen meedenken, beleid maken!!!

Als wij God ergens op attenderen, gaat Jezus met ons mee bidden!!!!

Ik vind het eerlijk gezegd wat zielig om hier over na te denken, beetje schopperig naar God toe. Alsof hij alles beter had moeten regelen als Hij alles van te voren zou weten.

Ikzie God meer als een groepswerker. Zo iemand (ikke dus) weet precies wat er gaat gebeuren in een groep en ongeveer wanneer. Zo is God ook, Hij kent gewoon de dynamische processen tussen de mensen en stuurt daar een beetje in> Soms forcerend, soms beschermend maar altijd op zo''n manier dat we uiteindelijk uitkomen waar Hij ons hebben wil.

En geef je nu maar gewoon over aan de sterke handen die de wereld leiden en neem de verantwoordelijkheden die je als kind van Hem gekregen hebt.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 14 okt 2003 09:19

joris schreef:het kan mj helemaal niet schelen of God wel of neit alles van te voren weet. Wat ik belangrijk vindt is dat Hij ons als volwaardige partners ziet! We mogen meedenken, beleid maken!!!

Als wij God ergens op attenderen, gaat Jezus met ons mee bidden!!!!

Ik vind het eerlijk gezegd wat zielig om hier over na te denken, beetje schopperig naar God toe. Alsof hij alles beter had moeten regelen als Hij alles van te voren zou weten.

Ikzie God meer als een groepswerker. Zo iemand (ikke dus) weet precies wat er gaat gebeuren in een groep en ongeveer wanneer. Zo is God ook, Hij kent gewoon de dynamische processen tussen de mensen en stuurt daar een beetje in> Soms forcerend, soms beschermend maar altijd op zo''n manier dat we uiteindelijk uitkomen waar Hij ons hebben wil.

En geef je nu maar gewoon over aan de sterke handen die de wereld leiden en neem de verantwoordelijkheden die je als kind van Hem gekregen hebt.

waarop baseer je dat? dat God ons als volwaardige partners zien? kan je dat woord toelichten. Ik vind dat namelijk een beetje raar. Ik vind namelijk een groot verschil zitten tussen God en de mens. Zoals Hij heeft ons geschapen en heeft heerschapij over ons. Lijkt me niet erg gelijkwaardig.

Ik vind het niet raar om over zulke dingen na te denken. DAt is vooral goed.
( Johannes 5:39 Onderzoekt de Schriften; want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben; en die zijn het, die van Mij getuigen. en Handelingen 17:11 En dezen waren edeler, dan die te Thessalonica waren, als die het woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren.)

Gerswins vraag is dus volledig legitiem. Misschien zijn veronderstelling niet maar zijn vraag wel.

Jezus is God. Natuurlijk bidt hij voor Zijn volk. Geloof je wel in de Goddelijkheid van de Zoon?

Ik geloof niet dat God een beetje stuurt. Hij heeft alles volledig in Zijn macht. Dus niet ongeveer maar precies. Hoe kon het anders allemaal al in Zijn boek zijn beschreven?

verdere info
math 10
29 Worden niet twee musjes om een penningsken verkocht? En niet een van deze zal op de aarde vallen zonder uw Vader.
30 En ook uw haren des hoofds zijn alle geteld.
31 Vreest dan niet; gij gaat vele musjes te boven.
Lukas 21:18 Doch niet een haar uit uw hoofd zal verloren gaan.

HC vraag 1

Welke verantwoordelijkheden heeft God precies aan ons gegeven. Hebben wij de keuze om te toen wat wij willen of heeft 'God de keuze om ons te laten doen wat Hij wil of wat de satan wil?

groeten JacobH

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 14 okt 2003 09:54

Ik denk dat vooral de tekst uit hebreen aangeeft dat God altijd heeft geweten dat de val van Adam zou geschieden in de tijd.
Ik geloof dat God vertrouwen in Adam & Eva had. En ik denk dat de mens ook niet had kunnen vallen.

Het idee dat God een mens maakt waarvan Hij weet dat die zal vallen. Sorry hoor, maar ik vindt dat zo'n arme manier van denken over God...

En wat plakken veel dominees daar nog achteraan? God heeft het allemaal gedaan tot Zijn eer, zodat Hij de mens zalig kon maken... :shock:

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 14 okt 2003 09:57

Kijk eens, er wordt gereageerd in elk geval :mrgreen:

Jacob, je hebt nog geen antwoord gegeven op de vraag waarom er dan wel staat, dat God berouw had. Trouwens, ik zeg niet dat de mens nu een vrije wil heeft (hoewel ik wel naar die opinie neig) maar dat de mens voor de zondeval een vrije wil had.

En Joris, ik stel deze vraag niet omdat ik niet op God zou vertrouwen maar omdat ik niet weet of Hij (bijvoorbeeld) de zondeval wel of niet gewild heeft. En dat is wel bepalend voor je Godsbeeld.

Verder aardig met surfer eens, ik kan me eerlijk gezegd ook niet echt indenken dat God dubbel-predestinerend zou zijn...

Goodbye.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 14 okt 2003 09:58

surfer schreef:
Ik geloof dat God vertrouwen in Adam & Eva had. En ik denk dat de mens ook niet had kunnen vallen.

Het idee dat God een mens maakt waarvan Hij weet dat die zal vallen. Sorry hoor, maar ik vindt dat zo'n arme manier van denken over God...

