Gereformeerde Gemeenten

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 03 jul 2020 18:35

Gtn schreef:Chaya , maar hoe verklaar je dan dat Jezus ons het volmaakte gebed leert te beginnen met: Onze Vader, die in de hemelen zijt.

Dat volmaakte gebed zouden wij dus alleen mogen bidden als wij Hem Vader mogen noemen.
En wie kan dit?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor benefietdiner » 03 jul 2020 19:25

Chaya schreef:Dat volmaakte gebed zouden wij dus alleen mogen bidden als wij Hem Vader mogen noemen.
En wie kan dit?

Ik dacht dat jij die vraag al gesteld had in de vragen rubriek :wink:
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/21 ... een-vader/

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor gravo » 03 jul 2020 20:48

Chaya schreef:Dat volmaakte gebed zouden wij dus alleen mogen bidden als wij Hem Vader mogen noemen.
En wie kan dit?


Je suggereert met deze retorische vraag dat niemand kan zeggen dat God onze Vader is. Ja hoor, daar is het weer, die terloopse deprimerende gedachte dat het Koninkrijk van God slechts is weggelegd voor een kleine groep.

Ik weet wel wat je er tegenin gaat brengen: dat we allemaal zondaar zijn en niets kunnen inbrengen voor ons eigen zieleheil. Akkoord. Maar denk je dat die wijsheid God verhindert om mensen te zoeken en te vinden? Dat Hij om onze zonden minder graag of minder vaak als Vader wil worden aangeroepen? Zo lief had God de wereld, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft, opdat een ieder die in hem gelooft niet (dus juist niet!) verloren ga, maar het eeuwige leven hebbe!

Het mooie van het Evangelie is nu juist, dat je elke keer als je weer volop ellende hoort, ziet of ervaart van mensen in de wereld (van zonde, geweld en kwaad) of in de kerk (met urenlange jeremiades over onze ellende en schuld), ...dat toch helemaal niets verandert aan de gulheid, de volheid en de bereidheid van God om mensen in hun verlorenheid te zoeken en te vinden.
God is goed en dat blijft Ie, want Hij is dezelfde gisteren, heden en tot in eeuwigheid. Onomstotelijk.

Des te harder er dreigende taal van de kansel komt en hel en verdoemenis over ons wordt uitgestort, des te standvastiger en zekerder wordt de genade van God. Tegen 1 x jammeren of klagen of ach en wee gedoe van de kansel staat 10 x de waarheid dat God die belemmering al lang heeft weggenomen. Hoe vaker er een blokkade op de weg wordt gelegd en men de toegang hermetisch probeert te sluiten, hoe sterke en vrijer de Weg zich opent in Jezus Christus, de Weg, de Waarheid en het Leven.

Al die jammerklachten, al dat getob over zonde, schuld, ellende, verlorenheid en onmacht gaan de zaak verliezen. Ik heb er niet zo'n hoge pet van op, van die zondekennis. Wat heb je aan een diploma "zondekennis". Een lachertje in het licht van het Evangelie. Het is volstrekt ongerijmd om daar je hele leven mee te willen blijven tobben. Kom nou!
Die jongste zoon wilde ook een heel verhaal gaan afsteken hoe zondig die wel niet was. Welnee, dat was helemaal niet de bedoeling. De Vader wilde feest! Want zijn zoon was verloren, maar nu gevonden! Daar gaat het hem om. Die zonde is weg, vergeven, in de zee van eeuwige vergetelheid.
Ga we nou nog eens feestvieren in de gemeente, of hoe zit het?

Gods genade is groter en sterker. Hij wint deze strijd om de zielen van mensen. Zijn geduld en lankmoedigheid is vele malen groter dan onze op de borstklopperij (wee mij, wee mij). Daar moeten we het niet van hebben.

God vergeeft 7 x 70 maal. dat wil zeggen: begin er maar niet aan om met je indrukwekkende pakket aan zonde- en schuldkennis een beetje voor de poort van het geloof te blijven drentelen en aarzelen. Om langdurig voor die vergeving weg te lopen. Dat lukt je toch niet.
God haalt je in met Zijn liefde en mededogen. Hij laat je niet gaan in je vermeende onmacht en onbekeerlijkheid. Hij trekt met koorden van liefde. Niet door kracht, noch door geweld. Hij is een en al goede bedoeling. Zijn we niet gewend, weet ik. We hebben altijd zo onze twijfels (aangeleerd gekregen). Maar toch is dit de bijna niet te bevatten heerlijkheid van het Evangelie: het geldt dus ook echt voor mij! En voor jou! En voor hem! En voor haar!

