Oorzaak en doel van Religie in 12 teksten

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

HaroldCallahan
Verkenner
Verkenner

Oorzaak en doel van Religie in 12 teksten

Berichtdoor HaroldCallahan » 03 nov 2015 20:30

Hallo,

Ik ben een blogje begonnen als hobby-filosoof.
Mijn eerste artikel betreft een analyse van religie.

http://adutchfoundation.blogspot.nl/201 ... ligie.html

Graag krijg ik feedback over de kwaliteit en inhoud van de tekst.

Mocht je dit leuk vinden, alvast bedankt :).

Harold.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Oorzaak en doel van Religie in 12 teksten

Berichtdoor Mortlach » 03 nov 2015 21:57

Bij deze dan:

Tienduizenden mensen lopen rondjes om een zwarte steen. Honderdduizenden mensen baden in een rivier.

Waarom hier moeilijk doen en niet gewoon Islam en Hindoeïsme benoemen. Plus in eerste instantie las ik 'baden' als verleden tijd van bidden en dat was ook wat verwarrend.

Religie kan niet simpelweg als negatief of positief bestempeld worden. Daarvoor is de impact op de ontwikkeling van de mens te groot.

Om te beginnen is dit 1 zin. Verder is de term 'ontwikkeling van de mens' te vaag. Wat bedoel je precies? De cultuur, de geschiedenis of de lichamelijke ontwikkeling van het individu?

Voor begrip moeten we vragen rondom het ontstaan en beoogde effect onderzoeken.

Rondom het beoogde effect. Maar hier ga je er dus al vanuit dat er een beoogd effect is.

Vanuit mijn opvoeding heb ik geleerd alles wat eende massa doet,

sceptisch te benaderen. Vooral het fenomeen religie werd als bron van ellende aangewezen. Op school werd de zegen van de rede over religie onderwezen. Alles dient onderhevig te zijn aan twijfel, vooral dogma en paradigma.
Het resultaat is een persoon die schrikt van mensen met boekjes waarin staat hoe de wereld werkt en wat jij erin moet doen. Via een aantal stellingen geef ik de lezer aanknoop punten zelf om ook kritisch naar religie te kijken.

Waarschuwing

Via de onderstaande stellingen probeer ik aan te tonen dat religie een menselijk fenomeen is, en niet een goddelijk. Als je geluk in geloven vindt, loopt je het risico dat je eigen vermogen tot logisch redeneren en reflecteren deze geluksbron na het lezen van deze tekst ondermijnt na het lezen van deze tekst.

Bedenk het volgende. Er zijn 2 mogelijkheden:
De schrijver van deze tekst heeft gelijk. Je raakt je geloof kwijt.
De schrijver heeft ongelijk. Je geloof is veilig.
Theoretisch (dus zonder verdere informatie) loop je het risico van 50% je geloof kwijt te raken.

Om eerlijk te zijn zou ik dat hele laatste stuk schrappen. Het komt namelijk nogal verwaand over. Daarbij, wat is het doel? Mensen afschrikken? Vraag je dit echt af en bepaal dan of dit gedeelte echt nodig is. (in mijn ogen is het dat niet).

Daarbij klopt je redenering voor geen kanten.
Bedenk het volgende. Er zijn 2 mogelijkheden:
Ik word morgen getroffen door de bliksem
Ik word morgen niet getroffen door de bliksem
Theoretisch loop ik dus een risico van 50% te worden getroffen door de bliksem.

En er klopt nog meer niet, want er zijn nog veel meer opties, bijvoorbeeld: de schrijver van deze tekst heeft gelijk, en toch raak je je geloof niet kwijt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

HaroldCallahan
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor HaroldCallahan » 03 nov 2015 22:28

Dank je wel voor je reactie Mortlach.

Ik maak gebruik van beeldspraak, de zwarte steen. Dit is om de lezer een beeld te geven, inplaats van een koud concept.

Ontwikkeling van de mens: zie de teksten 2 t/m 12. deze korte motivatie is ter inleiding. in de volgende teksten besprek ik allerlei zaken zoals de ontwikkeling van mens en maatschappij, en het gewenste effect van religie.