En wat plakken veel dominees daar nog achteraan? God heeft het allemaal gedaan tot Zijn eer, zodat Hij de mens zalig kon maken... :shock:

Ik geloof dat ik het bewijs heb geleverd dat God van te voren de val van Adam en Eva heeft geweten. Ik vind het net zo arm om te denken dat de val God is overkomen. En dan kan jij wel vinden wat je vindt maar het is tegen de Schrift. Verder ben ik het helemaal eens dat Adam en Eva ook niet hadden kunnen eten. Waarom heeft God dit dan toegelaten? God is soeverein. Hij doet wat Hij wil.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 14 okt 2003 10:00

Trouwens, ik zeg niet dat de mens nu een vrije wil heeft (hoewel ik wel naar die opinie neig)
door het geloof in Christus komt m.i. de vrije wil weer terug.

Ik vind het net zo arm om te denken dat de val God is overkomen.
in hoeverre zou God daardoor minder worden? Juist niet! God had vertrouwen in de mens, dat had Hij niet kunnen hebben als Hij van tevoren al wist dat de mens vallen zou. Daarnaast zou de mens ook geen vrije wil gehad kunnen hebben als God van tevoren wist dat hij vallen zou.

En dan kan jij wel vinden wat je vindt maar het is tegen de Schrift.
hm..lijkt me vooral strijdig met jou interpretatie van de Schrift.. :mrgreen:

Verder ben ik het helemaal eens dat Adam en Eva ook niet hadden kunnen eten. Waarom heeft God dit dan toegelaten? God is soeverein. Hij doet wat Hij wil.
waarom heeft God dit toegelaten? Omdat Hij de mens met een vrije wil geschapen had!!
Laatst gewijzigd door surfer op 14 okt 2003 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 14 okt 2003 10:02

Gershwin schreef:Kijk eens, er wordt gereageerd in elk geval :mrgreen:

Jacob, je hebt nog geen antwoord gegeven op de vraag waarom er dan wel staat, dat God berouw had. Trouwens, ik zeg niet dat de mens nu een vrije wil heeft (hoewel ik wel naar die opinie neig) maar dat de mens voor de zondeval een vrije wil had.

En Joris, ik stel deze vraag niet omdat ik niet op God zou vertrouwen maar omdat ik niet weet of Hij (bijvoorbeeld) de zondeval wel of niet gewild heeft. En dat is wel bepalend voor je Godsbeeld.

Verder aardig met surfer eens, ik kan me eerlijk gezegd ook niet echt indenken dat God dubbel-predestinerend zou zijn...

Dat heb ik wel.
namelijk
God kon nooit het volk verdelgen. Want uit Juda moest de Messias worden geboren. Nu dan waarom heeft God dit dan gezegd. Ik denk om op menselijke wijze zich openbaar te maken.

Maar ook om aan te geven God niet een plan uitwerkt maar daar mensen in laat functioneren met een eigen verantwoordelijkheid maar met een geknechte wil zo bleek.

verder moet je ook ingaan op de teksten die ik neer zet. Het neigen naar een vrije wil bestrijdt ik namelijk zeer sterk. Ik heb diverse teksten geciteerd waaruit een vrije wil volledig onmogelijk is.
Hoe denk je daar dan over?

met vr gr

JacobH

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 14 okt 2003 10:03

surfer schreef:
Trouwens, ik zeg niet dat de mens nu een vrije wil heeft (hoewel ik wel naar die opinie neig)
door het geloof in Christus komt m.i. de vrije wil weer terug.

tjonge dan geloof je en blijf je toch zondigen. Hoe kan dat nou?

rom 7:25
18 Want ik weet, dat in mij, dat is, in mijn vlees, geen goed woont; want het willen is wel bij mij, maar het goede te doen, dat vind ik niet.
19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.
20 Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hetzelve niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
21 Zo vind ik dan deze wet in mij; als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt.
22 Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens;
23 Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.
24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
25 Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere. (7-26) Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde.

surfer, We kunnen een lange discussie hierover houden. Maar ik zou graag jou uitleg bij de door mij geciteerde teksten in mijn eerste 2 postings willen zien.

Met vr gr

JacobH
Laatst gewijzigd door jacobH op 14 okt 2003 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 14 okt 2003 10:07

Ik denk dat de bijbel op zijn minst paradoxaal is aangaande het terrein van de verkiezing/vrije wil. Verder zie ik eerlijk gezegd geen reden mijn stelling op te geven, aangezien de mens voor de zondeval geen geknechte wil had, dus vrij was om te kiezen, wat m.i. impliceert dat hij niet gestuurd werd.

Met de door jou geciteerde teksten heb je een sterk punt voor de uitverkiezing en de 'alvoorzienigheid van God', dat geef ik toe. Ze geven echter geen uitsluitsel over het feit dat de bijbel ook tegengestelde uitspraken doet.
Laatst gewijzigd door Gershwin op 14 okt 2003 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Goodbye.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 14 okt 2003 10:08

ok, Jacob, lees dat tekstgedeelt idd maar eens goed...

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 14 okt 2003 10:13

surfer schreef:ok, Jacob, lees dat tekstgedeelt idd maar eens goed...

lekker cryptisch. Hoe kan Paulus zich ellendig noemen als hij een vrije wil heeft om het goede te doen???????????????????????????????????????????????????
(ik pak dit tekstgedeelte niet voor niks, ik heb deze discussie vaker gevoerd :D )

Gershwin.

Je gaat je nu gevaarlijk dicht begeven op het terrein van Schrift kritiek. Als we niet op de gemeenschappelijk basis zitten dat de Bijbel het onfeilbaar woord van God is, dan is verdere discussie met mij niet meer mogelijk. Niet dat ik dat niet wil, maar dan is praten gewoon niet meer mogelijk omdat we een verschillend uitgangspunt hebben.

Terug naar “Archief”