Dat moest ik even kwijt over Onze Vader.
En het Vaderhuis kent vele woningen. Aan die heerlijke werkelijkheid verandert de zonde en de schuld van de wereld niets.
Want er is een Lam Gods, dat de zonden der wereld wegdraagt.

oremus

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor benefietdiner » 03 jul 2020 21:00

gravo schreef: De Vader wilde feest! Want zijn zoon was verloren, maar nu gevonden! Daar gaat het hem om. Die zonde is weg, vergeven, in de zee van eeuwige vergetelheid.
Ga we nou nog eens feestvieren in de gemeente, of hoe zit het?

Gods genade is groter en sterker. Hij wint deze strijd om de zielen van mensen. Zijn geduld en lankmoedigheid is vele malen groter dan onze op de borstklopperij (wee mij, wee mij). Daar moeten we het niet van hebben.


gravo


d:)b

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor MoesTuin » 03 jul 2020 21:17

Chaya schreef:Dat volmaakte gebed zouden wij dus alleen mogen bidden als wij Hem Vader mogen noemen.
En wie kan dit?


Diegene die geloven in de Heere Jezus Christus.
Als je geen relatie hebt (geen geloof) met de Heere Jezus hebt en niet Zijn kind bent, dan kun je Hem uiteraard ook geen Vader noemen.


Johannes 20:17: ‘Houd me niet vast,’ zei Jezus. ‘Ik ben nog niet opgestegen naar de Vader. Ga naar Mijn broeders en zusters en zeg tegen hen dat Ik opstijg naar mijn Vader, Die ook jullie Vader is, naar mijn God, Die ook jullie God is.’

Overigens ben jij neem ik aan toch ook gedoopt in de naam van de Vader.
Bij de doop wordt jou naam in één adem genoemd met de naam van de drie enige God (Vader, Zoon, Geest)

God wil ook gebeden worden en geloofd!

Meditatief orgelspel Psalm 103 / ABBA Vader vanuit de Ger gem Emmeloord




Psalm 103 vers 7
Geen vader sloeg met groter mededogen
Op teder kroost ooit zijn ontfermend' ogen,
Dan Isrels HEER op ieder, die Hem vreest;
Hij weet, wat van Zijn maaksel zij te wachten,
Hoe zwak van moed, hoe klein wij zijn van krachten,
En dat wij stof, van jongs af, zijn geweest.

Abba, Vader, U alleen,
U behoor ik toe,
U alleen doorgrondt mijn hart,
U behoort het toe.
Laat mijn hart steeds vurig zijn,
U laat nooit alleen,
Abba, Vader, U alleen,
U behoor ik toe.

Abba, Vader, laat mij zijn,
slechts van U alleen,
dat mijn wil voor eeuwig zij,
d'Uwe en anders geen.
Laat mijn hart nooit koud zijn, Heer,
laat mij nimmer gaan,
Abba, Vader, laat mij zijn,
slechts van U alleen.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 03 jul 2020 23:02

Chaya schreef:Dat volmaakte gebed zouden wij dus alleen mogen bidden als wij Hem Vader mogen noemen.
En wie kan dit?


Gods kinderen kunnen en mogen Hem Vader noemen, sterker nog zij mogen Hem door het geloof ook Abba (papa) noemen!

Chaya, er zijn slechts 2 mogelijkheden:

* Of je vader is de duivel, de leugenaar van den beginne.

* Of je Vader is God, die niet liegen kan!

Wie is jouw vader/Vader ?


Ik heb (te) lang de vader der leugens gediend. Door genade, enkel genade mag ik door het werk van Jezus Christus nu zeggen dat God mijn Vader is geworden. Hij heeft mij eerst liefgehad. Nu heb ik Hem ook lief.

Chaya, het is zo'n wonder! Ik heb veel meegemaakt, God heeft tot twee keer toe heel duidelijk tot mij gesproken door gebeurtenissen, en ik wilde níet luisteren. Maar.... toen ik tot God ging spreken omdat ik Hem nodig had, wilde hij wél naar mij luisteren. Zo is Hij. Echt! Dan wil je het toch uitjubelen hoe goed God is, dan verdient Hij alle eer daarvoor!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Marnix » 04 jul 2020 07:38

Aan wie leert Jezus dit gebed? Aan de discipelen, aan het begin van Zijn bediening. De discipelen die zo vaak zouden twijfelen, ruzie zouden maken wie van hen de grootste was. Aan Petrus die hem zou verloochenen etcetera.