Beoogde effect: zie de teksten 2 t/m 12.

een of de massa. taalkundig behoort het wellicht de massa te zijn? Echter, er zijn meerdere massa's voor te stellen. ik probeer aan te geven 'alles wat een willekeurige groep mensen doet, waar bij die groep opereert als een eenheid'.

de waarschuwing meen ik serieus. het doel van de tekst is mensen die dat willen, aanknooppunten te geven om na te denken over religie. ik wil mensen niet ongelukkig maken. je geloof kwijt raken (stel dat mijn tekst dat teweeg zou kunnen brengen) is ingrijpend.

de optie dat ik gelijk heb (religie is een menselijk fenomeen, impliciet bedoel hier, dus los van een godheid) en dat een persoon toch zijn of haar religie aanhoud is aanwezig. omdat bij mij de indruk bestaat dat voor de meeste gelovigen religie onlosmakelijk is van een godheid, benoem ik deze niet.

de theoretische kans klopt. die van jouw ook. zonder verdere informatie. het is een principe uit de fysica. de kans dat jij door een bliksem getroffen wordt, is uiterst klein. we weten immers, hoe bliksem werkt. de lading zoekt het hoogste punt. de kans dat jij dat bent, is uiterst klein, in een europees landschap. daarnaast is bliksem afhankelijk van een scala aan bekende factoren. we weten tegenwoordig, met meer informatie, dat de kans dat jij morgen geraakt wordt, uiterst klein is.

echter, mijn teksten 2 t/m 12 heeft lezer die begint bij de motivatie, nog niet gelezen. de inhoud is volstrekt onbekend. vandaar de 50%.

ik heb de spellingsfouten eruit gehaald :).

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 nov 2015 23:22

HaroldCallahan schreef:Dank je wel voor je reactie Mortlach.

Ik maak gebruik van beeldspraak, de zwarte steen. Dit is om de lezer een beeld te geven, inplaats van een koud concept.

Waarom niet beide doen dan? Nu lijkt het alsof je om de hete brij heen aan het draaien bent.

Ontwikkeling van de mens: zie de teksten 2 t/m 12. deze korte motivatie is ter inleiding. in de volgende teksten besprek ik allerlei zaken zoals de ontwikkeling van mens en maatschappij, en het gewenste effect van religie.

Beoogde effect: zie de teksten 2 t/m 12.

het probleem is dat ik naar deze tekst kijk en niet naar teksten 2 tot 12.

een of de massa. taalkundig behoort het wellicht de massa te zijn? Echter, er zijn meerdere massa's voor te stellen. ik probeer aan te geven 'alles wat een willekeurige groep mensen doet, waar bij die groep opereert als een eenheid'.

De vaste uitdrukking is toch echt 'de massa'

de waarschuwing meen ik serieus. het doel van de tekst is mensen die dat willen, aanknooppunten te geven om na te denken over religie. ik wil mensen niet ongelukkig maken. je geloof kwijt raken (stel dat mijn tekst dat teweeg zou kunnen brengen) is ingrijpend.

de optie dat ik gelijk heb (religie is een menselijk fenomeen, impliciet bedoel hier, dus los van een godheid) en dat een persoon toch zijn of haar religie aanhoud is aanwezig. omdat bij mij de indruk bestaat dat voor de meeste gelovigen religie onlosmakelijk is van een godheid, benoem ik deze niet.

de theoretische kans klopt. die van jouw ook. zonder verdere informatie. het is een principe uit de fysica. de kans dat jij door een bliksem getroffen wordt, is uiterst klein. we weten immers, hoe bliksem werkt. de lading zoekt het hoogste punt. de kans dat jij dat bent, is uiterst klein, in een europees landschap. daarnaast is bliksem afhankelijk van een scala aan bekende factoren. we weten tegenwoordig, met meer informatie, dat de kans dat jij morgen geraakt wordt, uiterst klein is.

echter, mijn teksten 2 t/m 12 heeft lezer die begint bij de motivatie, nog niet gelezen. de inhoud is volstrekt onbekend. vandaar de 50%.

Tja, dat is dan een keuze die je maakt die op zijn zachtst gezegd wat ongelukkig is. Je kunt je er in mijn ogen niet zomaar vanaf maken met een (zonder verdere informatie). Het schept weinig vertrouwen dat de rest van je tekst niet ook vol zullen zitten met dit soort foute of gewoon onnodige redenaties.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

HaroldCallahan
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor HaroldCallahan » 03 nov 2015 23:39

Bedankt voor de reactie wederom.
Ik ga bekijken hoe ik de tekst kan aanpassen.
I.i.g. heb ik een melding geplaatst dat het om meerdere teksten gaat in de motivatie.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 04 nov 2015 01:27

Het zijn nuttige tips en niet afbrekend. Het beestje bij de naam noemen en je ja ja laten zijn. Veel succes!

HaroldCallahan
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor HaroldCallahan » 13 nov 2015 12:09

Update:

Het is nu mogelijk reacties te plaatsen op mijn blog. Eerder was dit alleen mogelijk voor googleblog leden.

Daarnaast heb ik mijn inleindende tekst aangepast. Mortlach bedankt voor je input!

Terug naar “[Religie] - Open forum”