Dank je wel voor je reactie Mortlach.
Ik maak gebruik van beeldspraak, de zwarte steen. Dit is om de lezer een beeld te geven, inplaats van een koud concept.
Ontwikkeling van de mens: zie de teksten 2 t/m 12. deze korte motivatie is ter inleiding. in de volgende teksten besprek ik allerlei zaken zoals de ontwikkeling van mens en maatschappij, en het gewenste effect van religie.
Beoogde effect: zie de teksten 2 t/m 12.
een of de massa. taalkundig behoort het wellicht de massa te zijn? Echter, er zijn meerdere massa's voor te stellen. ik probeer aan te geven 'alles wat een willekeurige groep mensen doet, waar bij die groep opereert als een eenheid'.
de waarschuwing meen ik serieus. het doel van de tekst is mensen die dat willen, aanknooppunten te geven om na te denken over religie. ik wil mensen niet ongelukkig maken. je geloof kwijt raken (stel dat mijn tekst dat teweeg zou kunnen brengen) is ingrijpend.
de optie dat ik gelijk heb (religie is een menselijk fenomeen, impliciet bedoel hier, dus los van een godheid) en dat een persoon toch zijn of haar religie aanhoud is aanwezig. omdat bij mij de indruk bestaat dat voor de meeste gelovigen religie onlosmakelijk is van een godheid, benoem ik deze niet.
de theoretische kans klopt. die van jouw ook. zonder verdere informatie. het is een principe uit de fysica. de kans dat jij door een bliksem getroffen wordt, is uiterst klein. we weten immers, hoe bliksem werkt. de lading zoekt het hoogste punt. de kans dat jij dat bent, is uiterst klein, in een europees landschap. daarnaast is bliksem afhankelijk van een scala aan bekende factoren. we weten tegenwoordig, met meer informatie, dat de kans dat jij morgen geraakt wordt, uiterst klein is.
echter, mijn teksten 2 t/m 12 heeft lezer die begint bij de motivatie, nog niet gelezen. de inhoud is volstrekt onbekend. vandaar de 50%.
ik heb de spellingsfouten eruit gehaald

.