Dat we Hem Vader kunnen noemen is niet door ons handelen maar door Gods Geest.

U hebt de Geest niet ontvangen om opnieuw als slaven in angst te leven, u hebt de Geest ontvangen om Gods kinderen te zijn, en om hem te kunnen aanroepen met 'Abba, Vader'.

En aangezien u hem die iedereen beoordeelt naar zijn daden, zonder aanzien des persoons, Vader noemt, moet u tijdens uw leven als vreemdeling ook ontzag voor hem hebben. U weet immers dat u niet met zoiets vergankelijks als zilver of goud bent vrijgekocht uit het zinloze leven dat u van uw voorouders had geërfd, maar met kostbaar bloed, van een lam zonder smet of gebrek, van Christus. Al voor de grondvesting van de wereld is hij door God uitgekozen, en nu is hij, aan het einde van de tijd, verschenen omwille van u. Door hem gelooft u in God, die hem uit de dood heeft opgewekt en hem laat delen in zijn luister, zodat uw geloof tevens hoop is op God.

Hem Vader noemen mogen we door Hem en door geloof in Hem en Hij geeft dat. Daarom mogen we Hem Vader noemen en klinkt dat ook telkens weer in de gemeente.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor benefietdiner » 04 jul 2020 08:05

Er is/was een topic gewijd over de vraag ‘Wanneer mogen wij God onze Vader noemen’ met de nadruk op Wanneer.
viewtopic.php?t=2448
Ik denk dat ons meisje G het wel eens is met Ds. I. Kievit.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 04 jul 2020 09:06

Gtn schreef:Gods kinderen kunnen en mogen Hem Vader noemen, sterker nog zij mogen Hem door het geloof ook Abba (papa) noemen!

Dat zeg ik!
Gtn schreef:Chaya, er zijn slechts 2 mogelijkheden:
* Of je vader is de duivel, de leugenaar van den beginne.
* Of je Vader is God, die niet liegen kan!

Inderdaad.
Als je onbekeerd bidt tot je Vader, tot wie bid je dan?
Je noemt die aardige buurman van je ouders, die zoveel voor jou doet, je hartelijk onthaalt, waar je vaak en graag naar toe gaat, toch ook niet pappa?

Waarom zegt Johannes:
“Indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak.
Jezus bidt voor ons!
Dus ook als wij alleen maar wat gestamel en verzuchtingen kunnen voortbrengen.
En wat een rijke troost zit daarin!

Werd dat maar eens meer gepreekt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor MoesTuin » 04 jul 2020 10:01

Chaya schreef:“Indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak.
Jezus bidt voor ons!
Dus ook als wij alleen maar wat gestamel en verzuchtingen kunnen voortbrengen.
En wat een rijke troost zit daarin!

Werd dat maar eens meer gepreekt.


Wordt dit binnen jou gemeente niet gepreekt Chaya?
Wees eens wat concreter ipv alles te veralgemeniseren en oppervlakkig te houden...
Dat praat wat makkelijker :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Marnix » 04 jul 2020 13:20

Precies. Ik ken hoor dat overal in kerken. Dus dat kan het probleem niet zijn. Wat denk ik bedoeld wordt is dat het veel meer de nadruk krijgt. De mens die slecht is. De mens en zijn werk weer centraal. Dan krijg je vanzelf dat mensen gaan denken: wie ben ik nog om Onze Vader te bidden? Ben ik wel goed genoeg? Juist dan zien op het werk van Christus en de Geest geeft geloofszekerheid. Niet ik maar Hij in mij. Dat is het evangelie.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 04 jul 2020 14:20

Marnix schreef:Precies. Ik ken hoor dat overal in kerken. Dus dat kan het probleem niet zijn. Wat denk ik bedoeld wordt is dat het veel meer de nadruk krijgt. De mens die slecht is. De mens en zijn werk weer centraal. Dan krijg je vanzelf dat mensen gaan denken: wie ben ik nog om Onze Vader te bidden? Ben ik wel goed genoeg? Juist dan zien op het werk van Christus en de Geest geeft geloofszekerheid. Niet ik maar Hij in mij. Dat is het evangelie.

Nee want dat heb ik niet zo gezegd en dat wordt ook niet overal meer gepredikt.
Want sommige mensen reageren: voorspraak, wat is dat??
En waarom mag niet benoemd worden dat de mens slecht is? We zijn toch zondaars?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Marnix » 04 jul 2020 14:36

Chaya schreef:Nee want dat heb ik niet zo gezegd en dat wordt ook niet overal meer gepredikt.
Want sommige mensen reageren: voorspraak, wat is dat??
En waarom mag niet benoemd worden dat de mens slecht is? We zijn toch zondaars?


Ik zeg niet dat dat niet benoemd mag worden. In hoor dat regelmatig in de kerk. Ik zeg dat de nadruk niet daarop moet liggen maar op het werk van Jezus Christus en de Heilige Geest. Niet de mens centraal maar Christus.

In de kerken waar in geregeld kom klinken beiden maar de nadruk ligt op het laatste. Maar als je stelt dat “Christus als voorspraak” (en dus als verlosser die bij God voor ons pleit) niet meer klinkt in veel kerken herken ik dat totaal niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 04 jul 2020 14:46

Terug naar het onderwerp maar weer.
Ik vond een vraag uit 2003!
De gereformeerde gemeenten onder vuur.
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/52 ... onder-vuur

Er is dus niets nieuws onder de zon. Gtn heeft medestanders, alleen wist hij dat kennelijk niet. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 04 jul 2020 15:45

Ik denk dat we het zo mogen zien:

Voor de uitverkorenen die nog niet zijn toegebracht is Jezus de Voorspraak

Voor degenen die al wel in God mogen geloven is God hun Vader om Jezus wil




Johannes 17:
8 Want de woorden, die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven, en zij hebben ze ontvangen, en zij hebben waarlijk bekend, dat Ik van U uitgegaan ben, en hebben geloofd, dat Gij Mij gezonden hebt.

9 Ik bid voor hen; Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen, die Gij Mij gegeven hebt, want zij zijn Uw.

10 En al het Mijne is Uw, en het Uwe is Mijn; en Ik ben in hen verheerlijkt.

11 En Ik ben niet meer in de wereld, maar deze zijn in de wereld, en Ik kome tot U, Heilige Vader, bewaar ze in Uw Naam, die Gij Mij gegeven hebt, opdat zij een zijn, gelijk als Wij.

12 Toen Ik met hen in de wereld was, bewaarde Ik ze in Uw Naam. Die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik bewaard, en niemand uit hen is verloren gegaan, dan de zoon der verderfenis, opdat de Schrift vervuld worde.

13 Maar nu kom Ik tot U, en spreek dit in de wereld, opdat zij Mijn blijdschap vervuld mogen hebben in zichzelven.

14 Ik heb hun Uw woord gegeven; en de wereld heeft ze gehaat, omdat zij van de wereld niet zijn, gelijk als Ik van de wereld niet ben.

15 Ik bid niet, dat Gij hen uit de wereld wegneemt, maar dat Gij hen bewaart van den boze.

16 Zij zijn niet van de wereld, gelijkerwijs Ik van de wereld niet ben.

17 Heilig ze in Uw waarheid; Uw woord is de waarheid.

18 Gelijkerwijs Gij Mij gezonden hebt in de wereld, alzo heb Ik hen ook in de wereld gezonden.

19 En Ik heilige Mijzelven voor hen, opdat ook zij geheiligd mogen zijn in waarheid.

20 En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor degenen, die door hun woord in Mij geloven zullen.

21 Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.

22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij een zijn, gelijk als Wij Een zijn;

23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

24 Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld.

25 Rechtvaardige Vader, de wereld heeft U niet gekend; maar Ik heb U gekend, en dezen hebben bekend, dat Gij Mij gezonden hebt.

26 En Ik heb hun Uw Naam bekend gemaakt, en zal Hem bekend maken; opdat de liefde, waarmede Gij Mij liefgehad hebt, in hen zij, en Ik in hen.


Zie je in vers 13 ook dat wij hierin blijdschap mogen hebben ? Ja ik weet het, in de vers 14 gaat het ook over gehaat worden door de wereld. Maar kijk ook eens naar vers 21 en 22 waarin de oproep staat om één te zijn. Zijn wij dat?

Ik ben mij er wel van bewust dat er meerdere mensen in de GerGem zijn die positief kritisch zijn.

Wees eens eerlijk, wordt de vraag uit 2003 die je aanhaalt écht goed beantwoord? Er wordt gesteld zoals het zou moeten zijn en de wezenlijke vragen die er spelen worden weggewimpeld als "een slag in de lucht" zonder onderbouwing.

Dit alles leeft gewoon binnen de GerGem, of je het er nu mee eens bent of niet, of je het nu leuk vind of niet. En het is mijns inziens wel een belemmering om één te kunnen zijn.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron